Carson Racer Max regelaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hoorn, 26 mei 2003.

  1. hoorn

    hoorn Guest

    Hoi,

    Ik heb een probleempje met een nieuw aangeschafte regelaar. De regelaar is ingebouwd in een Tamiya TA-04 Chassis, met een standaard 540 tamiya motortje (komt binnenkort nog een snellere voor). Na alles aangesloten te hebben (geheel conform handleidingen), de gebruiksaanwijzing erbij gepakt om een en ander in te regelen. Tot dusver geen problemen.

    Vervolgens wil ik een proefritje maken, ik geef gas en rook en stank waren mijn deel, alles snel uitgezet en nogmaals alles nagelopen, geen fouten te zien. Vervolgens geprobeerd met een Tamiya 540 sports tuned motor. Wederom hetzelfde probleem.

    Hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad, en hoe is het een en ander opgelost :?:
     
  2. tja, als alles goed is aangesloten dan zit er maar een ding op: terug naar de winkel. want rook en stank horen er niet te zijn naar mijn weten :? en als je dan alles laat zitten zoals je het erin hebt gebouwd kan de winkelier er niet omheen dat alles goed is aangesloten en lijkt het mij niet meer dan normaal dat je een nieuwe regelaar krijgt

    GreetZ Kor
     
  3. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb ff snel op google gezocht, en als ik het goed heb is het een regelaar zonder achteruit. Heb je wel een Shottky diode over de + en - polen je motor gesoldeerd? En zo ja, zit de polariteit ook echt goed? Het kan je namelijk je remfets kosten als je dat niet doet :)

    Dit is em neem ik aan?
    [​IMG]
     
  4. hoorn

    hoorn Guest

    Ik heb geen shottky diode over de motor gesoldeerd.

    Het omschreven probleem was nog niet geheel volledig omschreven. Bij volgas vooruit maakte de motor een geluid wat tussen zoemen en fluiten in lag. Hij maakte ook nauwlijks toeren.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wellicht overbodige informatie: Schottky (was/is een Duitser) diode op de motor plaatsen altijd met de ring-markering naar de 'plus' van de regelaar.
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Je zegt dat het inregelen geen probleem was (gaskanaal zeker moeten reversen?!); calibratie stickstanden gas OK en dus 'onbelast' heeft het naar verwachting gedraaid???? Heeft de motor überhaupt gedraaid?

    Het zoemen/fluiten van de motor is de frequentieregeling maar dat hoor ik bij mijn modellen juist meer bij (hele) lage toerentallen (dwz dan valt het meer op).

    Rook en stank zal waarschijnlijk wel betekenen dat de regelaar (deels) al overleden is... :cry: :cry: toch moet je de oorzaak wel achterhalen om iets hard te maken bij de leverancier. Doet ie nu nog iets?
     
  7. hoorn

    hoorn Guest

    Zojuist contact gehad met de leverancier. Eerste reactie: "Dat hebben we nog nooit eerder gehad met die regelaars" "Kom maar even langs met het hele spulletje".

    Gas kanaal inderdaad gereversed. Alles inderdaad gecalibreerd. Alles klopte. Alleen heeft de motor nauwlijks gedraaid, na 20 seconden volgas begon de boel al te roken. :?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat rookte: de motor, de regelaar, de accu, de bekabeling?
     
  9. hoorn

    hoorn Guest

    De regelaar 8O
     
  10. hoorn

    hoorn Guest

    Gisteren naar de leverancier (Quartel Zwolle) geweest, die constateerde ook dat alles goed was aangesloten. Ze hebben de regelaar opgestuurd want wat ze zagen gebeuren hadden ze nog nooit eerder meegemaakt.
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Laat me raden, je hebt geen nieuwe meegekregen...
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Laat me raden, je hebt geen nieuwe meegekregen...

    Hou ons op de hoogte van wat de leverancier constateert.
     
  13. hoorn

    hoorn Guest

    Ik heb inderdaad geen nieuwe meegekregen, ze wilden de technische dienst er naar laten kijken (er valt niet zo heel veel aan te zien omdat hij helemaal geseald cq dichtgekit is) volgende week hoor ik meer.
     
  14. hoorn

    hoorn Guest

    Hoera, Hoera :banana: ik heb na zes weken een nieuwe gekregen. Hij was op het hoofdkantoor blijven liggen. Ze konden de reparatiebon niet vinden. Ik wachten en wachten. Maar goed ik heb weer een nieuwe.

    Ik ga als ik het goed begrepen heb eerst een schottky diode op de motor solderen. Kan ik die gewoon aan de plus en min pool van de motor solderen of moet ik hem ergens anders aan vast maken. Daarna de regelaar er in en hopelijk vanavond nog racen met die bak. Hij heeft nu lang genoeg werkloos staan wachten. :hammer:
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Hoorn,

    Als je ook achteruit wilt rijden met je auto moet je GEEN Shottky diode over je motor solderen. Als je dat wel doet gaat bij achteruit vrijwel alle stroom door de diode. Dat is bijna gelijk aan kortsluiting en kan je regelaar binnen seconden weer opblazen.
    Het gebruik van een Shottkey diode is een omstreden iets. Het nut ervan is vrij gering als je de motor goed ontstoord hebt. Bovendien zit in veel regelaars al een dergelijke diode over de regelfets. Deze diode heeft hetzelfde effect maar vormt geen kortsluiting bij achteruit.
     
  16. hoorn

    hoorn Guest

    De regelaar waar het hier over gaat heeft alleen een vooruit en een rem. Deze kan dus helemaal niet achteruit. Weet iemand of Carson wel of geen Shottky diode in zijn regelaars stopt?
     

Deel Deze Pagina