Cassutt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 4 okt 2008.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Om eerlijk te zijn: de Cassutt is ook erg mooi!

    Maar voor mij als ongeoefende vlieger is de Corby denk ik iets handiger en beter te vliegen. Daarnaast is het wel handig dat hij als pakket te koop is, dan kan ik de rest van mn vrije tijd gebruiken voor de Porter.

    Die Cassutt komt er ook nog wel een keer hoor! Misschien zelfs wel 2 (1 schaal en 1 die oneerbiedig hard gaat :p )
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    probeer hier maar eens iets van te zeggen:

    [​IMG]
    (bron: kynetonaeroclub.org)
     
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo Jitze kun je vast beginnen.
    O Jan sorry voor de vervuiling kon het niet laten.

    Han.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Jitze,

    Zo daar is tie dan
    Denk niet dat je kunt verwachten dat de Cassutt sneller zal gaan dan de Corby kwa formaat en frontaal oppervlak zijn ze nagenoeg gelijk.
    Het verschil zal em in de motor zitten en ook daar heb ik mijn twijfels in.

    Maar mee eens dat beide leuke toestellen zijn en wie weet ga ik misschien ooit een Cassutt tekenen en bouwen om te vliegen bij de Red Eagles.

    Even over mijn Corby die is nog lang niet klaar wel verder dan in mijn draadje, wacht op een beetje ged weer om te kunnen spuiten in de tuin.
    Gaat zeker vliegen komende zomer en als je hem eerder wil zien je bent altijd welkom, Dordrecht is tenslotte niet zo groot.


    Henri,

    Grappige vergelijking maar als je daarmee doelt op de snelheid dan denk ik toch echt dat de eerste oldtimer een stuk sneller was dan die andere oldtimer:D.

    Hier moet ik je dan wel weer gelijk in geven, denk ook niet dat Jan zich hier ook maar iets van aan zou trekken hij gaat gewoon zijn eigen gang zoals dat hoort.


    Jan,

    Zet em op laat maar komen die Cassutt en wie weet volgen er meer en kunnen we volgend jaar Pylon racen.

    Ton
     
  5. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ik vind die Cassutt wel zeer gaaf. Ga ik volgen.
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik maakte de vergelijking op sex-appeal. Ik ben een heel oppervlakkig mens en kijk vooral naar uiterlijk. ;)

    Maar je hebt gelijk dat Lucille Ball een fantastisch wijf was ... wellicht de verkeerde persoon voor mijn vergelijking, maar ik kon zo snel niet even een andere bedenken.
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Nog even Jan in de verleiding trekken voor hij aan de David Vaughan P-51B begint...

    mijn Corby is in ieder geval in de maak.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  9. chipmunk

    chipmunk Guest

    heeft er ook iemand ervaring met de cassutt van graupner ?
    die is schaal 1/5 en voor electro .


    fjz
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    iemand die van dit model nog plannen?of een kit liggen heeft? span 1m80 a 2m40?
    groeten
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.502
    Locatie:
    groningen
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even een oud draadje omhoog steken, dit model blijft mij al jaren bij, ik heb er zelfs tekeningen van gemaakt, maar hij is er nooit van gekomen, tegenwoordig heb je hem gewoon als arf van seagull, en heb ik deze kunnen kopen, het schema vind ik minder mooi, maar daar leven we wel mee.

    Het is de bedoeling dat ik hier toch wel vrij veel mee ga vliegen, dus alles moet tiptop in orde zijn. snel te monteren en hopla de lucht in. ik wil er leuk mee kunnen vliegen en wat standaard aerobatics mee doen, een echte pylon racer hoeft hij zeker niet te worden.
    als motor heb ik een mvvs 26cc liggen en ik dacht dat is ideaal ervoor is ook zo voorgeschreven, maar nu ik hem hier heb en alles bekijkt lijkt dat motortje plots zo klein... nu vraag ik me af of dit wel een goeie keuze is... natuurlijk ik heb hem liggen en is zo gemonteerd denk ik dan... of denken jullie hmm veels te weinig?

    hier even de specs:

    Caractéristiques Techniques Cassutt 111M RACER :
    Envergure - 165cm
    Longueur - 179.8cm
    Surface alaire - 67.0dm2
    Motorisation - 120 2 temps / 180 4 temps / 20-26cc Essence
    Entoilage Usine Oracover
    Poids approx volant - 4,5 - 6,3 kg
    Radio - 4 canaux avec 6 servos numériques (non incluse)
    Niveau de pilote - Intermédiaire / Avancé
    [​IMG]

    de arf zit zeer mooi in elkaar, ook de scharnierlijnen zijn iets wat we niet gewend zijn van een arf
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.502
    Locatie:
    groningen
    Genoeg?

    Hangt er van af HOE je er mee wilt vliegen . . .

    Schaal: meer dan genoeg, denk ik.

    (Kijk filmpjes op YouTube.)

    Raggen: niet genoeg . . .

    Overigens:die van EMHW vloog in Soest.

    Errug mooi . . .


    jan.
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik zal beginnen met de 26 erop te zetten denk ik. meeste filmpjes zijn elektro uitvoering jammergenoeg
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.502
    Locatie:
    groningen
    Ik bedoelde filmpjes van de echte.

    Zeker die oude met die Volkswagenmotor: die gingen niet echt bloedsnel . . .

    https://en.wikipedia.org/wiki/Cassutt_Special

    Ben benieuwd.


    jan.
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja heb hem al eens in de motorkap gehouden, plaats over maar moet hoe dan ook een groot gat gemaakt worden voor cylinderkop of uitlaat, eens een standje maken zodat ik er meer mee kan spelen op de bok, een andere uitlaat is ook een optie, maar dan kan ik evengoed over een andere motor denken hmm:)
     
  18. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Ziet er best wel mooi uit.
    Waar besteld? vind prijsvariatie tussen 303 Us dollars en 340 Us dollars.
    Maar zal hier ook wel ergens te vinden zijn denk ik.
    Zal weer wel niet goed zoeken.
    Johan.
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    265 euro bij miniplanes.fr, maar was een tijdelijke actie, die is gisteren jammergenoeg afgelopen nu staat hij terug 299 euro
    wat nog goedkoop is want in nederland kost ie ongeveer 375 euro...
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hmm alles zit er nu in behalve de motorsetup.

    de mvvs 26 weegt zonder uitlaat, ontsteking en bevestiging 943 gram
    ik heb een mvvs 35 van iemand in bruikleen om te zien of deze past, maar die weegt in dezelfde toestand al 1440 gram... dus zal denk ik wel wat te zwaar worden.
    Ook hebben beide motoren de carb vooraan wat ervoor zorgt dat er in de motorkap heeeel wat gaten moeten gemaakt worden ook voor de uitlaat.


    een dure maar mooie en tussenliggende optie is denk ik een dle 35 RA met achteruitlaat.(de uitlaat van de mvvs erop zetten dan) natuurlijk is dit ook weer wikken en wegen, jammer dat niemand op de club deze heeft.

    ook de os 33gt lijkt me vergelijkbaar...

    moeilijke keuzes dus
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017

Deel Deze Pagina