Messing buis even opwarmen met gasbrander waar bocht moet komen. Gewoon tot het messing lichtjes van kleur begint te veranderen is voldoende. Afkoelen (traag) , liner en flex erin :buigt zonder knikken.
Hoi Ben , wat jij dan doe is uitgloeien en dit maakt de asbuis wellicht iets beter buigbaar. Heb je dit vaker gedaan ? Of de liner hierdoor niks/deuken op loopt hoop ik dan wel. Gr g
Doe dat al jaren zo,niet gloeien tot het rood wordt dat is helemaal niet nodig. Messing buigt dan net dat ietsje vlotter zodat ge geen knikken hebt. Liner eruit bij gloeien he! Langzaam afkoelen ,liner er terug in en ook de flex dan buigen...
Het zal hier niet gauw gebeuren maar na meerdere keren vervormen wordt het koper/messing weer harder, dan opnieuw uitgloeien. Zo gebeurt het ook met de beschermingsplaatjes om de (geharde) bekken van een bankschroef.
Dat geld ook voor koperen afdichtringen Als die vast hebben gezeten beetje opwarmen en dan verdwijnt de hardheid en kun je opnieuw gebruiken
Hallo reneke Ik heb een vraag,wat voor propeller kan ik het beste nemen voor mijn Catamaranboot van een meter . Ik heb een motor 4082-1900kv, 150amp regelaar ,6s lipo, flexas 4,76mm. Ze praten weleens over steiging van de schroef ,welke kan ik dan het beste nemen. Gr Peter.
Hallo, Ik heb er een schroef van 75 mm onderzitten Exact te zijn :75/2x1,2 Maar op een flexas van 6,35 mm Ik heb dit toen nagevraagd bij TFL hobby.de Daar heb ik ook besteld. Zal nog wat foto’s erop zetten zo
Beste Reneke, dit kan natuurlijk niet, je kan geen 75 prop draaien met een 40mm motor. Ergste probleem, het begint bij een 150a regelaar die krijgt zo op de kop die gaat het gelijk begeven. Het iets minder erge probleem, de motor gaat zo warm worden dat overleeft hij ook niet. Cat van een meter brushless aangedreven met de setup die hier beschreven word kan je gewoon met een 42mm prop beginnen en dan temperaturen meten en dan steeds een stap groter, dan een 45. Ik ben bang dat een nog grotere prop zelfs al problemen met je 150a regelaar gaat geven, deze gaat te heet worden. Gr Gerjan
Gerjan dat klopt maar ik vaar met een benzine motor en dan verandert alles Ik heb al aangegeven dat ik van elektro niet op de hoogte ben en verwijs hem ook naar leverancier voor advies. Dat geven ze graag en helemaal voor niets ook. Je moet alleen in het Duits vraagstelling doen.
Ik vind dat stuurstangetje er wel heel dun uit zien....buigt dat niet? Idd die 150 amp regelaar zal het zwaar te verduren krijgen,niet veel marge voor fouten Zou ook met max 42mm 1,4 p beginnen
Zijn stangen uit een vliegtuig Extra gehard. Zouden niet kapot moeten kunnen. Kan ze ook niet buigen want dan breken ze meteen. Met proefvaren ook geen last mee gehad. Maar ja op volle gang heb je ook niets nodig om de bocht om te gaan. Korte bocht gaatzowieso niet op volle gang. Dan gaat hij gewoon om denk ik. Dus ff gas dicht bocht om en gas erop. Motor reageert zo snel dat je dat niet merkt.
Hallo allemaal Kan iemand mij vertellen wat voor verf ik het beste kan nemen voor mijn Catamaranboot, hij moet natuurlijk tegen water kunnen . Gr Peter.
Hallo Peter, Ik neem aan dat het een houten romp betreft? Als je wilt dat de boot (letterlijk) tegen een stootje kan, dan zou ik de buitenkant in het glasweefsel (géén glasmat) en epoxy zetten. Als dat gedaan is heeft de romp een waterdichte laag, die je kunt afwerken in om het even welke kleur. Heb je daar geen ervaring mee, en hoeft de boot niet zo lang mee te gaan dan zou je alleen één of twee lagen epoxy kunnen nemen an dan afschilderen. Alleen verf is erg kwetsbaar en afhankelijk van de gebruikte houtsoort zal de boel snel inwateren als de verf beschadigd wordt. Groeten, Jan.
Hallo Jan. Het is een houten boot, en ik heb inderdaad de epoxyhars er al op zitten ,en wel 3 lagen. Ik denk dat die nu wel een tijd meekan. Groetjes Peter.
Hallo Peter, In de auto primer (motip) spuiten Daarna vlak schuren en met spuitbus autolak afwerken. Ik gebruik wel de oude lak (Alkyd) of terpentine basis. Die is beter bestand tegen water dan de acryl basis en die moet je nog afwerken met een blanke lak ook. Grtn en succes
Ik zou voor een grondlak gaan en dan aflakken met Spraymax 2K, 2 componentenlak welke veel sterker is dan normale spuitbuslak. Tevens brandstofbestendig en beter bestand tegen afplakken.