Catamaranboot.

Discussie in 'Speedboten' gestart door van zoest, 17 mei 2018.

  1. van zoest

    van zoest

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    venlo
    Ik heb een vraag.
    Als ik een bootpropeller wil bestellen hebben ze het over links of rechtsdraaiende propellers.
    Je kunt volgens mij zelf bepalen welke.
    Je kunt de kabels van de regelaar toch zo verbinden of die links of rechts draait.

    Gr Peter.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Puntjes op de i: links- en rechtdraaiende propellors bestaan niet. Het is geen prop-eigenschap, de motor bepaalt de draairichting van de prop. Wanneer een leverancier zo specificeert, krijg je er gratis de Van welke kant gezien? discussie bij.
    Idem tractor/puller en pusher propellors. De draairichting van een prop moet gelijk blijven wanneer hij van neus naar staart gaat.

    Wel eenduidig: rechts- versus linkshandige schroef(draad).
     
  3. van zoest

    van zoest

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    venlo
    Dank je rond
    Gr Peter.
     
  4. van zoest

    van zoest

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    venlo
    Hallo allemaal
    Mijn Catamaranboot is bijna klaar,ik heb hem rood gespoten met motip lak.
    Nu mijn vraag,nu wil ik er een sterke beschermlaag over doen en wel heldere epoxyhars.
    Is dit mogelijk.
    Gr Peter.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Als ik het goed begrepen heb, dan zit er op het kale hout alleen epoxy, zonder glasweefsel.
    Dat beschermt tot op zekere hoogte tegen inwateren, maar de buitenzijde worst er niet sterker van.
    Hetzelfde geld voor plamuur en motip rood.
    Om de laklaag te beschermen zou ik een transparante twee componentenlak (zoals eerder gesuggereerd) nemen, dan trek je straks bij het afplakken van de kap niet gelijk de verf mee.

    Lamineerepoxy hecht maar matig op een verflaag, behalve gewicht voegt dat weinig toe, bovendien zou je de verf eerst moeten opruwen om überhaupt hechting te krijgen.

    Met name de randen waar de tape straks op komt krijgen het 'zwaar' te verduren, een goed verfsysteem helpt dan enorm.
    Dat je de materialen in een min of meer willekeurige volgorde er op hebt gebracht, zal niet helpen.

    Groeten, Jan.
     
  6. van zoest

    van zoest

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    venlo
    Hallo Jan.
    Ik heb een proefstuk gemaakt met die rode lak en er epoxyhars over gedaan dat spul zit er goed op ,toen heb ik er industriële tape over geplakt er gebeurt niets.
    Dit heb ik wel 10 keer herhaald en nog altijd perfect.
    Gr Peter
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Mooi zo!

    Groeten, Jan.
     
  8. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Betreffende props nog even dit
    Normaal gesproken wordt de draairichting bepaald door de motor en wel gezien vanaf de aszijde.
    Dus de prop ook vanaf die kant dus de kant waar de moer komt.
     
  9. van zoest

    van zoest

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    venlo
    Mijn hydroboot van 1 meter heeft een motor van 1900kv ,een regelaar 120amp en 4s lipo,
    Welke prop kan ik het beste nemen.
    Groetjes Peter.
     
  10. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Volgens mij ergens hierboven al behandeld door iemand.
    Ik kan het niet zeggen
    Vaar met brandstof maar je zou de vraag door kunnen zetten naar TFL hobby.de
    Alleen even in Duits vragen
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de maximale stroom, en, wat minder belangrijk, het maximale vermogen van de motor?
    Merk/type?
     
  12. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    1900kv zegt nix over het vermogen/kracht van de motor. Het geeft het toerental aan per volt... Je vraag is dus niet te beantwoorden.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De Kv motorconstante zegt niets over het vermogen of de stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Het misverstand wordt in de hand gewerkt door fabrikanten/leveranciers die (natuurkundig) gezien harstikke fout en onduidelijk specifieren, 1900Kv is fout. Kv is een eigenschap, zoals massa en diameter, gemeten in rpm/volt, zoals kilogram en meter. Om onduidelijkheden te voorkomen schrijf ik het altijd voluit: Kv = 1900rpm/volt, of kort 1900rpm/volt. In ieder geval altijd met de kreet rpm/volt. Daarmee is meteen duidelijk dat het niets met het vermogen van de motor te maken heeft.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2018
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motor Kv (in toeren per minuut per volt) betreft willen, motor-stroom (in ampère) en motor-vermogen (in watt) betreft kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      Kv = rpm_onbelast /spanning
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2018
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Onderstaand een citaat dat ik regelmatig gebruik in vliegtuigforum, door scirocco, dé motoriseringsguru op RCGroups.
    Uit
    brushless motors Kv? - RCG

    While an absolutely critical part of the system ...
    ... Kv is actually the item one should choose last.
    1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
    2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
    3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
    4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
    5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
    The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

    So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, e.g. limited prop diameter, if it's a pusher configuration, or if you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

    Minor lay-out changes by RvS
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2018
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Je zegt er (hier) niet bij welke motor het betreft, maar ik neem aan dat het de GoolRC 4082 - 1900Kv betreft waar ik al eerder naar gelinked heb?

    Op 4S gaat dat niet werken met een 120A regelaar; om een fatsoenlijke snelheid te halen moet je dusdanig groot proppen (50 mm o.i.d.) dat de motorstroom de pan uit rijst en fluitend hoger zal zijn dan de 120A continue die je regelaar kan leveren.

    Ik heb er destijds niet voor niks bij gezet dat bij een boot van dat formaat, 6S wel de ondergrens is om het stroomverbruik binnen de perken te houden.

    Een simpel rekensommetje: stel dat je de volledige 3400W die de motor kan leveren (op papier) zou gebruiken, dan is de maximale motorstroom op 4S dus 3400 : 14,8 = 229A... zelfs al zou het maar de helft zijn, ben je de regelaar tot aan het randje aan het belasten, want de pieken bij het wegvaren vanuit stilstand en het accelereren na een bocht halen fluitend de 200A, óf de regelaar schakelt thermisch af, of brandt door.

    Bij 6S zou het 3400 : 22,2 = 153A zijn, zou het maar de helft zijn, dan heb je nog wat marge met een 120A regelaar, de pieken blijven echter aan de hoge kant...

    Als het vaste deel van je as 4,76 mm is, dan passen daar de props uit de 2317 serie van Graupner op.
    Dat zijn carbon versterkte props waarmee je relatief goedkoop kunt testen welk formaat het beste werkt, ze hoeven niet geslepen en gebalanceerd te worden.
    Deze props zijn er vanaf 40 mm: http://www.outrun-team.de/epages/Outrun-TeamRC-ModellbauFachgeschaeft.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Outrun-TeamRC-ModellbauFachgeschaeft/Categories/Schiffsmodellbau/Schiffsschrauben/"Graupner 2317 Serie"

    Ik zou er een paar aanschaffen, 42, 45, 48 mm om mee te beginnen.

    Heb je de goede maat gevonden dan kun je eens over een (geslepen en gebalanceerde) metaalprop denken.

    Groeten, Jan.
     
  17. van zoest

    van zoest

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    venlo
    Dank je wel jan
    Ik ga toch 6s gebruiken ,en de motor klopt
    Een goolrc 4082- 1900kv
    Gr Peter.
     
  18. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Vergeet dan geen uv blocker aan de hars toe te voegen anders zal deze zeker verkleuren. Of natuurlijk zoals Jan al eerder aangaf een 2 componenten blanke lak heb je het in een keer goed.
     
  19. van zoest

    van zoest

    Lid geworden:
    29 jan 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    venlo
    Hallo Jan.
    Ik heb mijn boot klaar,en heb er mee gevaren
    Hij gaat als een raket.
    Nu is mijn vraag ,weet jij een firma waar ze grote speedbootrompen verkopen,van meer dan een meter groot.
    Mvg
    Peter.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek

Deel Deze Pagina