CATERPILLAR D 10 T

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 30 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0001

    Hallo allemaal,

    Even mijn nieuwe project voorstellen :
    De Caterpillar D 10 T is in de schaal 1:14
    (met ripper)
    Een mooi cadeautje gekregen voor 12.5 jaar trouwe dienst :

    Ik was alle lange tijd van plan om zelf een Caterpillar D 11 T te bouwen.
    Deze Caterpillar D 10 T is iets kleiner dan een Caterpillar D 11 T, maar het is toch een imposante machine.
    Een Caterpillar D 10 T weegt met het brede schuifbord : 82 ton (1:1 uitvoering)
    Een Caterpillar D 11 T weegt met een breed schuifbord : 117 ton (1:1 uitvoering)
    Dit scheelt mij in ieder geval minstens 5 jaar bouwen.

    De maten kloppen precies met de echte Caterpillar D 10T 1:1, alle maten nagemeten, bij de echte 1:1 CAT D 10T
    Maar de maten kloppen ook met de originele Caterpillar D 10 T tekeningen
    De Caterpillar is geheel van staal gebouwd, behalve de rupsplaten die zijn van een staal gietlegering.
    Het interieur is van kunststof.

    De CAT D 10 T bulldozer weegt : 36 kg
    De hydrauliek werk op 35 bar, maar kan opgevoerd worden naar 40 Bar.
    De hydrauliek olie moet nog worden toegevoegd.
    De elektronica is al ingebouwd, maar de geluidsmodule en verlichtingsset waren er los bijgevoegd.
    De bestickering is er ook los bijgeleverd, zelf monteren.
    De Caterpillar D10 T is in de originele Caterpillar kleur gespoten.

    Het is echt een hele grote machine vergeleken bij de Caterpillar D 10 T van Bruder.
    Het schuifbord is 36 cm breed.
    De hoogte bovenkant dak is 33 cm.
    De totale lengte is 67 cm lang.
    De Caterpillar D 120 T zal nog worden verbouwd, omgebouwd, omdat een aantal klein details niet helemaal kloppen, er zit bovendien een standaard schuifblad voor, ik ga er een groter bord voor maken wat ook bij de echt 1:1 CAT D 10T gemonteerd is.
    Dit betekent dat het bord 41 cm breed wordt.
    Ook moeten er een nataal details worden toegevoegd.
    Ik plaats nu even een paar foto's om even te laten zien hoe groot de machine daadwerkelijk is.

    De foto's van het monteren van de Caterpillar D 10 T worden later geplaatst.

    Dit is geen bulldozer die je maar zo even op een standaard (semi) dieplader zet of oprijdt.

    IMG_8531.jpg


    IMG_8534.jpg

    Zie het verschil met de Caterpillar D 10 T van Bruder.
    IMG_8541.jpg

    IMG_8537.jpg

    IMG_8545.jpg

    IMG_8548.jpg

    IMG_8549.jpg

    IMG_8539.jpg

    IMG_8544.jpg


    IMG_8547.jpg



    Wordt vervolgd.
     
    Rakthi, norwin, bvdh en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    Zo das een flinke, veel plezier met je nieuwe aanwinst Pieter.
     
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    dat gaat weer n heeel erg bijzonder model worden,succes ermee
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Allemachies, das een grote lummel. Dan moet je van ellende ook nog een passende dieplader maken..... en niet te vergeten een bruder ombouwen voor de transportbegeleiding
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rolf,

    Ja, dit is echt een grote CAT D 10 T bulldozer, die zet je niet even op jou Semi dieplader, dat komt niet goed, denk ik.
    Wordt ook nog lastig om een stevige transportkist te maken waar de bulldozer zelf in kan rijden.
    De bulldozer in een kist tillen, dat word lastig.
    Met het grote nieuwe schuifblad zal de CAT D 10 T bulldozer ongeveer 40 kg gaan wegen.

    Inderdaad moet ik een grote dieplader gaan bouwen en een begeleidingsvoertuig bouwen.

    In ben al begonnen met de bouw van de dieplader.
    Een stalen 5 assige smalbed dieplader met een stalen 3 assige jeepdolly.
    Laadvermogen 100 kg.
    Ik zal binnenkort even foto's plaatsen hoe het gaat/moet worden.

    Voor het begeleidingsvoertuig heb ik al een Bruder MB in huis.
    Alleen de cabine nodig, want het wordt een verlengde dichte MB bus, deze is in bestelling bij : Willem (Doetinchem)
     
  6. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Piet,

    gave machine echt een "beest" maar als ik zo de maten lees die jij in jouw openings bericht hebt geplaatst dan heb ik wel een beetje mijn twijfels als het Blad nu al 36cm breed is (wedico trailer is volgens mij 18 cm breed) en je maakt een nog breder blad erop van 41 dan komt dat volgens mij niet meer goed op de mbvp baan, dan kunnen we alleen nog maar achter jouw aanrijden. Tegemoetkomend verkeer wordt automatisch van de baan geschoven... ;-)

    gr
    Marco
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  7. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    onder politie begeleiding.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,


    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY DUIM OMHOOG.jpg SMILEY DUIM OMHOOG.jpg


    Als in de 1:1 een CAT D10T of een CAT D11T uitvoering wordt vervoerd, gaat het schuifblad er af en wordt het plat op de het achterdek gelegd/vervoerd en gezekerd met kettingen.
    Ook de beide schuifblad armen gaan er af en worden ook op het achterdek vervoerd.
    Dan is gelijk de CAT D10T of de CAT D11T een stuk smaller, maar toch nog behoorlijk breed en mag er in Duitsland alleen s' nachts vervoerd worden met 2 begeleidingsvoertuigen van 22.00 uur tot 06.00 uur. (snelheid max. 60 km per uur)

    Tja, op de rij-baan van de MBVP is het achteraan aansluiten en de tegenliggers moeten in de berm parkeren. Dit gebeurt ook regelmatig bij vervoer over de weg op smalle wegen bij de 1:1

    Ik denk niet dat jij deze CAT D10T achter op jou dieplader wil hebben ! :)

    Zo ja, dan zet ik deze CAT D10T graag op jou dieplader, zolang die van mijn nog niet klaar is.
    Dan heb je wel een primeur ! :yes: :yes:
    Tenminste als jou diepbed lang genoeg is, dit moet ten minste 66 cm lang zijn, of moet het schuifblad op het achterdek rusten.
    (of is het diepbed uitschuifbaar)

    Even een foto :
    Om even een idee te geven hoe groot de CAT D10T in werkelijkheid is. (nieuwste type)
    Achterkant schuifbord is zwart, hefcilinders zijn zwart en de motorkap is zwart.

    Deze CAT D10T is uitgerust met het grote schuifblad. (weegt 82 ton)
    CATERPILLAR D10T.07.jpg

    Oud type CAT D10R

    CATERPILLAR D10T.04.jpg

    CATERPILLAR D10R.01.jpg

    Oud type CAT D10N (één van de eerste CAT D10N)
    CATERPILLAR D10T.05.jpg

    Door deze foto's krijg je een beetje idee hoe groot een Caterpillar D10T in werkelijkheid is.

    Een Caterpillar D11T is nog een slag groter.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2018
    ahop, MarlinNavigator en JHMA36(2) vinden dit leuk.
  9. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Het is in het echt echt een giga bakbeest! Op mijn diepbed past het niet ik heb maar een 3 assige dieplader met een bed van 43 cm. Deze bulldozer moet echt op een 5 assige dieplader met jeepdolly.
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Marco,


    De CAT D10T overdwars op de dieplader laden, dat past wel op 43 cm, want de CAT D10T is maar 36 cm breed !
    SMILEY LACHEN.jpg SMILEY KNIPOOG.jpg

    Jammer, dan moet ik Opa Wil maar eens vragen, die heeft een 5 assige dieplader met een jeepdolly.
     
    demian1290 en MarlinNavigator vinden dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    En een Citroen C5 kopen, kun je de achterkant laten zakken om hem in te laden :bye: Het is trouwens zo wel goed zichtbaar hoe gedetailleerd de Bruder Cat is. Ik denk dat ik het maar bij de ombouw van die laat. Is ook wat eenvoudiger mee te nemen vooral als je altijd zoveel meeneemt als ik.

    Is hij trouwens van Grumalu ofzo of een eigenbouw?

    Ben erg benieuwd wat je er allemaal aan gaat doen!!!!
     
    MarlinNavigator vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    De Bruder Caterpillar D10T is best goed gedetailleerd, niks mis mee, alleen te klein, dat is jammer. :( :(


    Ben erg benieuwd wat je er allemaal aan gaat doen!!!!
    Blijven kijken !! :yes:
    Kleine details worden aangepast en ontbrekende details worden door mij zelf gemaakt/gebouwd en gemonteerd.
    Waaronder een groot nieuw stalen schuifbord van 41 cm breed.

    Deze Caterpillar D10T komt bij de Importeur Caterpillar Equipment Duitsland weg, er staat geen merk op.
    Ik weet niet waar deze Caterpillar D 10T 1:14 geproduceerd wordt.
    Geen eigen bouw : Gekregen als cadeau voor 12.5 jaar trouwe dienst.
    (De CAT D10T is niet van Grumalu Modellbau, die Caterpillar D10T is gebouwd op basis van de Caterpillar D10T, dus helaas ook te klein) :( :(
    Grumalu zegt zelfs dat het een Caterpillar D11T is ! (Dan is de Caterpillar D11T veel te klein)
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2018
    modelbouwer en trialrolf vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dan valt het met recht onder "bijzonder bezit" Mooi wark!
     
  14. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Dag Pieter

    Het ziet er alvast een leuk project uit. Als ik het zo lees zal het complete plaatje van de Machine + kist toch wat wegen, 30 kg voor de machine + een goede transportkist zal toch snel tussen 5 a 10 kg wegen.
    Wordt de hoogte geen probleem als hij op een dieplader staat tijdens een evenement? Alvast veel succes.

    Mvg
    Erik
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Tja, Erik, de CAT D10T is niet kleiner, de CAT D10T is precies schaal 1:14

    Een CAT D10T is in werkelijkheid ook zo groot, dei moet geladen worden op een dieplader met een smalbed, zodat de rupsen naast het smalbed hangen.
    In werkelijkheid is de machine 4.62 meter hoog, plus de rijhoogte van de dieplader, min de hoogte van de rupsen die naast het smalbed hangen os de totale rijhoogte van : 4.56 meter en kan je niet onder de meeste viaducten door en moet er via een speciale route worden omgereden.
    Als dit niet mogelijk is, dan moet de rolbeugel en de cabine er af.

    Dit houdt in dat ik op een rijbaan met een viaduct(en) ook niet onder de viaduct(en) door kan en ook moet omrijden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina