Cellen in verbinding zetten

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Oregon, 29 jun 2004.

  1. Oregon

    Oregon Guest

    Hoi medemodellers,
    Wij hebben een klein vraagje : wij zouden ons een nieuw accupack willen aanschaffen voor een marder ( 5 cellen)
    Maar toen kwamen wij op het idee om dit pack zelf te maken , nu is ons enige probleem het volgende :
    - Hoe zet je die cellen in verbinding met elkaar?

    Zou dit goeikoper uitkomen dan ze te kopen?
    Of besparen we ons veel moeite door het gewoon te kopen ?
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bij sommige accu verkopers betaal je niks extra voor het samenstellen van je pakket, anderen vragen bv 4 euro voor het solderen en de connector.

    als je zelf geen ervaring hebt met het solderen van pakketten, dan zou ik ze gesoldeerd of gepuntlast kopen, om te voorkomen dat je ze molt met het pakket samenstellen/solderen.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Als je goed kan solderen en de juiste spullen hebt kan je zelf je pakket samenstellen. Heb je dit alles niet dan zou ik het niet zelf proberen. De kans dat je de cellen molt is zeer groot en dan ben je hoe dan ook duurder uit.
    Wil je kennis en ervaring op doen dan zou ik het eerst gaan oefenen met oude (defecte) cellen. Denk echter niet dat het simpel is. Voor de meeste mensen blijkt het toch moeilijker te zijn om het goed te doen dan ze dachten. Uiteindelijk kopen zij dan toch maar hun accu's. Mijn advies is dan ook, laat het solderen van accupakketten over aan de mensen die het kunnen. Als ze het voor je in de winkel kunnen en willen doen dan prima, de risico's zijn dan ook voor hun!
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    tip als je zelf gaat solderenm, maak met een stainless-mesje (of hoe je dat ook schrijft) een paar krassen op je plus en min pool, dan hecht de soldeer tin beter.

    Groet Robo
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Voor het verbinden van de cellen heb je mooie strippen, met en speciale houder kan je de cellen mooi strak solderen (als je wilt kan ik er een foto van maken)

    Gebruik een zeer hete bout en soldeer zo goed en KORT mogelijk, indien je de cellen te heet maakt kunnen ze stuk gaan!
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beter met fijn schuurpapier schuren in plaats van een paar krassen zetten met een scherp mes.

    Een en ander staat hier beschreven. Het gaat weliswaar over het direkt aan elkaar solderen van cellen, kop-aan-kont, maar de opmerkingen zijn ook van toepassing op het solderen met een draadbrug of strip:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7072
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo



    als je nooit cellen hebt gesoldeerd dan zou ik zoals hier boven gezegd oefenen met oude cellen
    als je niet te veel ampjes gaat trekken dan zou ik ze in de winkel laten puntlassen
    hier doen ze een mooi paketje maken met krimp folie en al er rond .
    het verschil zit hem in de lippen die ze gebruiken
    als je weinig amp trekt dan zijn die dunne blike lipjes voldoende ga je der veel uittrekken (speed of hydro) dan zul je ze zelf moeten solderen
    ik gebruik rood kopere strips die ze in schakel kasten gebruiken en plooi er zelf mijn lippen van
    maar corelly en andere merken hebben ze ook los tekoop.
    ik zet de cellen recht op in een houten bakje dat ik daar voor heb gemaakt
    de cellen eerst opschuren met schuurpapier voor ze in het bakje gaan
    dan doe ik er een dikke elastiek omheen dat de cellen goed tegen elkaar gedrukt worden en soldeer dan met een grote hete soldeerbout de lippen vast.
    een maal gesoldeerd nooit meer los solderen want een cel KAN ontploffen door overdruk als je het veiligheids ventiel ( gaatje in de cel )mee hebt dicht gesoldeerd .

    sportieve groeten Raf
     
  8. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    wat wij ook nog wel eens doen met onze saddlepack's is een dun strook je seconden lijm tussen de cellen en dan tegen elkara aan drukken, de lijm samen met je soldeering, zijn hartstikke sterk.

    GRoet Robo
     
  9. deeq

    deeq Guest

    Nog ff een vraagje; doen jullie hard solderen? welke vloeimiddelen gebruiken jullie?
     
  10. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    ik gebruik gewone 40/60 tin 1.6 x 3 mm. tin

    Groet Robo
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Hardsoldeer is absoluut ONGESCHIKT om je cellen mee aan elkaar te solderen. Het probleem is dat het veeeeeeeel te heet moet worden om te vloeien.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo



    heeeeeeeeeeeeeel veeel S39 gebruiken
    liefst het ganse potje er op smeren
    giet het er maar overheen

    nu ernstig
    je gebruit GEEN vloei middel om cellen te solderen
    gewoon soldeer 40/60 verhouding is uitstekend
    als je die soldeer lassen in een model zo heet gaat stoken dat je soldeer lassen los gaan laten door de hitte dan ben je fout bezig

    dat vloei middel vreet je cellen aan na een tijdje
    en dan zit je met een pak cellen dat niet meer werkt want de kop en de bodem zijn weg gevreten

    sportieve groeten raf
    en volg AUB die link eens van RON daar staat alles uit gelegd
     
  14. stormracer

    stormracer Guest


    als je niet te veel s 39 gebruikt en alleen aanbrengt op de verbinding en daarna netjes schoon maakt kan het geen kwaad hoor heb het zelf ook gedaan gewoon netjes schoonmaken
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoe maak jij kop-kont gesoldeerde cellen schoon??
     
  16. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    S39 alleen gebruiken als je soldeertin gebruikt waarin GEEN vloeimiddel zit. In de meeste tin zit tegenwoordig wel een vloeimiddel verwerkt dus...
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    S39 is voor fietsenmakers, het solderen van dakgoten en ander prutswerk, niet voor electronica!!!! Het is beter om die gevaarlijke S39 kolder achterwege te laten.

    Harskernsoldeer (met ingebouwd vloeimiddel dus) bestond al toen we nog in spijkerschrift schreven. Er is geen enkele reden om het niet te gebruiken of om zelfs maar te hinten naar S39.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    das gesproken RON
    weg met die handel
    of je moest een goede sponser hebben die je cellen sponserd
    je maakt er alleen de winkelier blij mee
    en op die vorige mail
    ik wil je eens zien kop kont cellen proper te krijgen van dat S39 spul
    in nog geen 100 jaar krijg je dat er tussen uit

    sportieve groeten Raf
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Om maar te zwijgen van S39 in gevlochten/getwiste bedrading. Ik heb mijn vorige bericht bewust wat extreem geformuleerd om mensen voor een S39 fout te behoeden.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Ron slaat hier de cel op z'n kop, S39 en elektronica gaan ABSOLUUT NIET, NOOIT EN TE NIMMER samen! Als je dat spul gebruikt bij het soldeen van je cellen dan kan je er bijna op gaan zitten wachten om de oxide vorming te zien ontstaan. Na vrij korte tijd (binnen een paar weken) zijn je cellen groen/wit uitgeslagen en nog een korte tijd later gaan ze lekken.

    Er bestaat echter al lange tijd een rode pasta die ook onder de naam S39 op de markt wordt gebracht. Dit spul is veel minder aggresief en zou gebruikt kunnen worden. Het probleem is dat het bij lange na niet zo effectief is als het "oude" spul.
    Je cellen GOED vetvrij maken en GOED schuren direct voor het solderen met HARSKERNSOLDEER werkt veel beter en kan geen kwaad voor je cellen (mits je de cellen niet te heet stookt!).
     

Deel Deze Pagina