Cessna 152

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Azrael, 26 sep 2002.

  1. Azrael

    Azrael Guest

    Weet iemand waar ik de bouwtekeningen van een Cessna 152 kan vinden? Of een evertueel ander vliegtuig dat ik electro kan bouwen van ongeveer 120cm spanwijdte. Het moet een model zijn met goede vliegeigenschappen voor de beginner.

    Het Cessna 152 vliegtuig schijnt prima voor een beginner te zijn kwa vliegeigenschappen en dergelijke.
    Ik wil hem gaan bouwen van balsa (dus niet met ARF dingen aan komen zetten van piepschuim) en er moet een electro motor inkomen.

    bij voorbaat mijn oprechte dank,

    Sander

    (overgens de reden dat ik het op het forum en op het MVA Almere ga vragen is omdat ik zoveel mogelijk verschillende meningen hoor. Des te objectiever kan ik oordelen)
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ben ik helemaal met je eens! Al eens van de heruitgave van de Frechdax gehoord? Was eind jaren 60 een gemoedelijk vliegend trainertje. Ik geloof een haartje kleiner dan wat je noemde, maar dat maakt niet zoveel uit. Ik dacht dat Ton van Munsteren, die ik ook op dit forum meen te hebben gezien, weet waar dit model (zowel de kleine als de grote versie)vandaan te toveren valt. Hallo Ton... Your votes please! :wink:

    Ik weet dat sommige instructeurs helemaal niet graag vliegen met wat zij 'kleine modellen' noemen. Ik zit er eigenlijk niet mee. Wel wordt het bij een beetje turbulentie tijdens start en landing een leuke partij vechten met het model, maar als je dat wel wat lijkt ( de instructeur redt je toch overal uit..... :roll: ), laat je dan niet weerhouden.

    Is it a bird? Is it a plane? No, it's Superinstructor! :twisted:
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Frechdax wordt gemaakt door RBC de kleine voor Nederland en de grote voor een Duitse firma als ik mij niet vergis.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Een bekende spreuk: [of moet dit in het Cafe?]

    :rolling: Bescheidenheid siert de mens... :pim:
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Frechdax is via deze club (verder geen info) als electro trainer herontdekt. Na publicatie en Elektromodell een paar jaar geleden kwam er meer vraag naar.
    Er heeft in de Elektro model geloof ik een kleine afdruk van een tekening gestaan (oorspronkelijke hegi), maar ik weet niet of je daar voldoende aan hebt om zelf een 1:1 tekening te maken. Mischien was er ook iets te bestellen. Ik zal van het weekend eens terug zoeken.

    http://www.iivs.de/velden/firmen/hoelzl/FRECHDAX/FRECHDAX.HTM
    Die dinodax vind ik ook wel grappig.
    Let eens op het schalen:
    de Dinodax is ongeveer 1.5 keer zo groot en ongeveer 1.5 x 1.5 x 1.5 = 3.4.. keer zo zwaar.

    Bij http://www.rbckits.com/ zie ik op moment nog even niets van frechdax staan.

    P.S. Ik heb nog een bouwdoos van een elektromax staan. 140cm 10 cellen trainer.
     
  6. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    >>de Dinodax is ongeveer 1.5 keer zo groot en ongeveer 1.5 x 1.5 x 1.5 = 3.4.. keer zo zwaar.

    Dat geldt dus alleen maar voor de 'kale' uitvoering: zonder motor en zonder RC.
    Het gewicht van bv een servo blijft natuurlijk identiek.

    Groeten van Frank
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Heb je op zich gelijk in, maar in de kleinere Frechdax kan je 20grams servo's gebruiken (kosten kwestie als je toch. "normale" gebruikt).
    In de grotere "normale" maat servo's.
    Kleine : Regelaar met BEC, grote : Aparte ontvanger accu extra.
    Grotere kist heeft meer aan motor en accu nodig. (Vanwege veel betere motor, beide hier lichter dan 3D schaal)
    Er zijn zo een aantal dingen meer of juist minder dan de 3D schaalfactor.
    Vaak blijkt 3D schalen in de praktijk wel aardig te kloppen.
    Zie ook de draad "heel klein, heel goedkoop..." in electro.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=313

    Wat ik wou zeggen is dat die 4kg niet verkeerd is voor Dinodax. Als je in staat bent om een grotere kist in verhouding lichter te krijgen, dan heb je natuurlijk extra voordeel. (Een nog grotere Kadet senior is bijvoorbeeld op 3kg te krijgen. http://www.ezonemag.com/articles/gallery/kadetpic.htm)

    Ik mik met 16 cellen, volgas 40A borstelloos op 3kg. Verbrandingsmotor vliegers valt de bek open. (vertikale start, 8 minuten vliegen).
    Beetje :offtopic: voor de vraag van Azrael hier, dus als iemand verder wil doorbomen over schalen even nieuwe draad in algemeen.
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
  9. Azrael

    Azrael Guest

    Die Frechdax ziet er inderdaad prima uit. Normaal standaard trainertje. Die dinotax lijkt me nogal groot en dat kost me dan ook meer. Maar de Frechdax is precies goed. Prima spanwijdte/gewicht. Hoe zit het met de vliegeigenschappen van het beesie? Zijn die een beetje beginner vriendelijk?
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Schijnt een overblijfsel te zijn uit de tip-tip besturings of vroeg proportioneel tijd. Moet dus heel stabiel vliegen.
     
  11. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    10 punten! 8) Dat was dus de tijd, dat ik het vak begon te leren...

    Kisten uit het zelfde segment, ook erg goed vliegend en waarschijnlijk niet meer als kit verkrijgbaar :cry: :
    Amateur, Topsy (Graupner), Pan (Robbe), Falcon Jr. (Goldberg)
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina