Cessna 182

Discussie in 'Beginners' gestart door hobby, 22 sep 2005.

  1. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Beste mensen ik heb vandaag de Cessna 182 gekocht.
    Ik ben er heel erg blij mee en moet zeggen dat het een leuk vliegtuig is om te zien.
    Hij is van het merk HYPE en er zit een 4 kanaals zender bij, alleen wel op 40Mhz...en hij heeft rolls, hoogte en richtingsroer.
    Er werd mij wel verteld dat het een redelijk moeilijk vliegtuig is om mee te beginnen.......maar we zullen zien :?:
    In eerste instantie wou ik voor de easystar gaan, omdat er gewoon heel veel positieve vliegeigenschappen over bekend zijn, maar ik wou toch wat anders :roll:
    Een beetje eigenwijs misschien, maar we zullen zien.
    Gelukkig is het model zo in elkaar gezet en kunnen we morgen eens gaan kijken of ik hem in de lucht krijg.....hoe lang......en wat de schade gaat worden.
    Hij weegt in totaal 560 gram en er zit een 480 er motortje in.
    Ik moest er voor betalen 149,- euro, maar dan is hij ook helemaal vliegklaar.
    Ik dacht bij mijzelf ik koop hem gewoon en we zullen wel zien wat het word..........2 avonden stappen en ik ben het ook kwijt :cry:
    Als er mensen zijn die het toestel ook hebben of gehad hebben dan hoor ik graag waar ik op moet letten.
     
  2. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ben benieuwd dacht er ook aan om hem te kopen.
     
  3. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Ik laat het weten zodra ik gevlogen heb.......althans geprobeerd :wink:
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je laat hem toch wel afstellen en invliegen bij de club, mag ik aannemen?
     
  5. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Nou eerlijk is eerlijk, ik was degené die zei: vliegen ach dat leer ik mijzelf wel even :arrow: :arrow: :arrow: NIET DUSSSSSSSSSSSSS :!: :!:
    Ik met mijn cessna 182 naar het veld en geprobeerd te vliegen......de wieltjes er maar vanaf gehaald, want daar kan je toch niet op landen.
    Zo gezegd zo gedaan......omhoog gooien vol gas en het hoogte roer iets omhoog om hoogte te winnen.....dt ging goed alleen kwam hij rechts naar beneden en patstststs daar brak de prop. af :cry:
    Gelukkig zat er een reserve prop bij, dus die maar even gemonteerd en proberen voor een 2e poging.
    Dus weer gooien en ja hoor hij kreeg hoogte maar op de één of andere manier kwam hij weer naar beneden, ehn dit keer brak de vleugel af :cry:
    Maar van vele gehoord dat dit te lijmen is, dus zo gezegd zo gedaan......vleugel gelijmd, en na een half uur toch maar weer proberen of het nu wel lukt.
    Opnieuw omhoog gegooit, maar dit keer was de vleugel dus niet sterk genoeg meer om te kunnen vliegen, dus hij brak af in de lucht en kwam naar beneden, vleugels stuk en de 2e prop. ook stuk...Balen balen balen.....maaar ach het moet zo zijn, ik was dus veel te eigenwijs, om het mijzelf aan te leren, en nu zit ik dus met een vliegtuig waar de prop. allemaal van kapot zijn, en de vleugel dit nu echt aan gort is.
    Inmiddels wel een nieuwe vleugel besteld en alvast wat nieuwe prop., maar dat duurt wel een weekje minimaal voor hij weer compleet is.
    DUS MENSEN DIE WILLEN BEGINNEN::::KOOP MAAR EEN EASYSTAR; WANT DAN HEB JE DE GROOTSTE KANS DAT HET WEL LUKT.
    Nadeel van dit vliegtuig is dat de prop voorop zit dus bij elke vlucht is er een grote kans dat hij breekt, daarintegen zit bij de easystar de prop boven in het midden van het vliegtuig, dus meer kans op vliegen met de easystar.
    Maar ik zit nu met de gebakken peren, dit omdat ze bij een club mij denk ik niet willen leren vliegen, omdat er ook een zender bij zit voor 40 Mhz en die zijn over het algemeen bedoelt voor auto(tjes).
    Weet niet wat ik nu moet, maar misschien is er iemand met tips :idea:
    Ik dacht laat ik maar eerlijk zijn, ondanks ik toch heel erg eigenwijs ben geweest......is dit mijn verhaal :cry:
     
  6. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    eigenwijs he.. en wat hebben we nou geleerd?
    GA NAAR EEN CLUB.. en bespaar je een hoop geld en frustratie door zelf te gaan proberen te vliegen.

    Die 40Mhz is geen probleem.. daar mag en kan je gewoon op vliegen..

    Dus nogmaals.. ga naar een club..

    en dit is de laatste keer dat ik het zeg ;)

    peter
     
  7. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Sneu voor je , hobby !

    Maar wel dapper dat je het geprobeerd hebt ... er zijn hier mensen zat op dit forum die zelf op hun eentje leren vliegen hebben ...
    En ook moedig om daarover te verhalen ... jammer van je schade doch ...

    Maar nu wel de raad opvolgen en hulp zoeken ... anders kan het zijn dat poging 2 en 3 ook faliekant aflopen en dat je het dan voor bekeken houdt... terwijl je met wat goede raad alle kansen op succes hebt !

    Nog veel success toegewenst ...
     
  8. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Hehehe, wel goed dat je eerlijk je verhaal vertelt ;)

    Ik heb mijn Easystar gekocht en heb me voorgenomen hem niet eens de lucht in te gooien zonder instructeur. kijk het is toch een aardig bedrag wat je zo even richting wolken schiet. Dus ik ben daar redelijk voorzichtig mee. Aangezien ik toch graag (zoveel mogelijk) schadevrij wil vliegen neem ik gewoon les :) met mijn X-Twin kan ik raggen maar mijn EZ is mij heilig :)
     
  9. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    @Noah & guy5927

    Ja eerlijk is eerlijk.....ik kan er wel een mooi verhaal van maken, maar dat is niet zo :mad:
    Misschien dacht ik, omdat de X-twin zo makkelijk vloog dat ik dat met de rest ook kon doen. (begrijp heel erg goed dat je de x-twin niet kan vergelijken met de cessna 182)....en dat hij heel anders werkt dan een modelvliegtuig :!: :!: :!:
    Deze toestellen zijn TOTAAL verschillend....je kan ze niet eens met elkaar vergelijken.
    Maar mijn interesse voor modelvliegen is wel gekomen door dat klein mieserige X- twin (tje) :lol:
    En ja jullie hebben gelijk, het is toch wel een redelijk bedrag wat je de lucht in gooit :wink:
     
  10. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Hehehe, waarom oefen je niet een paar avonden met een gratis Flight Simulator?

    http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html

    beetje op internet zoeken geeft je ook de Easystar en de Cesna als model. dan kun je daar mee oefenen zonder dat het geld kost :)
     
  11. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    FMS is weliswaar weing realistisch in vergelijking met de dure " echte " RC-paketten, maar ik geef toe dat ik daar ook úúúúren op geoefend heb alvorens mijn eerste plane het luchtruim toe te vertrouwen ...

    Dé grote verdienste van zo'n simulator is dat je zonder schade jezelf het basisprincipe van links-wordt-rechts en vice versa bij het naar je toe vliegen, eigen kunt maken ...

    Natuurlijk helpt een algemene passie voor luchtvaart vanaf kindsbeen ook wel veel , maar dat is zeker geen absolute vereiste om een goeie Rc-piloot te worden ...
     
  12. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Ik vlieg ook liever met REFLEX. maar heb geen REFLEX centjes :)
     
  13. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Mischien is het verstandig, je cessna even terzijde te leggen, met de nieuwe vleugel en prop.

    Alsnog een goede trainer aan te schaffen en les te nemen.

    Dan heb je aan de cessna nog een leuke 2e toestel.
    En blijft de schade beperkt tot een nieuwe vleugel en propje..

    Johan
     
  14. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Ja, misschien zou ik dat moeten doen, maar in eerste instantie wou ik gewoon één vliegtuigje besturen, en het daar voorlopig mee doen.
    Eerlijk gezegd heb ik nog geen zin om hier 100de euro´s aan uit te geven.
    Natuurlijk kost het mij op deze manier ook heel veel geld..... :roll:
    Ik denk dat ik mij maar eens moet gaan verdiepen in een mooie simulatie, om zo in iedergeval de eerste beginselen van het modelbouvliegen te leren.
    Wie weet in de toekomst, als ik deze hobby echt ga doorzetten.
    Hoe zit het eigelijk met zo´n simulator, kan je dat doen met een spelletjes controller, of heb je daar een echt zender voor nodig om dit te kunnnen leren :?:
    Ik neem aan van wel, anders weet je nog niet hoe je de knuppels moet gebruiken.
    Advies is altijd welkom :wink:
     
  15. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Je kan voor 40 euro en 5 voor een kabel in duitsland een adapter bestellen en dan kun je FMS besturen met je eigen zender. Sommige kunnen inderdaad een Joy besturing aan.
     
  16. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Ben bang dat ik met mijn zender, niet de simulatie kan spelen, er zit namelijk geen aansluiting op voor deze functie.
    Dan moet ik waarschijnlijk toch een computer zender kopen de Graupner c of x 12.
    Maar dan zijn we alweer 150 euro (duitsland) verder en kan ik deze zender naar de haaien gooien.
    Ik heb gewoon de verkeerde keus gemaakt door dit toestel als rtf zet te kopen.
    Misschien dat ik eens aan iemand bij mij in de buurt, kan vragen of daar iemand is die mij kan helpen met het vliegen.
     
  17. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    En hiet komt hij echt vandaan Art-tech ûût China ...... maakt ook de zender, en daar zou ook een aansluiting voor een Flight simulator op moeten kunnen (zie spec van de zender).
     
  19. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb het vandaag nagevraagd, of ik met mijn zender een simulatie zou kunnen besturen..........en idd je hebt gelijk het kan.
    Gelukkig heb ik ook iemand gevonden, die mij de beginselen van het vliegen wilt leren.
    Vandaag 2 nieuwe prop´s gehaald, en lijm(2 componente) en een soort linnen wat ik kan gebruiken om mijn vleugel te repareren.
    Ik heb die nieuwe vleugel al wel besteld, maar dat maakt niet uit dan heb ik er 2 voor de zekerheid.
    Dirk bedankt voor je advies :lol:
     
  20. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Beste Dirk, bij mij werk je link niet....kan dat kloppen :?:

    Alvast bedankt
     

Deel Deze Pagina