Cg meter

Discussie in 'F5J' gestart door JLSoes, 1 sep 2018.

  1. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Je maakt keuze bij cg meter, maar de armen zijn ook los te bestellen.
     
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
  3. Nanni

    Nanni

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Zwolle
    De center of Gravity Meter van Portachiavi.

    [​IMG][​IMG]
    Om nauwkeurig en gemakkelijk het zwaartepunt van een zweefmodel (F5j) te kunnen vaststellen heb ik de digitale "zwaartepuntsmeter" van Portachiavi aangeschaft (zie foto boven).
    Volgens opgave kan er voor een meetbereik van 2, 4 of 8 kg gekozen worden met verschillende armsteunen. Om een zo'n groot mogelijk bereik te hebben, met het oog op ook eventueel clubgebruik, heb ik gekozen voor een meetbereik van 8 kg met brede armsteunen.
    De levertijd is 6 weken en inderdaad na 6 weken werd het instrument door Portachiavi geleverd.
    Onderstaand geef ik mijn eerste meet-bevindingen weer met enige verdere mogelijkheden betreffende het zwaartepunt.

    Principe werking.
    Onderstaand, links, is in een schematische tekening het weeginstrument weergegeven en daaronder de afleiding van de formule om het zwaartepunt te kunnen bepalen. A en b zijn waarden die door de constructie zijn opgedrongen. De waarden van F1 en F2 zijn meetwaarden. Door deze reactiekrachten te meten kan nu de ligging van het zwaartepunt Z bepaald worden.
    (ik heb van de tekeningen en formules maar foto's genomen om dit te kunnen plaatsen.)

    [​IMG][​IMG]

    Toepassing.
    Als eerste bepaal ik de ligging van het zwaartepunt van mijn EasyStar II.
    [​IMG]

    De Meetwaarden verkregen met behulp van de CG-meter geven:
    G = gewicht zonder accu: 582 g
    Z1d = zwaartepunt digitaal: 127,5 mm
    Ter controle meet ik nog de ligging van het zwaartepunt met
    een klassieke weger. Dit geeft Z1a = 128 mm
    Dan weer verder met het digitale meetinstrument:
    G + m = Gewicht model + accu: 753 g
    Hieruit laat zich het gewicht van de accu bepalen: m = 171
    Leggen we da accu op een weegschaal, dan komt dit op m = 172 g Ook dit gaat goed.
    Weer verder met het instrument:
    Z2d = zwaartepunt model met accu digitaal gemeten: 70,2 mm
    Ter controle meet ik weer de ligging van het zwaartepunt met de klassieke weger. Dit geeft: Z2a = 70 mm. Ook dit is verrassend goed.

    Als tweede experiment gebruik ik mijn GrafAs Maxi.

    [​IMG][​IMG]

    De Meetwaarden geven:

    G = gewicht zonder accu: 1992 g
    Z1d = zwaartepunt digitaal (zonder accu): 98,6 mm
    Ter controle meet ik nog de ligging van het zwaartepunt met
    een klassieke weger. Dit geeft Z1a = 99 mm
    Dan weer verder met het digitale meetinstrument:
    G + m = Gewicht model + accu: 2163 g
    Hieruit laat zich het gewicht van de accu bepalen: m = 171 g
    Dat komt overeen met het vorige resultaat.
    Weer verder met het instrument:
    Z2d = zwaartepunt model met accu digitaal gemeten: 81,1 mm
    Ter controle meet ik weer de ligging van het zwaartepunt met de klassieke weger. Dit geeft: Z2a = 80 mm. Een klein verschil. Maar wat is nu goed? Een nader onderzoek vraagt nog om uitvoering.

    Wat kunnen we hiermee nog meer doen?
    Omdat het voor mij wat lastig is alles netjes op de site te krijgen heb ik maar een foto van de rest van het betoog gemaakt:
    [​IMG]


    [​IMG]

    Opmerkingen:

    Opmerking 1:

    Gebruik van formule 1: s = G/m.b - (G+m)/m.e
    Als het gewicht van het model (G) bekend is en ook de ligging van het zwaartepunt (zonder accu) (b) en de massa/gewicht van de accu (m) dan kan je verder alles uitrekenen zonder het meetinstrument.
    Je hebt alleen een liniaal nodig.
    Maar let op: De formule werkt alleen goed als je de waarden G, b en m goed weet.

    Opmerking 2:

    Opmerkelijk is formule 4. delta e=- m/(G+m).delta s
    Stel m (accu) = 170 g, gewicht model G = 2100 g.
    dan is m/(G + m) = 170/2270 = 0.074
    Dat wil zeggen een verschuiving van de accu over 1 cm geeft een verplaatsing van het zwaartepunt van 0.074 cm = 0.74 mm.

    Maar neem nu de EasyStar (een licht lestoestel):
    m(accu) = 170 g, Gewicht model G = 582 g.
    Dan is m/(G + m) = 170/752 = 0,23

    Dat wil zeggen een verschuiving van de accu over 1 cm geeft een verplaatsing van het zwaartepunt van 0.23 cm = 2,3 mm.!

    Dat is opmerkelijk. Immers hoe vaak gebeurt het niet dat een licht lestoestel een harde landing maakt. Verschuift hierbij de accu b.v. 2 cm en wordt dit niet gecorrigeerd dan is het zwaartepunt met ruim 4 mm verschoven! Tel uit je winst.
    Cruciaal hierbij is de verhouding m/(G+m)

    Opm: Voor toepassing van de laatste formules heb je verder geen instrument meer nodig, alleen een meetlat.
     
  4. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Wat is je punt met deze bijdrage?

    Gaat het om afwijkingen tov andere metingen / nauwkeurigheid? Ik zou al heel blij zijn met een nauwkeurigheid van 1% (20 gr op een F3J model van 2kg).

    Qua gewichtsmeting denk ik dat de CG meter ca. 1% haalt (ik weet niet wat de nauwkeurigheid is van de keukenweegschaal die ik als referentie gebruikt heb), qua CG denk ik zelfs beter. Hier gaat het vooral om hoe nauwkeurig de afstanden van de meetpunten gemeten zijn. Bij een F3J CG scale heb je het over een afstand tussen referentiepunt en leading edge meetpunt van ca 26mm.

    Staar je niet blind op een CG gemeten met +/- 0.1mm nauwkeurigheid - enkel vliegen zal je vertellen of het model lekker vliegt volgens jouw smaak (en ook hier: smaken verschillen). Het gaat er vooral om dat je een model vliegbaar bouwt (CG redelijk in de buurt), de rest bepaal je op basis van gedrag in de lucht.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Al surfend op het wereldwijde web werd mijn aandacht getrokken door: http://www.rcuniverse.com/forum/tips-techniques-180/708060-vanessa-c-g-rig-how.html.
    Kost geen drol en de sterkte van je plafond is limit.

    Maar die weegschaal ga ik ook nog wel eens maken. Deels voor gemak (kleine modellen) deels voor de lol.
     

Deel Deze Pagina