CG van Hai2 ??

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Erik van Nes, 10 apr 2018.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Collega zweefvliegers,

    Via een vliegmaat heb ik recent een electro Hai2 gekregen.

    Volgens de (bouw) beschrijving moest het CG op 188 mm liggen. Omdat te halen ging de 3S 2200 mAh lipo bijna tegen het hoofdschot (vleugelvoorlijst) aan.
    Dat leverde een verrassende remaiden op. Met de motor uit was er vol up nodig om niet te zakken. Afvangen was er niet meer bij. Gelukkig ook niet nodig.
    Inmiddels ligt de lipo helemaal achterin, door het achterste schot heen en zit er nog 30 gram plaklood op het kielvlak (verder naar achteren kan niet). Nu vliegt de Hai2 behoorlijk maar is er nog steeds uptrim van de roeren nodig.

    Wie vliegt er ook een Hai2 en kan zijn ervaring delen en/of dit enorme verschil in CG verklaren!

    groet,

    Erik
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Het is toch een vliegende vleugel?
    Dan heb je sowieso een S-slag.
    Bij mijn Hai2 staan alle roeren iets up.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Erik, kan je alle maten eens opmeten, zoals spanwijdte, koorde bij de wortel tip koorde en de pijlstelling, dan kan ik eens berekenen waar het zwp ongeveer zou moeten kunnen liggen.
    De pijlstelling bv de afstand van de voorlijst van de wortel tot die van de tip. Als je maar duidelijk aangeeft welke maat het is.
    Wanneer de voor en/of achterlijst in boven aanzicht niet recht is graag ook deze details.
    Het vleugelprofiel en de verdraaiing is daarop in eerste instantie niet op van invloed.
     
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Trouwens, welke Hai2 is het? Die van Pichler?
    Daar staat het hoogteroer dus voor normale vlucht zo'n 5-6mm uptrim.
    Flaps staan neutraal.
    Staat ook gewoon zo in de handleiding.

    W.b. zwaartepunt, ik meen dat ik gewoon het zwp uit het boekje gebruikt heb en dat ik afhankelijk van wind en waar ik vlieg kan kiezen voor het gewicht van de accu. D.w.z. 4000 of 5000mAh daar dit geen invloed heeft op de balans.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Inmiddels vliegt de Hai2 weer verder, ook letterlijk. De 2200mAh 3s lipo ligt (bijna) maximaal naar achteren. In de versmalling van de start past de ontvanger er nog net achter. Het lood van het kielvlak (30 gram) is er af maar komt, als proef, weer terug. Volgens een aantekening op de wortelrib zou het CG op 16,5 cm moeten liggen, volgens documentatie op 19 cm (afgerond van 188 mm) en in de praktijk is het nu 24 cm. Nogal een verschil.
    Bij een goede 6 mm up stand van de blokrolroeren (vleugel heeft geen kleppen) vliegt de Hai2 aardig vlak, wordt iets trager op de roeren maar valt niet weg in een bocht. Bij minder up (dus meer snelheid en zichtbaar hoogteverlies) reageert hij vlotter en kan loopen en rollen.

    @Rick
    de wortelrib is 38 cm lang, de tiprib (geprofileerd) 19 cm, de feitelijk tip is een vlakke plaat die 15 graden omhoog staat.
    de hoek voorlijst/wortellrib is 70 graden, de hoek achterlijst wortelrib is 100 graden
    de spanw. excl. de vlakke tip is 90 cm, de vlakke tip is 6,5 cm
    beide vleugelhelften zitten met twee koolstof pennen aan elkaar en liggen op de romp

    Als je meer info nodig hebt hoor ik het graag. Als het helpt kan ik je een foto mailen van een bovenaanzicht van een vleugel. Stuur dan even via PB je mailadres.

    Ik ben benieuwd hoe theorie en praktijk bij elkaar gaan komen.

    groet,

    Erik

    Ps nog geen tekening gevonden van de Hai2
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Bij de mijne is het 188mm gemeten vanaf de neuslijst aan zijkant van de romp.
    Dit i.c.m. met de uitslagen van de roeren zoals voorgeschreven.
    Werkt voor mij prima.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik kon er wat mee.
    Hai-2.png
    Na een heel snelle berekening in XFLR5 komt het volgende:
    Neutrale punt op 226 mm van de wortel voorlijst.
    Zwaartepunt op 210 mm van de voorlijst, dit zou als alles klopt een levendig vliegend toestel moeten opleveren.

    Op grond van deze berekening zou 240 mm te ver naar achteren zijn en een instabiel toestel opleveren.

    Heb je al eens geprobeerd op de rug te vliegen? Moet je dan (veel) trekken of duwen?
     
    jve vindt dit leuk.
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Kijk dit is leuk: theorie en praktijk aan elkaar toetsen

    Rugvlucht heb ik nog niet voldoende gedaan. Ga ik proberen. Met indoorvliegen ben ik gewend om met een vrij achterlijk CG te vliegen. Ook mijn ParkMaster vlieg ik met een vrij achterlijk CG.

    Rick bedankt voor het uitzoeken.


    wordt weer vervolgd
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ja, graag gedaan hey Pik! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina