Ik ben met iemand bezig met het vervangen van een vleugel met een ander profiel. Het wordt een MH 54. Maar ik kan nergens iets vinden waar het CG van dat profiel ligt. Ik kan wel gokken op 30-33% vanaf de neuslijst maar ik neem aan dat er hier wel wizzard zitten met een programmaatje die dat er zo uit kunnen toveren. Iets als XFLR5 moet dat kunnen, alleen werkt dat niet op mijn laptop. Dus graag. voor de MH 54 deze info. Dank u! Gert-Jan
Nee, ik heb de .dat gegevens daar vandaan. Nou kan ik als uiterste redding Martin wel mailen maar als iemand het hier uit kan zoeken voor me. In de tussentijd kan ik me verdiepen in Rhino. Als anderen het kunnen moet het mij toch ook lukken. Soms denk ik de verkeerde kant op en blijkt het achteraf heel simpel te zijn. Zal nu ook wel weer het geval zijn. GJ
Bedoel je niet het drukpunt van het profiel? Zwaartepunt is toestelafhankelijk, o.a. beïnvloedt door de hoeveelheid lift die het stabilo genereert.
Klopt helemaal wat Ron zegt. Een profiel heeft geen zwaartepunt. Wel een drukpunt, maar omdat die afhankelijk is van de instelhoek, gebruikt men tegenwoordig het neutraal punt (dat ligt op 25% ) en een moment coëfficiënt (het profiel ziet er vrij symmetrisch uit dus die zal erg klein en down gericht zijn). Om het zwaartepunt te berekenen heb je de vorm en afmeting van de vleugels en stabilo, hun onderlinge afstand en de gewenste stabiliteitsmarge nodig. Omdat je aan bovenstaande waarschijnlijk weinig hebt , een praktisch handvat: als het originele profiel ook redelijk symmetrisch was, ligt het zwaartepunt op dezelfde plek als die van het oude vliegtuig.
Het oude profiel was MH43. Maar ik denk dus dat ik het moet doen zoals ik altijd al deed, trial and error. Het is eigenlijk altijd goed gegaan en mijn natte vinger deed het tot nu toe goed. GJ
In principe is het optimale zwaartepunt geheel onafhankelijk van het profiel, welving dikte of wat dan ook. Het optimale zwaartepunt heeft te maken met de verandering van drukpunt bij veranderende invalshoek. Die verandering is voor ieder praktisch profiel gelijk. Wat wel verschillen kan en vaak zal, is het instelhoek verschil. Maar als je het instelhoekverschil beschouwd gebaseerd op de nul lift lijnen de profielen zal dat ook geen invloed laten zien.
Rick, instelhoekverschil is 0 graden. Maar ik heb 1 keer een profiel gehad dat totaal anders was dan anderen en waar normaal het CG op zo'n 30% ligt, lag het bij deze op 25% van de neuslijst. Dat vliegt dan erg vervelend. Het huidige model, met MH43 erop zou dus, bij gelijkblijvend instelhoekverschil ook een gelijk zwaartepunt op moeten leveren? Ja sorry, het is de eerste keer dat ik probeer iets meer uit een model te krijgen dan normaal, normaal kwak ik er een profiel op en dan vliegt het altijd wel. GJ