CG van MH 54 profiel

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door GJVO, 3 sep 2017.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben met iemand bezig met het vervangen van een vleugel met een ander profiel.
    Het wordt een MH 54.
    Maar ik kan nergens iets vinden waar het CG van dat profiel ligt.
    Ik kan wel gokken op 30-33% vanaf de neuslijst maar ik neem aan dat er hier wel wizzard zitten met een programmaatje die dat er zo uit kunnen toveren.
    Iets als XFLR5 moet dat kunnen, alleen werkt dat niet op mijn laptop.

    Dus graag.
    voor de MH 54 deze info.

    Dank u!

    Gert-Jan
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik heb de .dat gegevens daar vandaan.
    Nou kan ik als uiterste redding Martin wel mailen maar als iemand het hier uit kan zoeken voor me.

    In de tussentijd kan ik me verdiepen in Rhino.
    Als anderen het kunnen moet het mij toch ook lukken.
    Soms denk ik de verkeerde kant op en blijkt het achteraf heel simpel te zijn.
    Zal nu ook wel weer het geval zijn.

    GJ
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedoel je niet het drukpunt van het profiel?
    Zwaartepunt is toestelafhankelijk, o.a. beïnvloedt door de hoeveelheid lift die het stabilo genereert.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    IN de volksmond zwaartepunt.
    Maar inderdaad, Point of pressure.
    Drukpunt dus.

    GJ
     
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt helemaal wat Ron zegt. Een profiel heeft geen zwaartepunt. Wel een drukpunt, maar omdat die afhankelijk is van de instelhoek, gebruikt men tegenwoordig het neutraal punt (dat ligt op 25% ) en een moment coëfficiënt (het profiel ziet er vrij symmetrisch uit dus die zal erg klein en down gericht zijn).
    Om het zwaartepunt te berekenen heb je de vorm en afmeting van de vleugels en stabilo, hun onderlinge afstand en de gewenste stabiliteitsmarge nodig.
    Omdat je aan bovenstaande waarschijnlijk weinig hebt ;), een praktisch handvat: als het originele profiel ook redelijk symmetrisch was, ligt het zwaartepunt op dezelfde plek als die van het oude vliegtuig.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    dubbelpost
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het oude profiel was MH43.
    Maar ik denk dus dat ik het moet doen zoals ik altijd al deed, trial and error.
    Het is eigenlijk altijd goed gegaan en mijn natte vinger deed het tot nu toe goed.

    GJ
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    In principe is het optimale zwaartepunt geheel onafhankelijk van het profiel, welving dikte of wat dan ook.
    Het optimale zwaartepunt heeft te maken met de verandering van drukpunt bij veranderende invalshoek.
    Die verandering is voor ieder praktisch profiel gelijk.

    Wat wel verschillen kan en vaak zal, is het instelhoek verschil.
    Maar als je het instelhoekverschil beschouwd gebaseerd op de nul lift lijnen de profielen zal dat ook geen invloed laten zien.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, instelhoekverschil is 0 graden.
    Maar ik heb 1 keer een profiel gehad dat totaal anders was dan anderen en waar normaal het CG op zo'n 30% ligt, lag het bij deze op 25% van de neuslijst.
    Dat vliegt dan erg vervelend.
    Het huidige model, met MH43 erop zou dus, bij gelijkblijvend instelhoekverschil ook een gelijk zwaartepunt op moeten leveren?
    Ja sorry, het is de eerste keer dat ik probeer iets meer uit een model te krijgen dan normaal, normaal kwak ik er een profiel op en dan vliegt het altijd wel.

    GJ
     

Deel Deze Pagina