Cheerson CX 20 review

Discussie in 'Multicopters' gestart door ycdlawip, 25 jan 2016.

  1. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Cheerson CX 20

    [​IMG]

    Al een aantal maanden was ik op zoek naar mijn eerste 'echte' quadcopter. Ik heb weliswaar al veel huiskamerervaring opgedaan met micro quadcoptertjes, (Eén van 30€ van de Bart Smit, de ander van 15€ van Banggood) maar toch werd het tijd voor wat serieuzer.

    Na wat maanden zoeken, vergelijken en piekeren ben ik toch maar voor de Cheerson CX 20 gegaan. Omdat het gewoon een hele goede deugdelijke quadcopter is voor een gevorderde gebruiker. Hij is vrij betaalbaar en er zijn makkelijk en betaalbare reserveonderdelen voor te krijgen. Ook zijn er op internet zat handleidingen te vinden om hem aan te passen, uit te bouwen, te upgraden en te modden. Hij beviel me voornamelijk om deze redenen. Het is gewoon een goed compleet ding. Er zit GPS op, position hold, altitude hold, en return to home. Verder krijg je er een mooie 8-kanaals afstandsbediening bij met 2 draaiknoppen waar je nog een gemotoriseerde gimbal aan kan hangen. Iets dat ik over een paar maanden als ik nog meer ervaring heb zeker wil doen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb mijne besteld bij Gearbest van het UK/Europese warenhuis. Dit deed ik zodat ik geen extra invoerrechten of douanekosten zou moeten betalen. En dit was in mijn geval ook zo want voor 200 euro kreeg ik hem aan de deur. Hetgeen buitengewoon opmerkelijk is eigenlijk aangezien ze het exact zelfde model voor 500 euro bij bol.com verkopen. Waar dat verschil hem dan in zit.. Ik weet het niet maar ik vraag het me toch af..

    Ik had hem op een vrijdag besteld en de vrijdag erop zag ik dat hij op het depot lag een stad verderop. Helaas moest ik dus nog een weekend wachten waarnaar ik hem uiteindelijk op maandag kreeg. De manier waarop de doos verpakt was kon zeker beter, maar hij kwam gelukkig heelhuids aan. De quadcopter en de afstandsbediening zelf zaten gelukkig in piepschuim dus het zou in de meeste bezorgbusjes wel moeten overleven. De overige onderdelen zaten in bubbeltjesfolie die op z'n beurt weer in doosjes verpakt waren. Een hele mooie set. Er zouden alleen wel wat prop-guards (propellerbeschermers) bij kunnen zitten, deze zitten er niet bij en heb ik zelf apart er nog bij besteld alleen heb ik die nog niet binnen.

    [​IMG]

    De propellers en het landingsgestel installeren was vrij makkelijk. Alleen het camerahoudertje met de rubbertjes was wat meer gepriegel. Na een halfuurtje was alles wel geïnstalleerd en kon ik beginnen met het calibreren van het compas in de quadcopter. Om eerlijk te zijn begreep ik hier in het begin vrij weinig van dus ik heb maar een youtube filmpje gevolgd waar dit beter werd uitgelegd. Of het überhaupt nodig was om te doen, ik weet het niet. Maar ik heb het toch maar gedaan.

    [​IMG]

    Toen was ik echt klaar voor de eerste vlucht. De accu was gelukkig al (deels?) opgeladen dus ik kon gelijk aan de slag buiten. Het unlocken van de motoren was vrij ingewikkeld omdat het bij mijn model ietsje anders lijkt te werken dan op youtube filmpjes, maar toch kwam ik er wel uit. Ik ging opstijgen in manual mode en het was in het begin even wennen om het goed recht te houden. Toch werd ik er beter in en toen probeerde ik position hold wat buitengewoon goed werkt. Hij blijft gewoon helemaal uit zichzelf op de zelfde plek en dezelfde hoogte hangen. En er stond nog best een stevig windje ook. Verder heb ik nog een beetje op manual mode lopen vliegen en toch wel wat lichte crashes gemaakt in het gras. Zeker in het begin. Maar als je gelijk het gas eraf haalt overleeft alles het wel. Op wat modder na werkt alles nog en is alles nog heel.

    [​IMG]

    Tot slot probeerde ik return to home een paar keer. Zodra je dit inschakelt gaat hij eerst een paar meter omhoog waarnaar die boven de plek waar je de quad en de gps ervan hebt ingeschakeld gaat hangen, en dan gaat afdalen. Als hij bijna bij de grond is schakel ik snel over naar manual zodat ik tijdig de motoren uit kan zetten. Ik ben namelijk bang als hij helemaal zelf landt en omvalt dat de motoren misschien door blijven draaien tegen de grond, dus ik help hem bij de laatste 10cm. Maar ik heb return to home meerdere malen geprobeerd en elke keer werkte het naar behoren. Hij zat misschien 1 of 2 meter naast de plek van het opstijgen. Buitengewoon mooie technologie dus voor de prijs.

    Helaas werd het toen donker en was de accu leeg, na zo'n 10minuten vliegen. Dus ik kan morgen wat meer vertellen over de duur die hij op 1 accu doet.

    [​IMG]

    In het kort: Ik ben buitengewoon blij en enthousiast over dit ding. Voor 200 euro aan de deur en dit krijg je er allemaal voor? Ik zou hem iedereen aanraden die een toch wat serieuze quadcopter zoekt. Op youtube zijn er honderden filmpjes van te vinden met reviews en uitleg hoe mensen er gimbals onder hangen of betere accu's instoppen of het bereik vergroten of er fpv toestellen van maken. Met dit ding heb je een hele mooie basis denk ik zo.

    Over een maand of zo als ik wat beter ben geworden ga ik een gimbal overwegen om eraan te hangen met een camera. Als het zo ver is zal ik het zeker laten weten in dit topic.
     
  2. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Nou dat was mooi k*t

    Ik ben vandaag dat ding verloren. Hij had opeens een wil van zichzelf. Ik vloog gewoon rustig op een grasveldje waarnaar dat ding opeens begint te stijgen. Ik probeerde snel op manual te landen en daar reageerde hij niet op toen ik het gas wegnam. Toen return to home geprobeerd en ook daar gaf die geen gehoor aan. Tot slot de zender uitgezet met als hoop dat de failsafe in zou schakelen en hij zou gaan landen maar hij bleef maar naar de wolken stijgen. Ik ben er achteraan gerend en toen een zoektocht van een paar uur gestart maar het was tevergeefs.

    Geen idee wat er fout is gegaan. Ik wilde expres laag blijven want ik was nog bezig met het landen en opstijgen trainen wat ik gisteren ook deed maar dat ding ging er gewoon vandoor. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik het zelf fout heb gedaan. Ik heb gisteren namelijk ook veel succes gehad met het oefenen.

    Maar goed dat ding was dus kwijt en ik heb maar een advertentie in de krant gezet. Ik moet nog etiketten halen om m'n naam erop te plakken, maar dat had geen prioriteit omdat ik toch nog alleen op het veld wilde blijven. Had ik dat maar eerder gedaan. MAar gelukig een paar uur later gebeld dat een boer hem had aangetroffen in zijn kas 5km verderop. Dat ding is dus door het dak van zijn kast gedonderd waarschijnlijk vanuit de wolken of zo. Gelukkig dekt de verzekering het.

    Nou wat een heldag. Ik weet nou niet waar het probleem lag en of ik een vervanging kan regelen. Ik zou niet weten wat ik fout heb gedaan, heb precies hetzelfde gevlogen als gisteren en toen ik ging viel de wind ook mee dus het kan haast niet dat die daardoor meegenomen is. Of misschien wel toen die eenmaal begon met stijgen naar de wolken omdat het daar wel harder waait. Was dus ook niet de bedoeling om dat te doen maar opeens ging hij er als een idioot vandoor. Ik heb geen idee waarom die dit deed.

    Zou het een defect kunnen zijn?

    Ik ben er helemaal klaar mee eigenlijk, wat een heldag. De 2e vlucht ben ik hem al kwijt en is alles kapot. Ik weet niet eens of ik wel een reserve kan bestellen of vervangingsonderdelen want er ontbreken ook motors en ledjes en zo die niet meer teruggevonden zijn. Echt de helft van de quadcopter is nog maar over.

    Ik ben er echt helemaal klaar mee :( Geen idee waar het fout is gegaan ook. Ik heb toch wel wat ervaring opgedaan met die dingen alvorens aan zo'n duurdere versie te beginnen en toch ging het fout. IK zal eens even verhaal halen bij Gearbest, misschien dat het een defect was in dat ding zelf, maar of dat aan te tonen is... Ik ben bang dat ik 200 euro lichter ben. En dat al bij de 2e vlucht. Volgende keer maar een touw eraan vastknopen. Maar ik ben denk ik even klaar met deze hobby :(
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2016
  3. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Balen zeg en vreemd.....klinkt bijna als een Naza flyaway. Vloog hij weg in GPS mode en hoe hoog zat je dan toen dat gebeurde ?
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dat is inderdaad zwaar knake.
    Zoiets wens je niemand toe.
    Je hebt helaas de pech gehad wat anderen ook overkomt en in jouw geval al bij de 2e vlucht.
    Wellicht is het een idee om het geheel even te laten zakken en zodra jij eraan toe bent dan weer de draad op te pakken maar dan bijvoorbeeld met een DJI Naza Phantom ofzo.
    Net iets minder kans op ge-emmer en ongein.
    Ik adviseer wel: vooral NIET opgeven, want deze hobby is echt te mooi en te leuk om links te laten liggen.
    Vr Gr E
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    +1. Even uithuilen en vooral niet opgeven.

    Er zit toch een APM in? Dan kun je een log uitlezen en weet je misschien wat er fout ging.

    Ik gok op een niet goed gelockte GPS.
     
  6. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    hij zat op ongeveer 20 meter hoogte (ik wilde niet veel hoger gaan omdat ik deze quad nog even onder de knie moest krijgen)

    Ik heb er wel al veel mee gevlogen en ook geland en position hold and return to home en dat werkte allemaal. Dus hoe hij opeens weg kon vliegen... ik zou het niet weten.

    Bedankt, ik ga eerst kijken of ik een vervanging kan regelen en of zoiets uberhaupt mogelijk is. Voor zover ik weet worden deze quads niet los verkocht dus het is nog maar de vraag of ik iets kan regelen.

    Heb er vrij lang voor gespaard ook dus om nu weer naar een ander model te kijken dat zie ik niet zo zitten. Misschien over een jaar of zo, maar voorlopig wil ik eigenlijk eerst een (betaalbare of gratis) vervanging gaan proberen te regelen. Het is namelijk niet mijn fout geweest dat die wegvloog. Voor zover ik weet dan. Ben alles nagegaan en ja manual mode en gas eraf dan zou hij moeten dalen en dat deed die niet.

    Misschien een probleem met de GPS zelf of de hoogtemeter of een sateliet of een stoorzender in de buurt.. Ik heb geen idee

    Maar wat slaat je hart opeens een paar slagen over als je dat ding oncontroleerbaar van je weg ziet vliegen zeg :( En dat terwijl ik nog nooit een echte vlucht ermee gehad heb. Als het over een jaar gebeurde zou ik er minder mee zitten

    Hoe werkt dit precies?

    er zit inderdaad een micro usb aansluiting op maar als ik hem op de computer aansluit begint hij hard te piepen en te knipperen

    er is ook veel kapot aan dat ding, printplaatjes en kabels, is er nog wel iets van uit te lezen?

    Ik heb ardupilot mission plannen (APM of zo) gedownload en als ik de quad aansluit via een usb kabel begint hij alleen maar keihard te piepen, ik zie vrij weinig in dat programma. Ik denk dat die piep betekent dat er iets goeds kapot is want ik heb geen idee hoe ik dat uit kan zetten en het is echt hard
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2016
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Nooit zomaar iets aansluiten! De link naar Gearbest geeft de Open Source versie en dat zou een APM controller betekenen (en dat is goed nieuws). Die kun je via MissionPlanner uitlezen/updaten enz. Belangrijk is om de controller los van alles te hebben. Google naar "connect APM 2.5 to computer" en je vindt een handleiding en een boel YT-filpjes. LET OP: dit is geen simpele 1-2-3 actie. Maar als ik het kon leren, kan jij het ook.

    Kijk eerst of je controller nog leeft en ga van daar uit verder.

    Heb je een foto van de mate van beschadiging van de controller?
     
  8. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ik zit een beetje te kijken maar het is nogal ingewikkeld met al die draden en aansluitingen. Ik denk eigenlijk dat ik hem maar even zo ga laten tot ik weet of ik iets van een vervanging kan regelen. Dan heb ik altijd nog reserve onderdelen. Ik krijg die connectors ook niet echt los van dat ding en ja hij is kapot dus je doet er eigenlijk weinig meer aan. Ben het eigenlijk ook een beetje zat. Eerst ff kijken voor vervanging.

    Bedankt voor je hulp toch nog
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik vrees dat de enige vorm van vervanging een nieuwe kopen is:

    Warranty Exemptions

    The buyer must pay the reshipping fee to us before the item is authorized for repair.Product degradation through wear and tear, along with breakage during use, is the customer's responsibility and is not covered by warranty.

    Note: If the buyer has damaged/misused the item(s), it will immediately void the product's warranty. No compensation is available in such cases. However, customers are welcome to contact us to purchase replacements or spare parts (if applicable). We will charge the original value of the components and a shipping fee to dispatch them.
    All GearBest products are strictly quality controlled prior to dispatch.

    "Due to their nature and intended usage, product categories such as RC Toys, Scooters and Wheels are subject to wear and tear through repeated use. As such, our 45 Day Money Back Guarantee relating to RC toys, Scooters and Wheels, only covers "dead on arrival" instances where the product does not work out of the box. It is the customer's responsibility to inspect the product(s) carefully upon arrival.

    Als ik me niet vergis, is [link]dit precies dezelfde

    "maar het is nogal ingewikkeld met al die draden en aansluitingen" -> Neem je tijd en leer hoe het ding werkt. Is nog leuk ook.





     
  10. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    bedankt, ja ik ben inderdaad bang dat het moeilijk is. Wat ik op zich ook wel begrijp aan hun kant, maar ja het ding sloeg op tilt, heb ik niet zelf gedaan volgens mij.

    Maar wellicht dat ze een deal kunnen maken met een leuke prijs voor de quad alleen. Ik weet het nog niet. Echter kan ik deze nergens los vinden
     
  11. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
  12. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    misschien dat ik in de toekomst zoiets maar probeer ja. Kan er bijvoorbeeld wel een gimbal onder?


    voorlopig ben ik er toch ff klaar mee denk ik
     
  13. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hier hetzelfde verhaal.
    Prakken en crashen is nooit leuk, maar heb ook de nodige modellen de grond in gejakkert.
    Het hoort nou eenmaal bij de hobby.
    Zelfs die 3000 euro dure Inspire Drones gaan weleens de grond in.
    Het gebeurt en je sluit het nooit en te nimmer uit.
    Wil je dat niet dan moet je echt niet gaan vliegen of gaan kantklossen.
    Dan speel je het op 100% safe.
    Maar voor nu zeg ik: indien je de centen hebt, zo gauw mogelijk weer dat paard op en gaan vliegen.
    Want geloof me: de lente en zomer benne in aantocht.
    En die 2 seizoenen zijn toch echt DE fijnste periode waarin het spelen en rondvliegen met alles dat vliegt meer dan leuk en vermakelijk is.
    Succes.
    Vr Gr Erwin
     
  15. bzb

    bzb Guest

    heb nog nooit een fly away gehad met dat ding, had je wel de laatste updates, de hele riedel doorlopen op mission planner, super goed gecalibreerd op een plek zonder staal in de grond, zeker een minuut gewacht met opstijgen om voldoende gps te hebben?
     
  16. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Moet je hem elke keer calibreren?

    Mission planner heb ik niet gebruikt. Is dit nodig dan? Je moet hem helemaal uit elkaar halen en openschroeven om de USB aansluiting vrij te maken, het lijkt me niet dat je dit moet doen toch?

    Het calbireren (3 rondjes draaien in 2 richtingen) heb ik alleen gedaan toen ik hem ontvangen had. De dag erna heb ik hem gewoon opgestart, gewacht tot het groene lampje brandt voor de gps ontvangst (na 20seconden ongevere) en ben ik opgestegen. Zoals ook in de handleiding staat. Moet je hem elke dag opnieuw calibreren dan? Ik heb gewoon de handleiding gevolgd.

    Maar alsnog het verklaart niet waarom hij dan niet in manual mode niet reageerde. Want ik zet hem in manual of hij stond in manual en ik haal het gas eraf, dan zou die toch echt naar beneden moeten komen. En ja dan werkt return to home ook nog eens niet. Dus waar dat aan lag allemaal.. ik zou het niet weten
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En daar heb je dus logs voor. Kun je in je AMP kijken of die aan stonden?

    GPS hebben en GPS hebben zijn 2 verschillende dingen. Na 20 sec. kun je net genoeg sats zien voor een lock, maar zodra er dan 1 sat wegvalt ben je zuur. Vandaar beter een minuut wachten en dan niet naast de quad blijven staan. Het zou immers kunnen zijn dat je in de weg staat.

    Het resultaat van het caliberen kun je (als ik me niet vergis) in de APM zien.

    bzb stelt hierboven terechte vragen. Helaas is de manual van de CX-20 "nogal" beknopt.
     
  18. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    ik zou het niet weten
    Ok dus volgende keer 1 minuut wachten. Wel vreemd dat ze dat er niet bijzeggen dan. Maar alsnog verklaard het niet waarom hij in manual niet reageerde. Dus er was waarschijnlijk wel meer mis mee.

    Ik had geprobeerd de APM aan te sluiten maar mijn computer herkende hem niet en hij bleef alleen maar ontzettend hard piepen. Kon dat piepen ook niet uit zetten dus ik werd er helemaal gek van. Maar moet je dat calibreren elke keer doen dan? Dat lijkt mij heel sterk.

    Bedankt
     
  19. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
  20. mastahz

    mastahz

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Delft
    Hoi ycdlawip.

    Klopt het dat jij bij mij in de regio woont ?
    Ik heb namelijk bij de plaatselijke nieuwssites laatst een bericht voorbij zien komen over een kas die een drone(cx20) terug heeft gekopt :)
    Als jij het niet ben dan kan ik je niet helpen natuurlijk maar zo wel kunnen we in de zomer wel een keer afspreken om wat tips uit te wisselen en je wat uitleg te geven mocht dit nodig zijn.
     

Deel Deze Pagina