Chilton DW-1, F4D rubber, open schaal model.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 31 jan 2016.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Al een tijdje heb ik de tekeningen klaar liggen voor de bouw van een chilton DW-1

    [​IMG]

    Welke kleur ben ik nog niet uit.

    Spanwijdte gaat 50 cm worden en rubber aangedreven.

    Ondertussen ook al een klein begin gemaakt met de romp en staartdelen.


    Alle delen zijn 2 bij 2 mm behalve het rubberophangpunt en vleugelbevestigingspunt. 2e zijkant moet ik nog bouwen. Daarna samenbouwen en kunnen de bulkheads erop.


    Eerst de buitenkant uit 1,5 mm hout gemaakt. De outline bestaat uit 10 onderdelen. Vervolgens 1,5 bij 1,5 mm latjes er tussen gezet. Als alles droog is de buitenkant afwerken en her en der aan de binnenkant ook.


    Ook meteen het kielvlak gemaakt. Alles ook hier 1,5 bij 1,5 mm balsa.

    Tot zover.

    Bernard
     
    strutter vindt dit leuk.
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Had je die al eerder gemaakt als indoor model? Voor de wedstrijd in Belgiƫ?
    Ik herinner me een rode kist met vereniging.
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zelf nooit. Ben in keer in Luik geweest, in de tennishal met een profielschaalmodel. Je kunt misschien denken aan de Dart Kitten van Niels Brendel die was ook rood.

    Bernard
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Hmmm ik herinner me een andere en nu denk ik dat ie van Iemand jonger dan jij wa's.
     
    BBruins vindt dit leuk.
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag een vrije dag dus nog wat gedaan aan de Chilton.

    Eerst maar het stabilo losgehaald van het bouwbord en bijgewerkt. Ook het kielvlak afgemaakt en na het drogen losgehaald en bijgewerkt. Nog niet helemaal klaar maar begin is er.


    Gewicht moet ik nog verschuldigd blijven.

    De 2e rompzijkant ook gebouwd en de hele boel op het bouwbord om alles samen te bouwen. Ik doe dit met kleine winkelhaakjes om de boel haaks te krijgen.


    Tijdens het droge ook maar een begin gemaakt met de bulkheads. Vorm erin schuren en dan met een vijltje een sleuf maken voor een 1,5 bij 1,5 mm latjes.


    De romp na het drogen losgehaald en gecontroleerd of die naar wens is. Komen nog wat verstevigingen in om te zorgen dat ik het model niet fijn knijp als ik het vast pak na het opwinden van het rubber.


    Tot zover weer de Chilton.

    Bernard
     
    crins vindt dit leuk.
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Nog even nagedacht over de kleuren en het zal de rode worden. Vooral omdat de tekening gebaseerd is op de rode. Zoals je kan zien zit de propas op een andere plek bij de blauwe. Dit ga ik niet voor elkaar krijgen op mijn model.

    Ook even de website opgezocht waar de tekening vanaf gehaald kan worden. De tekening is normaal voor een model van 40 cm. Ik wou net iets groters hebben.

    http://www.ffscale.co.uk/plans7.htm

    Bernard
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels weer een stukje verder met de romp. Rompen van schaalmodellen kunnen erg bewerkelijk blijven. Vooral als je de balans tussen stevig, licht en schaalgetrouw probeert te zoeken.


    Vandaag eerst maar eens de bulkheads afgemaakt en de stringers geplaatst. De open ruimte is de cockpit dus daar komen geen stringers.


    De onderkant zit een ook een lichte bolling. Ik denk om normaal gesproken de motor kwijt te kunnen onder z'n kap. Op de tekening word over de bulkheads dik gekleurd papier gespannen. Ik vind dit minder mooi dus de boel maar ingedekt met 0,6 mm balsa. Begint al ergens op te lijken. Ook voor de cockpit willen ze dat je dik papier gebruikt.


    Hier heb ik de vorm van de cockpit maar overgezet op 0,6 mm balsa en dit om de romp gelijmd. Meteen extra stevigheid en een mooie cockpit na het afwerken.

    Er moet nog wel het nodig gebeuren aan de romp. Zo moet ik van alle bulkheads nog het overige materiaal wegvijlen en afwerken.

    Bernard
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina