Chinese Boeing 737 benut de hele baan...

Wat is dat rookwolkje dan wat je ziet verschijnen op het moment dat hij het einde bereikt?
Of is dat gewoon opstuivend zand?

Je zou toch doodsangsten uitstaan als je daar inzit? :S
 
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=22486

Bijna 'overrun' toestel China Airlines tijdens start (video)

08-10-2007

SAGA - Een vliegtuig van China Airlines is vrijdag (5 oktober) ternauwernood ontsnapt aan een crash. Tijdens de start vanaf het Japanse Saga Airport had het toestel veel moeite om ‘los’ te komen. De Boeing 737-800 koos vlak voor het eind van de startbaan op het nippertje het luchtruim, zo blijkt uit videobeelden van de Japanse televisie.

Op de videobeelden lijkt het alsof het hoofdlandingsgestel iets op de grond raakt vlak voordat het toestel ‘airborne’ is. Gesuggereerd wordt dat het een lamp betrof, die na een inspectie kapot bleek te zijn.

Het vliegtuig keerde na een half uur terug op hetzelfde vliegveld, omdat de vliegers problemen ondervonden met de snelheidsmeters.

Het toestel is dezelfde Boeing 737 waarbij eind vorige maand een zeventig centimeter lange scheur in de romp werd gevonden. Het toestel was net gerepareerd en vertrok daarom zonder passagiers terug naar Taipei.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=22224


http://www.japannewsreview.com/society/kyushu/kyushu/20071006page_id=2291
China Airlines jet hits ramp at end of Saga Airport runway
A China Airlines jet taking off from Saga Airport went 60 meters beyond its runway before it finally became airborne. The airplane was 30 minutes later forced to return to the same airport after the pilots experienced trouble with its speedometers, the Asahi Shimbun reports.

The jet, a Boeing 737-800, had just finished repairs after a 28 inch crack had been found in the plane’s fuselage last month, was not carrying any passengers and there were no injuries or damage reported.

The plane was unable to take off after having passed through the entire runway, and went 60 meters into the so-called “overrun zone.” The jet also hit one of the 5 ramps placed at the end of the overrun zone, probably with one of its wheels, airport officials commented. An AP report also suggested one of the lamps at the end of the runway had been discovered broken, although it was unclear whether it was linked to Friday’s incident.

According to an official from the Transport Ministry official there had been a discrepancy between the output of the pilot and co-pilot’s speedometers, which also made the pilot’s decide to return to Saga airport.

A China Airlines jet of the same model exploded into a fireball at Okinawa’s Naha Airport on Aug. 20, after all passangers and crew members had been evacuated to safety.



http://www.flightglobal.com/article...l-737-800-nearly-overruns-runway-updated.html
A China Airlines (CAL) Boeing 737-800 nearly ran off the end of a runway on takeoff in southern Japan on 5 October.

The aircraft only got airborne at the end of the runway and the main landing gear appears to have hit something on the ground as it took off, according to television footage taken at the scene.

Some news reports say a broken runway light was later found at the end of the runway.

A CAL spokesman in Taipei says the incident happened at around 14:00 on 5 October at Japan’s Saga airport and it was the same aircraft that had been parked at Saga airport since 20 September undergoing repairs.

The aircraft, registered as B-16805, needed to be repaired because it had a 77cm crack in the rear fuselage.

When asked why the aircraft appeared to have been travelling down the runway slowly and only got airborne at the end, CAL’s spokesman says there was a problem with the aircraft’s speed indicator. There was a substantial difference between what the captain’s was showing and what the co-pilot’s was showing, he adds.

He also says that after takeoff the captain returned the 737 to Saga because he was concerned about the speed indicator and the fact that weather near Taiwan would be bad because of a typhoon.

There was no damage to the aircraft as a result of the takeoff and no passengers were on board because it was on a ferry flight back to Taiwan, he adds.

It is unclear whether the Japanese authorities will be investigating this latest incident, says the spokesman. He adds that when the aircraft eventually returns to Taiwan it will be grounded for a few days for inspections before entering commercial service.

A spokeswoman for Taiwan’s Aviation Safety Council (ASC) says that at this time the ASC has no plans to investigate the incident and is waiting to hear from its counterpart in Japan. It is a public holiday in Japan today.
 
Zo da's duidelijk dan! thanks voor de info, was al benieuwd wat het nu was, blijkbaar een lamp...

Gelukkig dat er geen passagiers inzaten..
 
prop-er zei:
Het vliegtuig keerde na een half uur terug op hetzelfde vliegveld, omdat de vliegers problemen ondervonden met de snelheidsmeters.

Zou dit te maken kunnen hebben met de lange aanloop ?
 
Jawel:

When asked why the aircraft appeared to have been travelling down the runway slowly and only got airborne at the end, CAL’s spokesman says there was a problem with the aircraft’s speed indicator. There was a substantial difference between what the captain’s was showing and what the co-pilot’s was showing, he adds.
 
Als de Piloot niet ziet dat vrotate bereikt is, zal hij niet opstijgen.

Lijkt mij ook dat ze geen flaps of slats hebben? Zal wel niet..
 
Het is standaard om 600m voor het einde van de baan te beginnen met 'trekken', ook als je de rotatiesnelheid nog niet bereikt hebt. Wat je goed kunt zien, is dat de 737 bij een vrij vlakke stand al los komt -> hij heeft dus meer dan genoeg snelheid. Had ie te langzaam gegaan, dan was de staart tegen de baan getrokken
 
Misschien was er wat mis met de motoren waardoor de piloot te weinig vormogen had om op te stijgen, maar kan erook naast zitten
 
Normaal gesproken wordt de start ook afgebroken als je op een bepaald punt op de baan V Rot. nog niet behaald hebt en dat heeft men dus ook niet gedaan.

Niet zo slim van de Capt.
 
Nico Peursum zei:
Het is standaard om 600m voor het einde van de baan te beginnen met 'trekken', ook als je de rotatiesnelheid nog niet bereikt hebt.

Oef, dat meen je niet? Dan maar het ding overtrokken de baan afrukken?!
 
Pitot buizen weer eens afgeplakt zijnde?

Zie ook regelmatige herhalingen op National Geographiks
 
hezik zei:
Nico Peursum zei:
Het is standaard om 600m voor het einde van de baan te beginnen met 'trekken', ook als je de rotatiesnelheid nog niet bereikt hebt.

Oef, dat meen je niet? Dan maar het ding overtrokken de baan afrukken?!

Idd, je gaat niet op een bepaalde afstand een toestel al van de baan proberen los te trekken. Pas bij de rotatiesnelheid begin je pas met roteren..... maar ja, als je zo het einde van de baan op je af ziet komen denk ik wel dat een stukje ervaring mee gaat spelen, en ipv de start af te breken je de snelheid inschat en toch probeer te vliegen, want op tijd stoppen had ook al niet gegaan.

@ MichaelAjax: Thrust wordt gemeten en en gechecked voordat wordt "besloten" om de take off door te ztten.Afwijking van het van te voren berekende thrust mag maar heel klein zijn.

Cor
 
heije zei:
Normaal gesproken wordt de start ook afgebroken als je op een bepaald punt op de baan V Rot. nog niet behaald hebt en dat heeft men dus ook niet gedaan.
Niet zo slim van de Capt.

In de militaire luchtvaart staan er borden langs de baan die informatie geven over de lengte van de baan die over is. In de civiele luchtvaart werkt dat niet zo: Het afbreken van de start wordt volledig gebaseerd op de snelheid. Daarom is er ook bij een wat lagere snelheid nog een snelheids check. Meestal ligt dat bij 100 knopen.

In de 'kleine' grote luchtvaart (A320 & 737) is de start meestal niet zo kritisch. Bij de grotere vliegtuigen wel. Ik heb zelf wel 'ns meegemaakt dat we bij max startgewicht een hoop staartwind bleken te hebben. Als je met een snelheid van 160 knopen=80m/s op het einde afdendert, moet je wel op tijd beginnen met roteren. Standaard rotatiesnelheid is 3 graden per seconde. Het vliegtuig begint te vliegen bij een hoek van rond 8-10 graden (afhankelijk van type en flapstand). Als je 600 meter voor het eind van de baan begint te roteren kom je net op tijd los.

hezik zei:
Oef, dat meen je niet? Dan maar het ding overtrokken de baan afrukken?!
Het toestel raakt dan echt niet overtrokken. Je vliegt alleen iets langzamer dan normaal, maar dat is beter dan met je wielen door de verlichting aan het eind van de baan een spoor te trekken. Je moet dit dus niet te lichtzinnig doen: rustig=normaal roteren en op tijd beginnen!
Bij een 767 bijvoorbeeld, gaat de staart bij een normale rotatie ongeveer tot een meter van de grond. Je hebt dus kans dat je met de staart de grond raakt.

Bij de certificatie van het vliegtuig wordt trouwens de 'minimum unstick speed' bepaad: er wordt een klos onderaan de staart geschroefd, tijdens de start wordt de staart tegen de baan getrokken, en men kijkt bij welke snelheid het vliegtuig loskomt, zie de A380 unstick video
 
@ Nico Peursum: Op tijd beginnen met roteren , ja, en dat is bij Vr. Zojuist nog ff aan mn collega gevraagd (die heeft 4000 uur MD11) ook die zegt, Vr = Vr je gaat niet eerder roteren, natuurlijk zijn er aanpassingen zoals een Flex T/o of reduced V1 Maar dan nog, Vr blijft Vr en is een snelheid, geen afstand (alhoewel de Vr bij een flex take off wel berekend wordt naar de lengte van de baan). Ook zijn er technieken in bepaalde vliegtuigen zoals backpressure houden tijdens de take off roll ( bijv. Bae 146) , maar dat heeft niets te maken met de daadwerkelijke rotatie.

Als je 600 meter voor het eind van de baan gaat roteren en je komt net op tijd los , dan is dit of een flex take off of een verkeerde berekening. :-/ Maar nog altijd de rotatie op een bepaalde snelheid.

Minimum unstick speed e.d. heeft hier niets mee te maken, zoals je zegt dit is alleen voor de certificatie.

Cor
 
Back
Top