Christen Eagle besteld...

5p1k3

Forum veteraan
Ondanks dat ik nog steeds geen motor heb voor op mijn Extra 330L, heb ik vandaag een Christen Eagle besteld van Great Planes. Schaal 1/3. Motor zal een zijn rond de 45 cc.
Helaas is het geen Pitts Special (wil er altijd nog een hebben ooit), maar deze kist is ook een prachtkist.

Zodra hij binnen is zal ik wat foto's maken van de doos en de inhoud en wellicht een bouwverslag van posten.

Nu eerst anderhalve week wachten tot ik hem binnen heb.. Wat duurt wachten altijd lang.. :(

Het is deze:

gpma1217.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Robert,
ga je hem zelf bouwen of je vader?
Waarom wil je liever een Pitts special, die is toch bijna hetzelde als een Christen eagle?
Het grootste verschil zit hem volgens mij in het kleurenschema. Het is wel een erg mooie kist. Klopt de schaal wel die je opgeeft, of is het model 1/4?

groeten van Erik

Developed in the late 1970s, the Christen Eagle II set a new mark of excellence for home built kit aircraft. The Eagle II, based on the famous Pitts Special, was designed by Frank Christensen as an unlimited class aerobatic aircraft that could be used for competition, advanced aerobatic training and sport cross-country flying. Since its introduction, more than a thousand Eagle IIs have delighted their owners and found homes with both professional and amateur pilots alike.

Frank Christensen was a self-made millionaire even before he entered the aviation industry. Prior to his aviation career, Christensen built inverted oil systems for Curtiss Pitts. This experience led him to begin thinking about developing a home built aerobatic aircraft that anyone could safely build and fly, regardless of their background in aircraft construction or engineering. After his bid to buy the Pitts aircraft line failed, Christensen set his plans to open his own aircraft company in motion. The Eagle II debuted at the 1977 Oshkosh Fly-In and was immediately popular with both professional and amateur aerobatic pilots. After test flying the Eagle II, World Champion Aerobatic Pilot Bob Herendeen stated; "All in all, I like the very light feel of the controls of the Eagle II. Its responsiveness and roll rate give one the feeling of flying in a Pitts S-1S, but with stability more like that of the Pitts S-2A. The clean, comfortable cockpit area and control stick position are ideal. I don't see how anyone would not like this airplane."

Met andere woorden de echte Christen Eagle is/was een ARF´je :)

Hoi Robert,
ga je hem zelf bouwen of je vader?
Waarom wil je liever een Pitts special, die is toch bijna hetzelde als een Christen eagle?
Het grootste verschil zit hem volgens mij in het kleurenschema. Het is wel een erg mooie kist. Klopt de schaal wel die je opgeeft, of is het model 1/4?

groeten van Erik

Volgens de site van Greatplanes is het echt een schaal 1/3. Mijn vader mag hem gaan bouwen, maar ik betaal alles wat erin moet :) Maar Pa moet hem wel mooi gaan bouwen natuurlijk ;)

Groetjes

De christen eagle in de doos:
christdoos.JPG

de vleugels:
christvleugels.JPG

En de motor die erop moet komen te zitten (een thor 45cc)
thor45.JPG

Spijker,

Zeg je ons ook eens hoe die motor loopt? Heb er nog niet veel goeds van gehoord jammer genoeg.

Deel je ervaring even, oké?

Stevo

Hoi Stevo,

Doe ik zeker.. Ik zou graag het tegendeel bewijzen van wat ik hier ook zoal gehoord heb over deze motor.. ;)

christian eagle

Hey,ben ik nou net de zelfde aan het bouwen met de zelfde motor.Mijn motor heeft al op de test bank gestaan en als hij onder de kap net zo werkt is het een parel:D.Nieuwe uit de doos even regelen en na 3 maal starte hij al,even warm draaien en je kon de motor sarten met 1 vinger:celebrate:.
1 probleempje de uitlaat moet je vervangen,niet dat die slecht is maar hij steekt heel ver vooruit waardoor je in de kap een groot gat moet maken.Ook moet je een, steun maken de motor moet +/- 6 cm naar voor hij is nogal aan de kleine kant,probeer ook de Americaanse bouten te vervang door europeese dat bespaart je een hoop last als er een kapot is en aankoop van materiaal of je moest het al hebben.Verder wens ik je veel bouw plezier.

Groeten Maurice

Bouw aanwijzingen

Hallo heren,

Zoals jullie al wisten heb ik ook deze kist. Ik ben blij dat de koop niet door is gegaan van Spijker46. Ik heb de kist afgelopen 2 weken nog eens door de mangel gehaald met het hemelvaart weekend te Spaarnwoude en de airshow op Spelle in Duitsland.

Heerlijke kist. Echter als je het moet vergelijken met een YAK54 of een extra, dan kan ik je vertellen dat het een vliegende baksteen is. Je zult wel moeten werken.
Het vliegbeeld is waarachtig mooi.

Bij het bouwen zal je op moeten letten bij het monteren van de onderste vleugel. De instel hoeken zijn vanuit de doos afwijkend met de specs op de site.
Ik praat uit eigen ervaring en heb afgelopen winter alles aangepast. Let op, een wijziging in de onderste vleugel werkt helemaal door naar boven. Dus let op en houd de instelhoek meter bij de hand.
Dit is sterk aan te raden. Mijn onderste vleugel week 1,5 graden positief af en dat was te merken met enorm veel downtrim op het stabilo. De landing werd dan ook erg lastig.

Nu staan de instel hoeken goed en het land en vliegt stukken beter.
Ik kan echter geen ordeel vellen over de keuze van de motor. Ik vlieg de kist met een goed ingedraaide ZG45 en draai een Menz 22x8 rond op 6900 toeren.

Dit geeft voldoende vermogen om vanuit stilstand na 10 meter onder een hoek van 45 graden omhoog te schieten. Doorgaans best bruut.

Als jullie vragen hebben, stel ze gerust. Ik ken de kist door en door en heb diverse forums afgestruind en heb hem zelf ingevlogen als eerste bi-plane.
Dus ik heb alles zelf uit moeten vinden. Ik wil graag alles met jullie delen.

Verder kloppen de verhalen als je die nog niet gelezen had m.b.t het kapot gaan van de stalen hoekjes, brekende cabanes. Dus let op en probeer de meeste stalen gebogen hoekjes te vervangen voor gegoten alu profielen van bijvoorbeeld de gamma of praxis.

Greetz,

Thierry

Hoi,

fff een vraagje tussen door.

Wat zijn nu de instel hoeken van de vleugels tov het stabilo?

Groet Twan

Mijn spec's

Plane Spec's
-----------------------------------------------------
Stock# : GPMA1217
Name : Christen Eagle II Giant ARF
CG* : 6-1/8 (top wing)
Elevator Throw (High) : 1-7/8 up, 1-5/8 down
Rudder Throw (High) : 2-1/2
Aileron Throw (High) : 1-1/8

Elevator Throw (Low) : 1-3/8 up, 1 down
Rudder Throw (Low) : 1-1/2
Aileron Throw (Low) : 5/8

Incidences (Wing) : -1 bottom wing, .5 top wing
Incidences (stab) : 0
Engine Thrust (Right) : 1-4/5
Engine Thrust (down) : 2-1/2

Center of Gravity
-----------------------------------------------------
Inch cm
Standard CG 6.125 15,56
Modified CG -0.375 -0,95 --> 16,51 from LE
Max. Aft CG -0.75 -1.91 --> 17,47 from LE

Hee Spijker,

Je hebt 'm alweer 3 maanden in bezit, inmiddels al maiden gehad?
Of heeft je pa 'm nog niet klaar?

Tijd voor filmpjes en foto's :yes:

Helaas.. helaas.. hij staat er vrijwel nog hetzelfde voor als een week nadat hij uit de doos vandaan gekomen is.

Echter, nu ik op mijzelf woon en de ruimte heb voor een grote kist als deze gaat ie morgen mijn auto in en staat ie van het weekend hier in Hoevelaken :)

Binnenkort meer nieuws.

De stof valt wel mee.. Iedere keer wanneer ik bij mijn ouders kom, wil ik even op zolder kijken naar mijn 2 schoonheden.. te weten deze christen eagle en de extra 330L (zie mijn avatar).

Maar het doel is wel om beide toestellen dit jaar het luchtruim te laten verkiezen :)

Die bijden gaan je dan wel het uiterste van je verlangen , beide hebben snelheid nodig .

De Extra tip ik op CPRO (hou hem licht)

En de eagle heeft een betrouwbare motor nodig .

Heb zelf een 2 meter Ultimate gehat (Peter Erang) met een 3W70 las vegas , vloog perfekt maar zonder motor heb je geen tijd om na te denken .

Ik hat in het begin te grote krumscheid demper in te kleine GFK buisen waar door ik problemen kreeg met de gasanname na 5 min , motor werd te heet en nam dadoor geen gas meer aan .
Paar keer zonder gas direkt moeten landen en dan is het drukken om snelheid op te nemen en landen waar het model dan is .

De TC pitts bv vliegt beter met een 62er maar gemaakt is hij voor de 38er . ;)

Mvg Johan

Klopt.

De eagle is een vliegende baksteen. Als je motor uitvalt zit er niet veel gang meer in. Dit resulteert in een hele steile glijvlucht om snelheid te houden.
Zoals al gezegd, zorg dat ie licht blijft. Ga voor een DL-50. Ik had een ZG45 erin zitten. Het ding deed het goed, ik had alleen iets te weinig power om een lekkere grote loop te doen.
Bij mij gaat er het komende jaar een DL-50 in. Die kost ongeveer 250 euro.

Verder prachtig toestel. Geen 3D, maar voor mooi gewoon ouderwets kunstvlucht gebeuren.

Greetz,
Thierry

En van de Jamara Extra is bekend dat hij zwaaaaaar wordt, maar ja, als je maar lol hebt:) (hou 'm zo licht mogelijk)

Back