Bouw aanwijzingen
Hallo heren,
Zoals jullie al wisten heb ik ook deze kist. Ik ben blij dat de koop niet door is gegaan van Spijker46. Ik heb de kist afgelopen 2 weken nog eens door de mangel gehaald met het hemelvaart weekend te Spaarnwoude en de airshow op Spelle in Duitsland.
Heerlijke kist. Echter als je het moet vergelijken met een YAK54 of een extra, dan kan ik je vertellen dat het een vliegende baksteen is. Je zult wel moeten werken.
Het vliegbeeld is waarachtig mooi.
Bij het bouwen zal je op moeten letten bij het monteren van de onderste vleugel. De instel hoeken zijn vanuit de doos afwijkend met de specs op de site.
Ik praat uit eigen ervaring en heb afgelopen winter alles aangepast. Let op, een wijziging in de onderste vleugel werkt helemaal door naar boven. Dus let op en houd de instelhoek meter bij de hand.
Dit is sterk aan te raden. Mijn onderste vleugel week 1,5 graden positief af en dat was te merken met enorm veel downtrim op het stabilo. De landing werd dan ook erg lastig.
Nu staan de instel hoeken goed en het land en vliegt stukken beter.
Ik kan echter geen ordeel vellen over de keuze van de motor. Ik vlieg de kist met een goed ingedraaide ZG45 en draai een Menz 22x8 rond op 6900 toeren.
Dit geeft voldoende vermogen om vanuit stilstand na 10 meter onder een hoek van 45 graden omhoog te schieten. Doorgaans best bruut.
Als jullie vragen hebben, stel ze gerust. Ik ken de kist door en door en heb diverse forums afgestruind en heb hem zelf ingevlogen als eerste bi-plane.
Dus ik heb alles zelf uit moeten vinden. Ik wil graag alles met jullie delen.
Verder kloppen de verhalen als je die nog niet gelezen had m.b.t het kapot gaan van de stalen hoekjes, brekende cabanes. Dus let op en probeer de meeste stalen gebogen hoekjes te vervangen voor gegoten alu profielen van bijvoorbeeld de gamma of praxis.
Greetz,
Thierry