Claas Axion 950 Bruder ombouw.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 11 dec 2017.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik ga weer een parallel projectje laten lopen. Had al een tijdje een Bruder Claas staan. Ook een oudere ombouw van een collega overgenomen. Een Bruder Valtra. Werkzaam maar met iets te weinig liefde gebouwd zal ik maar zeggen.

    Dus deze gaan we slachten......

    [​IMG]

    [​IMG]

    En deze opbouwen met een deel van de onderdelen van de Valtra.

    [​IMG]

    Dus demonteren maar die hap.
    De Valtra.

    [​IMG]

    En de Claas.

    [​IMG]

    Met de Claas begin ik met het interieur van de cabine. Wat details aanbrengen. Wel niet 100% origineel maar toont al een stuk beter. Gelukkig bewaar ik altijd alle soorten stickers en plakkers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De chauffeur heb ik ook "Vastgelegd" met een doorborend contract voor LNW Agritech.

    [​IMG]

    De bedoeling is dat deze trekker met name aanhangers gaat trekken. Deze krijgt dan ook geen front- of achterhef. Wel een aansluiting voor de kieper en een multifunctionele trekhaak.

    Verder is het eigenlijk ook een beetje een trainingsmodel voor de kleinkinderen. En voor mij een oefening voor ledverlichting inbouwen. Als het dan goed bevalt kan ik het schema 1 op 1 overnemen in mijn Fendt. De toptrekker van LNW Agritech.
     
    Cor, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Weer een beetje verder met de opbouw en afbraak. Afbraak? Ja, ze noemen het ook wel dremelen.

    Hier moet wat anders komen.....

    [​IMG]

    Dit namelijk.....

    [​IMG]

    2 RB35 motoren in een pvc pijp. Deze is met Hotglue gefixeerd. De Hotglue verdwijnt weer achter de dikke wielen maar ik ga het e.e.a. nog wel een beetje afwerken danwel camoufleren.

    Dat ziet er dan zo uit.

    [​IMG]

    Hier zit het motorblok nu nog......

    [​IMG]

    dremel....zaag....vijl...knetter boem bats... Accuplekje!

    [​IMG]

    Tot slot die bodem....die is nie van karton. Dremel.....

    [​IMG]

    Ruimte voor de techniek en de stuurservo. Ik ga gezien de dikke, brede en zachte banden wel voor een grote servo.

    Tot slot nog het wat kleine frontgewicht gewichtiger gemaakt.

    [​IMG]

    Wat verstevigingen ingelijmd die nu liggen te drogen.
     
    bvdh, Cor, Helicor en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooi projekt Rolf :)
     
  4. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Rolf,

    Weer een mooi project, ben je van plan een compleet loonbedrijf te maken?:rofl::rofl::rofl:

    Ik snap je keuze voor een Claas, mooie frisse kleuren.:koud::koud:
    Succes met ombouwen, ik blijf dit zeker volgen.
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Trekkers zijn een leuke toevoeging aan het geheel en ook uitstekend geschikt de kleinkinderen kennis te laten maken met besturing. Geen duur lakwerk en toch redelijk "scale". Het groen van de Claas is inderdaad lekker fris.

    Bovendien zijn deze ombouwen kostentechnisch ook interessant.:)
     
    Ghossie, luchard en arm1948 vinden dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik ben ondanks de Feestdagen toch weer wat verder gekomen met de Claas.
    [​IMG]
    Allereerst de stuurservo een plek gegeven. Ik had eerst geprobeerd deze demontabel te houden maar dit is helaas niet gelukt. Dus maar verlijmd. Met enige moeite zal deze bij defect er nog wel uit kunnen. Het mooiste is natuurlijk alles op een chassis monteren en dan de trekkerbody eroverheen zoals bij een Blocher. Dit schiet echter het doel van deze bouw voorbij. Zelf heb ik niet de mogelijkheden een chassis te maken.
    [​IMG]
    De afdekplaat voor de techniekruimte.
    [​IMG]
    En een rijdend chassis.
    [​IMG]
    Deze Bruder trekker heeft evenals de Fendt 1050 van Bruder naven waarbij je de wielen kunt verwijderen. Is een ingenieus stukje techniek van Bruder en een kind kan het letterlijk doen....is ook speelgoed dus......
    Ik heb echter deze naven een ter hand genomen en met dremel en ander gereedschap ze zo bewerkt dat ze als naafdoppen kunnen dienen. Ze zitten er op geklemd.
    [​IMG]
    De elctronica voor wat betreft de aandrijving bestaat uit deze jongens van CTI. Eentje voor de aandrijving van de achterwielen en eentje voor een aandrijving in een trailer zoals kieper of dieplader.
    [​IMG]
    [​IMG]
    En een beetje opgeruimd.
    De voorzijde is volledig uitgedremeld en kan de accu bevatten. Dit zal een 3S of 2S lipo zijn. Moet nog even met een 2S de kieper testen. Op een 3S rijdt de trekker wel erg snel. De andere stekker is van de Graupner accubewaking via de telemetrie.
    [​IMG]
    Ook zit aan de voorzijde nog een loodblokje om het frontgewicht te helpen.
    [​IMG]
    Tot slot de achterzijde zover klaar gemaakt. Zoals eerder gemeld zal er geen hef komen. Deze trekker zal puur worden gebruikt voor aanhangers. Aan het stopcontact zit dus de CTI regelaar gekoppeld.
    [​IMG]
    Beetje traanplaat voor de aankleding.
    Die bodem van die trekker is nu zo'n beetje klaar. Nu de cabine en verlichting en dan het geheel afwerken.
    Tot de volgende.
     
    Tug.NL, Cor, Ghossie en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Hoe staat het met je project Rolf?
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Staat mooi op de kast..... wat andere zaken tussendoor maar komt....
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, met al die projecten tussendoor is er ook het een en ander blijven staan. Zoals mijn Claas Axion. Hier is ie weer Koos!

    De ledverlichting moest er nog in. Niets bijzonders maar toch wel veel werk en gepriegel. Er zit nu dimlicht en grootlicht in en een oranje panieklamp op het dak. Daarvan verder geen foto's gemaakt.

    De zwaailamp stuur ik aan met een schakelmodule van Dr Mad van Hobbyking. De verlichting is onder controle van CTI PS4A.
    Hier wat plaatjes zoals ie er bij staat nu.

    Met dimlicht
    [​IMG]

    Met grootlicht
    [​IMG]

    Achter alleen rood licht.
    [​IMG]

    Zoals eerder opgemerkt heeft deze geen hef. Alleen trailers trekken dus...
    Deze kan dan bijvoorbeeld
    [​IMG]

    of deze
    [​IMG]

    En als ie niet door het terrein komt kan ie zo achter mijn Fendt
    [​IMG]

    Dit is het wel zo'n beetje wat de Claas Axion betreft. Eerst maar eens wat mee rijden en testen en wie weet komt er nog een keer een aanpassing danwel verbetering.
     
    Tug.NL, luchard, hobbyvanrobbie en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dit vind ik toch wel het mooiste model tractor die er is, hij staat ook nog op mijn lijstje met een chassis van Blocher.
    Maar jij hebt er een super mooi model van gemaakt met eigen spullen, super knap.
    Kweet nu iedergeval waar ik zijn moet als een Bruder uit elkaar moet met alle klipjes.
     
    Helicor en trialrolf vinden dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Weer een kleine verbetering aangebracht. Zoals al aangegeven is dit een trekker tractor. Dus geen hef. Ik had er dus ook een "trekhaak" aangemaakt.

    [​IMG]

    Echter met mijn dikke vingers was het aan en afkoppelen een ramp. Dat dunne pinnetje kan ik nauwelijks vastpakken......
    Ik was een beetje door de dozen en bakken aan het rommelen afgelopen dagen en dus vond ik een veel betere. Lag er nog van het roadtrain project
    dus nu weer hergebruiken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit werkt veel beter. Eventueel nog met een servo bedienbaar maken maar dan moet ik ook de aanhangers ook aanpassen en nog steeds de stekker er handmatig indoen. Blijft wel Bruder afdeling dus voorlopig handwerk.

    Weer een klein klusje aan een model.....Projecten zijn nooit klaar!
     
    ahop, luchard, Richard 7930 en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Een mooie upgrade/verbetering Rolf. :thumbsup::thumbsup:
    Volgens mij valt er nu niet veel meer te verbeteren, Hij is al erg cool.:worship::worship:
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  13. Fendt rider

    Fendt rider

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    blijham
     
  14. Fendt rider

    Fendt rider

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    blijham
    hoi wat voor banden gebruik jij hier voor en waar ter koop bouw namelijk ook bruder om in rc alvast bedankt
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Deze banden zaten al onder de trekker die ik kocht. Voor zover ik weet zijn deze zo niet meer te krijgen. Waren monstertruck banden van Conrad. Er zijn nog wel andere fabrikanten van rubberbanden voor Bruder ombouw maar wel prijzig.
     
  16. Fendt rider

    Fendt rider

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    blijham
    oke bedankt voor je bericht ja ik weet het zo kosten zo 300 tot 400 euro per tractor
     
  17. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Banden ziin der wel maar kunnen wel prijzig worden . Maar dat is net waar je je prioriteit legt

    Modellpreacizon
    Blocher
    Banden en velgen van een siku junior. (Lastig te vinden)
    Banden velgen van een britains big farm.
     
  18. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Nee joh.
     
  19. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er netjes uit Rolf.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  20. jae.boonman

    jae.boonman

    Lid geworden:
    6 jun 2020
    Berichten:
    76
    Locatie:
    kapelle zeeland
    een mooi verslag , ben zelf ook net begonnen met een bruder project. en zal zeker veel op dir forum rond snuffelen
     

Deel Deze Pagina