Climaxx Hollein, fotos en nieuwe vraag....

Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een Climaxx van Hollein en heb twee vraagjes, graag jullie mening over het volgende:


Ik vind de stalen staafjes tussen midden en zijvleugel erg zwaar en ben van plan die te vervangen voor een koolstof staaf (of enkele koolstof buizen van verschillende dikten die ik in elkaar schuif). Denken jullie dat dit sterk genoeg is?

Ik zie op het internet diverse oplossingen om de twee zijvleugels te borgen (met schroefjes). Dit komt dan in de plaats van borgen met plakband. Ik weet niet of ik dit ga doen, wat is jullie ervaring met plakband? Blijft de bespanning het na veel vliegen nog mooi? (ik weet dat je een een laag plakband op de randen moet doen - plakband op plakband laat beter los.)

Dank voor jullie hulp en met groet,

Roger
 
Laatst bewerkt:
Ha,
Plakband werkt prima als je het doet zoals je beschrijft. Persoonlijk vind ik het makkelijker en mooier dan schroefjes. Je dekt namelijk gelijk de naad af, alle kleine beetjes helpen :-)
Je andere vraag kun je misschien HIER stellen (of misschien staat het al ergens?)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg al een tijdje met de Climaxx en ervaar geen probleem met de stalen vleugelverbinders. Ze krijgen wel wat te verduren hoor!
In dit filmpje:
zie je op 3:20 wat voor beweging er in de vleugel kan zitten.
Eerlijk gezegd kan ik mij ook niet voorstellen dat deze voor carbon vervangen een merkbaar prestatieverschil zal opleveren maar niemand die je tegen houd natuurlijk.

Vleugels met plakband bevalt mij ook prima. Ik heb (nog) geen plakband op plakband maar gebruik gamma isolatietape en heb geen loslatende folie.


Groeten

Justus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ roger... carbon is inderdaad lichter, maar is ook stijver...

de stalen verbindingen plooien veel verder door, voor ze het begeven, carbon breekt dan weer onmiddelijk.

ik denk persoonlijk niet dat je er veel "voordeel" uit gaat halen.

ik tape altijd mijn toestellen... (tape op tape)

al gebeurt het niet snel dat een vleugeltip loskomt, doordat de krachten niet zijdelings optreden, maar opwaarts... je vleugel komt vaster te zitten naarmate de snelheid oploopt :)

don't worry....
 
Als ik een climaxx zou bouwen, zou ik de stalen pennen als eerste vervangen.
Staal is niet meer van deze tijd.
Wel is aan te raden het koolstof 1/3 dikker te nemen als de stalen pen is.(ik weet alleen niet of de dikte van de vleugel dat toelaat)

Als de buis waar de pen in komt in triplex ribben komt zou ik zelf van gfk een buisje maken.
Ik zou zelf nog overwegen als je een rustige vliegstijl heb om ipv een pen een holle buis als verbinder te nemen.
Het holle gedeelte opvullen met balsa dat je met dunne ca hard maakt
Maar wat dat aan gewicht oplevert weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik vind de vleugel hoe hij nu is erg zwaar. ( mijn broer heeft er namelijk 1)
 
Ik zou het lekker laten zoals het is. De bouwset van de Climaxx is van Duitse Degelijkheid. Als je inderdaad door koolstof gaat vervangen én het 1/3 dikker gaat maken moet je wel zeker weten dat je niet een rolbeweging gaat inbouwen doordat je net niet beide buizen perfect uitlijnt..

Ik weet niet welke uitvoering van de Climaxx je hebt. De mijne is de standaard, mijn buurjongen heeft die ook en ik ken er nog een paar... En allemaal hetzelfde euvel, flutter bij hogere snelheid in de buitenvleugels. Ik weet het, ik probeer het te voorkomen maar soms gebeurt het dat je toch te veel snelheid opbouwt. Alleen al daarom zou ik vasthouden aan staal, want dat buigt, koolstof breekt. En door breuk een buitenvleugel verliezen betekent een total loss..

Vraag me ook af hoeveel (in procenten gezien) gewichtsafname je gaat bereiken en of dat de 'investering' waard is qua beter vlieggedrag. Ik denk het niet...

Over tape of schroeven: tape! Naad dicht je af, en dat moet je ook doen als je een schroefsysteem gaat aanbrengen dus dan ben je dubbel bezig.

Succes met de bouw en het vliegen! Foto's?


Groet,

Jacob Bos
 
flutter

De verhalen steeds over flutter verbazen mij steeds,je hebt toch flaps!!!
Ik liet mijn Climaxx van 400m naar beneden komen op zijn neus met flaps vol uit,en voor de voeten landen :D,zonder flutter.
Flaps horen dan wel een hoek van min.80 graden te maken om effectief te remmen.

Gebruiken jullie de flaps dan niet?

Stefan Hoellein demonstreerde dit zelf bij de presentatie van de Climaxx.....
Zonder flutter....



Gr.Jan-willem
 
Natuurlijk gebruik ik flaps. Zeker bij een F5j wedstrijd kun je niet zonder.

De keren dat ik flutter kreeg waren bv in speedstand uit een bel weg vliegen en een beetje drukken omdat het te hard omhoog ging. Met flaps bouw je wel snel hoogte af maar kom je niet snel vooruit...

Andere keren waren bv als ik wat loopings wilde draaien, bij aanduiken en of uit de loop komen treed dan wel eens flutter op. Nu gebeurt me dat niet meer omdat je nu veel beter het snelheidsbereik kent.

Bij mij telt denk ik ook mee dat ik de vleugel bespannen heb met lichte Oracover. De vleugel van Justus bv voelt veel steviger aan.

Groet,

Jacob Bos
 
Dat zal zeker schelen, in het filmpje vlieg ik bijna alles in speedstand en continu drukken om er een beetje snelheid in te houden en geen spoortje van glitter. Zij aan zij hadden we (jacob en ik) ook al de indruk dat mijn vleugel stijver leek dan die van hem.
 
Dank allemaal! wat is zo'n forum toch handig.

Hoewel er wat verschillende inzichten zijn is het overwegende advies bij staal te blijven.

Gamma isolatietape is ook een goeie, die plakt wat minder sterk dan Tesa en komt dus makkelijker los.

Ook ga ik de gewone kwaliteit Oracover gebruiken voor de extra stijfheid.


Zal nog wel even duren voor hij klaar is en tzt plaats ik een fotootje, ik ben pas net begonnen en mijn vakantie is alweer voorbij (plus: morgen wordt het erg mooi weer en dus vliegen en niet bouwen!)

Dank, Roger
 
Mooi dat we je kunnen helpen!

Heb je al een idee hoe je gaat folien? Ineens rondom waarbij je dan de rolroeren en flaps ook gelijk middels foliescharnier aan de vleugel verbind? Is de meest strakke oplossing. Doe je dat niet en doe je het met scharniertape gebruik deze dan ook door de uiteinden van de beide vleugelbreedten 'in te tapen'. Deze laag zorgt er dan later voor dat de bevestigingstape niet de folie lostrekt. Dus scharniertape heb je sowieso nodig...

Groet,

Jacob Bos
 
Hi Jacob,

Ik was van plan de bouwbeschrijving te volgen en in een (1) keer rondom te folieen.

Volgens de beschrijving moet je dan wel eerst een strook van 15 mm breed folie gebruiken om de rolroeren en flaps te bevestigen - en daarna nog een keer rondom gaan.

Ik dacht dat die strook van 15 mm breed gewoon krimpfolie zou moeten zijn. Begrijp ik goed dat jij scharnier tape adviseerd? en plakt dit dan goed op kaal hout - of moet je dit ook opstrijken.

De bouwbeschrijving praat duidelijk over het opstrijken van een strip folie: Jetz werden auf die ruder ca. 15 mm breite streifen folie aufgebugelt....

Groet,
 
En oh ja,

ik was van plan de beide vleugeltips nog niet te plakken maar deze eerst te folieen en daarna pas op te plakken...

Het lijkt me een hele klus om de tips in 1 keer mee te nemen - wat zijn jou ervaringen?

Roger
 
Excuus dat ik niet helemaal duidelijk ben. Je hebt het goed hoor! Eerst een strook krimpfolie om de roeren aan de vleugels te bevestigen. Daarna rondom foliën. Denk er om dat je roeren wel omgekeerd en vlak op de vleugel legt als je de 15 mm strip aanbrengt.

Als je niet rondom zou gaan dan heb je daarna nog scharnierfolie nodig om de roeren aan de vleugel te bevestigen. Plus op de uiteinden om later de tape niet de folie van de vleugel te laten trekken.

De tips op de vleugel plakken doe je inderdaad na het foliën van de vleugel.

Groet,

Jacob Bos
 
In plaats............

van het model lichter te maken zou ik kijken of ik iets kon verzinnen om ballast mee te nemen bij meer wind.
Kan in de romp, had ik ook, op het zwaartepunt. 200 gram.
Vliegt hij ook vooruit bij windkracht 3 of meer.....;)
 
Toch nog in recordtijd (voor mij dan…) presenteer ik met trots mijn Climaxx van Hollein.

Het was zeker geen makkelijke bevalling, er is onderweg veel misgegaan….

Het in een klap rondom folien van vleugeldelen met de flaps en aileron leverde erg stijve scharnieren op. Mijn D MG16 servos van Hobbyking bleken dit niet aan te kunnen en resoneerden zelfs in rust.

Ook toen ik het middenstuk opnieuw had gebugelt (kon ik meteen een lelijk gerepareerde scheur van de eerste poging teniet doen…), was het probleem niet verholpen. Uiteindelijk besloot ik dat de servos niet bemeten waren voor hun taak en heb ik alle vier de servos weer uit de vleugel getrokken en vervangen voor HS 81 analoge servos.

En ja ik weet dat digitale servos geluid maken maar dit was niet normaal – deze servos doen duidelijk niet wat ze beloven. Op hoogte en roer heb ik ook D MG 16 servos en dat gaat verder prima.

Vervolgens ging 1 van de HS 81 servos ook kapot, die moest ik er dus weer uittrekken (ik had ze wel getest voor ze te plakken….), en dat leverde een beschadigde vleugel op… Maar een ‘open vleugel’ operatie met twee pincetten en een klein tangetje deed wonderen – je moet het weten om het te zien – maar ja, nu weten jullie het dus.

Enfin, ik kan verhalen over nog veel meer schoonheidsfoutjes en nog veel meer oponthoud en nog meer extra werk omdat het niet wilde lopen - maar het glas is halfvol. Ik ben best tevreden met het resultaat en vooral met het feit dat alle maten, afstanden en hoeken netjes volgens tekening zijn. Vliegen zal het wel.

Er zit verder een 3542 830 KV Hobbyking motor van 136 gram in ( HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing 3542 Brushless Outrunner 830KV ) en die draait een 13x6.5 Carbon Cam prop van Aeronaut. De accu is een Zippy 3s 2200. Ik hoef nergens lood aan toe te voegen om het zwaartepunt goed te krijgen.

Nog een paar vraagjes voor de maiden…

Als ik naar de diverse filmpjes kijk op youtube zie ik dat butterfly niet wordt gebruikt – het lijkt alsof alleen de flaps omlaag gaan bij de landing en de ailerons op hun plek blijven. Klopt dat, vliegen jullie ook zo met jullie Climaxx en hoeveel mm hoogte mixen jullie dan bij?

En voor de buttefly vliegers: hoeveel uitslag omhoog en omlaag kunnen de ailerons nog in de butterfly stand – en heb je dan nog wel controle?

Is er verder nog iets wat ik moet weten voor de eerste vlucht? Ik heb de uitslagen nu volgens de gebruiksaanwijzing: vliegt dit rustig of zenuwachtig?


Enfin, ik beloof niet dat de maiden al volgend weekend is – in de tussentijd: veel plezier met de foto’s…

En, dank alvast voor jullie reacties en tips,


Roger


p1060981.jpg




p1060983c.jpg




p1060984o.jpg




p1060989z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Butterfly is erg persoonlijk denk ik. Als je de ailerons (ver) omhoog laat komen hou je effectief geen vleugel meer over. Het deel met de flaps remt, het deel met de ailerons levert geen lift. Prachtig om snel omlaag te komen maar voor een landing niet prettig. Je moet namelijk veel voorwaartse snelheid houden om in de lucht te blijven bij het afvangen. En als je je butterfly dan weer "dicht" zet schiet je door die snelheid nog tientallen meters door.
Als je de ailerons niet of maar heel weinig omhoog laat komen blijf je nog een beetje vliegen en kan het makkelijker zijn een goede doellanding uit te voeren.
Beetje zoeken wat je zelf het prettigst vindt.

Ik gebruik liefst flaps 80 tot 90 graden omlaag (of zoveel mogelijk in ieder geval) en rolroeren een millimeter of 2-3 omhoog.

Altijd oppassen dat je ook met de ailerons omhoog nog voldoende uitslag over hebt voor de rolroerfunctie, anders gaat de boel kapot.
 
Nog even hier over;
Het in een klap rondom folien van vleugeldelen met de flaps en aileron leverde erg stijve scharnieren op. Mijn D MG16 servos van Hobbyking bleken dit niet aan te kunnen en resoneerden zelfs in rust.
.........
Uiteindelijk besloot ik dat de servos niet bemeten waren voor hun taak en heb ik alle vier de servos weer uit de vleugel getrokken en vervangen voor HS 81 analoge servos.

Die D 16MG servo's moeten meer dan sterk genoeg zijn.
Bij zwaar bewegende stuurvlakken moet je niet zwaardere servo's monteren maar het probleem oplossen.....
Wat je nu namelijk krijgt is dat je servo's véél te hard moeten werken en wellicht je BEC overbelast raakt. Foliescharnieren horen gewoon soepel te bewegen, tenzij de vleugel of het stuurvlak zelf niet recht is.

Laat er anders eens even iemand naar kijken die je kan helpen, voordat je straks het hele vliegtuig verspeelt.
 
Klop Arjan, helemaal mee eens, en dat heb ik ook gedaan.

Ik heb de folie van de twee buitendelen met een strijkbout - als het ware - naar het scharnier opgeduwd en zo meer ruimte gecreeerd. Het middenstuk had ik de tweede keer al wat ruimer gefolied. Alle scharnieren lopen nu soepel.

De MG16 servos vertrouw ik ewoon niet meer - vandaar dat ik terug greep naar de HS81 die ik nog had liggen en die in principe minder sterk zijn dan de MG16.

Nog even over je eerdere antwoord:

Je zegt: volle uitslag flaps en dan paar milimeter up van de rolroeren. Bedoelde je niet een paar milimeter up van het hoogteroer?

Of is het zo dat als je de rolroeren een paar milimeter up zet, dat je dan al voldoende compenseert voor de flaps?

Vond het een verrassend anwoord....

Roger
 
Butterfly is flaps naar beneden en rolroeren omhoog. Hoeveel de flaps moeten zakken en de rolroeren omhoog hangt af van het model en je persoonlijke wensen.
De compensatie met het hoogteroer heb je nodig omdat je ineens veel meer weerstand hebt, je "stopt" bijna in de lucht en dan val je als een rotte peer naar beneden. Je zult dus down bij moeten mixen om snelheid te houden. Hoeveel down is afhankelijk van hoeveel flaps/rolroer je zet. Daarnaast is het een beetje persoonlijk en ook afhankelijk van het weer. Bij weinig wind wil je weinig voorwaartse snelheid over houden, als het waait misschien wat meer (anders kom je niet meer vooruit).
 
Back
Top