Clinometer

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door hmeijdam, 30 nov 2016.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Op verzoek van Joeri heb ik een clinometer gemaakt voor inbouw in zijn modelvrachtschip. Twee andere personen gaan deze ook inbouwen in hun modelschepen. Voor hen is deze inbouwhandleiding.

    Voor de geïnteresseerde MBF lezer:
    Een (in)clinometer is een instrument wat tijdens het laden en lossen laat zien in hoeverre het schip naar stuurboord of bakboord overhelt. Aan de buitenzijde van de stuurhut zijn 2 maal 4 lampen bevestigd. Hoe meer lampen branden, des te meer helt het schip over.
    De clinometer die ik heb gemaakt geeft bij 3 graden 1 lamp, bij 6 graden 2 lampen, bij 9 graden 3 lampen en bij 12 graden 4 lampen. De lampen zijn 4 groene leds aan stuurboord en 4 rode leds aan bakboord.

    Filmpje van het uitproberen van de clinometer


    (op het filmpje waren de hoeken nog 5 graden per stap om makkelijker te kunnen testen. Dat is nu dus 3 graden geworden)

    Inbouwen:
    De clinometer bestaat uit een 4x6cm groot printje met 4 bevestigingsgaten op de hoekpunten.
    Clinometer2.jpg

    Monteer de clinometer op 2 evenwijdige balkjes vlak in het schip. Door middel van bijvoorbeeld onderlegringetjes onder de schroefgaatjes moet de clinometer exact waterpas komen te liggen. De oriëntatie ten opzichte van het schip moet zoals in onderstaande foto. Dan wordt het rollen van het schip correct gemeten. Om het vlak inbouwen te ondersteunen gaat op de module zelf een blauwe led branden indien de hellingshoek tussen -1 en +1 graad ligt. Dit is dus als het ware een ingebouwde waterpas. Merk op dat alleen het rollen van het schip gemeten wordt en de module dan ook alleen in die richting waterpas hoeft te liggen.

    Clinometer inbouw orientatie.jpg

    De aansluiting op spanning of RC ontvanger:

    De ingang en stroomvoorzieningsaansluiting zit "verstopt" onder de sensorprint.
    Clinometer ingang servo.jpg

    De module kan met 5 of 6 volt gevoed worden door hem alleen met (+) en (-) aan te sluiten op een stroombron, waarbij de plus in het midden zit en de min rechts (zie foto hierboven). De clinometer werkt dan altijd. Aan- en uitschakelen moet je dan doen door de stroom te schakelen. Inschakelen kost een seconde of twee.
    Als alternatief kun je de clinometer ook direct op een kanaal van je RC-ontvanger aansluiten, naast 5 volt voeding komen er dan een paar extra functies beschikbaar. Indien de knuppel (of potmeter) op de zender in de middenstand staat, is de clinometer uitgeschakeld (dit gebruik je als je gaat varen). Als je de knuppel een beetje naar links of rechts beweegt simuleert dit het overhellen van het schip en gaan de bijbehorende lampen branden. Zet je de knuppel in de uiterste stand (links of rechts) dan werkt de clinometer volledig.
    Bij het gebruik van een schakelaar op de zender, volstaat het dus deze te laten schakelen tussen middenstand (clinometer uit) en maximale uitslag (clinometer aan).

    De uitgangen voor de leds:
    Bij alle hier gebruikte leds geldt: Het langste pootje is zijn (+) en het kortste pootje is zijn (-)
    Per zijde van het schip worden 5 draadjes gebruikt om 4 leds aan te sluiten. Links de aansluitingen naar de rode leds, rechts de aansluitingen naar de groene leds. Led 1 gaat als eerste branden en 2, 3 en 4 komen er bij naarmate het schip meer overhelt. De draadjes komende van 1 t/m 4 sluit je aan op de (+) pool van de led. Aansluiting "G" is de gemeenschappelijke (-) pool van de 4 leds. De kortste pootjes van de 4 leds mogen dus aan elkaar worden verbonden en gaan dan met één draadje naar aansluiting "G" op de module.

    De zes pennetjes die aan de lange zijkant van de print uitsteken moet je niks op aansluiten. Die gebruik ik voor het programmeren en calibreren van de module. Mocht er nog iets moeten wijzigen in de werking, dan kan dat dus ook achteraf nog veranderd worden.

    Een achterstevoren aangesloten led geeft geen licht, maar gaat niet stuk. Verwissel je de rode en groene leds dan gaat er wel iets stuk aan de kant van de rode leds!

    Clinometer uitgangen.jpg

    Met aangesloten bedrading krijg je dan zo iets in je schip.
    Clinometer bekabeling.jpg
    Hier gebruik ik een servotester om alle functies uit te proberen.

    Succes met inbouwen!
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2016
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan ook een duikregelaar n aanschaffen, de uitgestuurde waarde inlezen in een PIC en die ledjes laten aansturen.
    Erg simpel.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2016
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Kun je er ook bilge Pompen mee aansturen? Zodat je ballast tanken kan vullen of lossen tijdens het laden
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Leuke vraag!
    Heen en weer pompen tussen twee 50% gevulde ballasttanks zie ik nog wel als een mogelijkheid. Je zou dan het signaal van de brandende led naar de bilge pomp aansturing voeren. Voorbeeld: de groene led aan stuurboord, gaat branden triggert dat de ballasttank aan stuurboord wordt leeggepompt naar de ballasttank aan bakboord, totdat de led uitgaat. Het schip hangt daarna nog 3 graden scheef. Als dat niet recht genoeg is, kun je natuurlijk een trigger op één graad scheef inbouwen, die alleen naar de bilgepomp gaat, voordat de lampen van de clinometer zelfs maar gaan branden. Alleen als de bilgepomp het laad- of lostempo niet bij kan houden, of de volledige inhoud van de ene ballasttank naar de andere is gepompt, gaat het schip verder overhellen en gaat de clinometer branden. De belader moet dan zelf ingrijpen.

    Een geavanceerder systeem, waarbij de ballasttanks altijd leeg zijn en allen daar waar nodig met een minimale hoeveelheid gevuld worden, lijkt me lastiger, omdat je dan volgens mij een vloeistof niveaumeting per ballasttank nodig hebt. Mits daarvoor iets slims bestaat, maar dat kon ik even niet bedenken.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    oeps
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2016
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Wat ik van Joeri begreep is dat de diepte van het schip geen factor is die bij zijn clinometer een rol speelt. Ik kan me wel voorstellen dat je met twee ballasttanks en twee pompen zowel de balans als diepte van het schip automatisch zou kunnen regelen. De balans, door water tussen de twee tanks heen en weer te pompen (getriggerd door de hellingshoekmeter) en met een tweede pomp water uit één van de twee ballasttanks te pompen of er juist in te pompen afhankelijk van de hoogte van het schip in het water. Die tweede pomp wordt dan gestuurd door een vlotter, die midden in het schip in een bakje water drijft, wat als communicerend vat is aangesloten.

    Hierbij even aannemend dat je met de pompen twee kanten op kunt pompen. als een bilgepomp dat niet kan, heb je er 4 nodig. De enige pompjes die ik zelf ken en gebruik is om brandstof in en uit mijn vliegtuigen te pompen.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bij een roro schip wel hoor en hij vertelde tenslotte niet om wat voor ballasten het ging.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb een klein jaartje op een RoRo gevaren.... afhankelijk van wat je als RoRo beschouwt worden die schepen niet heel erg actief op hoogte gehouden hoor....

    Veerboten en autocarriers deels, maar die hebben voor hun afmetingen maar relatief weinig lading bij zich. Dus die zinken sowiso weinig in, en daarnaast word bij veerboten de ramp aan de wal gehouden, en met het eventuele getij mee bewogen.

    De RoRo waar ik zelf op gevaren heb (Nedlloyd Rouen), deed helemaal niets met betrekking tot de kadehoogte. Het enige wat er gedaan werd, was de helling op nul houden in verband met torsie in de ramp, en er werd geballast om de spanningen in de scheepsconstructie in de hand te houden. Verder niet. Die Ramp kon geheel automatisch iets van 8 of 9 meter hoogteverschil compenseren via een systeem van winches en cylinders, en dat gehele systeem werd aangestuurd door één enkele en supersimpele mechanische schakelaar... Dat werkte echt verbazend simpel....

    Zelfs de trossen had je geen omkijken naar.
     
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb het idee om een zinkbare barge te maken voor achter mijn sleper, zodat je andere schepen op kan pakken , Zou mooi zijn als dat automatische Zou Kunnen of deels, en anders in hoogte verstelbaar of helling corrigeerbaar zoals een echte
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet mogelijk zijn. Probleem is niet het afzinken of droogpompen zonder lading, maar het afzinken en/of weer droogpompen met de "lading" er op.

    Voor de helling correctie kun je twee heelingtanks met de beschreven clinometer toepassen. Da's niet zo'n probleem.

    Maar het ponton mag niet bestaan uit één grote tank, maar moet uit meerdere kleine tanks bestaan om het vrije vloeistofoppervlak te beperken, en je moet het waterniveau in al die tanks onafhankelijk kunnen bepalen. Daar heb je in elk geval een hele batterij kleppen voor nodig....
     
  11. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Zoek eens op drijvend droogdok, In de oude Lage-regelaar van Norbert zat een door hem ontwikkelde waterpassensor in, die regelaar zat tussen ontvanger en diepteroerservo in. Kan me zo voorstellen dat ipv de servo een pomp kan worden aangestuurt.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mijn fout.
    Bedoelde meer dit: (geen veerponten dus)

    [​IMG]
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Pff, alleen die term al........praat eens Nederlands.
    Is dat een gewoon ponton dat je kan laten zinken of meer iets als een dockwise boot.
    Dat ponton kan je beter vergeten: dat werkt niet !
    Tenzij je daarop nog kasten hebt die nog boven water blijven in afgezonken toestand.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is maar een ienimini aandeel van wat er onder "RoRo" aangemerkt wordt.... Maar die worden inderdaad vrij exact op kadehoogte geballast.

    Maar eigenlijk is dat een halfafzinkbaar schip met RoRo capaciteit.

    Dit is een echte RoRo: http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1551570
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik ken die "veerponten" in de vorm van nile dutch Provider.
     
  16. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer

    Sorry voor mijn Nederland's ik werk in het buitenland en praat meer Engels en duits dan Nederlands, Maar uit je reactie maak ik op dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

    Inderdaad een ponton die in hoogte te regelen is of zo iets als een dockwise boot met torens op de hoeken
     
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is in principe mogelijk.

    Zelfs met slechts twee pompjes (eentje bakboord, eentje stuurboord) moet dat wel haalbaar zijn, maar het wordt wat een ingewikkelde constructie, want je moet meerdere compartimenten in serie zetten, zodanig dat als je begint met vol te pompen, het tweede compartiment pas water krijgt als het eerste volledig gevuld is, en idem bij leegpompen.

    Door een uitgekiende volgorde te kiezen waarin de tanks op vullen, en bak- en stuurboord te spiegelen (als bb vooraan als eerste vult, moet sb achter als eerste opvullen, dat idee) maar wel de pompen gescheiden aan te sturen, hou je het ponton grotendeels horizontaal, en kun je toch de dwarshelling onder controle houden als de ene pomp net iets harder pompt als de andere

    Principe is supersimpel, daadwerkelijke uitvoering niet....
     
  19. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Kijk hier kan ik wat mee, inplaats van afgekraakt worden op het gebruikt van engelse termen.

    Drie verwijderbare tank torens en een vaste pompkamer toren
    http://www.mmred.no/default.asp?side=visartikkel&ID=53


    Dank Brutus,
    Dat wordt dus een leuke uitdaging om te bouwen, zat te denken aan een maatje net even groter dan mijn schaal 1:36 sleper
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2016
    Paul Konings vindt dit leuk.
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit schept geen band hoor.
    Zoek het lekker verder zelf uit.
    plonk.
     

Deel Deze Pagina