Closed loop in F3P modellen

Discussie in 'F3P' gestart door Mark Oostveen, 18 dec 2007.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Hoi,

    Ik vroeg me af of er in de f3P (of indoor shocky's in het algemeen) wel een closed loop aansturing gebruikt wordt voor richting en hoogte...

    Ik heb het gedaan en het werkte prima, maar ik zie het eigenlijk op geen enkele foto uit de F3P terug, wat is daar de reden van???

    Grz

    mark
     
  2. Manuel

    Manuel Guest

    Word wel gewoon gebruikt hoor...
    Foto even geleend van 3DDaniel (www.3DDaniël.nl)
    [​IMG]
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi Mark,

    De reden dat closed loop niet zoveel gebruikt wordt in shockies is dat depron enorm krimpt bij afkoeling. Tot op heden ken ik nog geen sterke vezeldraad met gelijke uitzettings coëfficient aan depron. Bij modellen met een korte romp, zoals op de foto, kun je gebruik maken van buigzame hevels om de boel altijd op spanning te houden.

    Nadeel hiervan is dat je bij de langere F3p modellen het plakband scharnier langzaam verwoest door de continue drukkracht bij verwarming.

    De enige oplossing is dan dat je steeds de kabels van de roeren haalt en pas aansluit na elke keer opnieuw afstellen.

    Veel simpeler is dan de gebruikelijke, holle, carbon 1mm stuurstang. Je moet dan wel telkens opnieuw aftrimmen, maar daarin voorziet het wedstrijd reglement.
     
  4. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ok, bedankt ik kan me er een voorstelling van maken.

    Ik heb een garen gebruikt (gewoon naaigaren) en daarmee blijft het nu al zo'n jaar op spanning, iets afgenomen maar ik merk het nog niet echt.. Ik zal nog eens kijken wat ik doe.

    mark
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ok koolstof besteld... De spanning was nu (ik had weer een maand of 2 niet meer gevlogen met het ding) stevig afgenomen na een check...
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ga je F3P'en Mark?

    Grt.
     
  7. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Nee, ik heb eigenlijk geen hal om te trainen. Met windstil weer buiten vindt ik leuk.. Dus het zal er niet van komen denk ik.

    Grz

    mark
     
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vlieg al 3 jaar met closed loop aansturing op mijn f3p modellen.
    Ik gebruik gewoon standaard vislijn welke onder spanning bevestigd is.
    Dit werkt echt super goed, nooit trimmen! Zelfs niet als ik nu buiten ga vliegen hoef ik niet te trimmen.

    Martijn
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik raad het je ook af, ben net even wezen "shocken" buiten, maar ík voelde m'n vingers na 2 rondjes al niet meer:D

    [media=youtube]GLbiNL7bw2U[/media]

    Grt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Daar ben ik niet helemaal mee eens Bert. Ik heb mijn schanierpunten versterkt dat zijn die witte strookjes die die bij de hevel zitten. Dit werkt prima. Alleen de rol heb ik nooit 100% kunnen krijgen voor het preciesie vliegen (maar voor een gewone shockflyer voldoet dit wel) maar op de hoogte en richting gaat dit goed.
    Moet je hier nog maar eens hier kijken mijn Bling Bling met volledig close-loop besturing.
    http://www.3ddaniel.nl/pages/bling_bling_v3_f3p_apag.html

    Mvg,
     
  11. Twan

    Twan

    Lid geworden:
    31 okt 2005
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Peel en Maas
    fff tussendoor

    Is dit een Ikarus Yak en wat heb je er allemaal op en aan zitten?
    en zo nee wat is het dan?
    Ik heb zoiets op mijn verlanglijstje staan, voor indoor en windstillen dagen.

    info is welkom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt ja, het is een ikarus Yak-54, wel een kopie, met een 19grams motor bij rctechnics vandaan, 5 grams servo's en 2s350Mah. Is bedoeld voor de indoor aeromusical, de wind die er vandaag stond was wat hard, het kistje had het zwaar (lees: ik moest erg veel sturen) maar met (bijna) windstil is het goed te doen......
    Grt.
     

Deel Deze Pagina