Cloud Kitten van scratch

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door FerdyM, 13 mrt 2015.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Die krullen zijn ideaal om je BBQ aan te steken. Nu misschien beter je open haard. :rolleyes:
     
  2. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    Inmiddels aangeschaft. Ben benieuwd. Best spannend. Je kunt het maar één keer verknallen
     
  3. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    Haha, ik dacht hetzelfde. Hé handig voor de houtkachel!
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor een tijdje terug had je zelfklevend schuurband bij de bouwmarkt... m'n rollen zijn er nu wel door... hebben ze het niet meer, weten er niet eens meer van. Wel schuurlinnen van de rol... dat moet dan maar vast met spuitlijm... gaat ook...

    Ik plakte dat schuurspul aan m'n stalen bureau-werktafel... +1 meter... kon je strak en kaars recht langs in model schuren... t/m ailerons aan toe. Met de schaaf is het best oppassen, ben je in je enthousiasme snel te ver of krom inschaven... Wat dan...?
    Maak voor het schuren een malletje uit plastic of dun triplex. Zuiver modelleren naar tekening. Daarmee kan je
    dan het model van de voorlijst spant voor spant nog even op profiel checken. Keurig in stapjes naar het eindresultaat toe werken.
    Zorg dat het schaafmesje goed recht staat, en zeker niet te diep steekt. Ik stel het af op het werkblad van mijn elektrische figuurzaag. Mooi egaal ijzeren vlak. Klem het op eerste aanleg. Minimaal geschaaf, minimale krullen...
    Met de schaaf zet je ruw in model... daarna komt de schuurlat.

    Leuk modelletje van Fred Reese... behoren heel goed te vliegen...
    Zowat alles wat hij ontwierp heette Cloud "X"

    Jaja... those were the day's. Reese leeft niet meer.
     
    FerdyM vindt dit leuk.
  5. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    Live vanuit de huiskamer. Ik heb met de schaaf wat voorwerk gedaan. Ik heb nog 'vlees' laten zitten. Dat schuur ik wel en hou er dan een malletje langs om te kijken of ik er ben. Schuren mag helaas niet in de huiskamer... WP_20150921_20_00_20_Pro.jpg
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Da's maar goed ook... gaat overal in zitten... ook in je neus en longen...
    Buiten schuren is een optie....
     
  7. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    WP_20150921_21_22_59_Pro.jpg ik ben er bijna, maar wat een stof.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Heel mooi Chapeau! Veel succes met de bouw.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Keeeeeuuuuurig! Jaja... balsastof tot nadenken :)

    Romp niet uit een plank, maar uit twee? Dan de planken kops met een V-inkeping... of gewoon een schuine kopse velijming. Kops rechtoe, recht aan aansluiten heet minder sterk te zijn.
    Bij het bouwen van de romp... de nerf... flanken in de lengte richting. Bodem en bovendek, in de breedte. Dat geeft de grootste stijfheid. Net als bij de webbing in je vleugel eigenlijk.

    Even een plaatje van de Svenson Westerly als voorbeeld...
    Nog gebouwd op m'n 14e of 15e... Hoei, da's heel ver terug hoor! Staat nog even mooi bij op zolder.


    Westerly-1973-1.jpg

    Best handig om wat gewicht in de buurt te hebben tijdens de bouw van de romp. Om te stutten.
    Als die gewichten mooi haaks staan, zoals oude model-lood-accu's, kan je er langs ook de romp mooi haaks bouwen. Blijft de bende mooi op positie gefixt.
    Wat winkelhaken van de bouwmarkt zijn ook zeer handig. Kan je alles prachtig mooi recht stellen op de bouwplank...
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  11. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    Zo, ben ik wel een fout bespaard gebleven denk ik. Op tekening is niet te zien dat die boven en onder de nerf dwars heeft. Ik had hem denk ik uit één stuk gemaakt. Dank! Mooie voorbeeld foto trouwens.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heel goed! :)

    De plankjes verlijm je tot grote plaat die past op de af te dichten delen...
    Snijdt de stukken die je nodig hebt, met de nerf net zo dwars als op de westerly, dus alles plankjes zij aan zij, de nerven dus parallel. De stukken balsa tape je goed sluitend aan elkaar met blauwe Tesa schilderstape. Door de tape heb je als het ware een tapescharnier gekregen. Klapt het open, verdeel je een weinige hoeveelheid witte houtlijm tussen, klapt het scharnier dicht het laat dat geruime tijd drogen met wat massa er op, het mooi vlak blijft, tot het fix is.En heb je zo je plankje compleet om in te dekken. Neem de maat wat ruimer, de rest gaat met de schuurlat na verlijming.

    Met CA kan het ook, maar dan moet je heel snel werken, en gaat het niet altijd even lekker, is alles verlijmd -je tengels meestal-, behave het balsa. Kan ook met PU bruislijm, maar dat schuimt alles weer vast aan je werkblad en alle kanten uit. Een plastic vuilniszak werkt dan wel... of een stuk bakpapier dat gewaxed is.
    Met de witte vinyl houtlijm, waterbasis, droogt het mooi in en zit het tevens goed gehecht... en watervast.

    Overigens...balsa wordt zeer buigzaam als je het behandeld, dept met keuken-amonia. Zet in gewenst model, nachtje laten drogen... en het houdt z'n vorm vast. Kan je weer de meest mooie dingetjes mee bouwen...


    Nog een ding... straks gaan de vleugelhelften tegen elkaar. Als de vleugel geen verbindende ligger geeft. Dan zal alleen de verlijming met epoxy niet sterk genoeg zijn. Een wikkel van glasdoek en epoxy heb je dan nodig om sterkte in te brengen. Het werkt als een mof.
    Je hebt dan glasweefsel nodig, geen glasmat, wat je vaak bij de bouwmarkt ziet liggen.
    Glasmat is verlijmde glasvezel waarbij die lijm alleen oplost in polyester. Polyester blijft overigens altijd pikkerig en plakkerig.
    Met epoxy wordt glasweefsel gelamineerd. De epoxy lamineer je zeer, zeer spaarzaam. Glas geeft de sterkte, de epoxy dient voor de stabiele verlijming. Veel epoxy geeft veel gewicht, geen sterkte.
    Bij dit soort groottes zou je ook kunnen werken met parketlak. Alleen zou ik dan met lak op solvent basis werken, zoiets als G4, daar het water in de watergedragen lakken je balsa krom kan doen trekken. Zorg dat bij het verlijmen de instelhoeken gelijk blijven, anders het je wharp in je vleugel, en dat vliegt voor geen meter.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  13. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    dank voor de tips. Met dat plakband ga ik zeker doen. Heb op mijn werk al wat stalen strippen en gewichten gevonden. De vleugel krijgt een triplex verbinding. Staat op tekening. Als dat vast zit zal ik kijken of versteviging nodig is. Ik meld me nog voor de romp, want is me nog niet helemaal duidelijk. Maar eerst nog effe schuren aan de vleugels. Stof stof

    groet,

    Ferdy
     
  14. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    Ik heb nu de 2 vleugelhelften en het verbindingstuk pas. Ik kan het zaakje gaan lijmen met epoxy. Smeer je dat ook aan de ribbetjes of lijm je die met gewoon hart/houtlijm? Lijkt me zo dik voor die vlakken. Lijkt me logischer om het verbindingstuk aan de spars met epoxy te lijmen en de rijvlakken met dunnere lijm. Maar misschien is dat niet sterk genoeg?

    Ik ben van plan gelijk te coveren, zodat de kans op kromtrekken wellicht minder blijft. Ze zijn nu mooi vlak. Moet zo blijven eigenlijk. Ik zit al filmpjes op YouTube te bekijken hoe dat moet. Best tricky.

    fotos volgen.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De V-vormige vleugelverbinder met epoxy. De centrale ribben zouden van triplex moeten zijn, op dat punt goed verlijmd met de liggers met epoxy. Epoxy gebruik je spaarzaam op plekken waar de grootste krachten ontstaan. Maar moderne PU houtlijmen zijn tegenwoordig ook bere sterk geworden.

    Epoxy erg dik? Welke epoxy gebruik je? Twin-spuiten uit de bouwmarkt kunnen vrij dik zijn.
    De epoxy wordt stukken dunner door deze in een bakje of oud pannetje (niet voor consumptie) met heet water te leggen.
    70 graad... ook oudere ingedikte epoxy krijg je zo weer vloeibaar. Wel even proefje doen ivb met de snelheid van de harding. Je moet dan even bliksemsnel werken.

    En let op... werk goed voorbereid. Zaak kaarsrecht afgestut, zodat je de vleugels niet verdraaid aaneen verlijmt. Alle klaar ligt en gesteld staat voor juiste montage... en geen geklets om je heen... haha... Door het huis gil je "EPOXY" een moment dat de tijd in huis even stil moet staan. Frozen in time... zodat er rustig geplakt kan worden.

    Epoxy laat zich prima uitstrijken en verdelen met een bestek-mes. Ik heb zo een kamping-bestekmesje... gaat als een gesmeerde boterham.

    De wikkel met epoxy-laminaat geeft de grootste sterkte af. Schaf daarvoor wel lamineerepoxy aan. Dat is veel dunner. Kan je bij Polyservice bestellen.
    Maar je hoeft daarin niet te overdrijgen. De krachten worden bij zo een trainer onder normale omstandigheden niet enorm hoor?

    Mijn Westerly vleugel is na + 40 jaar nog niet gewarped :) De folie beschermd daar niet tegen. Te elastisch.
    Heb je warp, dan zal je 'em voor dat je foliet, hem eerst moeten recht stomen.

    De folie zorgt er voor dat je vleugel straks draagvermogen krijgt, betrekkelijk eenvoudig is aan te brengen, en onderhoudsvriendelijker is dan andere vormen van afwerking.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2015
  16. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    ik heb idd. bouwmarktspul. Die centrale ribben zijn bij mij van balsa. Dat moest van meneer Reese. Ik heb die verbinder in de 2 helften gepast tussen de spars. Op zich werd het zonder lijmen al stevig en idd. hard zal het niet gaan. Dat mag ie niet anders ligt ie binnen no time in stukjes op de hei vrees ik. Warme epoxy. Ik zal eerst eens een testje hiermee doen
    wellicht toch ook nog een glasmatje nodig dan uiteindelijk.
     
  17. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    Beste Ferdy,

    ik zie dat je uit Ede komt, ben je wel eens bij ons op de vereniging geweest (edese luchtvaart club)?
    altijd handig om je bouwwerk tussendoor eens te laten controlleren

    Groet, Dennis
     
  18. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    Ben er als kind wel geweest met mijn pa (25 jaar terug oid) Ik wil zodra ik ga vliegen in 2016? zo ie zo dan bij een club, zodat er hopelijk iemand is die me kan leren te vliegen.
     
  19. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    we hebben tegenwoordig elke zaterdag ochtend een vast instructeurs rooster en de mogelijkheid om los afspraken te maken, dus dat moet wel goed komen. Zou zeggen kom een keer op dinsdag of vrijdag avond aan, de deur staat open ;-)

    Succes met de bouw, ziet er zover erg netjes uit

    Gr. Dennis
     
    FerdyM vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat Reese deed, deed ie goed :)
    Balsa? Dan vangt de V-ligger het prima af. Gewoon dan de instructie volgen... komt het dik voor elkaar.
    2016???? Hoho! Je bent met een maandje toch wel klaar? Kan je eind oktober starten met lessen. Dan heb je, hoppa, in 2016 zomaar je brevet! En kan de volgende kist alvast op de bouwplank aangespeld worden!
    Gr Bas
     
    FerdyM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina