Ornithos bouwproject 2016/2017 Tiger 2

.
Van afdekfolie een tijdelijke semi-spuitcabine gemaakt...;) :
(m`n schaalmodellen hebben al een 2K laklaag, dus een extra nevellaagje is niet meer nodig...)

full


... om m`n Ornithos Club Tiger 2 van een brandstofbestendige 2K laag te voorzien over de folie, stickers en decals:

full


Na het spuiten:

full


Hierdoor komt er straks geen brandstof meer onder de randjes van de folie, stickers en decals en blijft alles veel langer mooi:

full


Normaal gesproken breng ik de 2K op uit een aangemengde pot d.m.v. penselen/kwasten, maar deze keer d.m.v. een spuitbus.
Ik kwam door Bas (en Sam) dit draadje tegen op het mbf over 2K lak in een spuitbus en wilde dat zelf ook wel eens proberen!
Het is dus een 2 componenten lak in 1 spuitbus...:

full


Hoe kan dat dan :weetnie:?? Onderin de spuitbus zit een capsule met de harder.
Deze moet je indrukken d.m.v. de rode dop en daarna vermengt de harder met de lak in de spuitbus (goed schudden uiteraard!):

full


Je begrijpt dat de pot-life daarna zeer kort is, het chemisch proces is immers al begonnen...
Op de verpakking staat dat je dat enigzins kan vertragen door de bus in de koelkast te zetten.
Maar dan neemt ook de kwaliteit af en de pot-life is dan alsnog maximaal 48 uur...
Lijkt mij niet echt een optie, dus gewoon de bus leegspuiten of weggooien wanneer gereed met spuiten.
Ik had een bus van 400 Ml besteld en deze was net niet genoeg voor de gehele Tiger.
De bovenzijde van de vleugel is niet geheel gedekt, maar daar verzin ik nog wel iets op.
De romp staat i.i.g. vet in de 2K en de onderzijde vleugel ook (en daar zit ook de uitlaat).

Bij de spuitbus zit een brede nozzle die het mogelijk maakt mooi egaal de lak te kunnen opspuiten.
Deze transparante 2K lak is in hoogglans, zijdeglans en mat te bestellen en is niet veel duurder dan een bus motip o.i.d. (en die is 1K)...
Ik ben zeer tevreden over deze 2K lak en ik ga deze lak zeker nog vaker gebruiken voor m`n schaalmodellen in aanbouw :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Klink goed v2.0!

Direct kortemetten gemaakt! Mooi beschreven Ramses!
Ga ik ook een paar bestellen... iedergeval voor het mattende koplampglas van de auto... en de rest :)

Maar... retoucheonderhoud van de folie met de strijkbout wordt nu natuurlijk iets lastiger, vrees ik? Nja... is ook dat weer getest.

Gr Bas
 
.
Progressie van clublid Piet zijn Ornithos Club Tiger 2.
Hij heeft een luik gemaakt voor de accu (electro vlieger) en deze reeds in de rode folie gezet:

full


Ook is hij begonnen met het folien van de vleugel, hier de tips:

full


Hierbij voor algemeen gebruik een tekeningetje van de positie van het zwaartepunt (C.G = Center of Grafity) van de Tiger 2:

full


.
De scharnieren van alle roeren van m`n Ornithos Club Tiger 2 zijn inmiddels geborgd en ook de ailerons zijn nu aangesloten.
Ik heb m`n Tiger inmiddels ook in m`n zender gezet en alles is afgesteld voor de maiden flight.
Tijd om te balanceren... ik heb een schroefoogje in het midden van de C.G. marge in de vleugel geschroefd.
Zo kan ik de Tiger over 2 assen balanceren, dit doe ik eigenlijk altijd zo (wanneer mogelijk).
Mijn Tiger hangt wat "nose-down" in het centrum van de marge.
Wanneer ik het voorste punt van de C.G marge pak, hangt m`n Tiger vlak.
Ik heb graag de kist iets neuslastig bij de maiden, na de maiden flight kan het gewicht (accu) eventueel nog wat naar achteren:

full


En hij hangt mooi horizontaal van voren gezien:

full


Het vliegklaar gewicht van m`n Tiger is trouwens 2740 gram, dat lijkt me prima.
De staart van de Tiger is eerder te licht dan te zwaar... heel anders dan bij schaalmodellen! ;)
De servo`s en vooral ook de ontvanger accu zitten ook veel verder naar achteren in de romp dan in m`n schaalmodellen.
Wel fijn, want dit geeft de mogelijk om nog te kunnen schuiven eventueel...
Bij schaalmodellen is het vaak alleen een kwestie van lood aan de neus toevoegen.


Alleen de Super Tigre moet nog ingelopen worden,..... dan is m`n Tiger echt klaar voor de maiden flight!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Progressie van clublid Piet zijn Ornithos Club Tiger 2.
Hij heeft een luik gemaakt voor de accu (electro vlieger) en deze reeds in de rode folie gezet:

full


Ook is hij begonnen met het folien van de vleugel, hier de tips:

full


Hierbij voor algemeen gebruik een tekeningetje van de positie van het zwaartepunt (C.G = Center of Grafity) van de Tiger 2:

full


.
De scharnieren van alle roeren van m`n Ornithos Club Tiger 2 zijn inmiddels geborgd en ook de ailerons zijn nu aangesloten.
Ik heb m`n Tiger inmiddels ook in m`n zender gezet en alles is afgesteld voor de maiden flight.
Tijd om te balanceren... ik heb een schroefoogje in het midden van de C.G. marge in de vleugel geschroefd.
Zo kan ik de Tiger over 2 assen balanceren, dit doe ik eigenlijk altijd zo (wanneer mogelijk).
Mijn Tiger hangt wat "nose-down" in het centrum van de marge.
Wanneer ik het voorste punt van de C.G marge pak, hangt m`n Tiger vlak.
Ik heb graag de kist iets neuslastig bij de maiden, na de maiden flight kan het gewicht (accu) eventueel nog wat naar achteren:

full


En hij hangt mooi horizontaal van voren gezien:

full


Het vliegklaar gewicht van m`n Tiger is trouwens 2740 gram, dat lijkt me prima.
De staart van de Tiger is eerder te licht dan te zwaar... heel anders dan bij schaalmodellen! ;)
De servo`s en vooral ook de ontvanger accu zitten ook veel verder naar achteren in de romp dan in m`n schaalmodellen.
Wel fijn, want dit geeft de mogelijk om nog te kunnen schuiven eventueel...
Bij schaalmodellen is het vaak alleen een kwestie van lood aan de neus toevoegen.


Alleen de Super Tigre moet nog ingelopen worden,..... dan is m`n Tiger echt klaar voor de maiden flight!

Groeten, Ramses
.
 
.
Thanks Han! :)


.

Maiden Flight van m`n Ornithos Club Tiger 2:

full


Hij vliegt, en nog heeeerlijk ook! :yes:

Eigenlijk had ik afgelopen week `s avonds de nieuwe Super Tigre .45 willen laten inlopen, maar heb daar geen tijd voor gehad.
Ik wilde wel heel graag m`n Tiger vandaag maidenen, dus toch alles aan de lader gelegd gisteren en hopen op redelijk weer vandaag.
En het weer was prima voor een maiden flight vanochtend, dus alles in de auto gezet en naar de club....

Tankje gevuld met Klotz 5% nitro en proberen de motor voor de eerste keer aan de praat te krijgen...
Dat viel nog niet mee, maar na een tijdje sloeg hij aan en maar eens een heel tankje leeg laten draaien (heel rijk afgesteld).
De Super Tigre begon steeds regelmatiger te lopen en nadat het tankje leeg was, de motor weer laten afkoelen.
Weer volgetankt en de motor weer gestart (ging al ietsje sneller ;)) en de naald wat armer gedraaid.

Nog een half tankje laten draaien en steeds wat armer bijgesteld.
Toen sloeg hij af en tankje weer bijgevult en toen wilde ik vliegen...
Neusje omhoog houden en hij bleef goed lopen.
Gas oppakken ging nog wat stoterig, maar was voldoende om te vliegen vond ik...
Dus gas erop en gaan met die Tiger! :yes:

Met een nog een wat rauwe motor de kist tegen de wind in gezet.
Gas erop en hij vloog! De uitslagen van mijn ailerons zijn 2x zoveel als van een clubgenoot.
Ik had er ook geen expo op gezet, dus was m`n Tiger in de eerste bochten behoorlijk nerveus.
Even wennen aan de uitslagen en m`n Tiger had 2 tikjes trim op aileron naar rechts nodig.
Verder vliegt de Tiger echt heeel eenvoudig en ook lekker strak voor zijn geringe afmetingen!!

De motor liep nog erg vet en er zit dus nog behoorlijk meer vermogen in als de motor lekker ingelopen is.
Ik heb een 9x7 drieblads prop op de Super Tigre .45 gezet en daar vliegt ie prima mee.

Zwaartepunt was spot on!
Ik heb er gisterenavond toch nog 30 gram lood in de staart gedaan (een loden staartslofje gemaakt).
Bij rugvlucht was amper down nodig, de Tiger vliegt heel neutraal en is mooi in balans.

De landing ingezet en de eerste landing kwam de Tiger eigenlijk veels te hard binnen...
Dat heeft deze kist niet nodig, je kan hem behoorlijk uitmelken (zeker door de wash-out).
Ik besloot een doorstart te maken..... en dat ging bijna mis! :oops:
Toen ik de Tiger weer lostrok en klom viel de motor bijna uit...
Gelijk de neus gedrukt om overtrek te voorkomen en toen pakte de motor ook weer op.
Circuitje gevlogen en de Tiger maar op het veld neer gezet, nu mooier dan de eerste keer.

Een heel leuk kissie voor erbij, als ik ga vliegen gaat deze sowieso mee!
Nu alles even nalopen en de motor verder laten inlopen....

En natuurlijk een filmpje van de maiden flight, gefilmd door Randall, bedankt Randall! :thumbsup::


Kreeg net ook nog een filmpje van de maiden flight, gefilmd door Bart, thanks kerel! :thumbsup:


Conclusie over de bouw van de Ornithos Club Tiger 2: ik ben zeer tevreden!!:yes:
Een hele leuke kit welke je snel kan bouwen, iets leuks van kan maken en ook zeer lekker vliegt!

Fijne zondag,
Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Het verslag is hiermee uiteraard niet ten einde...
Er gaan namelijk nog vele Ornithos Club Tiger 2`s volgen!
Ik hou hier in dit verslag ook de progressie van de andere Club Tigers bij.
Tot de volgende update!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Piet bijvoorbeeld is behoorlijk op dreef met het folien van zijn Ornithos Club Tiger 2:

full


Zier er goed uit Piet! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Hallo welke elektromotor en hoeveel cellen gaan jullie gebruiken??

Groeten Gerard

We waren van plan de D-power van hobbyin te gebruiken
is de AL 42-07 4250-710kv
dan kan je een keuze maken tussen 4S en 5S


De toestel van Jan had een 3548-900kv in 60amp esc en met een 11,5 x 7 prop trekt 45amp op 4S
had bijna de hele veld nodig om op te stijgen.
Vloog goed maar voor los te komen was niet zo zijn.

Deze week doen we wat test met de D-power dan kunnen we meteen wat duidelijkheid over welke prop en op hoeveel cellen.

Groeten Randall
 
Is deze Tiger dezelfde als de Sky Tiger van CG ?
Die heb ik nog half afgebouwd liggen, maar geen canopy.
 
.
Hoi Onno,

Deze kist is inderdaad een moderne herbewerking van de Carl Goldberg Tiger 2.
Berry heeft wel e.e.a. flink aangepast en er een moderne laserset voor gesneden.

Carl Goldberg had verschillende Tigers in zijn programma in de vorige eeuw:
De Tiger 400, de Junior Tiger, de Sky Tiger, de Tiger .40, de Tiger .60 en de Tiger 2.
Volgens mij allemaal dezelfde kisten alleen in andere formaten.
Wat is de spanwijdte van jouw Sky Tiger?

Ik zou zeggen, afbouwen die Tiger en genieten van deze hele fijne kist!
Een cockpitkapje moet nog wel aan te komen zijn...
Voor deze Tiger 2 kan Hobby-In uit Waalwijk bijvoorbeeld de kap leveren.
Hij heeft een mal voor de kap liggen.

Succes!
Groeten, Ramses
.
 
De span is 155 cm.
Zag net dat 1 achterlijst wat krom is.
Ik ga wel een keer bij Dennis langs met de romp voor de canopy.
 
Back
Top