Club Bouwproject Ornithos | Tiger 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Ramses, 6 nov 2016.

  1. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Op onze vliegclub Ornithos heeft clublid Berry het initiatief gestart om deze winter met clubgenoten een houten kist te gaan bouwen. Meerdere clubgenoten vliegen voornamelijk met schuimkisten en dit is een leuke eerste opstap naar zelfbouw in hout. Als basis voor onze clubkist heeft hij de CG Tiger 2 uitgekozen.

    Deze kist wordt reeds lange tijd niet meer geleverd als bouwdoos en Berry heeft het ontwerp in de computer gezet en vele wijzigingen en modernisaties doorgevoerd. Het is de Ornithos Club Tiger 2 geworden en Berry heeft er een laserpakket voor gesneden, de cockpitkappen voor getrokken alsmede handige tools gemaakt voor tijdens het bouwen. :thumbsup:

    Twintig clubleden hebben het pakket besteld en het is dus ook de bedoeling dat er straks 20 Ornithos Club Tiger 2`s boven Geldrop rondvliegen! :yes:

    Meerdere clubleden hebben weinig tot geen ervaring met het bouwen van een houtbouw kist en we hebben een Tiger 2 groepsapp gestart waar iedereen vragen en tips kan posten. Ik was gevraagd door Berry om een soort verslag bij te houden als lijdraad voor degenen met weinig bouwervaring. Door de vele reacties in de groepsapp werd het alleen weinig overzichtelijk en een clublid heeft me gevraagd een "echt" bouwverslag te starten, zodat deze als lijdraad kan dienen en overzichtelijk blijft.

    Hierbij dus de start van het verslag van de Ornithos Club Tiger 2.

    Een foto van de originele CG Tiger 2:

    [​IMG]

    Berry heeft een professionele lasersnijder en het houtpakket als door hem geleverd is van een zeer hoge kwaliteit! Het hout is met weinig vermogen gesneden en heeft hierdoor bijna geen verbrande randen. De randjes zijn lichtbruin en met enkele vegen met schuurpapier mooi blank. De snijkwaliteit is stukken beter dan ik bij verschillende kits uit de markt ben tegengekomen! Hulde Berry :thumbsup:

    .
    Het bouwverslag begint 3 postings hieronder:
    .

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2017
    serge pot, peter 55, hoeby en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Ornithos Club Bouw Project - Winter 2016 / 2017

    Reeds afgebouwde en gemaidende Ornithos Club Tiger 2`s:
    Klik op de blauwe datum onder de foto`s voor de maiden film op youtube

    ------------------------------------------------

    [​IMG]
    Jan zijn Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: 11 december 2016
    Vliegklaar gewicht: 2900 gram (70 gram lood in neus)
    Set-up: Propdrive 35-48 900kv, 4 cel accu met een APC 12x8 tweeblads prop
    ------------------------------------------------
    .
    [​IMG]
    Ramses zijn Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: 18 december 2016
    Vliegklaar gewicht: 2740 gram
    Setup: Super Tigre .45 (brandstof, 7,5cc tweetakt) met een Graupner 9x7 drieblads prop
    ------------------------------------------------
    .
    [​IMG]
    Piet zijn Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: 31 december 2016
    Vliegklaar gewicht: 2465 gram
    Set-up: D-Power 4207 - 710kv, 4 cel 5100 mha accu met een APC 12x8 tweeblads prop
    ------------------------------------------------
    .
    [​IMG]
    Lea haar Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: 23 april 2017
    Vliegklaar gewicht: 2500 gram
    Setup: D-Power 4207-710kv, 4 cel 5100 mha accu met een APC 12x8 tweeblads prop
    ------------------------------------------------
    .
    [​IMG]
    Maurice zijn Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: 23 april 2017
    Vliegklaar gewicht: 2810 gram
    Setup: Saito .72 (brandstof, 11,5cc viertakt) met een APC 12x7 tweeblads prop
    ------------------------------------------------

    [​IMG]
    Hans-Jurgen zijn Ornithos Club Tiger 2

    [​IMG]
    (na crash/reparatie)

    Maiden Flight: 21 mei 2017
    Vliegklaar gewicht: 2630 gram
    Setup: Turnigy SK3 3548-1050kV, 4S 5000 mah accu met een APC 9x6 tweeblads prop
    ------------------------------------------------

    [​IMG]
    Theo zijn Ornithos Club "TURBO" Tiger 2

    Maiden Flight: 30 mei 2017
    Turbo Tiger: schaalfactor 1.33 wat resulteert in een spanwijdte van 2.05 meter.
    Vliegklaar gewicht: 6900 gram
    Setup: D-Power Al 63-03 250kV, Antares 90A regelaar, Menzis 17x10 tweeblads prop
    ------------------------------------------------

    [​IMG]
    Freek zijn Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: 04 juli 2017
    Vliegklaar gewicht: 3176 gram (170 gram lood in neus)
    Setup: Turnigy SK3 5045, 6S 4000 mah accu met een APC 13x8 drieblads prop
    ------------------------------------------------

    [​IMG]
    Ad zijn Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: augustus 2017
    Vliegklaar gewicht: (volgt nog)
    Setup: Turnigy 5S "?" mah accu met een 11x7 tweeblads prop
    ------------------------------------------------


    [​IMG]
    Mark zijn Ornithos Club Tiger 2

    Maiden Flight: oktober 2017
    Vliegklaar gewicht: (volgt nog)
    Setup: Turnigy SK3 5045, 6S 4000 mah accu met een APC 11x7 drieblads prop

    ------------------------------------------------

    Een foto van onze Ornithos Club Tiger 2`s tijdens de Fun Fly op 25 mei 2017:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2017
    Arnold 85, peter 55, hoeby en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. haddo003

    haddo003

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    28
    Gaaf goed gedaan Ramses
     
    Ramses vindt dit leuk.
  4. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    Thanks Randall! :)

    .
    Bouwverslag van de Ornithos Club Tiger 2:

    Eerst moeten de doublers op de rompzijkanten gelijmd worden.
    Let op dat je twee gespiegelde zijkanten maakt en niet twee dezelfde!
    De neusdoublers hebben verschillende uitsparingen voor het eerste schot.
    Let op dat je deze juist verlijmd! Dit bepaald namelijk de zijwaardsstelling van de motor.

    [​IMG]

    De zijwaardsstelling moet naar rechts zijn:

    [​IMG]

    Het stabilo en kielvlak worden over de bijgeleverde tekeningetjes gebouwd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Leg een stukje plastic folie oid dergelijks tussen de tekening en het te verlijmen hout.
    Zo kan je het stabilo en kielvlak niet per ongeluk vastlijmen aan de tekening.
    Ik heb hier de handige onderdelen verzamelzakjes van Berry voor gebruikt:

    [​IMG]

    De gehele Tiger 2 wordt met witte houtlijm verlijmd.
    Alleen constructief zwaarder belaste onderdelen lijm ik met Zapp 30 minuten epoxy:

    [​IMG]

    De romp wordt zonder bouwtekening gebouwd.
    De romp is een doosconstructie en d.m.v. de tabs heel eenvoudig in elkaar te zetten.
    Ik heb eerst de rompribben tussen de rompzijkanten gelijmd en daarna de buik en rug erop gelijmd.
    Alles stevig vastgetaped met crepetape tijdens het drogen.
    Door de tabs wordt alles kaarsrecht en is het bijna onmogelijk een kromme romp te bouwen:

    [​IMG]

    De Tiger 2 zal voornamelijk elektro aangedreven worden, maar ik kies voor een brandstofmotor.
    Hierdoor lijm ik het voorste motorschot niet in en is het schot voor het neuswiel mijn motorschot:

    [​IMG]

    Een kaarsrechte romp "los" op de bouwtafel gebouwd:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    peter 55, hoeby, Fuel Monkey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Zoals in de post hierboven vermeld:

    Voor degenen die wel voor elektro aandrijving kiezen is het goed opletten dat je de neus doublers er aan de juiste zijde inlijmt!
    Hierdoor wordt namelijk de zijwaardsstelling bepaald voor de elektromotor:

    [​IMG]

    De staartvlakken worden uit voorgesneden onderdelen over een tekeningetje gebouwd, kan niet mis.
    Pasvorm van alle onderdelen is zuigend goed!! :thumbsup:
    Voor deze foto de nog losse staartvlakken op de romp gezet:

    [​IMG]

    Na het drogen met een schuurpapiertje langs de randen om de tabs goed flush met de romp te schuren:

    [​IMG]

    Twee balsa balkjes in de neus gelijmd evenals de triplex onderzijde van de neus:

    [​IMG]

    .
    .
    Oke,... nu ga ik even "vloeken" voor enkele clubleden, de elektrovliegers slaan dit deel van deze post maar even over... :D

    Maar er komt bij mij dus een brandstofmotor in! ;)
    Ik was wat aan het surfen op marktplaats, kom ik een hagelnieuwe Super Tigre 7,5cc tweetakter tegen incl uitlaat, etc...voor heel weinig geld.
    Hoe gaaf,.. een Super Tigre motor in een Tiger 2 kist...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De elektrovliegers kunnen volgende post weer gewoon volgen, want dan ga ik weer verder met de bouw van de Tiger 2 ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    peter 55, hoeby en Ariel vinden dit leuk.
  6. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Het verlijmen van de staartvlakken op de romp.
    Het stabilo heb ik met Zapp 30 minuten epoxy op de romp verlijmd.
    Twee lange schoren van gelijke lengte om te zorgen dat het stailo zuiver haaks op de romp staat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onder de tips van het stabilo twee klosjes gemaakt van exact dezelfde lengte.
    Hierdoor wordt het stabilo ook zuiver horizontaal op de romp verlijmd.
    Twee accu`s op de romp gelegd om er zeker van te zijn dat deze vlak op de bouwtafel staat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna het kielvlak op het stabilo/romprug verlijmen met de 30 minuten epoxy.
    Het keilvlak heeft tabs welke in de romprug vallen, hierdoor lijnt deze zichzelf uit.
    Twee driehoeken om te zorgen dat de hoek tussen stabilo en kielvlak zuiver 90 graden is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo begint het al de vormen van een Tiger 2 te krijgen:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    peter 55, hoeby en Ariel vinden dit leuk.
  7. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Een clublid vroeg hoe de tippen en randen van de staartvlakken te schuren.
    Op verschillende ARF`s zijn deze gewoon "vierkant" en dat is ook prima (geen nadelige eigenschappen tijdens het vliegen).
    Zelf vind ik het mooier om de randen een soort "profiel" te geven, hierbij wat gevraagde foto`s daarvan:

    [​IMG]

    Hierbij eerst met vrij grof schuurpapier de vorm erin geschuurd (korrel 80).
    Hierna wordt alles nog nageschuurd met fijn schuurpapier (korrel 240):

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ervoor gekozen om een driehoekslatje tussen kielvlak en stabilo te verlijmen.
    Dit zit niet in de kit en is ook niet nodig constructief.
    Ik heb dat alleen gedaan omdat ik dat een mooiere overgang vind:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    renetl50, hoeby en H.B.Busking vinden dit leuk.
  8. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Start bouw vleugel.
    Deze wordt wel over een bijgeleverde tekening gebouwd.
    Eerst de tekening opspannen op de bouwplank en daaroverheen huishoudfolie zodat alles niet aan de tekening verlijmd wordt:

    [​IMG]

    Tussendoor de driehoekslat tussen kielvlak en stabilo geschuurd en wat lightweigt filler gebruikt voor een vloeiende overgang:

    [​IMG]

    Eerst de vuren hoofdliggers vastgespeld op de tekening:

    [​IMG]

    En even een geintje tussendoor, mijn hierbij toepasselijke T-shirt... :D

    [​IMG]

    De ribben heb ik op de liggers gelijmd d.m.v. een driehoek zodat de ribben zuiver haaks staan.
    Berry heeft hiervoor "kammetjes" ontworpen en gesneden wat het nog eenvoudiger maakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle ribben behalve de wortelribben op de liggers gelijmd:

    [​IMG]

    De vleugel heeft een false leading- en trailingedge.
    Deze tegen de ribben aan gelijmd en met spelden gefixeerd tijdens het drogen.
    Ook de bovenste vuren ligger in de ribben gelijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    peter 55, hoeby en Ariel vinden dit leuk.
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.145
    Locatie:
    nuenen
    Enabo
     
    Ramses vindt dit leuk.
  10. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Welkom Femmo! :)


    .

    Het samenvoegen van de twee vleugelhelften.
    Het voorste deel van de wortel ribben en de vliegtuigtriplex v-stelling verbinders met 30 min. epoxy verlijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achterin de romp opening moet de triplexplaat nu verlijmd worden waar de slagmoeren in komen te zitten voor de vleugelbevestiging:

    [​IMG]

    Alles goed laten uitharden:

    [​IMG]

    Staart geschuurd met fijne korrel schuurpapier (korrel 240):

    [​IMG]

    Wordt al steeds meer een Tiger 2:

    [​IMG]

    Het achterste deel van de wortel ribben met 30 min. epoxy verlijmd.
    Ook de webbing tussen de hoofdliggers gelijmd:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
    bgjbrok, peter 55 en hoeby vinden dit leuk.
  11. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Het vleugel middenstuk met de vliegtuigtriplex verbinders.
    Bovenzijde:

    [​IMG]

    Onderzijde:

    [​IMG]

    Voorzijde:

    [​IMG]

    De "false trailingedge":

    [​IMG]

    En de "false leadingedge":

    [​IMG]

    De deuvel in de wortelrib verlijmd met 30 min. epoxy:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De triplexplaat waar de slagmoeren in komen verlijmd met 30 min. epoxy:

    [​IMG]

    Extra nog een driehoekslatje aan de achterzijde gelijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55 en hoeby vinden dit leuk.
  12. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Verder met het bekleden van de vleugel.
    Ik ben begonnen met de bovenzijde:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de bovenzijde geheel bekleed was alles goed laten uitharden en daarna begonnen met de onderzijde.
    Ik heb ervoor gekozen om 1,5 graad wash-out in te bouwen.
    Dat is niet nodig, zonder wash-out vliegt de Tiger 2 ook prima, maar ik heb dat gewoon graag.
    Wanneer je geen wash-out inbouwt dus zorgen dat de vleugel mooi vlak ligt tijdens het indekken.

    De wash-out wordt pas stijf en definitief na het bekleden van de D-box.
    De vleugel dus eerst fixeren met de juiste wash-out op de bouwtafel.
    Let op, de vleugel ligt hier dus op zijn kop!!
    Daarna de D-box beplankt en het geheel zo de nacht laten uitharden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoge nok bij de wortelrib:

    [​IMG]

    Laag nokje bij de tiprib:
    (nogmaals, de vleugel ligt dus op z`n kop!!)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Idem voor de andere vleugelhelft:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tiger 2 in wording:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo,... nu even wat anders te doen, ik ga straks weer verder met het verslag.
    Voel je vrij om te reageren of vragen te stellen, daar is dit verslag voor!

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55, Ariel en hoeby vinden dit leuk.
  13. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.870
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer een schoolvoorbeeldje van keurig netjes bouwen! 7,5 cc is een Tiger 40? En een prachtige laser-cut. Is dit een binnen 24 uurs bouw? Of gewoon de samenvatting?
    Heb de bouwdoos er nog van. Was destijds de allerlaatste nog op voorraad bij de HobbyIn. Net op tijd geweest.
    Er vliegt er een bij ons op de club, en die vliegt voortreffelijk. Mooi toestel. All day flier.
    Gr Bas

    PS: Maak je hem niet te zwaar door allerhande hyperschaaldetails te embedden ":):eek::oops::rolleyes:"
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
    Ramses vindt dit leuk.
  14. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Dank je! :) Inderdaad oorspronkelijk voor 6,5cc tweetakt (.40 Tiger 2).
    Ik was een paar weken geleden al begonnen met de bouw van deze Tiger.
    Vandaag dit verslag begonnen en nu tot de huidige staat van de bouw aan het brengen.
    Daarna zal het updaten dus een stuk minder snel gaan...;)

    Ai,... te laat Bas,.. te laat!
    Foto`s volgen straks ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Bij Wouters in Bergeijk een leuk pilootje voor m`n Tiger 2 gevonden:

    [​IMG]

    Met 30 minuten epoxy de onderdelen voor het landingsgestel ingelijmd:

    [​IMG]

    De hardhouten platen met groef voor de poten van het hoofdlandingsgestel:

    [​IMG]

    Vanuit de binnenzijde gezien:

    [​IMG]

    Detailfoto:

    [​IMG]

    De neus- en achterlijst op hun plek gelijmd:

    [​IMG]

    Klaar om de neus- en eindlijst in profiel te schaven en schuren:

    [​IMG]

    Nog een fotootje van de voorziening voor het landingsgestel:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55, Ariel en hoeby vinden dit leuk.
  16. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Het in vorm schaven en schuren van de neus- en eindlijst:

    [​IMG]

    Inmiddels onmiskenbaar een Tiger 2 in wording... ;)

    [​IMG]

    Voor de romp/vleugelovergang ga ik nog fairings maken.
    Niet in de kit en ook geheel niet nodig, maar dat vind ik mooi...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de bevestiging van de aileronservo`s zitten meerdere opties in de kit.
    Een optie is om ze voor een deel uit de vleugel te laten uitsteken.
    Een zeer eenvoudige methode en prime geschikt voor elektro aandrijving.

    Aangezien ik er een brandstofmotor inbouw, heb ik niet graag een deel van de servo in de uitlaatgassen.
    Ik heb dus gekozen voor de andere optie voorzien in de kit.
    De old-school methode van een luikje met daarin de servo verwerkt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de achterzijde van de vleugel heb ik een triplexplaatje verzonken waar straks de gaten voor de breekbouten in komen.
    Ik had het gat net iets te diep gemaakt en heb dus wat filler op het plaatje gesmeerd zodat hij flush met de vleugelbeplanking ligt.
    Over het vleugel middendeel een strook 80 grams glasweefsel d.m.v. epoxy gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles weer goed laten drogen:
    (deze foto verraad al wat dingen aan de romp, die volgen in de volgende update...)

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
    bgjbrok, peter 55, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Omdat ik het niet laten kan...
    Puur op fantasie een indeling gemaakt en in de cockpit gebouwd:

    [​IMG]

    Van strookjes 3x3 balsa randjes gemaakt van de cockpit.
    Van wat afval balsa een middelconsole gemaakt zodat het een tweezitter wordt.
    Lithoplaat gebruikt om rugleuningen van te maken (stoeltjes).
    Een oud bandje gebruikt als riemen/harnas en twee fantasie instrumenten paneeltjes gemaakt en in de cockpit gelijmd.
    D.m.v. glaskopspelden wat handels gesimuleerd en twee stukjes skai-leer gebruikt als stootkussens.
    Een stukje balsa in vorm geschuurd en met aluminiumtape bekleed en achter de piloot geplakt:

    [​IMG]

    Volgende keer even het stof uit de cockpit blazen voordat ik een foto maak... ;)

    [​IMG]

    Met de kap er los op (moet nog netjes in vorm geknipt/gesneden worden):

    [​IMG]

    [​IMG]

    De hoogte van de piloot (flink ingekort, anders zat hij met z`n hoofd tegen de kap):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
    bgjbrok, Arnold 85, peter 55 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    Tipblokken op de vleugeltips gelijmd en grof in vorm geschuurd:

    [​IMG]

    Begonnen met eenvoudige fairings.
    Een plaatje 0.6mm vliegtuigtriplex is de basis.
    Die tussen vleugel en romp gelijmd met epoxy en wat stukjes driehoekslatjes erop gelijmd:

    [​IMG]

    Daarna lightweight filler gebruikt om ze vorm te geven.
    Hier de fairings na een eerste schuurbeurt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onderzijde vleugelfairings:

    [​IMG]

    En zo ligt de Tiger nu terwijl ik dit typ op m`n bouwtafel...
    Ik ben nu dus helemaal bij met het verslag en ga weer lekker bouwen aan de Tiger.
    De volgende updates zullen dus een lagere frequentie hebben als voorgaande! ;)

    [​IMG]

    Nu verder met de "buik" onder de vleugel te maken.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
    bgjbrok, peter 55, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    676
    Leuk om te horen dat er nog zoveel gebouwd wordt binnen een club.
    Het is dan wel in een grote groep, waar ik me soms wel eens afvraag of ze wel allemaal afkomen. Maar belangrijk is, dat stap 1 gemaakt is, dat men wel wil bouwen. We verwachten straks dan wel een groepsfoto van de modellen!!!

    Enkele jaren geleden bij ons in de club dit ook proberen voor te stellen in de jaarvergadering.
    Diverse mensen vonden het wel een leuk idee. Maar het is nooit van grond gekomen. De interesses lagen te ver uit elkaar, zodat we geen model vonden, waar iedereen zich in kon vinden om hem te bouwen.
    Daarom bouw ik zo nu en dan een model voor een club maatjes. Sommige hebben geen idee hoe het moet vanwege de ARF tijdperk. Ik kan hierdoor de leuke zijde van de hobby doen en maak er andere mee blij. Toch blijf ik het jammer vinden, dat we het niet van de grond hebben gekregen.

    Ik blijf dit draadje volgen. Leuk om zo'n basic model gebouwd te zien worden.
     
    Ramses vindt dit leuk.
  20. Ariel

    Ariel Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.664
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hallo Ramses, gaaf project!
    Een prachtig toestel, wat ook voor een minder geoefende modelbouwer makkelijk te bouwen is.
    Jij maakt er natuurlijk weer wat speciaals van.
    Veel plezier nog met het bouwen!

    Johannes
     
    Ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina