Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH_AJH, 10 mrt 2013.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    That's the spirit :cool:
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En omdat ik toch wel nieuwsgierig ben; Dirk, wat is het en wat kun je er over zeggen?
    Dikte is 13,5% met grootste dikte op 32% van de koorde.


    [​IMG]
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hij doet mij het meest denken aan een Clark-W:
    [​IMG]

    Ik zat meer te denken aan "de Indiase variant van Clark-W", zo mishandeld ziet hij eruit. :rolleyes:

    Probeer eens goed onder woorden te brengen wat je met het vliegtuig wilt doen? Thermiek only, beetje of veel acro, in de bergen/op de helling bij veel wind, ....

    Ik kan er niet meteen veel aandacht aan besteden. Misschien pas van het weekend. Ben even druk met zaken die effe snel moeten.

    Dirk.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bedankt Dirk
    NACA-4614 kom ik ineens tegen....Suche Profil von Club Libelle

    Dit toestel is net als mijn Ka-8b puur voor het gemoedelijk omhoog slepen, mooie rondjes draaien en met een beetje mazzel in een belletje omhoog, afgerond met een mooie landing en dikke grijns. Geen belletje? Geen probleem. Slepen we hem weer omhoog. Meer niet :)

    Net als mijn SG-38 alleen gaat die echt nooit omhoog, en dat stoort me ook niet.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Heb je ook de reactie van Hans Rupp gelezen?
    Goed in thermiek, maar verder in niets ...
    NACA4614 kom ik in Profili niet tegen, en ook in de UIUC profielen database (daar kwam het plaatje van Clark-W vandaan) is die NACA niet te vinden.
    Het lijkt me een baggerprofiel uit het jaar toebak ... :confused:

    Nogmaals: hoe ben jij van plan die kist in te zetten?!

    Eerste wat nu in mij opkomt is SA7036i / SA7036m / SA7036a (innen/mitte/aussen). Een korte overgang van oude wortel naar nieuw profiel over 10-20cm. Profielen evt. iets aan de dikte aanpassen.

    Het wordt toch eens tijd dat tenminste één kist van jou op de thermiek omhoog komt ... Toch? ;-)

    Dirk.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Top! Precies wat ik zoek. :proost: Ik doe ook niks liever dan niet te hoog en niet te ver mooi rondjes draaien en te genieten van de lijnen (van mijn Ka-8, Minimoa, ASW20). Veel meer hoeven ze niet te doen.
    Ik denk dat ik die wel heb.......

    [​IMG]

    [​IMG]

    En bewijs dat ik ze echt wel op thermiek omhoog krijg

    [​IMG]
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Op verzoek wat opgeruimd. Graag ontopic aub.
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    [mod]Op vraag van TS draadje terug geopend aangezien er blijkbaar wel animo is voor deze zwever.......draadje werd niet opgeschoond dit voor de leesbaarheid.....dank voor het begrip[/mod]
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Gelukkig maar! Ik vind dit soort draadjes super leerzaam en volg ze graag!
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Tsja ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar voor mij duurt de winter nu gewoon te lang. In combinatie met gebeurtenissen in de privésfeer erger je je dan soms aan dingen die dat helemaal niet waard zijn.

    Ik ga gewoon verder en ik sta absoluut open voor tips, suggesties, kritiek en opmerkingen.

    Voor mij is echter wel het uitgangspunt dat ik deze klassieker (de tekening is meer dan 30 jaar oud) grotendeels origineel hou, ook al zal dat de prestaties misschien minder maken dan wanneer je modernere technieken en profielen gebruikt.

    Genoeg daarover :D

    Het hout is inmiddels gearriveerd. Ik ben begonnen alles eens te wegen en dan valt er wel wat op. Hier de 25 plankjes 2mm balsa:

    [​IMG]

    Zoals je ziet variëren de gewichten van 23 tot 43 gram. Forse verschillen dus. Ik heb voor de indekking (de vleugels worden boven en onder volledig ingedekt met 2mm balsa) setjes gemaakt van ongeveer gelijk gewicht. Vanaf de romp naar buiten worden de plankjes dan steeds wat lichter.

    Voor mij was dit wel een eye-opener. Door zorgvuldig je hout uit te kiezen kun je dus flinke gewichtsbesparingen realiseren....

    Daarna de ribben, 40 per kant. Die maak ik in 3 setjes per kant, links en rechts apart. Op de tekening staan niet alle ribben, enkel de exemplaren die je nodig hebt voor de setjes. Daarvoor heb ik van 2mm triplex malletjes gemaakt. Daarin 2 gaatjes om een scherp geslepen draadeindje 2mm te steken. Vervolgens de tussenliggende ribben met iets overmaat uitsnijden en tussen de malletjes prikken. Ik ga van groot naar klein met de kleinste mal op het einde van de draadeindjes om te zorgen dat die recht door het pakketje gaan. De positie van de liggers gebruik ik om de ribben op elkaar uit te lijnen - dat zal verderop duidelijk worden.

    [​IMG]

    Met de bandschuurmachine de ruwe vorm er in schuren....

    [​IMG]

    .....en afwerken met een schuurblokje. Als laatste de inkepingen voor de liggers er in veilen.

    [​IMG]

    Er zullen dan heel ietsje schuine kantjes aan zitten maar dat is minimaal en makkelijk te corrigeren.

    En dat gaat zo een paar keer door. Ik ben inmiddels bij de laatste setjes aangekomen en dat is de lastigste. De eerste 3 ribben zijn van triplex en moeten de messing houders voor de vleugelpennen op gaan nemen. In de romp zit alles al en de ribben moeten goed uitgelijnd worden op de verbinders. Daarin zitten wat afwijkingen ten opzichte van de tekening. De vlakke vleugelpennen zitten een paar mm verder naar achter en de linker staat vóór de rechter. De achterste pennen (staal 3mm) zitten wel precies op de juiste plek. Even goed opletten dus.

    [​IMG]
     
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Verloop

    Klopt...

    Opmerking: Volgens mij heb je nu je tip koorde 'n stukje vergroot, omdat de 'schuinte' (of verloop, hoe zeg je dat?) van het schuurpakketje te groot is... Leg maar eens het originele eindtipprofiel op jouw zojuist geschuurde...

    Misschien had je er al rekening mee gehouden :rolleyes: ?!?!? En de vraag blijft natuurlijk of dit iets uitmaakt??

    Maar succes hiermee!!!
    :proost:
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat klopt. Maar als je dat niet doet kun je het schuine uiteinde niet meer recht maken. Vooral bij tapse vleugels (zoals bij het kleinste pakketje wat je ziet) moet je daar even rekening mee houden, en dan met name bij de kleinste ribben van het pakketje. Anders worden de ribben net te kort en dat is lastiger op te lossen dan iets te lang :)
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Weer goed bezig Arjan :thumbsup:
     
  14. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ja, zit in het gewicht van een plankje heel veel verschil.
    Als ik bij de plaatselijke modelbouwhandel plankjes balsa koop neem ik altijd een brievenweger mee.
    Zoek dan zoveel mogelijk plankjes uit die niet te zwaar zijn en ook een gelijk gewicht hebben.
    Laatste keer heb ik trouwens bij Balsawood.de gesorteerde plankjes gekocht. Hier zat een verschil in per plankje van minder dan 5 gram.
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Mooi!!
     
  16. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi Arjan dat je het draadje weer geopend heb.

    Mooie aanpak om een unieke schaalzwever origineel op te bouwen.

    Dit geeft ons weer mooi bouw leesvoer.

    Succes met bouwen en beslissingen nemen.

    groet


    Terence
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...na weken piekeren en verzamelen ga ik nu dan toch echt beginnen. Nog niet alle ribben zijn af maar ik ben het schuren een beetje zat :)

    Gisteravond heb ik met Hendrik de liggers gelijmd. De boven- en onderligger zijn gelijk. Ze zijn opgebouwd uit vuren latjes van 2x10mm. Tot 70cm vanaf de wortel driedubbel, dan tot 120 cm dubbel en het laatste stuk tot aan de tip enkel.

    Als je vleugels van ruim 2 meter bouwt loop je in mijn geval tegen kleine probleempjes aan.
    Mijn werkbank (een zeer degelijk, recht en vlak keukenblad) is 170cm. Gelukkig had Hendrik nog een stevige deur van 211cm; die is er bovenop gekomen. Daarop platen zachtboard.
    De tekeningen kun je ook niet zomaar neerleggen want die gaat natuurlijk nooit uit zichzelf volkomen recht liggen.
    Ik heb een rechte aluminium lat, en daar langs heb ik de liggers en de tekening nauwkeurig uitgelijnd en vastgeprikt.

    [​IMG]

    Ik moet nog eens goed nadenken waar ik nu mijn figuurzaagmachine moet laten want die staat nu op de grond. Werkt ook niet lekker :)

    [​IMG]

    Het begin is er!
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Alle ribben zijn nu klaar. Bezig met de afwerking, dus droog passen en bijwerken
    [​IMG]

    De eerste drie ribben zijn van triplex en moeten de messing houder voor de vleugelverbinder opnemen. en het was even zweten om alles mooi passend en uitgelijnd te krijgen. De onderste vleugel is links; daarvan staat de verbinder enkele millimeters naar achter ten opzichte van de rechter.

    [​IMG]

    Bijkomend "probleempje" is dat je van die triplex ribben nog niet de inkeping van de bovenste ligger uit moet zagen want dan heb je ineens twee helften. Het netjes uitlijnen en vastlijmen wordt dan wel erg lastig. Dat stukje zaag ik pas weg als de webbing tegen de liggers zit en de messing hulzen daar tussen gefixeerd zitten, zodat ze niet meer kunnen verschuiven.
     
  19. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    In zo'n situatie maak ik wel eerst een zaagsnede in lengterichting van de ribben.
    Het "bodemvlak" waar later de ligger op komt te liggen.
    Na het verlijmen hoef ik alleen nog de verticale snede te maken.

    Johannes
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Mooie plaatjes hoor! Lastige klus die vleugelverbinding goed krijgen.
     

Deel Deze Pagina