Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH_AJH, 10 mrt 2013.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Johannes, dat is een goede tip.

    Inmiddels heb ik alle 82 ribben afgewerkt. Die kunnen nu van van de tafel, net als de liggers.

    [​IMG]

    Volgende stap is het maken van de indekking voor de onderzijde. Dat wordt een hele lap plankjes aan elkaar :)
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Lange lappen.....voor wie niet weet hoe je netjes en sterk plankjes verlengd.

    Kies strategische plekken om de verbinding te maken. De bedoeling is dat de las straks over 3 ribben loopt.
    Speldt de plankjes langs een rechte lat op de ondergrond zodat ze na uitlijnen niet meer kunnen verschuiven.

    [​IMG]

    Snij de plankjes langs een lineaal met een goed scherp mes door

    [​IMG]

    Plankjes opnieuw strak tegen elkaar uitlijnen en vastspelden. Ik zorg dat wat straks de buitenkant wordt nu boven ligt en voorzie de snede van een plakbandje

    [​IMG]

    Beetje houtlijm in de snede laten lopen...

    [​IMG]

    ...platleggen en overtollige lijm direct wegvegen

    [​IMG]

    Na drogen heb je een mooie, sterke verbinding.

    [​IMG]

    en dat moet ik heel wat keren doen om de complete indekking vast op maat te hebben. De vleugels zijn net iets langer dan 2 meter dus ik moet heel wat verbindingen maken.

    [​IMG]
     
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Weet ik wel, sterker, vanmorgen precies hetzelfde gedaan voor de Salto

    Worden mooie lange vleugels! Prachtig om dit weer te zien.

    Weet je al hoe je de beplanking op de ribben gaat aanbrengen? Met mijn Countryman is Bison-kit met goed bevallen.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ga op de onderindekking bouwen. Dus eerst de indekking op maat maken, daarop de ligger met houtlijm, dan de ribben met UHU Hart.
    Als alles klaar is komt de bovenste indekking er in één keer op, ik denk dat ik dat ook met een contactlijm ga doen (Bison Kit of Pattex Contactlijm, schijnt ook goed te gaan).
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Wat ik doe is eerst droogleggen.ribben afrekenen boven op indekking voor de spelden .daarna pu lijm aanbrengen op de te verlijmen ribben en liggers.indekking leggen en vastspelden.eventueel n.v. elastieken en spijkers in het boywbord.

    Maar ga door Arjan,het gaat lekker.
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Is wel een goede tip van Serge, en dan bedoel ik in combinatie met een contactlijm. Je moet namelijk stevig doorwerken, de contactlijm moet even drogen, en met dit soort oppervlaktes ben je aan het eind met nog natte lijm terwijl waar je begonnen bent al klaar is. Het scheelt enorm als je precies weet waar je moet smeren, dus de bovenindekking vooraf klaar maken en ribben aftekenen is een hele slimme. Daarna met 2 man insmeren en je hebt geen centje pijn!

    Maar dit had je vast wel al bedacht ;)

    Groet,

    Jacob Bos
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dit vind ik redelijk onbegrijpelijk :confused:

    Ik neem aan dat je een redelijk stevige vleugel wilt bouwen en daarbij ga je een flexibele lijm nemen.... Vlot doorwerkend zou je zelfs met witte lijm moeten kunnen werken, anders een lijm op epoxie basis.

    Wanneer het vleugelprofiel dunner wordt heb je alle sterkte nodig, dat geldt dan zeer zeker ook voor de lijmverbindingen. En vergeet ook niet dat de indekking, de d-doos die je vormt, bepalend is voor de torsiesterkte van je hele vleugel!
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Arno,
    Ik denk dat je in de war bent met UHU Por? UHU Hart is een keihard opdrogende lijm.

    Anyway.
    Alle plankjes netjes aan elkaar....

    [​IMG]

    ...en daarna de omtrek uitsnijden. Dan alle ribben en liggers overnemen. De onderzijde van de remklep is al los. Die gaat aan de onderkant scharnieren dus daar wil ik nu alvast een kaarsrechte rand hebben. Het rolroer gaat aan de bovenzijde scharnieren dus die kan nog vast blijven zitten.

    [​IMG]
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik denk het niet want het zijn deze woorden van jouw waar ik op reageerde:

     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik snap niet helemaal waarom je dat zo zou doen? Ik kan toch ook gewoon de bovenkant van de ribben van lijm voorzien en de indekking er op leggen? Ik heb ergens gelezen dat Gait het zo doet en dat gelijk opgeslagen:
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    @Arno
    ah ik snap de verwarring. Jij reageerde op de Bison Kit / Pattex contactlijm, niet op de UHU Hart denk ik? Tsja ik heb het ook niet zelf bedacht, ik lees dat op diverse plekken. Ik wist niet dat die zacht en flexibel bleven.
    Ik ga er nog eens over nadenken.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ze blijven wel enigzins zacht, maar als je een lijmnaad hebt van, pakweg, een tiende mm dikte, dan is de flexibiliteit volgens mij te verwaarlozen! De hechting is prima.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Arjan, ik heb je berichtje elders gelezen en reageer meteen maar op de juiste plek.
    Mijn Ka-7 vleugels en staartvlakken zijn ook met Bison kit beplankt, en het is mij erg goed bevallen. De ribben insmeren, de beplanking er tegenaan drukken werkt bij deze grote vleugels niet, dan is het begin al veel te ver ingedroogd om nog lijm af te geven op de beplanking. Dus ribben aftekenen op de beplanking, ribben en beplanking insmeren met kit, wachten tot alles redelijk droog is en dan op elkaar leggen. Wel in één keer goed leggen, want als het pakt dan krijg je het niet meer fatsoenlijk los. Dan alle naden goed aandrukken. Delen waar de beplanking flink gekromd is (bij de voorlijst) eventueel nog een tijdje aandrukken met bijvoorbeeld een plank en wat gewichten.
    Ik breng de lijm aan als 'rups' en smeer dit licht uit met een sateprikker. Paar ribben tegelijk doen en dan uitsmeren, niet alles in één keer willen doen want dan droogt de buitenkant van de lijmrups teveel in en smeert het niet meer goed uit, gaat redelijk snel. Niet te weinig lijm gebruiken, een deel van de lijm verdampt voordat je de boel samenbrengt. Je hok/huis gaat wel stinken! De lijm die je als eerste aanbrengt voelt behoorlijk droog tegen de tijd dat je klaar bent, maar als je de 2 delen bij elkaar brengt plakt het alsnog prima.
    Tip: teken voordat je begint de ribben op zowel de onderste als de bovenste beplanking af. Als je eerst op één kant de beplanking aanbrengt dan kan je de andere kant niet meer lekker aftekenen (ja, meegemaakt....).

    De lijmlaag zal best enigszins flexibel zijn, maar gezien het zeer grote totaaloppervlak en de afstand tussen de vele lijmnaden zie ik daar geen probeem in.

    Hier en hier nog wat foto's van het beplanken van de Ka-7. Mij bevalt deze methode prima.
     
  14. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Arjan,
    Vroeger heb ik ook bij diverse vleugels de balsa indekking met contactlijm aangebracht.
    Dat ging altijd lekker snel een eenvoudig.

    In het begin had ik wat problemen met het uitrichten van de balsa indekking.
    Later gebruikte ik balsa of vuren latjes zodat ik in aller rust de indekking kon uitrichten.
    Bij de achterlijst beginnen met aandrukken, dan het eerste latje weghalen weer een stukje aandrukken en volgende latje weghalen, enz.

    Om dit te verduidelijken heb ik een foto geplaatst.

    Misschien heb je hier wat aan.

    [​IMG]

    Johannes
     
  15. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Slim!

    Vraag: hoe zorg je er voor dat de latjes niet blijven plakken? En wat smeer je in met contactlijm: de ribben of de beplanking?

    Jacob
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Met contactlijm moet je beide kanten insmeren. Maar het plakt pas echt als je twee ingesmeerde (en iets gedroogde) delen tegen elkaar brengt. Ik denk dat zo'n latje wel eens stroef kan zijn om uit te trekken, maar echt vastplakken zal het niet.
     
  17. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Vroeger bij het beplanken van tempexvleugels gebruikten we melklijm van Hobby-in.
    Ook de beide delen insmeren en daarna op elkaar leggen moest meteen juist gebeuren , anders kreeg je het niet meer verschoven.
    Eenvoudig een krant tussen de tempex en het hout leggen bracht de oplossing. De krant werd gewoon tussen de twee delen uitgetrokken en de beplanking bleef mooi liggen. Je moest wel het hout en de tempex tegenhouden...
     
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    De latjes blijven niet plakken.

    Bij dit lijmsysteem is het de bedoeling dat beide delen worden ingesmeerd met contactlijm.
    Als je maar één kant insmeert moeten de delen direct aan elkaar gedrukt worden en net zolang geklemd houden tot het oplosmiddel verdwenen is.

    Johannes
     
  19. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Met een krant heb ik het nog niet geprobeerd.
    Ga ik nog uitproberen.

    Johannes
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ik herinner mij ook dat we bakpapier op rol gebruikten... Is van origine al een beetje vettig zodat er niet snel lijm blijft op kleven.
     

Deel Deze Pagina