Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH_AJH, 10 mrt 2013.

  1. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    ik heb ongeveer 8 jaar met men club libelle gevlogen
    met die stoor kleppen kon ik loodrecht naar beneden komen en hij ging naar 160 km
    harder niet , die remkleppen waren echt leuk

    gr peter
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat lijkt me kicken :) Ik heb gelezen dat je met een Club Libelle ook heel mooi steil aan kunt vliegen. Ik ben wel benieuwd hoe het als model vliegt.

    De eerste ribben staan inmiddels. De holling laat zich heel mooi vormen.

    [​IMG]
     
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Dat ziet er mooi en doordacht uit Arjan:D

    Dit worden vast een paar prachtvleugels zoals jij hier mee bezig ben.

    We houden het in de gaten;)

    groet


    Terence
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De eerste 41 ribben staan netjes in het gelid :)
    D'r gaat toch aardig wat tijd zitten in het bouwen van een ribbenvleugel van dit formaat.

    [​IMG]
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Complimenten! Ziet er alvast strak uit!
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank...

    Het begint een eindje op te schieten met de ribben.

    [​IMG]

    Waarom het zo lang duurt? Het is nogal arbeidsintensief. Eerst teken ik het eindje wat op het roer komt af

    [​IMG]

    Dat eindje maak ik pas en lijm ik met CA op z'n plek

    [​IMG]

    Dan de rib zelf. De achterlijst heb ik van sleufjes voorzien, daar valt de rib aan de achterkant in. Dus aftekenen en op maat maken.

    [​IMG]

    Van houtlijm voorzien, maar niet op de laatste 5mm voor de neuslijst en op de plek waar de rib op de ligger steunt.

    [​IMG]

    rib op zijn plek en op de ligger fixeren met CA.

    [​IMG]

    Overtollige houtlijm weghalen, zeker op de plek waar straks de webbing komt zodat die goed verlijmt kan worden.

    [​IMG]

    Tot slot de bepanking bij de neuslijst met een wigje opdrukken zodat die mooi aansluit op de rib en fixeren met een drupje CA.

    [​IMG]

    En dat dus 82 keer.....

    Tussendoor ook vast bezig met de aansturing van de remkleppen.
    Die wordt straks onzichtbaar.
    Per klep komen er twee punten waarop die wordt aangestuurd. Ik lijm GFK hoorntjes in de remklep. Het aansluitpunt met de stuurstang zit in gesloten positie ongeveer 45 graden vóór de scharnierlijn. De aansluiting aan deze kant is met een kwiklink; als de klep naar beneden staat kun je daar bij om hem af te koppelen en eventueel te verstellen. Dit alles zit straks onder de indekking van de remklep, die van 1,5mm triplex wordt gemaakt en een eindje doorloopt op de vleugel (tot net vóór de lijst die nu al in de vleugel zit).
    Net voor die lijst komt nog een vuren latje van 10x2mm waar de indekking van de vleugel zelf op wordt verlijmd.
    De indekking van de remklep moet iets dunner zijn dan de indekking van de vleugel (die is van 2mm balsa) omdat de bespanning zowel op de vleugel als onder de klep loopt, ofwel 2 laagjes oracover. Ook geeft het triplex extra stijfheid aan de klep want die moet natuurlijk niet krom trekken.

    [​IMG]

    De twee aansluitingen komen op haakse overbrengingen, die onderling gekoppeld worden met een 2mm staaldraad. De servo komt dan weer iets verder naar binnen richting de romp en stuurt met een 2mm staadraad de overbrenging aan. Al deze aansluitpunten krijgen ballinks.
    Als ik het netjes afstel denk ik niet dat speling een probleem zal zijn; ik heb het zo uitgedokterd dat alle stangen trekken om de klep te sluiten.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het is lekker weer en het grote voordeel daarvan is dat de kinderen buiten spelen. Kan ik tenminste een beetje doorwerken :)

    Alle ribben staan er op. Volgende: de achterlijsten. Die zijn ruw opgezet.

    [​IMG]

    Met balsaschaafje en schuurlat in de weer.....

    [​IMG]

    ....tot alles mooi doorloopt.

    [​IMG]

    en dan is het tijd om even te controleren of alles een beetje klopt.

    [​IMG]

    Ik ben blij dat ik besloten heb deze vleugels te bouwen. Erg mooi.

    [​IMG]
     
  8. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Kijk dat lijkt er meer op Arjan, ipv al die knikken van de Discus vleugels.

    Dit moet je nog meer inspireren:D

    Mooi stuk werk zoals je het doet lijkt het wel of dit je vijftigste setje vleugels is.

    Succes verder met afbouwen

    groet



    Terence
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    mooi werk man .
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik ook..... ;-)
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi stuk werk... maar komt er nog iets van carbon of zo in? Want het is wel een lap vleugel voor hout. Een extra gording aan de bovenkant doet niet veel, en de onderkant is ongeveer af...?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, er komt geen carbon in.
    Ik heb een vleugel die Gerrit gebouwd had op sterkte getest en ik was zéér onder de indruk. Ik denk dat die stijver was dan de schuim/abachi vleugels van mijn ASW20.

    Al bouwend zal het duidelijker worden maar op een rijtje:

    - Net voor de remklep, over de volle lengte van die klep, komt een vuren lat boven op de ribben te liggen, net onder de bovenste indekking.
    - De webbing is tot net voorbij de helft van de remklep dubbel uitgevoerd en is van 1,5mm triplex;
    - vanaf daar tot halverwege het rolroer is de webbing dubbel van 2mm balsa;
    - het laatste stukje is enkele webbing 2mm balsa
    - de bovenste indekking van de remklep is van 1,5mm triplex;
    - de indekking van de vleugel zelf is van 2mm balsa
    - de neuslijst wordt gemaakt van 10mm balsa.

    Als dat er allemaal op en aan zit is het echt sterk....
     
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Totaal overbodig, dat carbon, bij volledige indekking. Ik verbaas me nog regelmatig hoe stijf de vleugels zijn van mijn Countryman, 2 meter per helft, volledig ingedekt met balsa (en bisonkit ;) )Niks mis mee, zowel over de lengte van de vleugel als in de torsie.

    Dus lekker doorgaan, wordt een prachtige vliegert..

    Groet,

    Jacob Bos
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Fototoestel heeft de geest gegeven dus even wat plaatjes vanaf de telefoon.

    De messing hulzen uitgevuld met balsa, daar komt straks de webbing tegenaan

    [​IMG]

    Ik vind ribbenvleugels in dit stadium eigenlijk op z'n mooist....kan daar echt een hele poos naar kijken :D

    [​IMG]
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ik herken dat!
    Na een avond zwoegen even op een stoel gaan zitten, kijken naar het verrichte werk en genieten.
    Alles goed op je laten inwerken en met de opgedane indrukken naar bed gaan. :grin:

    Johannes
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ook van de andere vleugel de messing huls uitgevuld tussen de liggers...

    [​IMG]

    ....en 2mm triplex webbing met 30 minuten epoxy er tegenaan. De rest van de webbing doe ik met houtlijm maar bij dit stukje wil ik zeker weten dat alles goed opgevuld is.

    [​IMG]

    Natuurlijk had ik rijkelijk veel epoxy aangemaakt (ik haat het als ik net te weinig heb) dus gauw katoenvlokken door het restje en daarmee de messing buisjes voor de achterste vleugelpennen op hun plek gefixeerd. De epoxy begon toen natuurlijk net tamelijk op te stijven, vandaar dat het er in de bovenste foto nogal geboetseerd uit ziet. Ach ja....gaat geen kant meer op en straks zie je er niks meer van :)

    Ook de vuren ligger aan de achterrand pas gemaakt en op zijn plek gelijmd. Het is nog een heel gepuzzel om de aansturing van de klep goed te krijgen.

    [​IMG]

    De scharnierlijn zit straks helemaal aan de onderkant (foliescharnier aan de onderste indekking). Het aansluitpunt van de stang op de hevel staat ongeveer 45 graden vóór de scharnierlijn en gaat dus een eindje omhoog als de klep open gedrukt wordt. De stang moet dan nog wel onder dat vuren latje kunnen blijven lopen. De haakse overbrenging komt daarom zo laag mogelijk en dicht tegen de liggers, dan past het net. Als mijn berekeningen kloppen :)

    Heel hard gaat het allemaal niet maar ik heb er wel erg veel schik in.

    [​IMG]
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vond trouwens nog een mooie fotoserie van een Club Libelle: Club Libelle G-DDEO

    Dit zijn de kleppen. Fascinerende constructie.

    [​IMG]
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het triplex deel van de webbing zit er in.

    [​IMG]

    Ook de aansturing van de remkleppen begint vorm te krijgen

    [​IMG]
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Arjan,

    De triplex webbing, gaat die over de gehele lengte van de vleugels lopen?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, het eerste stuk is 2mm triplex aan beide zijden; daarna 2mm balsa aan beide zijden en vanaf halverwege het rolroer tot de tip 2mm balsa aan één zijde van de liggers.

    De toename in stijfheid is verbluffend. Dat was me al opgevallen toen ik de vleugels van Gerrit voor inspectie probeerde te torderen.
     

Deel Deze Pagina