clubproject

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Je club wil iets organiseren voor het 35 jarig bestaan dat dit komende jaar eraan komt. Je oppert verschillende dingen welke de club kan organiseren en er zit ook iets bij in de trend van we bouwen allemaal Zagi's en gaan combat vliegen. Gelijk springen daar enkele (20) clubleden op in en neemt het idee vaste vormen aan. Omdat ik alle modelgegevens heb alvast snijmallen gemaakt en via en clublid konden we een grote blok piepschuim krijgen. Enkele andere clubleden hadden snijbeugels ter beschikking en dat spul kwam allemaal bij mij bij elkaar. Als eerste die grote blok piep maar eens in schijven gesneden en daarna in blokken dei de maat van een vleugelhelft hebben. Vanmorgen maar eens begonnen om enkele vleugels te snijden. Het hele snijden ging zo goed en makkelijk dat ik er gelijk maar een stuk of 8 sets binnen een klein uurtje gesneden had.

Alles klaar leggen
DSCF0059.JPG

begin van de bovenzijde
DSCF0064%20%28Small%29.JPG

bovenzijde klaar
DSCF0066%20%28Small%29.JPG

aanzetten om de onderzijde te snijden
DSCF0069.JPG

eerste stukje
DSCF0061.JPG

halverwege de onderzijde
DSCF0062%20%28Small%29.JPG

goed kijken of de snijdraad er in een keer helemaal uit komt
DSCF0063.JPG

De meeste tijd gaat verloren in het steeds weer opnieuw vastzetten van de snijmallen, het snijden op zich gaat vrij eenvoudigen is alleen redelijk goed te doen. De andere resterende vleugels zullen we op de eerste bouwavond snijden.

:yes: :thumbsup:
Altijd leuk dit soort projecten !!!

op welke spanning/stroom snijd je?

Welke spanwijdte zijn de zagi's? en hoe ga je ze afwerken?
misschien een carbon hoofdliggen, met veel tape ofzo?

Het snijden gebeurt op 20 volt 2,5 ampere

De spanwijdte wordt iets van rond de 1,2 meter en de afwerkeing alleen maar met ducktape en bundeltape. Geen carbon of iets dergelijks.

theo gaan jullie een show houden voor het jubileum of wat ?

en wat ga je met de zagi's doen ? combat ? :D

Wat we precies gaan doen voor het jubileum is nog niet bekend.

Die zagi's zijn idd bedoeld voor combat en ja het mag dan kapot bij de meeste deelnemers, Piep genoeg op voorraad.

Hallo Theo....

Leuk project....
Ik neem aan dat je vanwege "het goedkoop houden" de zagi's niet wilt voorzien van koolstof, maar als je er wat in wilt doen, wat moeten dan de afmetingen zijn ? ( lengte en diameter & hol of massief... )

Ik denk dat ik misschien wel wat kan regelen.....

gr Gert

Ok Gert, ik zal het bekijken en bespreken. Als we iets willen/moeten gaan doen op die wijze dan krijg je bericht.

Hallo Theo en anderen,

Bij het snijden van piep-vleugels gebruiken we zender/ontvanger met regelaar om de temperatuur van de draad zo in te stellen dat hij fijn snijd.
Andere clubleden in Renswoude keken daar ook vreemd van op, dit idee wil ik toch delen.

Gr.

Teus

Als je dit idee wil delen, leg dan maar effe verder uit want ik volg niet meer :idea:

Stevo

Stevo,

Regelaar voor koolborstelmotor aansluiten op de accu (8 cellen), ipv motor de snijdraad aansluiten en 'gas-geven' laat de draad gloeien.

Teus

tis eigenlijk wel een slim idee!

Je pakt gewoon een oude regelaar(eentje voor borstels (wat is dat ook alweer ;) ))
Aan de voeding kant doe je gewoon een flinke accu of voeding.
De spanning is dan regelbaar door je "gas" functie van je zender/ontvanger.
Ik zou dan alleen servo-tester ofzo gebruiken, anders ben je de hele tijd aan het "kloten" met zenderaccu ed.

Goed idee :D

EDIT: te laat.... :oops: :wink:

Ik vind het een beetje vreemd klinken hoor, een zender gebruiken om gas te geven? Oke, ik begrijp dat je wilt regelen. Neem dan gewoon een goede experimenteer voeding van 30V/4A ofzo. Eentje die je kan instellen als spanningsbron EN stroombron.

Stel je heel simpel je stroom op 2 tot 2,5 ampere (afhankelijk van je draad, ik vind persoonlijk verenstaal 0,26 zeer fijn werken), en dan gooi je er elke lengte aanvast. Die voeding zoekt wel uit hoeveel spanning erop moet. Regelen? Ja gewoon met de ampereknop van je voeding. (mocht dat je dat nou niet hebben, neem dan een simpele 7805 en met een potmeter heb je zo een fatsoenlijke stroombron gemaakt (je moet alleen een stuk of 3 7805's parallel nemen om de die 2,5 ampere te halen)

Voor diegene die in de buurt van denhaag woont EN verenstaal zoekt, ik heb nog wel wat liggen, je moet het alleen zelf uit de knoop halen :P

Je hebt wel een punt Morphje,

Lijkt me nogal een gedoe om met zender en ontvanger en regelaar een snijboog aan te sturen terwijl het met een regelbare voeding ook kan ( die je zelf kan maken door een lichtdimmer tussen een "vaste" voeding te monteren) niet dat ik de pretentie heb om te zeggen dat het niet werkt.

Stevo

en toch, een regelaar+servo-tester is best een goed idee.
Zeker als je geen regelbare voeding hebt :(

wat voor een dimmer pakken jullie (zo'n inbouw dimmer, of zo'n snoerdimmer???)
En kunnen die een beetje stroom aan?

theo.. hoe groot was dat grote blok piepschuim?
Als hij om en nadij de 20 cm dik was.. wil ik dat clublid wel eens spreken..

bij ons begon het winterproject ook als zagi combat achtig ding met lampjes.. maar is uiteindelijk een houten kistje geworden voor nachtvliegen.
Altijd leuk die clubprojecten..

Peter

Peter, dat blok was zelfs nog groter. Het stuk wat hij mij bracht was ongeveer 150 cm x 50 cm x 30 cm.

In de wegenbouw worden die hele grote blokken piepschuim (2x1x1 meter) gebruikt om grote gaten redelijk goedkoop op te vullen. Ik zal eens polsen waar hij dit vandaan heeft gehaald. Hier in Roosteren bij het ophogen van de bruggen heeft het wegenbouwbedrijf dat die opdracht uitvoerde deze blokken gebruikt om het stuk tussen de beide bruggen en de laatste meters van de oprit naar de bruggen 3 meter opgehoogd met van die dikke blokken schuim. Toen ik er langs kwam met de fiets en dit zag wilde ik een blokje meenemen, maar helaas paste het niet op de fiets. Nu word in Echt ook de bruggen over de snelweg en het Julianakanaal opgehoogd en waarschijnlijk zullen ze daar ook met die blokken Piepschuim de grond gaan ophogen.

hoi theo.. heeeeel graag.
Ik kan het wel bestellen op een aangegeven dikte, maar moet dan minimaal 20 kub bestellen.. en dat is een beetje teveel.
Ik heb minimaal 20cm dik nodig.. voor de vleugels van mijn p51

Peter

Theo Coenen zei:
In de wegenbouw worden die hele grote blokken piepschuim (2x1x1 meter) gebruikt om grote gaten redelijk goedkoop op te vullen.

Die piepblokken worden met name toegepast vanwege het lage gewicht zodat men bij ophoging minder last krijgt van zettingen en niet zozeer om goedkoop gaten te vullen (zand is goedkoper).

Zo en dan nu weer :ontopic:

michiel b zei:
en toch, een regelaar+servo-tester is best een goed idee.
Zeker als je geen regelbare voeding hebt :(

wat voor een dimmer pakken jullie (zo'n inbouw dimmer, of zo'n snoerdimmer???)
En kunnen die een beetje stroom aan?

Waarom een lichtdimmer kopen als je er eentje kan bouwen die net zo goedkoop is (zo niet goedkoper)

Dimmer onderdelen zijn zo beperkt als diac, triac, potmeter en wat kleine dingen. Dit koop je al voor 5 euro of minder.

Ik noem expres niet de overige onderdelen zoals
- transformator
- brugcel
- afvlakelco
- connectoren
- montagedoos
Omdat je dit toch moet kopen, al koop je een dimmer in de winkel, er zit geen kast omheen (achterkant is open), je spanning MOET omlaag (tenzij je een hekel hebt aan jezelf).

Ik vind zelf de dimmer niet ideaal, want je kan er niet aan meten. (Je spanning blijft immers hetzelfde, effectieve spanning niet, maar die meet je over het algemeen niet). Ergo de enige meting die je hebt is de hitte van je draad. (niet echt accuraat)

Voor een paar tientjes heb je al een hartstikke mooie voeding gebouwd. Eigenlijk is het enige dure onderdeel de transformator zelf. (Bij een dumpzaak kan je die krijgen voor een grijpstuiver) Duik de bieb in en grijp wat boeken van elektuur. Zat voedingen te vinden.

Back