Cnc 6040

Discussie in 'CNC' gestart door Thor, 17 apr 2013.

  1. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Zoals in mijn eerder draadje vermeld, zal ik proberen bij te houden wat mijn ervaringen zijn met de CNC 6040. Ik heb mijn CNC 6040 op Maandag 1 April bij carving-cnc.com compleet met 4e as en handwiel besteld. De betaling heb ik per paypal gedaan.

    De verzending gaat in 2 stappen; eerst van China naar HongKong en dan van HongKong naar de bestemming. Op vrijdag 5 April kreeg ik per email al het handboek doorgestuurd. Ik vond dit wel prettig omdat ik mij alvast wat kon inlezen.

    Op Maandag 8 April kreeg ik bericht dat het pakket via Fedex verstuurd was en op Donderdag 11 April waren de 2 paketten met een totaalgewicht van 58kg in het depot van Fedex in Veldhoven aangekomen. Fedex verzocht mij de invoerkosten over te maken en een bewijs van betaling per email (screen shot bankafschrift) op te sturen voor snelle afhandeling, wat ik op Vrijdag ochtend 12 April in orde gemaakt heb. Op Maandag 15 April zijn de 2 paketten afgeleverd door Fedex. Al met al vond ik de verzending en afhandeling erg soepel en snel verlopen.

    Op maandagavond heb ik alles uitgepakt en gemonteerd en op dinsdag de pc geinstalleerd met W7-32bit. Mach3 kon ik mbv het handboek eenvoudig instellen en testen of alles naar behoren werkt. Ik heb ook als proef een stukje g-code gedraaid zonder frees in de machine om alles te testen.

    Alles werkt naar behoren, inclusief het handwiel.

    Voordat ik echt aan de slag kan gaan, wil ik eerst een wat nettere oplossing maken voor de koeling van het (de?) spindle want een los pompje naast een emmer vind ik niet zo denderend.

    En nu is het fototijd!

    [​IMG]
    De besturingskast.

    [​IMG]


    [​IMG]

    De kast opengeschroefd en ik moet zeggen dat het er allemaal best netjes uitziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op het breakout board zijn ook nog aansluitingen voor eindschakelaars. Dat ga ik zeker nog inbouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 1,5kW freesmotor.

    [​IMG]

    Alle assen hebben kogelomlooplagers.

    [​IMG]

    Het draadloze handwiel.

    [​IMG]

    De vierde as. Helaas niet hol maar ik geloof dat ik daar wel mee kan leven.

    [​IMG]

    De probe voor de gereedschapslengte.

    [​IMG]

    En als laatste het koelpompje.

    Het enige manco wat ik heb kunnen vaststellen is dat er 2 maal een 3,2mm ER11 spantang verstuurd is ipv 1x 3,2mm en 1x6mm. Er zitten in het toebehoorsetje wel twee 6mm freesjes. Daarover heb ik al een emailtje naar Carving-CNC gestuurd en extra 6mm spantang besteld in de UK, samen met wat meer freesjes.

    Tot nu toe ben ik met alles zeer tevreden.
    Als ik de eerste tastbare freesresultaten heb, meld ik mij weer.


    Groeten,
    Thor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    waterkoeling van een pc kan je gebruiken.
     
  3. Frankben

    Frankben

    Lid geworden:
    17 okt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen, België
    Oooooh wat ben ik jaloers !!!!!! ;)

    prachtig ding, hou ons op de hoogte

    Frank
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Probleem is dat bij kinderen en huisdieren je echt geen litertank aan glycol koelvloeistof wil hebben staan. is echt n smerig goedje.

    Ik heb t zo opgelost:

    DC12V Water Pump with Tank for Computer PC CPU CO2 Laser Liquid Cooling System | eBay

    Aluminum Heat Exchanger Radiator for PC CPU CO2 Laser Water Cool System Computer | eBay

    en daar past deze direct op(m3 draad zit al in de radiator)

    120mm 25mm New Case Fan 12V 72CFM PC CPU Cooling Computer Ball Brg 2pin 377A | eBay

    en wat aquarium slangen van de lokale hardware-shop..


    Koelt als n gek(mijn 2.2kw spindle blijft koud) en maakt zo goed als geen herrie. bovendien kan je dan een gesloten systeem maken. vullen, ontluchten, doppie erop en nooit meer naar omkijken.. Ik gebruik -30 koelvloeistof.
     
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    pomp op 5 volt is zat dan stroomt het heel licht door op 12 en 24 volt blaast het er door das niks
     
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    dat pompje is er speciaal voor.. zit echt bijna geen flow in.;)
     
  7. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Ja, ziet er zeker goed uit! Ik blijf dit volgen en ben benieuwd naar de freesresultaten.
     
  8. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Programma's van vectric is een aanraadertje.

    groeten,
    Cor
     
  10. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Bedankt voor de tip. Ik zal er eens naar kijken.
     
  11. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Heel interessante bevindingen. Bedankt om ze te delen.

    Mag ik vragen hoeveel er dan nog is bij gekomen?
    Als ik het goed heb is dit een betere versie dan die wat je op ebay kan vinden? Zijn de kabels en connectoren dan ook van een betere kwaliteit?
     
  12. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg

    De kabels en connectoren zijn wat mij betreft van voldoende kwaliteit en er treden tot nu toe geen storingen op. Ook in de stalen besturingskast ziet alles er netjes uit. Alles is recht en deugdelijk gemonteerd. De kabels zijn van smoorspoelen en bundeling voorzien. Ik heb geen directe vergelijking maar het ziet inderdaad beter uit dan de blauwe box.
     
  13. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Als behuizing voor mijn CNC PC heb ik een behuizing gekocht die net zoals de besturingskast 28 cm breed is (een Foxcon kast) en een niet al te dure touchscreen (15" voor 210 Euro) zodat ik eea zonder toetsenbord kan bedienen.

    Voor de hele opstelling wil ik nog een houten kast/tafel maken waarin alles ingebouwd kan worden.
    Ook de watertank met radiator (PC spul) en een afzuiging moeten in deze kast komen. Mijn bedoeling is dat deze kast met de CNC frees met 1 contactdoos aangesloten kan worden. De PC wordt draadloos aan mijn netwerk gekoppeld.

    Wielen zouden handig zijn maar ik ben bang dat de machine door de hele werkplaats gaat wandelen. Ik moet dus iets bedenken (of kopen maar dat is minder leuk) waarmee ik de wielen omhoog kan draaien.
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    de kabels zijn van slechte kwaliteit ze breken waar je bij staat zelf ondervonden.
    afgeschermde kabels is een must net als end stop`s .
    een ontstoorfilter moet er zeker tussen anders vervuilt je net heel erg en kan je pc problemen krijgen en zelf onder uit gaan
     
  15. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    De tijd zal het leren. Een onstoorfilter zit er in de S80 doos tussen (zie linksonder in deze foto).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Voor het "wandelen" van de machine hebben ze zwenkwielen met rem uitgevonden...

    [​IMG]
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zelfs met dat gaat het nog erg wiebelen denk ik.....
    Wellicht iets van deze wielen , maar 2 poten strak aan een muur vastbouten die je ook kan losmaken voor het verplaatsen.

    Cor
     
  18. makker13

    makker13

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    1
    ik heb een vraagje over deze machine.
    ik ben al een tijdje op zoek naar een hobby cnc freesmachine en heb de oudere versies van deze wel zien staan hier in nederland maar ben toch opzoek naar de nieuwere.
    hoeveel zijn de invoerrechten voor dit pakket te laten komen?(wat heeft het in totaal gekost om deze machine in nederland te krijgen?).

    bvd
     
  19. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    20 % over prijs en post kosten snel rond de 2200 als het niet meer is.

    in de uk koopen en zelf de drives kopen en ombouwen meer is het niet en knape kabels want chaptjoj kabels breken als je er naar kijkt en zijn niet afgeschermt.
     
  20. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.965
    Locatie:
    Eibergen
    ???? 20 % van €1165,86 is altijd nog € 233,17 :rolleyes: echter het is 21% dus er komt € 244,83 aan BTW bij en dan nog handelingskosten die zijn vaak € 23 euro dus met elkaar komt die op €1422,69
     

Deel Deze Pagina