CNC bouwen

Discussie in 'CNC' gestart door Anko, 2 apr 2012.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Aangezien ik steeds meer bezig ben met t maken van eigen onderdelen(nu nog tekeningen) wil ik binnenkort een eigen CNC machine gaan bouwen met een bed van ongeveer 400x600, Moet zowel Carbon als Alu kunnen frezen. gaat voornamelijk om 2D router werk(carbon/glasvezel platen frezen) en misschien wat aluminium 3d werk(voornamelijk happen ergens uit tot een bepaalde diepte), niet echt spannend dus. ik neig voornamelijk naar een portaalfrees

    Tutorials hierboven gelezen, heeft me al aardig wat verder gebracht,ben van plan om de steppers/drivers bij Impulsecnc vandaan te halen, die heeftNema 23-3nm stappenmotoren en 4.2Ampere drivers. zou een goed setje moeten zijn volgens die tutorials, wil er daarvan 2 op de langsverplaatsing, 1 op de dwarsverplaatsing
    Wil het geheel dan op 24V laten draaien. reden daarvoor is dat ik voor de hoogteas(Y geloof ik?) een kleinere stappenmotor en minder zware driver(die lichtere drivers zijn vaak maar tot 30v?) kan gebruiken(immers hoogte hoeft niet zo snel, kan ik om die reden vertragen=meer kracht), en dan scheeld het me toch al gauw een paar tientjes op iets wat niet nodig is..? De 2 vlakke assen worden dan wel aangedreven door 3 stappenmotoren, 2 om de hele portaal te bewegen, en 1 voor de dwarsas(2 voor de langsverplaatsing om verwringen tegen te gaan)

    In eerste instantie wil ik uitgaan van Trapezium spindles, drukt de kosten toch weer wat... ik werd misselijk toen ik de prijs van kogelspindles zag...:p Ik denk dat het met wat anti-backlash moeren wel aardig spelingsvrij te krijgen moet zijn. helemaal icm die 2 spindles.

    Ben van plan om het mechanische gedeelte te bestellen bij worldofcnc, die hadden alles wat je nodig hebt om een frame etc te bouwen. het frame zelf zou dan 80x80 extrusieprofiel worden, met een kruis van 40x40 in, waar ik dan tevens mijn bed* in zou kunnen plaatsen.

    *heb nog geen idee wat ik daarvoor moet gaan gebruiken? zat zelf aan MDF 20mm oid te denken, en dat vervolgens zelf IN de cnc vlak te frezen. dan heb ik tevens gelijk mijn offerplaat voor het rout werk..... maar dit was ook maar een brainstorm...
    heb immers voornamelijk de intentie om vanuit basismateriaal te gaan frezen ipv aanpassen in bestaande onderdelen.


    Het portaal zelf wilde ik gaan opbouwen uit 60x60 of misschien 45x45 extrusieprofiel(wel dubbel, dus geen enkele balk!). Het mechanische gedeelte maak ik me niet zoon zorgen om, ben redelijk handig wat dat betreft.

    Geleiding wilde ik met 20mm geslepen assen doen, voor de langs as 1 per kant, en voor de dwars as, 2x 16mm en de spindle ertussenin. De hoogteas krijgt hetzelfde principe, ook 2 16mm assen en de spindle ertussenin.

    Rest mij echter nog een paar vragen,

    1: Ik neem aan, dat ik tussen de PC. en de drivers nog een CNC controller nodig heb, Hoe, wat wie waar?! ik zie er zoveel voorbij komen dat ik door de bomen t bos niet meer zie.. t zou wel mooi zijn als het met Autodesk Inventor samen kan werken(files export en import dus). dat is nl het programma waar ik voornamelijk in teken.

    2: lijkt het bovenstaande plan wat(profielen, ideeen, etc) of zijn er dingen die echt niet kunnen.

    3: Freesmotor en besturing daarvan?! heb ze gezien met dremels tot 400$ freesmotoren.. wil er best iets voor neer leggen en een speciale kopen, maar t houd wel op bij een euro of 150....

    4: voor het ding totaal heb ik een budget van ongeveer 1100 tot 1200 euro. is dat te doen? Als ik de prijzen zo keek, zou dat, afhankelijk van het gebruikte CNC programma nog wel te doen zijn.
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Neem eens contact op met deze jongens: DamenCNC.com Denken met je mee en zijn er niet op uit om je een poot uit te draaien.
     
  3. Jan Plugge

    Jan Plugge

    Lid geworden:
    21 feb 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Bergschenhoek
    1. Bij gebruik van Mach3 kan je de signalen uit de parallele poort direct aansluiten op je stappenmotordrivers. Eventueel een breakoutbordje ertussen, is wel handig, maar niet strikt noodzakelijk. Controller zit dus in de software. Bij gebruik van USB-CNC zit tussen de USBpoort van de PC en de drivers een USB-CNC printplaat. Daar zit de controller dus deels in de software en deels in de hardware.

    2. Gebruik geen zwevende assen, maar ondersteunde assen. 24 volt is wat aan de lage kant. Bij een hogere spanning is meer snelheid te behalen.

    3. Een Kress freesmotor is een veelgebruikt artikel (ongeveer 150 euro).

    4. 1200 euro is wel haalbaar als je niet al te hoge eisen stelt.

    Behalve een CAD programma en besturing (bijv. Mach3, USB-CNC, CNC-USB) heb je ook nog een CAM programma nodig.

    Kijk ook eens op www.cnczone.nl
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2012
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Super! Heb je eventueel een link naar het breakout bordje van Mach3 en hoe ik dat geheel aan moet sluiten? denk dat ik dan idd voor Mach3 ga, scheeld me weer een controller bord(ala USBCNC)

    Zwevende assen staat genoteerd, worden ondersteunde met halfopen(vorm van een C) lineaire lagers, net zoals het hogere voltage(ik ga 48V gebruiken nu en zoek gewoon andere drivers voor de hoogte as.

    Wat is dat CAM programma? is dat nog een extra tussenstap?

    Tot de tijd dat deze gebouwd is ben ik je erg dankbaar voor je diensten Jan:)
     
  5. Jan Plugge

    Jan Plugge

    Lid geworden:
    21 feb 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Bergschenhoek
    BreakOutBoard of BOB zijn te koop in een groot aantal varianten. Heel simpele die alleen het aansluiten vereenvoudigen en geavanceerde met allerlei toeters en bellen. Kijk eens bij Stappenmotor.nl die heeft een hele simpele en voordelige BOB of google eens op Mach3 BoB.

    CAD programma levert als output meestal een DXF
    De DXF is input voor een CAM programma
    CAM programma levert als output een G-code programma
    G-code programma is input voor het besturingsprogramma (bijv. Mach3)
    Mach3 genereert de besturingssignalen voor de stappenmotordrivers, eventueel via een BOB

    Er is ook programmatuur waarin CAD, CAM en besturing is geïntegreerd. Dit zijn meestal dure programma's.

    Een CAM programma zet de tekening om in G-code. In het CAM-programma moet je zelf aangeven: freesdiameter, freesdiepte, diepte per freesgang, voeding, binnencontour frezen of buitencontour frezen of op de lijn frezen, pocket frezen, tabjes (bruggetjes) enz. enz. Een bekend CAM programma is CamBam.
     
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dus als ik t goed begrijp, tussen PC en stappenmotoren

    PC met Cambam+Mach3 -> Deze BoB, -> Stepperdrives-> steppers..

    Dat zou dan iig minder gaan kosten dan de USBCNC oplossingen....
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Als je de keus nog kan maken zou ik op zeker voor USBCNC gaan.
    Dat is superieur aan Mach 3. De algoritmes waarmee USBCNC de freesbanen maakt zijn veel geavanceerder waardoor frezen veel soepeler gaat. Dit noemen ze look ahead feed, een ontwikkeling van Philips uit de jaren 80 waar de ontwikkelaar van USBCNC destijds werkte. Veel professionele besturingen hebben deze techniek pas recent gekregen, omdat het rekenkundig teveel vraagde van de oudere plc's. Dus het is echt wel uniek om dat op een USB controller te hebben voor thuisgebruik.

    Bovendien heb je geen breakoutboard bij USBCNC nodig en als je de controller koopt zit de licentie voor de software er bij. Er is tegenwoordig ook een versie met netwerkaansluiting, kan handig zijn.

    Je kan met USBCNC ook zelf macro's maken, de details weet ik daar niet van, maar het geeft je de mogelijkheid om zelf je interface en programmatuur te schrijven.

    Maar dit hoeft niet, want het is kant en klaar werkend, je kan er alleen veel meer mee.
    En het prettigste is nog wel dat je geen muis nodig hebt op de computer om USBCNC te bedienen, die hangt bij een machine alleen maar in de weg.
    Een toetsenbord met een trackball of touchpad kan wel handig zijn voor de Windows functies, maar heb je voor USBCNC in ieder geval niet nodig.

    Kijk eens op • Portaal voor meer informatie, er zitten een paar USBCNC goeroes die je er alles over kunnen vertellen.
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Anko ,

    Ik heb een paar jaar geleden een portaalfrees gemaakt en een uitgebreid bouwverslag ervan gemaakt. Inclusief problemen die ik tegenkwam met BOB,MAch3 alle electronica etc.

    Wellicht heb je er wat aan.
    bouw-portaal-cnc-freesmachine
    Groeten,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    zonder dit een verkoop draadje voor USBCNC te willen maken.....

    Maar ik adviseer ook aan iedereen om gewoon meteen met USBCNC te gaan werken.
    Je motoren lopen veel mooier doordat de USBCNC print een veel mooiere frequentie kan maken als een windows machine. Bovendien kan je op je PC gewoon nog andere dingen doen als USBCNC loopt. Koop een paar goede stepper drivers erbij en je grootste problemen zijn al opgelost.

    Ook de software is super, eenvoudig in gebruik en eenmaal ingeregeld gewoon enorm betrouwbaar.

    Ik heb redelijk wat muntjes (en vooral tijd en ergenis) besteed aan allerlei andere producten maar dit is de beste aanschaf in die hoek die ik gedaan heb.

    Voor het omzetten van DXF naar G-code is Cut2D van vectrix erg aan te raden, kost ook wel iets, maar werkt gewoon super.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Alhoewel ik er (nog geen) ervaring mee heb , wordt mijn nieuwe machine ook uitgerust met USBcnc. Mach3 werkte bij mij goed en heb er nooit problemen mee gehad en was een mooie "low-budget" oplossing.

    Software van Vectric is idd aan te raden , werkt erg eenvoudig en relatief heel goedkoop.

    Cor
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    kost me te veel en kan er niks aan verbeteren dat is mijn punt van nee en kwa mach3 prima en veel instellingen.
    ondertussen in de weer met een cnc controler nu nog voor 3d printen maar komt ook voor cnc en stand alone draaiend dus gee pc meer nodig als het klaar is nog druk met ontwikkelen.
    en draait ook zeer snel dus stuurt de motoren veel beter aan voor deel van een 32 bit modulen.
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    USBCNC it is dan... heb er dan wel een losse PC voor, maar dat ik er dan nog wat anders mee kan doen is wel beter, en als ik t zo lees lijkt t beter dan Mach3+een los bordje...

    Had even de USBCNC software gedownload, en dat programma kan ook zelf een Gcode aanmaken.. is een los programma dan nog nodig?

    heb overigens nog niks besteld. ben nu gewoon aan t kijken hoeveel wat en waar kost en vooral WAT ik moet hebben allemaal:)

    Zouden de gekozen profielen genoeg sterkte bieden? mijn intentie is niet om staal te gaan frezen, maar als wat kleine dingetjes aanpassen wel mogelijk is is dat wel beter..
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Je kan idd met USBCNC een DXF omzetten naar Gcode. dat gaat voor simpel werk best goed. En is in het begin van je CNC loopbaan wellicht voldoende.

    Als de jobs complexer worden, wil je gewoon meer controle hebben over je freesjob, en dan komen producten als CUT2D om de hoek kijken.
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zo, inmiddels een paar maanden verder, goed ingelezen en budget vrijgemaakt, en nog belangrijker, moeder's overtuigen dat het echt wel op zolder kan..... zonder stof zooi(ik ga in n laag water frezen.. carbon en glasvezel stof is niet echt prettig), PC geregeld.

    ben bezig met het ontwerp van het ding, en loop tegen n keus aan.

    Ik wil de portaal zelf met 2 spindles aandrijven, zodat ie niet gaat buigen/schuin lopen, wat is dan de beste optie om ze tegelijk synchroon aan te drijven, 2 stappen motoren of een riem naar de overkant? Zelf lijkt een riem mij t beste omdat die zeker weten synchroon loopt...

    Mochten het wel apparte motoren worden, kan ik er dan bijv 2 aan 1 driver knopen? ik wil voor deze uitrusting gaan:

    Nema 24 - 3,0 Nm met deze driver:

    Leadshine M542 V2.0

    Kan ik dan die 2 motoren, als ik ze als serie motor gebruik met zn 2en parralel zetten op 1 driver? 2 drivers gebruiken zie ik niet echt zitten.. dan wordt t 90 euro extra versus 20 euro voor n riemsysteem...

    Als geleidingen ga ik ondersteunde stangen gebruiken.. niet ondersteund leek me teveel doorbuigen.
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    In elke overbrenging zit speling. Een snaar heeft ook last van rek.
    Persoonlijk zou ik, als het nodig is, inderdaad voor twee motoren kiezen.
    Volgens mij is het wel mogelijk om meerdere stappenmotoren met 1 driver aan te sturen (mits de driver zwaar genoeg is en de motoren exac gelijk aan elkaar zijn) De meest elegante oplossing is het echter niet.
     
  16. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    • Portaal

    kijk hier maar eens staan zat zelfbou modelen en info genoeg.
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik juist niet , de rek van de snaar merk je niet en kunnen ook niet slippen als je de platte riemen met die ribbels gebruikt .

    Als je bij 2 motor systeem last krijgt van stappenverlies loopt de maschine heel snel vast .

    Bij mijn grote (ex) maschiene zat ook een snaar tussen de 2 langsspindels , nooit 1 probleem mee gehat .

    Mvg Johan
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Toch ken ik een bedrijf wat al menig (professionele) CNC router heeft omgebouwd van 1 motor (met een overbrenging naar de andere kant) naar 2 motoren (1 aan iedere kant). Zal toch niet helemaal voor niets zijn lijkt me zo.
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mmh. ok. neig zelf meer naar n getande riem toe.. erg goede ervaringen mee mits t goed gebouwd is..

    Volgende: iemand n adres voor kogelspindels? en dan voornamelijk de moeren? wat ik nu alleen vind bij de adressen hier op de site zijn 70+ euro dingen? moet toch wel goedkoper kunnen lijkt me...:mad: is t uberhaupt mogelijk om de moeren op ebay te scoren en vervolgens de screws zelf bij bijvoorbeeld worldofcnc te bestellen?
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel

Deel Deze Pagina