Cnc - even wat nieuw leven inblazen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door erik1234, 18 mei 2006.

  1. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Omdat het 3D frezen met freesjes van 2mm op de Dremel veel te langzaam gaat heb ik mijn machine maar een beetje verbouwd.

    Gaandeweg de bouw kwam ik erachter dat 3D frezen met werkstukjes van ong. 30x30cm toch wel mijn voorkeur geniet. Vleugelprofieltje, machineonderdeeltje, naambordje, malletje etc. Testjes met de Dremel wezen uit dat dit letterlijk uren in beslag neemt, 8 uur freeswerk is dan geen uitzondering. De materiaalafname per gang is met die kleine freesjes simpelweg te klein.

    Omdat ik nog een bovenfreesmachine had liggen kwam de gedachte op om die maar op de cnc-machine te bouwen. Zodoende kan er gewerkt worden met frezen van 4mm - 18mm. Om toch ook het precisiewerk aan te kunnen word er nog een "adapter"gemaakt om ook de Dremel te kunnen blijven toepassen. Onderdelen en hout waren nog over, de verbouwing heeft dus niets gekost.

    Toegegeven dat de machine niet fraai oogt, na nog een paar kleine toekomstige afrondingen doe ik er niets meer aan. Spelingen zijn nihil en alles loopt mooi en soepel. Degelijkheid lijkt ook geen probleem. Verder moet ik me nog wat meer gaan verdiepen in de materiaalkunde, betere freesjes, toegestane freessnelheden en freesdieptes etc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle foto's zijn te bekijken op http://home.planet.nl/~hayes066/cnc/

    Ik hoop dat de andere cnc-bouwers ook hun foto's en vorderingen hier in dit draadje willen plaatsen.

    Gr.

    Erik
     
  2. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Hey Erik,

    Knap gezien :idea: , ik heb er ook nog aan zitten denken om een bovenfrees te gebruiken.
    Helaas bezit ik er geen en ik vind ze nogal groot in omvang.
    Ondertussen zit ik nog altijd op die kress te wachten :( , maar ze hebben me beloofd dat die volgende week hier zal zijn.
    Dus, foto's volgen wel.
    Best wel frustrerend, een machine hebben maar er niet mee kunnen werken omdat je geen freesmotor hebt.
    Welke PC gebruik jij voor je machine? Pentium II of beter?
     
  3. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Eigenlijk geen flauw idee, 1 Ghz ofzo. Het was een krijgertje. Volgens mij is een P1 met 100 MHz al toereikend. Die bovenfrees is inderdaad erg lomp en beperkt het werkbereik van de machine toch wel. Aan de andere kant is het nu wel lekker degelijk en kan ik met grote freesdiameters werken.

    Vandaag kwam ik op het lumineuse idee dat ik nog ergens een usb draadloos netwerkadapter had liggen, nu geen gesleep meer met cd's . :D Ook vandaag het relais voor de freesmotor aangesloten. Nu nog wat verder verdiepen in de cnc-software. Ik gebruik nu Kellycam, dat schijnt de motoren niet lekker soepel aan te sturen. Al zitten stoeien met Mach 1, 2 en 3 maar ik heb continu vastlopers.

    Jammer dat die Kress nog niet binnen is. Wat is je doel dan dat je niet met de Dremel kan/wil werken? Aluminium, grotere werkstukken of beide? Wel hier even foto's posten van je eerste serieuse werkstukken!

    Gr.

    Erik
     
  4. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ik had de dremel voorlopig gemonteerd op een plaatje aluminium wat absolut niet stevig genoeg was.
    Tijdens het graveren zag ik de dremel meer bewegen dan het freesje.
    Het was eigenlijk bedoeld als test.
    Tijdens het frezen ging het toerental ook al snel naar beneden en een 6 of 8 mm frees op een dremel zie ik ook niet goedkomen.
    Als je wat grotere vlakken wil wegfrezen kan je maar beter een grotere frees gebruiken.
    En die foto's komen wel.
     
  5. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag het eerste serieuse werkstukje gemaakt. Na een paar uurtjes frezen werden de buren het geluid zat, eerstvolgende klus word dus een omkasting voor de machine maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is een prototype afstandsbediening voor m'n 1:1 motorboot (m'n grootste hobby). Verdere afwerking heb ik achterwege gelaten omdat nu blijkt dat de afstandsbediening te klein uitgevallen is.

    Alle foto's op http://home.planet.nl/~hayes066/cnc/

    ****Edit 22.47h****

    Tot nu toe gewerkt met Kcam en zojuist een paar tests gedaan met Mach3. Het verschil is onvoorstelbaar groot :D Minder geluid uit de motoren en hoger haalbare snelheden. Het koppel bij de hogere snelheden neemt niet (of nauwelijks) af. Je zou zeggen pulstrein = pulstrein, maar schijnbaar niet dus. Iemand met een beetje uitleg??

    Gr.

    Erik
     
  6. juan30

    juan30 Guest

    Erik

    Daar zeg je wat, van de week mijn eerste alu werkstukje gefreest. Niet normaal wat er vanaf komt. Dus daar moet ik ook maar aan.

    Heb je het werkstuk in tweeën gefreest?

    Gr Jan
     
  7. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    In vier delen.

    gr.

    Erik
     
  8. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Man, dat is knap werk. 8O
    Hoe progameer je zoiets?

    Door het zien van dit werkje ben ik ook terug aan het werk gegaan.
    Eerst moest er een stevige universele klem gemaakt worden voor zowel de dremel als voor de toekomstige kress freesmotor.

    [​IMG]

    En dan nu het echte werk.
    Ik heb een foto omgezet naar din-formaat en bij wijze van test in styro gefreesd.
    Het zijn een slordige 150000 programmaregels geworden.
    En dit is het resultaat:

    [​IMG]

    De machine heeft er 2 uur over gedaan en dit met een freessnelheid van 10mm/sec
    De afbeelding is 110x110 en tot 4 mm. diep gefreesd.
     
  9. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    3D tekening maken in Rhinoceros > het eindresultaat in Rhinoceros opsplitsen in 4 hapklare brokken en als 4 aparte .DXF bestanden opslaan > freesbaan berekenen in Visual Mill (uiteraard 4x) en opslaan als g-codebestand > frezen > op elkaar lijmen.

    Jij gaat ook lekker Dirk! Zonder die Kress kun je ook mooie dingen maken en alvast experimenteren met van alles en nog wat. Als die Kress er eenmaal is kan het alleen maar beter gaan. Lekker snelle freessnelheid heb je.

    Gr.

    Erik
     
  10. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Heb je de frees-motor ook aan de bovenkant vast gezet ?
    en een extra lager er onderin,
    bij mij was dat een wereld van verschil.
    Alles is bij mij nu erg maatvast en ronde 2 mm gaatjes zijn echt rond!
     
  11. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    De bevestiging van de motor is nu wel ok. Hij is niet vastgezet boven maar met de moer onderaan.
    Een tweede lager zal evenwel niet lukken denk ik.
    Deze week of volgende week hoop ik de kress te hebben en dan zijn alle problemen van de baan.
    Morgen ga ik een 18 mm. MDF-plaat kopen voor de bodemplaat.
     
  12. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik heb mijn Kres motor binnen,
    ook nog met alle spankoppen voor diverse maten.

    Nog bedankt voor het regelen Jan uit Volendam.

    Ik moet nu een bevestiging maken voor de 43 mm aansluiting.
    Ik denk dat ik het uit 25 mm dik kunststof ga frezen.
    Van dat hele vaste teflon achtige materiaal.

    De motor is redelijk stil en TOERENTAL STABIEL !

    Ik heb het nog wel erg druk en ga ook nog 3 dagen op vakantie,
    dus dat gaat wel een paar weken duren.
     
  13. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Hey, ik heb mijn Kress ook binnen. :D
    Heb jij ook de FME 800 ?
    Hij ziet er erg profi uit en is inderdaad erg stil als je met een dremel vergelijkt.
    Ik ga morgen eens iets proberen in plexi.
    Het zal wel met een raspfreesje zijn want ik heb voorlopig niets anders.
     
  14. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik heb de 900 ( geloof ik )
    heb nog geen tijd gehad om het echt goed te bekijken.

    Plexiglas is erg lastig,
    gaat snel smelten en klontert aan je freesje.
    Lage toerentallen en veel baansnelheid.
    Ik heb het ook onderwater gedaan, dat ging nog het beste.

    Succes!
     
  15. juan30

    juan30 Guest

    Inderdaad Oscar je hebt de FM6990E 900watt.
    Ik vind het een goeie machine en vooral sterk zonder toeren verlies.
    Je kunt nu een filmpje bekijken op mijn weblog, helaas is mijn snelheid niet echt hoog. Maar ik moet het er even mee doen.

    Succes met de Frees.
     
  16. juan30

    juan30 Guest

    Even een vraag een klein beetje offtopic maar dat moet kunnen.
    Nu wil ik voor mijn volgende machine andere besturingskaarten kopen. De motoren zullen dan sneller en rustiger lopen. Maar nu twijfel ik tussen de Centent CN0142 en de Geckodrive 210. Het is wel een groot prijsverschil. Maar als het het waard is maakt dat mij niet uit moet alleen langer sparen :lol:
    De vraag is; de centent is een mircostep kaart en de G210 is ook een full, halfstep en microkaart. Wat is de meer waarde van zo`n kaart? Welke zouden jullie kopen? of is het voor het werk wat ik er mee doe niet nodig.
    Ik snap wel dat microstep nauwkeuriger is dan full step.
     
  17. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Hoy,Juan

    Als ik het goed begrijp wil je meer snelheid.
    Als je met stappenmotoren hoge snelheden wil halen heb je een hoge spanning nodig. De geckodrive kan tot 80V en de Centent tot 60V, dus de geckodrive zal met een voeding van 80V het hoogste toerental geven.
    Vergeet wel niet dat het koppel van stappenmotor snel zakt naarmate hij sneller draaid. Ook aansturen via microstappen geeft een beetje koppelverlies.
    Het is dus de vraag hoe sterk je motor nog zal zijn bij dat hoger toerental.
    Ik heb geen idee van de prijs bij Centent of Gecko maar misschien moet je hier eens kijken http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Microstapdrivers/Drivers globaal overzicht.htm
    Hier hebben ze drive's die rechtstreeks op het 220V net aangesloten kunnen worden. Hoge toeren gegarandeerd.
     
  18. juan30

    juan30 Guest

    Hallo Dirk,

    De driver die direct op 220v kan is inderdaad een hele mooie maar kost dus €199,- per stuk. Dat is behoorlijk wat. de centent Kost €65 en de Gecko $148 dollar.
    Daarom de vraag naar de meer waarde van een mircostepkaart en een full-half-micro stepkaart. De set 1.1 van stappenmotor.nl met de 12nm motor is wel indrukwekkend. Maar als je drie motoren aan wilt sturen kost dat €1077,- maar dan heb je wel wat.
     
  19. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Als ik jou was zou ik dan voor die centent gaan.
    €80 extra voor een beetje meer snelheid is wel héél veel, daar heb je al een extra drive voor bij centent.
    Als je daarop een 60V voeding kan zetten zal je ook al een mooi toerental hebben als de pc snel genoeg is.
    Het blijft een hobby niet?
    Vergeet niet dat de snelheid soms ook afhangt van de pc of het programma waar je mee werkt.
    Of je die microsteps nodig hebt moet je zelf uitmaken, Ik draai op halfstep en dat is voor mij voldoende. Ik vraag me ook af hoe nauwkeurig die microsteps nog zijn.
    Het enige voordeel lijkt me het soepeler draaien van de motor maar of dat €80 waard is?
     
  20. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    188
    Locatie:
    langezwaag
    Hoi,

    mijn freesmachine is ook bijna klaar. Eerst wil ik het ook met een dremel proberen. In balsa zal hij het wel doen hoop ik.
    Mischien wil ik dan later wel een Kress, maar waar halen jullie die dingen weg?

    Gr Ingo
     

Deel Deze Pagina