CNC frees probleempje...

Discussie in 'CNC' gestart door Belgarath, 28 jul 2009.

  1. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Hallo,

    Ongeveer een jaar geleden heb ik van Bert van USBCNC een aluminium portaal frees gekocht.
    Hij heeft tot nu toe altijd perfect gewerkt, echter merk ik nu ik er wat meer mee gewerkt heb en er wat kleinere onderdeeltjes van b.v. G10-plaat mee maak, dat er wel heel groote afwijkingen zijn.

    Eerst even iets over de CNC frees, hij is helemaal van gefreesde blokken aluminium gemaakt (hij is nog te zien op Bert zijn website: USBCNC - Bert Eding, Eindhoven The Netherlands ).
    De x en de y-assen worden aangedreven elk door 1 stappenmotor van Hybird HS200-2231-0300-BX08, stroom 4.2A, 1.63 Nm
    De stappenmotor van de x-as is bevestigd op 1 spindel en de 2e spindel draait mee d.m.v. een tandriem.
    De z-as door een stappenmotor FL57STH51-03A-BLM, stroom 3A.
    De spindel is een Kress 1050W.
    De bank word aangestuurd door USBCNC en de aanstuur-electronica is ook van Bert (zie www.usbcnc.com).


    Als ik grote onderdelen frees (bv. 30x50 cm, of het nu uit balsa, multiplex of G10-plaat is) zijn de buitenmaten op een tiende mm ofzo nauwkeurig.
    Meer dan genoeg dus.

    Maar zodra ik bv een 3mm gaatje frees met een 1 of 2 mm freesje word het gaatje niet 3mm binnendiameter, maar meer in de buurt van 2.5mm.
    Erger nog de gaten zijn niet rond, maar meer vierkant met ronde hoeken.
    Dit is vooral goed te zien als ik wat grotere binnengaten frees, bv binnendiameter 20mm, het is dan duidelijk een vierkant.
    Eerst dacht ik dat ik een veel te grote snelheid gebruik of te veel materiaal in 1 keer wegfrees, maar zelfs als ik een 20mm gat in 2mm dik balsa frees in stapjes van 0.25mm met een snelheid van 60mm/min, word het gat vierkanterig (-of -achtig, geen nederlands :)).

    Ik heb ook al gecontroleerd of alle blokken alu stevig aan elkaar bevestigt zijn en dat ik geen stappen verlies, maar alles is in orde.
    De Kress spindel heb ik geprobeert tussen de 40% en 80% van zijn vermogen, maakt allemaal niks uit.

    Kan iemand met meer portaalfrees ervaring mij op de goede weg helpen?

    Danny
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2009
  2. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Danny,

    Ik zou de vraag even op het cnc forum posten. Er zijn daar meer die met usbcnc werken.

    Gert-Jan
     
  3. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Is inderdaad slimmer...
    Thnx
     
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    zijn de lagers van de frees motor nog ok?
    kan ook niet goed zien of er kogelomloop op zit zo ja zit daar speling op?
     
  5. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    je moet eens kijken denk ik naar de instellingen van hoeveel stapjes usbcnc moet geven aan de stappenmotoren om een as 1 mm te verplaatsen. Dit kun je berekenen door: aantal stapjes stappenmotor (vaak 200) per gehele rotatie x de mate van microstepping / spoed van je spindel. Bij mijn cnc gebruik ik een 200 staps motor, die gestuurd wordt door 1/16e microstepping, en mijn spoed van de spindel is 4mm. In dat geval is dat 200 x 16/4 = 800 staps/mm. als dit verkeerd staat krijg je dus grotere afwijking naar mate je kleiner gaat frezen.

    dat je vierkant freest kan ik niet verklaren.


    voor die machine van jou vind ik een tiende afwijking behoorlijk veel. Als je er een frees van 4 mm in doet, en je laat de freesmachine 80 bewegen in een stukje alu, dan zou de gleuf 84 breed moeten zijn.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2009
  6. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hallo Danny,

    Waarschijnlijk heb je veel speling op je spindels zitten.
    Als de machine het altijd goed heeft gedaan en je hebt
    software matig niks verandert aan je instelling .
    Dan is het volgens mij een mechanisch probleem door slijtage.
    Vooral bij kleine cirkels zal het goed te zien zijn.
    Omdat je dan te maken krijgt met omkeerspeling van de machine.

    Groetjes,

    Christiaan
     
  7. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Michel:
    De Kress 1050W freesmotor is net een jaar oud, hij voelt goed aan, d.w.z. ik voel geen haperingen als ik de spindel met de hand draai.
    Ook voel ik geen speling in de freesmotor.

    Rikdragonfly:
    het antwoord hierop moet ik je even schuldig blijven, aangezien de computer waar de software van de freesbank op draait is ingepakt vanwege mijn verhuizing.
    Echter, ik heb de instellingen van Bert toegestuurd gekrege, zoals hij ook met de bank werkte.

    Christiaan:
    Hmm, ok, zou kunnen.
    Ik heb wel regelmatig de spindels schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet, evenals de geleidingsassen regelmatig in de olie gezet.
    hoe kan ik herkennen dat de spindels zijn versleten?
    Zover ik kan zien, zien ze er niet anders uit dan toen ik de bank kocht.

    Danny
     
  8. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Als je een meetklokje heb, zou je die tegen elk bewegend deel kunnen zetten
    En dan kijken of de verplaatsing klopt .
    Wat de computer aan geeft en wat het meetklokje aangeeft.
    En vooral als de bewegening omgekeert word.
    En je zou ook nog kunnen kijken of je aan de draadspindel of ander bewegende delen.
    speling voelt door er bijvoorbeeld met je handen er aan te trekken en te drukken.
    En als je speling voelt zou je dat waarschijnlijk met een schroef of wat dan ook uit kunnen stellen.
    Ligt er aan hoe de machine gebouwt is.
     
  9. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Volgens mij heb ik de oplossing intussen gevonden.
    Ik heb de vorige eigenaar (Bert, de ontwikkelaar van USBCNC) van mijn freesbank een email geschreven met het probleem.

    Hij wees me erop dat van de beide messing blokjes met binnendraad op elke spindel (waar de spindels doorheen lopen om het portaal in de x, y en z-richting te bewegen) er 1 een beetje los kan zitten.
    Inderdaad was er een beetje speling.
    Verder wees Bert me erop dat ik door het toevoegen van G61 of G64P0.01 aan het G-code programma de nauwkeurigheid kon verhogen, ten koste van frees-pad efficientie.

    Hiermee ga ik eens experimenteren zodra ik verhuist ben en de bank weer staat.

    Danny
     

Deel Deze Pagina