CNC Portaalfrees

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door arthurw, 18 aug 2005.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Dat klopt wel een beetje. Vroeger had ik mijn draai -en freesbank op de slaapkamer staan, gezeur over krullen in bed was het gevolg. Dus verhuizen, maar ja de krullen komen nog steeds het bed in.

    Over CNC-freesmachines. Als ik mensen kan helpen met het genereren van NC voor freesmachines (en dan vooral voor 3D objecten) klop maar eens bij mij aan.

    Kijk eens op: Dit is een stukje Homepage om mensen binnen het DLG modelvliegen uit te leggen wat ik graag zou willen.
    http://home.wxs.nl/~wakke007/3D/3d.htm

    Software waar ik mee werk is:HyperCad/Mill, Bobcad, SolidWorks en als het moet (onder dwang op mijn werk) Autocad, Flashcut en WinPCNC

    De eigenbouw CNC-frees is ook een beetje mijn droom. Ik zit te denken aan een frees van X 2000 Y 600 Z 300 mm.
    Door tijdgebrek heb ik er helaas alleen nog maar van gedroomd.
    :sleeping:
     
  2. juan30

    juan30 Guest

    Zo Loet

    Je wilt wel gelijk een mooie freesmachine :D Daar wil ik ook een keer naar toe. Maar om het te begrijpen hoe cnc werkt heb ik voorlopig een andere machine gebouwd (low budget). www.mijncnc.web-log.nl

    Over je clubje waar je kennis wilt overdragen en hierover praten is interessant en een leuk initiatief. Helaas voor mij ben ik geen DLG-er. Maar wel geïntereseerd in je vorderingen en hoe en wat je freest enz enz.

    succes ermee
     
  3. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Heren,

    Als eerste moet even zeggen dat jullie projecten er schitterned uitzien.

    Ik heb een vraagje ik ben spullen aan het verzamelen voor het maken van een freestafel. Nu heb ik nog spindels nodig echter weet ik niet welke diameter ik moet nemen en met welke stijging (spoed). Zelf zit ik te denken aan een diameter van ongeveer 16 mm, alleen de stijging (spoed) moet ik kiezen voor een kleine of grote stijging (spoed). Een kleine lijkt mij nauwkeuriger en een grote zal sneller zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar nauwkeurigheid.
    Klopt mijn beredenering van de stijging (spoed) en wat gebruiken jullie?

    groeten,
    Arjan
     
  4. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Het formaat van je machine is bepalend hoe dik en sterk je spindels moeten zijn.

    Voor een 10 x 15 cm machine gebruik je niet het zelfde als een 100 x 200 cm. CNC tafel.

    MAW hoe groot moet het worden ?
     
  5. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Zoals je al zelf zei, met een grote spoed zal je meer snelheid halen maar verlies je nauwkeurigheid.
    Ik werk met M12x3 trapeziumdraad, lijkt me wel voldoende.
    Dikkere spindels hebben meer massa waardoor je accelleratie zal verminderen en hebben volgens mij ook meer weerstand.
    Als je een grote machine wil maken heb je wel voordeel met wat snelheid.
    Het hangt er dus vanaf wat je wil.
    Ik moet zeggen dat de snelheid van mijn machine wat tegenvalt, ik had gehoopt dat de stappenmotor met een voeding van 42V een toerental van 1000 rpm. zou halen maar onbelast haal ik nu max 600 rpm.
    Als ik mijn resolutie van 0.01 mm./stap wil houden zal ik maximum 20mm/sec halen. Over de lengte van 900 mm. is dat dus 45 sec.
    Als ik mijn riemschijven omdraai kan ik bij 600 rpm 45mm/sec halen met een resolutie van 0.0225/stap
     
  6. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    @ Loet .. we hebben dezelfde droom ;)
    Mijn huidige machiene heeft een berijk van 1000mm x 400mm x 20mm.

    Ik heb onderdelen klaar liggen voor een machiene van 1000 x 1000 (alhoewel het werkberijk dan nog maar 700x700mm is) bij 120mm in z.

    Maar ben daar nog niet aan begonnen met bouwen omdat ik zo graag minimaal 1800mm in x en minimaal effectief 600mm in y will kunnen frezen.
    Waarom? Omdat ik graag in 1x een vleugelmal wil kunnen frezen en niet in meerdere delen.
    Zelfs een rompmal is nu te groot voor mij.. een stabilomal gaat nog wel maar ik mis nu hoogte genoeg.

    @ Dirk , ziet er erg goed uit allemaal.. hoe kom je aan die aluminium geleiders ed.. ?

    Peter
     
  7. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Die geleiders komen van mijn werk. Dit is eigenlijk afbraakmateriaal van installaties die uit gebruik genomen zijn.
    Het aluminium buisprofiel voor het frame hoort daar ook bij.
    Deze kan ik dan gratis meenemen. De lineaire lagers zijn van het merk hoerbiger Type RK-FD 20S http://www.at.hoerbiger.com/catalogue/English/Guides/Guideline_E_00_complete.pdf
    Het buisprofiel is van Item ( heb ik al gezien op e-bay duitsland )
     
  8. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    De bedoeling is dat het freesbare oppervlak 120x60 cm wordt.
    Dus zat ik te denken aan een spindel van 16x5 (voor X-as) dit geeft volgens mij een nauwkeurig heid bij 200 stappen van 0,025mm.
    En voor 12x5 (voor y en z-as).
    Volgens mij heb je dan voor thuisgebruik een aardig nauwkeurige freestafel. Of heb ik dit verkeerd?

    Groeten,
    Arjan
     
  9. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Lijkte me goed hoor,

    en die nauwkeurigheid is dan wel de theoretische!
     
  10. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Dat het theoretisch benaderd is dat snap ik.
    De toekomst zal het uitwijzen.
    Maar nu ik dit weet kan ik weer verder met het bestellen van onderdelen.
    Alvast bedankt voor de reacties.

    groeten,
    Arjan
     
  11. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Als je met de spindels trapeziumdraad bedoeld heb je wel een probleem want M16x5 en M12x5 zijn geen standaardmaten.
    M16x4 en M12x3 daarintegen wel.
    Als je een spoed wil van 5mm zal je naar M22 moeten gaan.
    kijk maar eens bij http://www.schiltz.be/nl/norms/cadre-norms-nl.htm Machine elementen-aandrijfelementen-Trapezoïdale draadstang
    Hier kan je zien wat de standaard maten zijn.
     
  12. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    De spindels zijn aangekomen. Dus heb ik nu voor de eerste keer kunnen testen op de machine zelf. (voorlopig alleen de Y-as)
    Omdat ik niet sneller dan 20 mm/sec kon heb ik de riemschijven omgedraaid verhouding 30/20.
    Hiermee haal ik 40 mm/sec op volstep, met halfstep is dat minder.
    Maar met volstep krijg ik op lage snelheid grote vibraties. :(
    Na een halve dag testen met verschillende instellingen en configuraties ben ik tot de vaststelling gekomen dat een groot deel van mijn problemen in een te trage laptop zat :evil: Met een pentium 2 266MHz haal ik nu met halfstep maximum 51 mm/sec.
    Op deze snelheid is het nog steeds niet mogelijk de as met de hand tegen te houden. :thumbsup:
    Ook draaien nu de motoren veel soepeler en met halfstep kom ik terug op een resolutie van 0.01125 in plaats van 0.0225 mm/stap bij volstep.
    Volgende week ga ik de Z-as in orde maken want hiervoor moet ik de moer aanpassen.
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    dirk, hoe lang maak jij je frees nu in Y?
    Ik zit zelf nog te twijfelen over de lengte. Het liefst maak ik hem 2 meter, maar krijg het advies met trapezium spindels 12x3 niet langer te gaan als 150cm, anders gaat je spindel enorm zwabberen.

    Peter
     
  14. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Hoi Peter,

    Mijn Y-as heeft nu een verplaatsing van 720 mm.
    Met dat zwabberen heb ik ook problemen gehad. Als de moer ongeveer halfweg was begon de spindel te trillen in de moer, dit was echt niet werkbaar. Zelfs op lage snelheid heb je er last van. :evil:
    Ik heb dit nu opgelost door een kunststof geleidingsring juist voor de moer te plaatsen. Hierdoor is de spindel zijn axiale speling kwijt en stopt het zwabberen.
    1500 mm overbruggen met een M12 lijkt me echt niet meer te doen, ik heb al schrik voor de 940 mm van mijn X-as.
    Voor lengtes boven 1 M. zou ik naar M14 of zelfs M16 gaan.
    Als ik dit had geweten zou ik ook M14 genomen hebben.
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ik bedoel eigenlijk x.. maar dat maakt niet uit.
    Mijn x is ontworpen met m12 en is nu 1000mm
    Maar omdat hij nog niet in elkaar staat leek het me een optie te kijken of ik hem kon verlengen.
    Mijn as is opgespannen met een veer, dus tot 1200mm gaat het zeker goed (is getest, niet door mij) M14 gebruiken is een optie, maar dan moet ik zoveel aanpassen.. dus misschien ga ik wel voor iets korter..

    Peter
     
  16. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Die as opspannen met een veer lijkt me wel een goed idee.
    Daar was ik zelf mog niet opgekomen, lijkt me wel iets voor mijn x-as.
    (als ik daar nog plaats voor heb)
    Welke lagers gebruik je dan?
     
  17. erikkate

    erikkate Guest

    Hoi Dirk,
    Ik ben benieuwd of je nog nieuwe vorderingen hebt gemaakt met je cnc freesmachine? Ik houd deze thread al een poosje in de gaten, en zie dat je een degelijke en sterke freesrouter bouwt.

    Mvg,
    Erik ten Kate
     
  18. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ja Dirk,

    en lekker veel foto's er bij !
     
  19. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    moet even kijken wat voor lagers het zijn dirk.
    Ik zal ook even een fototje maken van de opspanning.

    ik ga kijken of ik ook dikkere spindels kan nemen..

    Peter
     
  20. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ik heb deze week niet meer verder gedaan maar dit weekend zoek ik toch de Z-as te monteren.
    Als dit gebeurd is zullen er wel terug wat foto's geplaatst worden.
    Ondertussen heb ik wat zitten experimenteren met de software (PCNC 3.10).
    Ik vraag me af waarom je BOcnc gebruikt voor de freesradiuscorrectie, in PCNC zit namelijk HPGLopti die dat ook kan.
    Ik heb nog een probleempje, als ik met autocad wat profielen teken en ze dan laad met PCNC staan deze altijd ergens op x-1300.
    Is er een manier om dit op te lossen? Dan hoef ik deze niet telkens te verschuiven.


    Alvast bedankt, ik zal dit systeem waarschijnlijk toepassen op de X-as.
    Hiervoor moet ik toch nog onderdelen maken.
     

Deel Deze Pagina