CNC6040 Advies

Discussie in 'CNC' gestart door Thor, 24 mrt 2013.

  1. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Ik ben vrijdag op de modelbouwbeurs in Sinsheim geweest en heb daar de mentale knoop doorgehakt om een CNC freesmachine te gaan aanschaffen. Ik heb daar een tijd bij o.a. EAS staan kijken en de machines die aangeboden worden lijken mij erg goed maar ver boven het budget dat ik wil besteden. Ik wil ergens tussen de 2000 en 3000 Euro landen voor de een complete machine.

    Een machine helemaal zelfbouwen gaat mij net iets te ver en ik ben bang dat ik met de beperkte gereedschappen die ik heb niet haalbaar is.

    De veel besproken CNC6040 lijkt mij wel wat. Zoals ik het begrijp is het mechanisch best een goede machine (kogelspindels) maar de electronica laat nogal wat te wensen over.

    Mijn plan:
    - Bij Carving-cnc alleen het frame met steppers kopen (eventueel kan ik de motoren later vervangen. http://www.carving-cnc.com/cnc-diy-accessories/cnc-router-mainbody/6040mainbody.html voor 899,- USD (+ BTW + Invoer + Shipping)
    - Als aansturing lees ik veel goeds over de GeckoDrive dus heb ik dat boven aan mijn lijstje staan
    - Als freesmotor heb ik een 1.5kW VFD op de verlanglijst
    - Mbt de software heb ik nog geen concreet plan

    Wat is jullie idee hierover? Is het misschien toch beter om een hele set te kopen of is de electronica (S80) echt weggegooid geld?

    TT
     
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ebay co uk kopen ben je goed koper uit en geen gedonder met de belasting.
    meen dat i voor 1800 te koop staat nog iets van 300 erbij en je bent klaar.
     
  3. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Zoltar CNC 2012 is ook een optie, zoltar levert de machine ook gebouwd.
    Prijs is afhankelijk van je wensen. Elektronica is ok, mechanisch prima machine met support vanuit kampen. Past in elk geval in je budget.

    Kijk anders even in mijn draadje bouwverslag-zoltar-cnc-2012-portaalfrees

    gr

    Gait
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    de 1.5kw en grotere spindles passen er niet op....;)

    Zoltar is n compleet andere machine... een 6040 is iig stuk steviger.
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Hij staat al terug een stuk lager die CNC6040 vanuit de UK: 1400 euro incl. verzendkosten.
    Dan nog zo'n 300 euro aan upgrades en klaar.
     
  6. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    @Anko,

    hoezoe is een 6040 een stuk steviger? graag je onderbouwing.

    @ Thor, kun je uitleggen waarvoor je de freesmachine wilt gaan gebruiken?

    Een spindel van 1,5 Kw voor het hobby gebruik is m.i. een overbodige eis. Met 800 W kun je heelveel doen, ook aluminium! Je kunt alleen minder materiaal in 1 gang verspanen dan met 1,5 Kw.


    gr

    Gait
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Degelijkere constructie (20mm dik alu en profielen), degelijkere spindels(1605 versus 1204 oid) en geleidingen (ondersteund en Ø20 ipv kogellagers, en n fatsoenlijk gewicht. iedereen die n beetje in de techniek zit ziet gelijk dat t gewoon steviger/stabieler is..

    en nog goedkoper ook... dus besluit snel gemaakt.;)

    Begrijp me niet verkeerd, de zoltar is leuk, maar het is en blijft 3mm rvs. en 3mm is gewoon zwak.
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is veel te generaliserend gesteld. Iedereen die een beetje in de techniek zit weet dat je met dunwandige profielen uitermate stijve constructies kan maken.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ja tuurlijk kan dat, maar dan moet je wel een grote E waarde creeren, en dat is wat lastig is, omdat je aan n brug van x aantal centimeters dik zo goed als niks heb omdat je er veel bereik door kwijt bent..;)

    Dergelijke constructies worden vaak toegepast als het licht moet zijn.. en dat is bij n freesbank geen eis.
     
  10. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Voor het gebruikelijke:
    - multiplex spanten voor boten
    - balsa ribben voor vliegtuigen
    - Klein aluminium werk (bv onderdelen voor RC autos)
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als je met E de elasticiteitsmodulus bedoelt, die creëer je niet, die is materiaalspecifiek. Uit dat oogpunt is aluminium eigenlijk een slechte keuze, omdat het rond 3 maal minder stijf is dan (roestvast) staal. Maar die keuze zal meer te maken hebben met de bewerkingskosten en (wellicht) materiaalkosten.
    Als het je om (buig)stijfheid in z'n algemeenheid gaat, dan is het natuurlijk de kunst om zo te construeren dat het materiaal het bereik niet beperkt.

    Het gaat er niet speciaal om om licht te construeren, maar om met een zelfde materiaalverbruik stijver te kunnen construeren. En gewicht mag dan misschien niet primair staan, materiaalkosten zijn toch wel degelijk van belang.

    Zonder detailtekeningen is het moeilijk te beoordelen of de ene machine stijver is dan de ander, dat vraagt een behoorlijk gedetailleerde analyse. Natuurlijk kan een ervaren iemand zo op het gezicht een oordeel vellen, maar er kunnen wat dat betreft behoorlijk venijnige addertjes onder het gras zitten. Ik heb een behoorlijk stevige achtergrond op het gebied van stijfheid en sterkte van constructies, en heb wel geleerd om uiterst terughoudend te zijn met intuïtieve waardeoordelen over (onderdelen van) constructies.

    Groet,

    Ad
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    bouwverslag-zoltar-cnc-2012-portaalfrees-2

    lees dit eens dan weet je wat je te wachten staat dat gebeurt met 10mm alu zeker niet.
    als je naar de totaal prijs kijkt zeg 1800 euro thuis bezocht en dan nog 300 euro er bij voor een knape besteuring en kabels dan heb je wat leuks staan .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    een kleine vergelijking

    Even terugkomen op de constructie van de Zoltar en dan stop ik ermee, om verdere vervuiling van het draadje te stoppen.

    6040: Z- heeft 13mm asjes en een slag van 75mm . (Zoltar 12mm slag 100) is een voordeel en nadeel - moment is kracht x arm

    6040: Y-16mm niet ondersteund zover ik kan zien. (Zoltar 35x3 en extra U-koker binnenin 40x20, samengesteld met brug)

    6040: enkele X spindel onder de tafel wat echt een minpunt is, Zoltar heeft 2 spindels gekoppeld met tandriem en dubbelle stappenmotor

    6040: X-20mm as ondersteund door basis(?, niet goed te zien of de aluminium profielen op het blad staan of tussen de staanders hangen). Zoltar: 40mm hoog 3mm breed rvs en zijdelings ondersteund door blad, geleiding met kogellagers aan de boven en onderzijde van de rail.

    tot slot de 6040 vraagt de nawerk aan het elektrische deel: zie draadje van Michiel Pet: eindschakelaars monteren, andere stappenmotorsturing, elektrische veiligheid van de spindel (aarding) wordt op het web ook genoemd. Je koopt dus een machine waarvan je een deel moet vervangen omdat dit niet goed is, en eindschakelaars is toch wel prettig om te hebben.

    Het werkbare freesoppervlak is van de zoltar kleiner 420 x 310 x 100 mm tegenover 4060: 580 x 400 x75 mm

    Voor hetgeen Thor voor ogen heeft, voldoet de samenstelling prima!

    Je kunt immers een caravan trekken met een mini maar dit kan ook met een tank! beide zorgen ervoor dat de caravan op zijn plaats komt!

    Binnenkort ga ik met de machine een aluminium toolplate frezen voor mijn kress. Deze aluminium houder wordt 15 mm dik en heeft een uitsparing voor LED verlichting. Moet het materiaal nog regelen en ik zal hiervan een filmpje maken.

    Thor suc6 met je keuze, excuus voor de vervuiling.

    gr

    Gait
     
  14. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Aan iedereen die gereageerd heeft bedankt. Ik ga nog eens een paar dagen diep nadenken.
     
  15. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Het wordt spannend. Afgelopen week de knoop doorgehakt en op 1 April bij Carving-cnc een 6040 inclusief freesspindle, 4e as en handwiel besteld. Is op maandag verzonden per Fedex en staat op dit moment in het depot in Veldhoven. Ik verwacht deze begin volgende week te ontvangen. Ik zal mijn ervaringen in een draadje proberen bij te houden.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2013

Deel Deze Pagina