Cockpitkap getrokken

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Hajo.M, 29 jun 2018.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vandaag een cockpitkap voor een zwever getrokken met mn zelfbouw vacuumtrekker.
    Ziet er goed uit dacht ik, de kap dan. De Vivak plaat word verwarmd door een grill die op z'n kop boven de plaat zit, na verwarmen word de plaat langs de geleiders naar beneden op de mal gebracht en de stofzuiger 1800 watt die vooraf is aangezet trekt hem er perfect om.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport en E.hof vinden dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik vind het gave en mooie oplossing om de grill zo toe te passen en het ziet er toch goed uit?
     
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het ziet er ook wel goed uit en demontabel ook nog... de Vivak (PET-G) plaat is 50x25
    De plaat komt ook perfect op de mal langs de geleiders zonder valse lucht te trekken, de grill had iets groter/langer kunnen zijn.
     
    maick@rc vindt dit leuk.
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Is er nog een speciale reden omdat je voor PET-G gekozen hebt en niet voor PVC?
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vivak is dichtbij verkrijgbaar voor me en word veel gebruikt voor vacuumvormen en is minder kwetsbaar.
    Natuurlijk kun je andere materialen gebruiken zoals PVC en dan kun je een lichtblauwe kleur nemen wat niet mistaat voor een cockpitkap.
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het is me duidelijk waarom je voor PET-G gekozen hebt, zou ik zo doen. ;)
    Ik zoek nog naar licht blauw PVC en ik kwam het tegen in een modelbouwwinkel in Duitsland die het verkocht maar ik heb hem alleen niet bewaard in mijn favorieten. Een ongeschonden cockpitkap blijft een must op elk model en het mooie is dat jij ze nu zelf kan maken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Bedankt maar ik vergat erbij te vermelden dat ik eigenlijk 1.5mm zoek voor een cockpitkap voor mijn Mini Nimbus, 1.mm is helaas te dun.
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Maar verloor je in eerste instantie tijdens het experimenteren veel materiaal of had je gelijk een goed resultaat? Als ik vroeg of laat PVC ga bestellen dan kan ik daar rekening mee houden. :)
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het was eigenlijk gelijk goed.
    1e keer was het nog te koud en terug gedaan onder de grill na opwarmen tot de Vivak iets doorhangt weer op de mal gebracht en was het perfect.
    De mal moet wel goed glad zijn want je ziet iedere oneffenheid en de stofzuiger moet echt wel voldoende kracht hebben wel vanaf 1600 watt denk ik.
    Ook om bv raamstijl erin te brengen gaat ook perfect, er hoeft maar een kleine verhoging in te zitten (dun aluminium of karton misschien) waar je de stijl wilt hebben en je ziet het goed terug. en de cockpit word er steviger door.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Bedankt voor je antwoord en de tips en mooi om te lezen dat je ook vooraf de details kan aanbrengen op de mal. Vooral met aluminium kan je veel doen zeker zoals ik het eventueel wil gaan doen door er een schuifbaar raampje in bouwen. Op die manier weet je meteen waar je kan gaan snijden zonder erop te gaan tekenen/krassen.
     

Deel Deze Pagina