Coderingen Futaba kristallen 40mhz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Blauwwinde, 31 aug 2017.

  1. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Wat betekend de codering met "type 40-6" 40-7 of 40-12 op de kristallen van Futaba?
    Ze werken allemaal maar er moet toch een verschil in zitten lijkt mij. Uiteraard staat er verder een kanaalnummer en de frequentie op.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het eerste getal de frequentieband, 40MHz? Als het tweede getal het kanaalnummer is dan zijn die frequenties niet toegestaan. Zie dit overzicht van toegestane frequenties in Nederland
    home.kpn.nl/ronvans/inhoud/legal_frequencies.html

    Denk eraan dat zend- en ontvangkristal van zelfde kanaal/frequentie verschillend zijn, verschil van 455kHz. Verwissel je zend- en ontvang-kristal dan heb je geen/weinig bereik. Staat er geen S of T, E of R op de kristallen?
    Sender = Transmitter = zender
    Emfänger = Receiver = ontvanger
     
  3. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Als je de frequentie kan aflezen, kan je kijken of deze voorkomt in de tabel die Ron aangaf, dan weet je meteen of deze is toegestaan.

    Hans
     
  4. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik heb een heel doosje kristallen in de 40Mhz en er is geen lijn in te trekken in die vermeldingen .
    Ik heb verscheidene zendkristallen waar de 40-06 als de 40-12 op voorkomen , net als op de ontvangkristallen .
    Er is geen lijn in te trekken .
    Groetjes
    Ronny
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En zijn dat de enige teksten die er op staan? Geen merk- of zender/ontvanger-aanduiding?

    @Corrien
     
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    De frequentie het merk en het kanaal is me allemaal duidelijk maar wil graag weten wat deze codering inhoudt. Zoals in de titel al staat betreft het Futaba / Robbe kristallen.
    verder zijn het in mijn situatie allemaal 40/41mhz kristallen.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Helemaal over het hoofd gezien :oops::confused:

    De 41MHz band is niet toegestaan voor RC in Nederland.
     
  8. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat is mij bekend even als de 2 kanalen tussen b.v. 83 en 84. Maar daar gaat het mij nu even niet om, ik wil graag de betekenis van dat type aanduiding weten.
    En in Frankrijk moet je juist wel naar de 41mhz want daar is 40 weer nie toegestaan.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2017
  9. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Wellicht dat Corrien hier wat meer over kan vertellen.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    In lang vervlogen tijden stond deze indicatie niet op de kristallen. Waarom deze ooit is toegevoegd weet ik niet en ik weet ook niet welke coderingen er allemaal zijn. Ze hebben in ieder geval te maken met de behuizingvorm en het type kristal.

    40-6 staat zowel op de 'standaard' 40 MHz FM zender- en ontvangerkristallen.
    40-9 staat op AM zender- en ontvangerkristallen.
    40-10 staat op dual conversion ontvangerkristallen.
    40-12 staat op FM ontvangerkristallen, die een iets lagere behuizing hebben. Deze zijn leverbaar geworden toen er ontvangers kwamen, waarbij de 'standaard' kristallen iets uitsteken.

    41-7 staat op 41 MHz zender- en ontvangerkristallen.

    Op 27 en 30 MHz kristallen staan voor zover ik weet geen toegevoegde nummers.
    Op 35 MHz staan de toevoegingen 1 (standaard FM Tx en Rx), 10 (dual conversion Rx) en 12 (kort FM Rx), 35 MHz AM kristallen hebben geen codering.
    Op 72 MHz FM kristallen staat de toevoeging 1.

    Mogelijk ten overvloede: 41 MHz is in België en Nederland niet toegestaan, 72 MHz is in Nederland niet toegestaan en in België uitsluitend in oude apparatuur.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Corrien,

    Bedankt voor de info,

    Wellicht ten overvloede de 41mhz kristallen gebruik ik niet NL, heb ze enkel om ook in Frankrijk legaal wat te kunnen doen.
     

Deel Deze Pagina