Collectief bouw- en Vliegavontuur verslag VV en VRA

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 4 mrt 2018.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ja dat draadje triggerde me enige tijd geleden om hem te gaan bouwen....toen via Outerzone de tekening opgezocht..en ondertussen is de vleugel al weer half af...maar ja...is vandaag ook de bekleding voor de Domenjoz binnengekomen..moet echt eens wat aan personeel uitbreiding gaan doen..
     
  3. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    In ieder geval voor de VV en vintage assist meeting in Garderen mijn nieuwe aanwinst, 2 kanalen leuke prijs dus waarom niet.
    Dit is voor mij het hoogst haalbare aangezien ik geen ervaring heb met een stickzender, dit is dan ook een test om te kijken of ik de vliegsport meer aandacht wil geven en wil beginnen met het oefenen op de Simulator op mijn club.


    Zwever Halgal, gemaakt door mnr Leeuwang. 20180311_133324.jpg
     
    Bruno van Hoek en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie kist...hou hem heel en dan gaat die op Garderen lekker vliegen!!

    En sturen met sticks is niet moeilijk rechts is waar de duim links zit!!
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, ik schat dat we in Garderen met een gezamenlijke 150 jaar aan instructeurservaring in het veld staan, dus als je even vraagt, kun je alle hulp krijgen die je nodig hebt.
    Leeuwangh, met een h.
    Hij is een icoon van de nederlandse modelvliegerij.
    Ontwierp al prima vliegende kisten toen ik alleen nog maar bij de bibliotheek de Avia las.....:D
    Vraag hem even naar de zwaartepuntsligging en roeruitslagen, dan kun je dat thuis alvast in orde maken.
    Je hebt door je achtergrond wel een groot voordeel boven andere nieuwbakken piloten, namelijk dat je automatisch de goede kant op stuurt als het model naar je toe komt. Dat scheelt al 80% in de brokken...:beer:
    Het enige inzicht wat je (nog) even moet ontwikkelen is het in kunnen schatten hoe snelheid en hoogte voor elkaar uitwisselbaar zijn.
    En hoe, als je dat niet meeneemt in je stuurbeslissingen, zich dat tegen jou en meer nog, tegen het model keert.:eek:;)
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb me net deze gekocht

    [​IMG]

    Jammer genoeg heb ik dan ook weer net eentje uit een serie met een klein foutje gekocht. Dit foutje wordt wel direct gecorrigeerd door Aero-naut, maar betekend nu wel dat de bouw even stil ligt in afwachting van die 2 kleine onderdelen die net verkeerd om gelaserd waren. Ik kan nu wel op zoek naar 2 passende servo's voor erin, liefst servo's voor direct aan 2s lipo.
     
  7. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Ondertussen zover met de Wasp Wings.alleen het kielvlak bouwen en dan bekleden
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ton van Munsteren en Frans Bal vinden dit leuk.
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Meer bouw foto's graag altijd leuk te zien waar iedereen mee bezig is.

    Ton
     
  9. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Keilkraft Piper Supercruiser sinds enige dagen op de bouwplank gezet. Niet bepaald een ARTF model. Geen gestanste of gelaserde onderdelen. Alleen omtrekken getekend op balsa plankjes en een stel latjes. Lekker in de weer met een balsamesje,schuurblokjes en hout. Een louterende ervaring. De tekening is niet erg duidelijk op sommige punten. B.v. of de vleugel in drie delen ( links, rechts en middendeel aan elkaar wordt gelijmd of dat het middendeel een vast onderdeel wordt van de romp en de vleugelstruts de krachten van de vleugel opnemen. Iemand die dit model eerder heeft gebouwd?

    Henk B
     
    Bruno van Hoek, Herbie en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Wegvlieger.

    Zoals een aantal van jullie afgelopen zaterdag hebben gezien is mijn kleine F1Q er van door gegaan. Hij is weer terug en toch even wat opmerkingen..

    Allereerst dank aan Herman, Gerard en Pim voor alle hulp.


    De kist ging er rond een uur of drie tot tegen wolkenbasis vandoor en we hadden vastgesteld en berekend dat het ook na 15 minuten door Herman met de kijker vastgesteld 57 graden was. Na 50 minuten was het signaal weg en met 3 meter wind moest dat dus 9 km zijn en iets rechts van Elspeet.
    De kist bleek uiteindelijk op 45 graden en op 9,4 km te liggen .
    De oorzaak van het wegvliegen was een niet correct afgesteld servo waardoor deze niet goed inhaakte achter de DT vergrendelpen…….eigen schuld etc.


    Interessanter is waarom het zoeken 3 dagen moest gaan duren..


    Op zaterdag middag ben ik achter de kist aan gefietst en blijk ik achteraf tot op 200 meter afstand geweest te zijn…Tja en op de porto had ik met de long range antenne alleen een zwakke puls ruis en geen blokjes. Het ene moment was er een pietsie en dan was het weer weg. Dus waar was toch die kist…???
    Zaterdagavond met Gerard op wat locaties geweest en hij kreeg een vaag pulsje ( geen blokjes) en dat bleek achteraf op resp 3 en 5 km afstand te zijn…Mijn porto gaf niets aan.

    Zondag met Pim en de richtantenne na veel zoeken waar het niet was aan het einde van de middag nog even alleen die kant op ( waar ik dus moest zijn) en ik was weer op 200 meter van de kist zoals ik nu dus weet.....veel signaal met de richtantenne maar slechts een zwakke puls op mijn porto…dus …ja dus wat….hier kon het nog niet zijn…toch..?

    Maandag weer die kant op …eerst naar de plek waar ik veel signaal had op de richtantenne….maar helaas…slechts dat zwakke ruisje op mijn porto met long range antenne. Toen….ik weet niet meer waarom...zette ik de korte rubberduck er op…soduju…volle bak signaal…

    Om een kort verhaal lang te maken…of zoiets…even later stond ik onder de kist……er was daar één boom en daar lag die te wachten op 8 meter hoogte en dik binnen het bereik van de hengel .

    Goed…wat leert ons dit en waarom vertel ik dit alles….Test af en toe je antennes eens wanneer je kist op een behoorlijke afstand ( binnen het veld) is geland …klopt de signaal sterkte tov de gebruikte antennes…Oh ja…ik heb een nieuwe Long Range antenne…ga hem nog wel even testen…:p:p

    Wegvlieger.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2018
    BBruins en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Bruno van Hoek, Herbie, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Mijn lilienthal 40 is bijna klaar. Het was eigenlijk de bedoeling om hem dit weekend in te vliegen. Maar helaas dat lukte niet. Komende week zal het wel lukken om hem vliegwaardig te krijgen en hem dan in het weekend in te vliegen als handlaunch en misschien ook nog wel met een elastiekstart.
     
  13. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    IMG_20180423_221216.jpg Vanavond het kielvlak van de Wasp Wings gemaakt,eind van de week proberen te beginnen met bespannen.
     
    Bruno van Hoek en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  14. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    IMG_20180423_221148.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk hoor maar wel een heel kort neusje, ben benieuwd hoe je met het zwaartepunt gaat uitkomen
     
  17. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Wat is een geschikte elektrootor voor een vrijevlucht model met een wingspan van 60 cm.wil de Mcoon bouwen en aandrijven met elektro,dus wat is een geschikte motor?
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Herbie,

    Mcoon is dat de naam van het modelleke.
    Heb wat gegoogeld en kon zo snel niets vinden.
    Heb je wat meer info.

    Frans
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
    boluzz vindt dit leuk.
  19. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi Frans,het modelletje heet de moonco had het verkeerd,het is een klein sportmodelletje voor een co2 motor .en heeft een jedelsky vleugel van60 cm.
    Maar wil het omzetten naar een elektro motor vandaar de vraag.heeft in de aeromodeller gestaan in 78 en is een ontwerp van ene John Kay.
    Herbie
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Herbie,
    Je kan het beste kijken naar een aandrijfsetje dat voor indoormodellen wordt gebruikt.
    Kijk hier eens voor wat inspiratie.
    http://www.micronradiocontrol.co.uk/stevens_micro_nostalgia.html#sa-pacemaker
    Hier word veel een vertraagd borstel motortje gebruikt maar je kan ook een aantal brushless motortjes vinden.
    http://www.micronradiocontrol.co.uk/motor_brushless.html
    Modelletje vergelijkbaar met de Moonco
    http://www.micronradiocontrol.co.uk/parkscale_whim.html
    Leuke site met veel klein spul.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1071400-Whim-Series-Micro-Squire
     

Deel Deze Pagina