Combat - bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 25 feb 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt Emanuel en wvr! Ik heb de motor laten draaien zonder prop erop en nu staat hij als het goed is goed.[​IMG]

    En de roeren zijn klaar met folieën:

    [​IMG]
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De meeste props schroeven in zoals de bouten en moeren die je overal tegen komt (behalve bijvoorbeeld het schroefdraad van linker fietstrappers). Daarin is ook de grootste keuze.

    Het maakt niet uit welke je kiest, want draairichting van elektromotoren is makkelijk te veranderen door twee van de drie motordraden te verwisselen, maakt niet uit welke twee. Nooit de accudraden verwisselen want dat kost je je regelaar :(

    Tekst en bolle kant van een propeller moeten altijd in vliegrichting wijzen, de platte kant van het profiel naar achteren. Doe je dit verkeerd om dan zal het toestel nog steeds in dezelfde richting willen vliegen, maar de propellor werkt minder goed, veel minder efficiënt.

    Draairichting (altijd bekeken/opgegeven als je achter het toestel staat) moet je zelf eens proberen te beredeneren, denk hierbij aan 'in de lucht happen' door het blad.

    Voor je veiligheid accu of minstens twee (één is niet goed) motordraden loskoppelen als je aan/in de buurt van de motor/prop werkt, je zou niet de eerste modelvlieger zijn die op de EHBO van het ziekenhuis afgeleverd moet worden.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
  3. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    De servo's staan er ook in:
    Alleen, hoe kan ik die het best vastmaken? Lijmen of schroeven?
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik moet alleen nog even goed kijken naar de CG, die moet 35mm achter de neuslijst zitten.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik hier mis bij de reacties:

    Vrijwel alle prop-meenemers hebben rechtse schroefdraad. Met een normale propeller zal het motorkoppel de propellermoer vaster willen draaien.
    Met een rechtsdraaiende prop, is dat niet zo. Zorg dus dat je propeller goed vast zit, want een rechtsdraaiende prop komt, ALS hij los komt, zonder waarschuwing en sneller dan je met je ogen kunt knipperen los....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt Ron! Zo moet hij goed staan.
     
  6. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt Brutus! Ik denk dat ik hem buiten ga testen.
     
  7. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    De romp heb ik een beetje verstevigd met 5x5mm balsa latjes.
    [​IMG]
     
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik heb staaldraad gehaald bij de Hobby-In en ben al bezig met de roeren erop te zetten
    [​IMG]

    Ik heb eraan gedacht om die kleine dingen die op de roeren moeten in te folieën maar ik wil dat je ziet dat het van hout is, dat vind ik er wel mooi uit zien. [​IMG]
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Je stuurstang lijkt me wat aan de dunne kant. Wat is de diameter van de draad? Servo's vastzetten met de schroefjes die erbij zitten.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En de omgezette rand van het eventueel meegeleverde hol-nietje tegen het hout, niet tegen de kop van het schroefje.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
  11. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik zou niet weten wat de diameter is van de staaldraad, De verkoper zei dat ik die moest hebben als stuurstang, toen heb ik ik die gekocht. ik kan nu even geen foto sturen maar het zal gaan om net iets minder dan 1 mm schat ik.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    Nooit te oud om te leren blijkt maar weer... daar had ik namelijk ook niet bij stil gestaan! Bedankt Brutus! Nou vlieg ikzelf eigenlijk louter brandstofmotoren en is de draairichting dus altijd "normaal". Maar... bij m`n enige electro kist, m`n Dornier Wal, heb ik er twee rechtsdraaiende drieblads propellers op zitten! Achter zit een duwprop, die zal wel op z`n plek blijven (wil immers naar voren)...maar de propnut op de voorste motor krijgt een extra slagje na jouw opmerking ;)

    .
    Finn, ik denk dat je de stuurstangen beter een z-bent kan geven:

    [​IMG]

    Zoals ze nu rond gebogen zijn lijkt me tricky:

    [​IMG]

    Er zijn speciale z-bent tangetjes te koop, maar met een gewoon tangetje met dunne smalle bek kan je dat ook zelf eenvoudig buigen.
    Probeer ze een zo scherp mogelijke haakse hoek te geven (zo min mogelijke afronding):

    [​IMG]

    Inderdaad Ron, goede tip. Die worden heel vaak verkeerd om geïnstalleerd.
    De omgezette rand moet aan de onderzijde, voor de verduidelijking een foto hiervan:

    [​IMG]

    Succes met de laatste loodjes Finn!
    Bijna tijd voor de maiden flight.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben even vergeten hoe groot of zwaar het toestelletje is, maar ik vind 1 mm maar angstig dun voor stuurstangen... meestal zijn de gaatjes in de servo armpjes minimaal 1,5 mm, dus het zal ook speling geven....
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stuurstangen van fietsspaken maken.

    Mocht de propmoer zich toch loswerken dan twee stukken schuurpapier ruggelings tegen elkaar plakken, gat maken voor de as, en tussen prop en meenemer plaatsen.
     
  15. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik gebruik dikwijls stuurstangen van 0,8mm staaldraad voor de aansturing van de rolroeren op m'n modelletjes tot ongeveer 1kg vlieggewicht. Het lijkt misschien dun maar als ze niet te lang zijn kunnen ze best wat hebben. Op m'n curare zijn ze een zestal cm en geven ze geen krimp en die is gisteren geklokt aan meer dan 160 per uur. Het is waar dat je dan spelling hebt maar dat is simpel weg te werken, als je aansturing klaar hebt gewoonweg een druppeltje medium dikke secondenlijm op de verbinding en deze overnacht laten uitharden. 's morgens zit het dan wel muurvast maar normaal gezien springt het mooi weer los als je de servo beweegt en gaat het weer mooi soepel, de lijm die tussen je stuurstangetje en het Servoschijfje blijft zitten zorgt voor een perfecte passing, nul speling. Als nu blijkt dat de stangetjes toch een beetje doorbuigen en je hebt niet direct iets dikker liggen dan kan je eventueel een tweede stangetjes dat aan weerszijden zijden een 10mm korter is tegen het eerste lijmen. Eerst schuur je ze lichtjes op zoals je zou doen voor het solderen en dan leg je ze naast elkaar en omwikkel je ze een tien tot twintig maal strak met een garendraad over de volledige lengte, daarna fixeer je de garendraad met wat dunne secondenlijm en eventueelwat activator als het snel moet gaan en zo heb je dan een aansturing die tweemaal zo stijf is. Ik hoop dat m'n uitleg een beetje duidelijk was en misschien heb je er zelfs wat aan ;)

    Dirk
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK.... had ik niet verwacht dat op kleinere modellen dergelijke dunne stuurstangen voldoen tot dergelijke snelheden...
     
  17. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik zeg het toch nog, bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb nog niks gedaan aan de stuurstangen, heb er 2 gekocht dus ik heb genoeg.Die man wist ook dat het een Combat was dat ik aan 't bouwen was dus waarschijnlijk heeft hij dat daarom gedaan.
    Misschien dat ik morgen even tijd heb om de roeren nog even op orde te maken en ze dan erop te plakken. (met plakband)

    Finn
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tippie...

    Met zulke dunne stuurstangen, zijn meestal de gaten in de servohevel groter dan de diameter van de stang..
    wat ik tegenwoordig doe, is een reststukje even in de blauwe vlam van moeders gasfornuis stoppen, tot hij roodgloeiend is.
    En dan (met een tangetje..) rustig door de hevel duwen.
    Krijg je wat weerstand, weer opnieuw het ijzertje warm maken.

    Dit werkt bij die witte kunststof hevels erg goed.
    Zwart kunststof gaat ook goed.
    van die vezelversterkte werkt het niet echt, maar die heb jij niet.

    op die manier heb je vrij vlot een perfect pas gaatje in de hevel.

    zoals je de stangen nu hebt gebogen, kun je ze er meteen in duwen, en aan de andere kant van de hevel om de hevel buigen.
    Heb je meteen een Z bocht die precies past.

    ik heb nog wel eens dat die z bocht wat te groot is, waardoor de stuurstang een beetje gaat zoeken (en wat speling heeft)
     
  19. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt Student!
     
  20. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Omdat ik graag ook een keer wou werken met depron.
    En ik ook een werktafel op mijn kamer ga zetten binnenkort. Wou ik een 'static' vliegtuigje hebben. Verwacht er niet te veel van. Het ziet er nu al niet uit. Ik wil dit gewoon doen als eerste depron project. Dus ik ben wat aan het uitvogelen geweest. Ik ga hier ook geen electronica inzetten. Ik verwacht hier ook niet te lang aan te werken. (2 dagen uiterlijk)

    Depron 6mm gehaald[​IMG] (kost echt niks)

    Flitetest Mini Speedster bouwtekening uitgeprint.
    [​IMG]

    Uitsnijden overtrekken en hakken!
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina