Combat - bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 25 feb 2017.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Maak ik nog een typfout ook. Het moet 45 jaar zijn. Dat krijg je nou op mijn leeftijd.....
     
    Hill en Viper 01 vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een bouwtafel waar je helemaal omheen kunt lopen is eigenlijk absoluut noodzakelijk als je serieus aan het bouwen slaat.

    En de bovenkant moet inderdaad vol-ko-men vlak zijn.
    Om die twee redenen is mijn laatste wedstrijdmodel bij mijn buddy Henk, in wat licht spottend 'De Jong's Vliegtuigfabrieken' wordt genoemd, uitgelijnd en geassembleerd.
    Dat moest echt vanwege de extreme graad van demontabel-heid.
    Een goed vliegend kunstvluchtmodel tolereert geen enkele afwijking.
    En inderdaad, het is goed gekomen.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat je zegt... Ik had ook al bijna 36 geschreven. :rolleyes::D
     
    Arnold 85 en Viper 01 vinden dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    "een man is pas oud, als het jongetje verdwijnt"

    Soms is een man van 20 een oude zak (voor het gevoel)
    En een man van 90 een jonge knul

    En leeftijd maakt niet uit, de prijs van het speelgoed gaat alleen omhoog :D


    Qua bouwtafel, ik had een tijd een speciale vlakke plaat uit het archief van mn werk getrokken.
    Daar heb ik mn vleugels op gebouwd. Die plaat hoeft natuurlijk maar zo groot als de vleugel te zijn..
    Of vleugelhelft, aangezien je hem meestal in 2 delen bouwt.

    Hierdoor kon ik de plaat zo weer van tafel trekken, en wegzetten.
    schone tafel.. geen butsen of krassen (dus minder herrie in huis)
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Mooi gebouwd, zeker je leeftijd in acht genomen!
    Dit bouwde ik op 12-jarige leeftijd in 1978. En als het goed is gaat ie dit jaar voor de eerste maal de lucht in.... o_O Hij is reeds voor de derde maal bespannen wegens vele malen verhuisd ondertussen en opnieuw zijn er gaten in de papieren bespanning..
    IMG_20170216_180254.jpg IMG_20170216_180128.jpg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    En om je even een idee te geven wat de G-krachten op een lijnbesturings-combatmodel zijn. Dit zijn metingen van 9 jaren geleden, ondertussen gaat het een klein stukje sneller...
    loop-aalborg-txt.jpg
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    ???? Tuurlijk niet... :rolleyes: !!! rc doe ik enkel nog om ontspannen te vliegen... :cool:
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    RC vliegen we alleen als het allemaal niet zo perfect hoeft....:rofl:;)
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is het hout na al die tijd niet (te) bros, taaiheid verdwenen?
     
  11. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad Bruno! Of als het niet zo snel, zo accuraat, zo doordacht hoeft te zijn...

    @ Ron: Neen, totaal geen probleem. Wel donker en droog opgeslagen. Ik heb bouwdozen uit eind jaren 20 waarvan het hout nog perfect is, maar ook kits uit de jaren 70 waarvan het hout al van in het waardeloos was.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    stom vraagje..
    Ik vermoed dat er een komma tussen de G cijfertjes moet?
    Ik heb ooit mijn heli wel eens uitgerust met een G krachtenmeter.. Na een onstuimige vlucht kwam ik op max 4G..

    Nu geloof ik best dat sommige toestellen meer voor de kiezen krijgen.. Maar 63G is wel een hele hoop ;-)
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kom je een keertje LB vliegen? Dan snap je hoe we aan die cijfers komen...

    A = V2/R
    V= 180 kmh > 50 m/sec
    Looping diameter 5 m (ruim gemeten)
    You do the math......
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2017
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Euh, neen.... echt niet... Je mag rekenen dat er tegenwoordig, met de huidige motoren en de kleinere loopings, tot vlotjes boven de 70G gevlogen wordt. Niet voor niets dat onze toestellen superlicht maar oersterk zijn. Elke mogelijke verbinding is tot op het uiterste berekend.

     
  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Op deze site kan je leuke berekeningen maken: http://www.f2d.dk/shutoff/calc/calc.htm
    Als je de crash force van een ouder type combatmodel (langzamer want tegenwoordig doen we 22s over 10 ronden) bekijkt....

    "If a 450 g model is stopped from 42 m/s (151.2 km/h) over a distance of 10 cm the model will be exposed to 900.2 g. The force in the crash will be 3969 Newton (same force as it takes to lift 404 kg). The impact will take 0.476 seconds.
    The impact energy of the model is: 0.397 kJ. "
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    We gaan wel erg off-topic heren. Graag weer terug naar het bouwverslag.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  17. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt classicracer! Ik vind jouw toestel er op de foto's niet slecht uit zien. Dit toestel wat ik bouw is eigenlijk niet moeilijk om te bouwen maar je moet wel weten waar je op moet letten en bij sommige dingen heb ik dat niet gedaan.... het heeft niet echt een staart en een neus zoals je hem op een echt vliegtuig zal zien. Maar het kostte geen drol en ik wou graag ook een keer wat bouwen en het was leuk.

    Ik denk alleen dat ik er een keer een andere ontvanger inzet want ik heb nu een FrSky X8R 8-kanaals ontvanger erin staan en dat vind ik een beetje zonde van mijn ontvanger en het zit een beetje krap.
     
  18. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nou, weer terug naar het bouwverslag na alle G-krachten. En nog iedereen bedankt voor jullie hulp.

    De prop staat er op. Het is een 8x6R. Vraag niet wat het inhoud. Het enigste wat ik weet is dat dat de afmeting is. Daar zijn tips of uitlegwebsites ook voor welkom. [​IMG]

    Ik weet niet of de prop de goede kant op draait, dus als iemand het weet: je bent welkom.
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    De 'R' is voor 'right-turn' .... dat is een prop die voor normale mensen de 'verkeerde kant' op draait. op zich geen probleem, alleen even zorgen dat j motor dan ook die kant op gaat, evt twee draadjes van de motor wisselen.

    kijk ook even uit als je de eerste keer de motor laat draaien, haal de prop er maar even af tot je zeker weet dat hij niet in 1 keer volgas gaat draaien....
     
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een prop heeft een ronde voorkant en een scherpe achterkant van het blad. Hij moet altijd met de ronde kant naar voren draaien. Zie het als een ronddraaiende vleugel. Die vliegt ook met de ronde kant naar voren.
     

Deel Deze Pagina