Comet Ryan SC

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 9 mrt 2015.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb uit de zoldervoorraad één van de Comet bouwdoosjes genomen die ik in 1981 in de uitverkoop heb gekocht (4 gulden!) en gebouwd voor de vliegdagen op 14 en 28 maart aanstaande. Ik heb, zoals ik vaker doe bij deze ontwerpen, het kielvlak en het stabilo gemaakt uit een rand van 2 laagjes 1mm balsa, nat om een mal gebogen, de neus ingedekt met 1mm balsa en verder heb ik een flinke hoeveelheid van het bijgeleverde balsa onaangeroerd gelaten. Op grond van de ervaringen van vorige winter in Utrecht heb ik het achterste ophangpunt van de rubbermotor naar voren gebracht. Ik hoop dat de SC daarmee licht genoeg wordt om redelijk te vliegen. Als tamelijke leek op het gebied van het trimmen van indoor rubber modellen zal ik wel flink wat adviezen nodig hebben. Mijn eerste vraag betreft de domping en de zijtrek. Op de tekening staat de motoras gewoon rechtuit. Is dit wel juist? Graag advies.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ziet er leuk uit!
    wat de domping betreft, eea is afhankelijk van je prop en rubber. het is een redelijk kort neusje, theoretisch gezien mag de domping dan wat meer zijn. mooiste is als je de domping nog kan veranderen met de testvluchten. ikzelf zou beginnen met 1,5 graad domping naar beneden en rechts. Ik ben zeker geen expert, dus wacht andere antwoorden ook ff af!
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat ziet er mooi gebouwd uit. En er zit lekker veel lucht in de constructie! Dit is bijna 40 cm spanwijdte?

    Wat zijtrek betreft, dit is meestal niet nodig als je een linkerbocht vliegt, wat bij indoor vliegen gebruikelijk is. En domping is bij laagdekkers meestal niet nodig, maar een beetje kan geen kwaad.

    Controleer wel even of er een instelhoekverschil tussen hoofdvleugel en stabilo zit. Soms staan ze beide op 0 graden en dat is niet geschikt voor vrije vlucht. 3 graden instelhoekverschil is een goed uitgangspunt.

    En zorg voor voldoende V-stelling. Vuistregel bij laagdekkers is dat de vleugeltips ter hoogte van de propeller as moeten liggen.

    Je schreef "vliegdagen op 14 en 28 maart aanstaande", maar de eerste vliegdag is op 15 maart. Leuk dat je ook komt!
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Wat zijtrek betreft, dit is meestal niet nodig als je een linkerbocht vliegt, wat bij indoor vliegen gebruikelijk is. En domping is bij laagdekkers meestal niet nodig, maar een beetje kan geen kwaad.


    mmmm, Wout, ik ben redelijk verbaasd hierover:confused: Komt door het volgende; op de eerste iffy die ik heb bezocht, had ik idd de domping zoals jij hebt omschreven, niets naar rechts en een beetje downthrust. het was een groot drama voor mij, maar een leuk schouwspel voor de pro's;) Pas na enkele zeer goede tips over de domping krijg ik mn kistjes redelijk aan het vliegen. juist de domping EN zijtrek waren erg belangrijk! Wellicht had dat ook te maken met het feit dat het een kort neusje was....

    Graag hoor ik de beredenatie achter je tips, nooit geweten dat laagdekkers minder domping gebruiken bv! waar zit 'm dit in?

    bvd, vincent
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Vincent, het zijn allemaal startpunten, dus de praktijk pakt wel eens anders uit. Maar de ideeën erachter:

    - minder domping bij laagdekkers is omdat de stuwkracht hoger aangrijpt dan het centrum van weerstand, waar de vleugels een belangrijke rol in spelen. Daardoor ontstaat een neerwaarts gericht moment.

    - zijtrek is meer een ervaringskwestie bij mij, maar ik zie het bij anderen ook. wil je naar rechts vliegen moet je wel zijtrek naar rechts toevoegen, omdat de propeller altijd een bocht naar links veroorzaakt. Maar vlieg je naar links dan pakt dat goed uit (meestal...)

    Maar er zijn veel variabelen, onder andere het vlieggewicht dat een grote invloed heeft op het benodigde vermogen. Hoe lichter het model, hoe minder domping en zijtrek nodig zijn omdat de propeller minder snel hoeft te draaien.
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De Ryan heeft een spanwijdte van inderdaad bijna 40 centimeter en de vleugeltippen staan 21 mm omhoog. Ik heb een normaal neusblokje gemaakt, dus een neusschot met een rechthoekige opening aan het model en een passend rechthoekig plaatje aan het neusblok. Moet genoeg zijn om de domping en de zijtrek te wijzigen. Ik wil een iets groter propje gebruiken, zo'n slanke rode van Peck Polymer. Huidig gewicht, onbekleed en zonder prop en propas maar met de bijgeleverde hardhouten wieltjes is tegen de 7 gram.
    Gezien de bovenstaande discussie weet ik zeker dat ik aanstaande zondag de 15e en zaterdag de 28e uitstekende adviezen ga krijgen!
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Vincent wat zie jij als downtrust en als domping. Beide gevallen komt je prop omlaag te hangen. Ook uit ervaring heb ik vaak gezien dat een parasol of hoogdekker veel domping en zijtrek nodig heeft. Een hoge vleugel geeft veel lift en dat moet je tegengaan om te voorkomen dat je een raket bouwt.

    Ik zie bij de vleugel geen rolroeren. Heb je er iets van verdraaiing ingebouwd. Heb gisteren een lange discussie/les gehad met Gert Brendel over het belang hiervan bij vrije vlucht. Grofweg komt het neer op dat je prop met klok mee draait in vliegrichting gezien. Hierdoor zal door de torsie op je romp je linkertip weg willen zakken. Dus zal je linkertip iets omhoog moeten om stabiel te vliegen. Dit kun je bij het bekleden nog oplossen door het tissue te spannen en dan onder de tip een blokje te zetten.

    Beetje meer uitleg en veel tips en trics vind je op de website van Mike Stuart. Ik heb er al veel ideeën en tips vanaf gehaald.

    Mike's flying scale model pagesHier vind je veel en op de volgende pagina's ook.
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    domping=downthrust. ik zie dat nederlands en engelstalig.
    nog eentje; zijtrek= sidethrust.
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens tekening was de achterlijst 3/8 inch (9,6 mm) breed, en waren daar rolroeren ingetekend die je los moest snijden voor de trim. Aangezien ik niet zo veel dood hout mee wil slepen heb ik de achterlijst tot op de helft versmald. Ik was inderdaad van plan om de linkervleugel positieve tip verdraaiing te geven (achterlijst omlaag, in het Engels wash in) en de rechter tip negatieve verdraaiing (achterlijst omhoog, wash out) om de kist een vlakke, slippende linkerbocht te laten vliegen. Maar wellicht is er ook nog een extra trimvlak aan de achterlijst nodig om de linkervleugel omhoog te houden. Dit kan in 1e instantie met een stukje papier van een post it plakbriefje, en nadat je weet wat er nodig is, van een stukje dun doorzichtig plastic.
     

Deel Deze Pagina