Compass Topic

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Sven75, 19 dec 2013.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    [​IMG]

    Bij deze dan een Compass Topic.

    Leuk en handig om tips / meningen en ervaringen uit te wisselen. De Compass modellen verschijnen steeds meer op de markt, en daar mag best wat aandacht aan worden besteed.

    Persoonlijk vond ik Compass wat ondergewaardeerd overkomen, maar de praktijk laat zien dat ze zeker goed bezig zijn met de huidige modellen.

    Mijn eigen interesse ligt dus ook bij een aanschaf van een Compass model en hoop daarvoor middels van dit topic meer info in te kunnen winnen en elkaar erin te kunnen adviseren.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2013
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik ben wel interesseert aan
    <<< prijs : kwaliteit >>>
    van de Compass,

    heb da geen idee,
    ik weet wat een Align kost en kan en een Gaui en een Blade maar Compass ?

    ga ik volgen !! leuk

    groetjes van Uwe
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik heb al 't een en ander bekeken.

    Compass ligt qua aanschaf wel wat hoger in de prijs dan bijvoorbeeld een Align, maar ik denk dat zich dat wel terug verdient aan de kwaliteit van de onderdelen.

    Tenzij je 'm natuurlijk de grond in boort.

    Maar ik lees regelmatig artikelen dat mensen al vele tientallen vluchten met de Compass hebben gemaakt, maar er weinig tot niets aan slijtage te bemerken valt.

    Momenteel ben ik uitgaande van de Warp 360 bezig om te kijken welke setup qua servo's en fbl unit e.d. voor mij 't beste uitpakt en dan ook nog enigszins betaalbaar is.


    Wellicht kunnen de Compass vliegers hier op 't forum ons nog wat meer vertellen over die prijs-kwaliteit verhouding. ? :D
     
  4. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Alleen een beetje zwaar vind ik mijn Atom 500, mischien zodat ie wat minder breekbaar is ?
    De tailblades en gyromount was niks, gelijk vervangen.
    De rest van het materiaal is goed, geen trillingen of wat dan ook zoals bij clones.
    + Net zoals de meesten tegenwoordig alleen zonder flybar, helaas voor mij.

    Beter kwalieteit dan Align ?, minimaal hetzelfde of hoger.
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    1,75 kg - take off weight.

    Tja als de power source goed is zou dat geen probleem mogen zijn toch.

    Mijn MasterCP is ook best zwaar, maar dat komt gewoon omdat 't frame & skid e.d. vrij robuust zijn zodat 't nog wel een aardige stoot kan hebben. Maar heb er geen last van met vliegen omdat er genoeg beschikbaar vermogen is.

    de Warp is overigens maar 1kg take off weight.
     
  6. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    daar sla je de spijker op zijn kop. Echt zwaar is een Atom 500 niet, maar komt bij dat met de standaard motor erg veel powerrrrrr heeft.

    Compass heli's zijn ontworpen met het oog op een zo laag mogelijk parts count zoals ze het zelf noemen, sterk, krachtig en betrouwbaar. Standaard kit is bouwen en vliegen, en hard ;-).

    Je hebt geen upgrades nodig om tot een goed vliegende heli te komen.

    Ik plaats een Compass toch wel enkele treden hoger als een Align ;-)


    Zeker als je ziet hoe ze de release aangepakt hebben van de nieuwe 6HV....en de support is ook goed.

    en komt bij dat je heli en parts gewoon hier in nl kan krijgen bij rigidheli.com ;-)
     
  7. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Leuk topic, ga ik ook zeker volgen.

    Ik heb nooit iets anders gehad dan Compass dus heb geen persoonlijke ervaring met andere merken.

    Mijn 6hv nr.1 heeft nu 250+ vluchten erop zitten.
    Ik heb laatst de linkjes van de bladehouders naar de swash vervangen. Deze waren waarschijnlijk nog een hele tijd goed maar beter te vlug dan te laat vervangen.

    Dat is het enige onderhoud wat ik tot nu toe heb gedaan. En nee ik heb gelukkig nog geen crash gehad waardoor de helft al vervangen was ;-)
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    250 vluchten en dan een paar linkjes... das niet gek.


    ik zit zelf nog even vast op servo keuze.... waarom zijn er in vredesnaam zo veel servo's haha.

    afijn, ik hoef geen servo's voor hard-3d.
    Wat ik vlieg is beginnend soft 3d.
    Dus servo's van 100 euro per stuk zijn aan mij niet besteed.

    Dus ik was al een beetje op Savox uitgekomen.
    Via het HF forum al gekomen op 3 types... maarja, keuzes keuzes.

    1 User gebruikt de:

    Savox 0257 on Cyclic
    Savox SH-1257MG Tail

    En een andere user gebruikt alleen maar:

    Savox SH-0261MG


    Maar het lijkt me toch dat je voor de staart een snellere servo wil hebben dan voor je cyclic ..
     
  9. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    volgen Kristof??? wat dacht je van wat bouw pics van je 6HV Ultimate!!!;);););)

    Idd wel een snelle servo op de staart!
     
  10. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Oost west Compass best!
    Heb er drie en echt super machientjes die mij al een paar jaar veel plezier brengen.
    Vliegen uit de doos perfect en modificaties niet nodig maar je moet het lef hebben om eens iets anders te kopen dan de gevestigde merken.
    Zelfs mijn nieuwe Logo 550SX staat onder het stof omdat ik verslaafd ben aan die Compass monsters.
    Heb er allemaal Savox servos inhangen en ja Rigidheli is de shop to be!
    Geloof dat het landingsgestel wel eens wil breken maar dat is misschien al verholpen.
    Heb er zelf nooit last van gehad.
    Relatief weinig kosten na crashen maar de bladen zijn natuurlijk de duurste onderdelen.
    Onbekend maakt onbemind!
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Zou je eens kunnen vertellen welke types jij gebruikt van savox ?
     
  12. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Op de Compass 500 voor de staart Savox SH-1290 MG
    Voor de tuimelschijf(swash) 3 x Savox SH-1250 MG

    Ik heb de FBL uitvoering en ik kan je aanbevelen om dan eventueel de specale witte kunststof servohevels te gebruiken voor Futaba of JR gerelateerde servos eveneens verkrijgbaar bij Mr.Rigid.

    Mocht je crashen dan gaat de binnen vertanding van de hevel die op de servoas zit stuk maar blijven je tandwielen meestal heel zo is mijn ervaring.
    Bling bling alluminium is mooi maar heeft ook nadelen.

    Mocht je de 6-HV gaan bouwen dan heb je andere Savox servos nodig maar dat moet je maar laten weten.

    Mij bevallen ze tot nu toe uitstekend.
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Oke bedankt voor je post,

    Wil van 't voorjaar waarschijnlijk nog een keer richting brabant om wat compass heli's te zien vliegen en dan combineren met een bakkie koffie bij Ridgid.
     
  14. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Gevaho vertelde me al dat ze regelmatig vliegen met Compass heli's... dus dat komt wel goed.

    en ook een 2e bakkie laat ik niet schieten ;)
     
  16. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België

    U vraagt wij bouwen :D

    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
     
  17. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Nice! Echt bling bling die mks servo's!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat ziet er al gaaf uit, nu begint 't bij mij helemaal te kriebelen haha
     
  19. MikeOscar

    MikeOscar

    Lid geworden:
    9 jan 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooi dat er een dedicated topic is voor Compass fanaten. Persoonlijk vlieg ik met veel plezier met de Atom 500, 6HV en de 7HV. Van deze drie is de 7HV mijn favoriet, het vlieggedrag is zo voorspelbaar. Tegenwoordig doe ik nieuwe figuren altijd als eerste met de 7HV, om het daarna pas op de 6HV en 500 te proberen. Echt een top heli.

    Ik ben erg benieuwd wat de gebruikservaringen zullen zijn met de nieuwe 6HVU. De oorspronkelijke 6HV vliegt goed, is ontzettend veel heli voor weinig geld, maar vliegt naar mijn mening niet zo rustig en vertrouwenwekkend als zowel de 500 als de 7HV. Hopelijk is dit opgelost met de nieuwe 6HVU, al moet ik zeggen dat deze versie wel een stuk duurder is geworden.

    Als laatste is er nog de Atom 500. Deze heli vliegt bijna als een mini-7HV (iets wat overigens ook wel eens over de warp 360 wordt beweerd), rustig, fijn en zeer voorspelbaar vliegend. Deze heli is echt een ideale werkpaard, alles is lekker beefy (zonder dat de heli zwaar aanvoelt in de lucht) waardoor crashschade altijd minder is dan je verwacht. Onderdelen zijn ook nog eens lekker goedkoop. Ik heb mijne nu in de verkoop staan, maar de enige reden daarvan is dat ik het gewoon leuker vind om met grotere heli's te vliegen, niet omdat er iets mis is met de Atom 500 (integendeel...).
     
  20. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heb al heel wat over de Atom 500 gelezen en zou er graag eentje aanschaffen. Ben nl. aan het kijken om na mijn mCPx over te schakelen naar een 450 of 500.

    MAAR...
    Slechts één (officiële ?) dealer in België/Nederland. Toch als ik de website van Compass mag geloven. En is voor mij niet bij de deur...
    Vind ik een serieuze tegenvaller ivm. de spare parts.

    Akkoord, je kan de onderdelen online bestellen bij die shop maar da's telkens verzendingskosten en wachten. Ik heb liever een shop vlakbij waar ik kan langsrijden, ook al om info te vragen bij problemen.

    Verder ben ik wel fan van Compass. Voor zoveel ik er van ken en over gelezen hebben zijn ze meer dan OK en niet extreem duur.
    (heel misschien moet ik toch maar eens een afspraak maken met mijn voorganger hier in dit topic en naar Amsterdam afzakken...)
     

Deel Deze Pagina