Comper Swift

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door DHG500, 27 jan 2010.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zoals al aangekondigd in dit topic ga ik de Comper Swift bouwen. Spanwijdte 44 cm.
    Het plan is uitgegeven door Veron en getekend door Phil Smith.
    Met dank aan Wout Moerman die op zijn website een vertaling van Michael Stuarts zeer uitgebreide bouwhandleiding voor dit rubber-VV toestel heeft opgenomen.
    Ere dus wie ere toekomt!

    Oorspronkelijk is dit een toestel met 18" spanwijdte (45,7 cm) met alle onderdelen en ribben uit 1/16" balsa gesneden. Dat is 1,58 mm en ik kon alleen beschikken over 1,5 mm zodat ik, om dat te compenseren, de tekening met 5% verkleind heb. Dan kloppen alle maten weer. Vandaar de 44 cm spanwijdte.

    Overigens vraag ik me af of dit wel de Comper Swift is en niet een Comper Gipsy Swift. Het toestel heeft niet de Salmson A.D.9 of Pobjoy R stermotor maar vermoedelijk de de Havilland Gipsy lijnmotor. Dit geeft uiteindelijk een heel andere neus. De drie laatste toestellen uit de Swift lijn zijn met deze motoren uitgerust. Zie de foto's onderaan.

    Dit is mijn eerste te bespannen, open constructie die ik bouw dus ('please, bear with me') de nodige beginnersfouten liggen al op de loer.

    Ik heb het bouwplan van een kopie met thinner overgebracht op het balsa. Daar ging het al mis; te weinig thinner en je hebt geen afbeelding (in spiegelbeeld, dus de nummers met potlood in normale richting op het hout geschreven), te veel thinner en de inkt loopt uit in het hout.
    Beide situaties deden zich voor dus is het goed dat ik het origineel heb waartegen ik de onderdelen kan controleren. Liever iets te groot uitsnijden dan te klein. Ik kan wel afschuren maar niet bijschuren :cool:.

    De gebruikte, beschikbare bouwplank bleek uiteindelijk te hard en heb ik na de eerste rompzijkant vervangen door een dik stuk hardschuim (Roofmate (R) ). Nu blijven de kopspelden veel beter zitten en kan ik de tweede kant rechtstreeks op de eerste bouwen zodat ze exact even groot kunnen worden.

    Onderstaand de foto's van het werk tot dusver.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Comper Swift:
    [​IMG]

    Comper Gipsy Swift:
    [​IMG]

    Beoogd eindresultaat:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Leuk dat je de Comper gaat bouwen. Ik hoop dat ik je voor kan blijven met het vertalen van Mike Stuarts website!

    Wout
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Inderdaad is het gebruikelijk dat wij op het continent van Europa 1,5 mm gebruiken voor 1/16". Ook voor andere maten gebruik je gewoon de dichtstbijzijnde maat. Voor dit soort modellen maakt dat niet zoveel uit, voor het gewicht is selectie van goed balsa veel belangrijker. Daarom is het ook niet zo zinvol om verlichtingsgaatjes in de ribben en zo aan te brengen. Wat in dat geval zinvoller is, is om, als dat kan, andere dimensies te gebruiken, maar je moet eigenlijk wel een beetje ervaring hebben om in te kunnen schattten waar je iets dunners kunt gebruiken. Het model ziet er zo in ieder geval al ontzettend leuk uit!!!
    Voor kleine modellen, waar de krachten niet zo groot zijn, kun je inderdaad prima roofmate als bouwplank gebruiken. Ga zo door!
     
  4. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Voortgang (gebrek daaraan) Comper Swift

    door prive omstandigheden een tijdje rustig gebleven op het bouwfront.
    De beide romphelften zijn klaar en worden momenteel middels de spantjes met elkaar verbonden tot een heuse romp.
    Helaas blijkt er toch enige torsie opgetreden zodat ik de staartzijde nu weer losgesneden heb om dit deel alsnog uitgelijnd te herlijmen.
    Bij het maken van de dwarsspantjes heb ik inmiddels ervaren dat het beter werkt om de uitsparingen voor de langsspantjes uit te vijlen i.p.v. uit te snijden. Scheelt een hoop breuk.....

    De contour komt er aardig in maar ik merk wel dat ik toch nog steeds een te enthousiaste lijmer ben. Ik zit al op 4 gram terwijl spantjes F1 t/m F6 nog geplaatst moeten worden. Hoe ik onder de 25gr. moet uitkomen weet ik nog niet.....
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  5. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Grrrr. spantje F11 bleek verschoven tijdens het uitharden. Bij het lossnijden zie ik kans de halve staart te breken en de helft van de verbindingen achter F9 los te breken. Hopelijk krijg ik de knik bij de breuk eruit. Eventueel maar even sandwichen en na harding zoveel mogelijk afschuren....
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, heb je het idee van onder de 13 gram losgelaten? Wees gerust, ook al zit je nu op 4 gram. Ik houd altijd vast aan het idee dat wanneer je nu op 4 gram zit je hooguit 4 gram op het totaal gewicht had kunnen besparen. En dat is niet zo erg. Bij schaalmodellen zit het gewicht ook vooral in de romp omdat daar de meeste onderdelen en lijmpunten zitten. Dus de vleugels zullen niet veel hoeven te wegen. Wel hel belangrijk is dat je de staartvlakken zo licht mogelijk houdt. Dus gebruik voor het kielvlak het allerlichtste balsa wat je kunt vinden, of maak het kielvlak opgebouwd in plaats van uit 1 stuk.
     
  7. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dat had ik inmiddels zo ook al bedacht en uitgesneden.
    Nu ik even met spit geveld ben kan ik liggend met een snijmatje op schoot in ieder geval rustig alle noodzakelijke delen uitsnijden en profileren.
    Vrouwlief mag 's avonds de bank weer stofzuigen :cool:

    Af en toe even naar de laptop lopen om in beweging te blijven. Zitten even beperken. Nu ja, er komt hierdoor in ieder geval weer een beetje schot in de bouw!
     
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Kielvlak is inmiddels gebouwd en in twee delen (met roer dus). Een beetje zoals op onderstaand plaatje (iets andere opbouw).
    [​IMG]

    Als scharnier denk ik het bindmateriaal te gebruiken dat je vaak om dozen kopieerpapier ziet. Dat is in de lengterichting stabiel en toch buigbaar. Je kunt het ook in een richting omknikken en 'vastzetten' op een gewenste hoek. Dat laatste lijkt me voor het trimmen handig.

    [​IMG]

    Even de kopse kanten insnijden, een strookje band (hoekjes iets afschuinen) met wat UHU-hart erin, doorboren en een borgpennetje (hout) erin en klaar is Bob. Iemand anders een betere huis-tuin-en-keuken suggestie?

    Tot slot, wat is beter, eerst het scharnier en dan bespannen of juist eerst bespannen en dan scharnier (én borgpennetjes!) monteren?
     
  9. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Leuk zo'n Comper Swift! Hier op de club is ook een nieuwe schaalvlieger begonnen aan een Comper. Paar tips:

    -Weet niet waarmee je alles in elkaar lijm? Bij dit soort modellen werk ik zowiezo niet met secondenlijm. witte houtlijm is ook niet echt handig, schuurt behoorlijk lastig na en zijn lastig los te nemen...
    Handiger vind ik het om Uhu Hart te gebruiken en deze te verdunnen met aceton. werken uit een potje met een staaldraadje met een oogje eraan gebogen zorgt er voor dat je goed kan doseren. Schijnt overigens ook nog lichter te zijn als witte houtlijm.

    Ook groot voordeel is dat deze lijmverbingen met een penseeltje aceton weer los te nemen zijn en te corrigeren. Dus dan hoef je niet te snijden en te breken en kun je de bestaande lijmverbinding hergebruiken. Vooral bij deze relatief kwetsbare modellen best fijn...

    -Helemaal met Wout eens over gewicht! Gros van het gewicht zit meestal in de romp. Probeer inderdaad alles wat achter je vleugel zit licht te houden; hier kun je echt gewicht winnen of verliezen doordat je dadelijk meer lood nodig zou hebben om zwaartepunt goed te krijgen.

    -Hmmm... Eerlijk gezegd zie ik dat kunstof als scharnier niet zo zitten... Ken het spul wel. Ik gebruik zelf altijd de draad waarmee je vuilniszakken dichtbind 9zonder het witte plastic) of evt. koper van vergelijkbare maat. Lijkt wat zwaar, maar je hebt maar korte stukjes nodig. Deze draadjes positioneer je altijd bij een rib. Bij model van jou zouden evt. 3 stukjes afdoende zijn (dan twee tussen roer en kielvlak en eentje tussen roer en romp).
    Volgorde: Gaatjes maken, uitlijnen en checken, bekleden, staaldraadjes inlijmen en roer+kielvlak samenvoegen.
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, wat vervelend dat je door spit bent geveld! Ik weet niet of je zin hebt om telefonisch even bij te kletsen, ik ben vanmiddag en vanavond thuis.

    Wat betreft de scharnieren, ik gebruik ook het binddraad wat Roel noemde, maar ik haal het uit de bindstripjes van boterhamzakjes. Ik heb ook wel het aluminium van waxinelichthoudertjes gebruikt maar ik geloof dat ik de draadjes uit die bindertjes prettiger vind werken. Maar het uitproberen van een ander materiaal hiervoor heeft ook zijn charme dus je kan gewoon eens proberen met dat kunststofband. Ik ben wel benieuwd.
     
  11. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    ik bouw hem ook en ik lijm hem met pu lijm
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Koen: PU-lijm is véél te zwaar voor een modelletje van dit formaat, dat kun je dus beter niet doen. Mijn ervaring is ook dat ouderwetse balsalijm (celluloselijm, met name UHU Hart) dat verdund is met wat aceton het beste werkt.

    en DHG500 (Bob?): Ik gebruik vaak wat dikker koperdraad uit spoeltjes in trafo's, electromotoren en dergelijke. Voordeel daaraan vind ik dat het niet bros en dus breekbaar wordt als je het nogal eens moet verbuigen.

    Dat spul waar ze verbakkingen mee dichtmaken, wat jij bedoeld, is volgens mij prima bruikbaar op grotere RC-modellen. Het 'geheugeneffect' wat jij beschrijft, dus dat het in dezelfde stand blijft staan waarin je het buigt, vind ik in de praktijk erg tegenvallen. Het heeft juist erg de neiging om voor een groot deel naar de basispositie (dwz ongebogen) terug te keren.
     
  13. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)

    Ook mogelijk met 'cellulose thinner' te verdunnen?
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Jazeker, maar op grond van verschillende argumenten hebben verschillende mensen voorkeuren voor aceton dan wel thinner. Ik gebruikte vroeger altijd thinner, maar tegenwoordig meestal aceton, niet omdat ik nou zoveel verschil merk, maar meer omdat geweldig goede bouwers, waar ik veel bewondering voor heb, meestal aceton gebruiken, dus leid ik daaruit maar af dat aceton iets beter zal zijn. Met aceton verdunde lijm droogt sneller. Dat kan soms een voordeel zijn, maar is in andere gevallen een nadeel omdat je minder verwerkingstijd hebt.
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Inderdaad droogt lijm verdunt met thinner trager en dat is volgens mij het enige verschil. Uiteindelijk is de sterkte gelijk, maar het duurt langer voordat deze sterkte is bereikt.

    Poly-Urethaanlijm lijkt mij inderdaad wat zwaar, maar ik weet dat in Amerika dit wel meer wordt gebruikt. Zij gebruiken dan Gorilla Glue en ik weet niet hoeveel dit lijkt op "onze" PU lijm. Ik heb ook wel met PU gewerkt, vooral bij schuimmodellen en ik vindt het vrij lastig werken omdat het traag droogde. Dan gebruik ik liever witte houtlijm of hobbylijm. Maar als je PU heel zuinig gebruikt zal het vast wel goed kunnen werken. En het drogen is te versnellen door de lijmverbinding wat vochtig te maken.

    Wout
     
  16. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    ;)hij hoeft ook niet te vliegen
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Waarom niet, het is toch veel mooier als het wel vliegt? Anders kun je net zo goed een plastic model bouwen.
     
  18. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    1.ik begrijp niet hoe ik aan span papier moet komen
    2.dit vint ik leuker
    3.ik heb geen andere lijm in huis
    + hij wordt dus niet vliegend
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Allemaal goede redenen. Wat ik nog mis is dat het ook er lastig is om aan een goede propeller en goed rubber te komen. Gewoon doen wat je leuk vind!
     
  20. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    inderdaad dat ook
     

Deel Deze Pagina