Comper Swift

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door DHG500, 27 jan 2010.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Volgens mij is de opmerking glad van Wout betrekkelijk. De Gampi kent wel degelijk een aanzienlijk microrelief die de gewenste grenslaag zal produceren. Daarom heeft een golfbal ook zoveel kleine putjes in plaats van enkele grote :D.

    Onderstaande een willekeurig webplaatje van Gampi-papier:
    [​IMG]
     
  2. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Het is lang stil gebleven op Comper-front maar ik heb nu de eerste bespanningsschreden gezet aan de staartzijde; vlakke losse delen die goed afzonderlijk te behandelen en plat te leggen zijn.
    De Gampi zit er nu met een klein beetje witte houtlijm op, is redelijk mooi glad erop gekomen en ligt nu te drogen.
    Ik ga hier de parketpolish/methode op uit proberen zoals deze door Wout Moerman ook op zijn website beschreven wordt. Als het op deze onderdelen goed gaat ga ik op deze wijze verder met de romp.

    Ik ben benieuwd......
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, mooi dat er weer schot in zit. Als je nog wat gekleurd spanpapier wilt hebben kan ik wel wat voor je klaarleggen, bijvoorbeeld een velletje rood en blauw.

    Wat het werken met Parket Plus betreft, pas op dat de boven en onderzijde van de bespanning niet aan elkaar kleeft. Dat is eigenlijk het enige wat hierbij mis kan gaan.

    En zorg dat de vezelrichting van het papier aan beide zijden de zelfde richting heeft, anders wordt het chips.

    Groetjes,

    Wout
     
  4. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Graag, ik neem buiten MBF wel contact met je op.

    Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen :cool:. Heb ik kunnen oplossen door beide zijden nogmaals te bevochtigen en met een beetje wapperen kwam het weer los. Pfoeiii

    Bedankt voor die waarschuwing, ik had 'm zelf ook al bedacht.

    M'n andere (meer grofstoffelijke) bespanningsoefening is ondertussen wel erg mooi geslaagd zodat Job nu kan gaan trimmen.

    Groetjes,

    Bob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Na een fijn bezoek aan Nederland te hebben gebracht afgelopen weekend heb ik mij die parket plus aangeschaft waar Wout mee werkt. Kun je daar bijvoorbeeld ook de balsa onderdelen van de Comper Swift die niet bespannen worden ook mee beschermen?

    Parket Plus kan dus ook als alternatieve vernis voor balsamodellen gebruikt worden?
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Tja Gunther,

    als je kijkt welke ingrediënten er allemaal inzitten; (http://www.scjproducts.info/corporate/include/pids_msds/documents/350000012697-P+-nl.pdf)
    dan zul je geen last meer hebben van houtworm, boktor en dergelijke.:cool:

    Er komt wel een licht kunststof/achtig laagje op je balsa maar dat blijft vrij zacht. Dit in tegenstelling tot vernis dat vrij hard wordt.
    Je balsa zal dus wel enigszins tegen vocht beschermd zijn maar zal er niet harder en-of sterker van worden.
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn ervaring is dat het wel degelijk sterker wordt, maar echte spanlak heeft een betere sterkte/gewicht verhouding. Dat het zachter is hoeft geen nadeel te zijn, dan zal het ook niet barsten.
     
  8. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Bij spanlak leg ik 50% verdund 2 lagen aan en daartussen laat ik het een nachtje drogen.
    Hoe wordt dat het best gedaan bij Parket Plus? Ook verdunnen en hoeveel lagen?
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb wel verdund gewerkt, maar werk nu meestal onverdund. Maar dit is vooral afhankelijk van hoe gelijkmatig en dun je de lagen kunt aanbrengen. 2 lagen is bij mij voldoende.
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik heb het op de staart ook onverdund toegepast in twee lagen. Naar mijn idee ook voldoende.
     
  11. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ben nu alle stringers, ribben en schotten nog eens aan het schuren. Enerzijds om ze mooi af te ronden voor het bespannen, anderzijds om er zoveel mogelijk gewicht af te halen.
    Eeuwige vraag is natuurlijk, hoever zal ik gaan......
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zou stoppen met schuren voordat je te ver bent .... :D Reparaties voegen meer gewicht toe dan wat je met schuren kan bereiken aan gewichtsbesparing.
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Haaa, dat klinkt een stuk beter dan spuiten en slikken. Ik zal gauw kijken en waar gepast reageren.
    Hopelijk kan ik morgen weer wat aan mijn compertje doen. Ben de laatste tijd vooral Job aan het helpen met zijn Graupner Pilot (vleugelschades herstellen) en motoren reviseren/draaiende krijgen (maar dat is in dit draadje off topic).
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    En, nog wat aan je Comper kunnen doen? Over een maand is de IIFI, misschien kun je hem dan invliegen?

    Vleugelschade hestellen klinkt goed, het geeft in ieder geval de indruk dat er flink mee gevlogen is. Die motoren, zijn dat tweewielers of zijn dat vliegtuigmotortjes?

    Groetjes,

    Wout
     
  16. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Gezien de volle agenda t/m augustus zit IIFI er niet in, hobby op laag pitje, enkele vluchten met Job en zijn Graupner Pilot daargelaten.

    Motoren: hier zijn zowel tweewielig (1:1, klassieke BMW), vierwielig (1:1 klassieke Land Rover) als voor RC gebruik bedoeld (Cox TeeDee 0.051 en OS FS 40S). Voor de laatste wacht ik op onderdelen.

    Ik puzzel nog wel op de vleugelbevestiging op de romp. Een enkel randje lijm tussen centrale vleugelrib en centrale stringer bovenop de romp vind ik wel mager, te meer daar de hoeken in alle richtingen goed gesteld moeten zijn.
    Wat zou je mij adviseren? Hoe zorg ik dat de romp L-R verticaal onder de hartlijn van de V-stelling krijg én ook de vleugelhoek t.o.v. de horizontaal V-A juist is?
     
  17. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Juist terug van vakantie even de status van de div. bouwprojecten (Comper, Westerly en Fijn Zwevertje (zie mijn statistieken) gecheckt en verdrietig geworden van de compervleugel. De V-stelling is eruit doordat de doos met het model gedurende de vakantie is omgevallen (heb de oppas gevraagd de pC-stekkers uit het wandcontact te trekken). Hierdoor hebben andere onderdelen op de kale vleugel gelegen en deze plat gedrukt.
    Zal ik dus opnieuw moeten doen.

    Eerst even de Westerly gaan invliegen en het Fijne Zwevertje afbouwen. Dan komt de Comper weer aan bod. Even geduld dus svp!
     
  18. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Er wordt weer aan de Comper gewerkt. De V-stelling zit weer in de vleugel en er lijkt gelukkig geen torsie in te zitten.
    Bij nadere beschouwing bleken door het omvallen van de doos ook de rechter langsliggers (boven én onder) gebroken. De reparatie ervan leverde met mijn dikke vingers weer een aantal andere reparatiespots aan de staart op.
    Uiteindelijk heb ik voor een goede structurele samenhang twee balsa 'schetsplaatjes' moeten maken zodat alles weer redelijk uitgelijnd en degelijk vast zit.
    Wout had waarzeggende gaven toe hij aangaf dat je niet te ver moet schuren omdat de reparaties het toestel zwaarder maken.
    Nu ja, dan wordt dit maar geen wedstrijdklasse, als hij maar leuk gaat vliegen!

    Nu de vleugel weer OK is heb ik hem afgelopen week bespannen en zojuist in de parketpolish gezet.
    Blijft altijd spannend. Heb je net je stinkende best gedaan het Gampi papier (ca 11g/m2) er zo strak mogelijk op te lijmen dan zorgt de polish ervoor dat alles nat en slap tussen de ribben hangt. Maar als je dan een half uur later kijkt staat het strakker dan tevoren.
    Omdat ik daar nu op wacht was dit een mooi moment voor deze update!

    Onderstaand een paar plaatjes van het werk in mijn nieuwe maar nog rommelige werkhok. Ik heb het afgelopen jaar de bergvliering geïsoleerd, afgetimmerd en van een laminaatvloertje voorzien, dakramen geplaatst elektriciteit aangelegd en een bureau en stellingen geplaatst; stahoogte recht onder de nokbalk is 1,63 m, entree gaat via een vlizotrap. Voor de veiligheid (en om een weg naar buiten te houden) heb ik een brandblusser op het bureau staan.

    Het is niet groot maar een lekkere stek om te werken!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Leuk om je nieuwe zolder te zien. Het ziet er ruimer uit dan dat ik mij had voorgesteld uit je beschrijving, en ook lekker licht. Die brandblusser op het bureau, gebruik je die als stormram wanneer je een weg naar buiten nodig hebt? Klinkt drastisch!

    Ik zie dat je Bruynzeel parketpolish gebruikt, is dat ook acryl op waterbasis? Zoals je weet gebruik ik Pledge Parketplus, ik ben benieuwd hoe jou de Bruynzeel bevalt.

    En ik ben naturlijk heel benieuwd hoe het Gampi is na het drogen. Gampi spant meestal erg sterk en in 1 richting meer dan in de andere.

    Groetjes,
    Wout
     

Deel Deze Pagina