Complete bouwtekeningen Akerboom kotter Waddenzee 20 meter 1965

Ik heb digitaal en op papier beschikbaar bouwtekeningen, fotos en bestek van de Waddenzee, Akerboom bouwnummer 451. Voor de modelbouwer lijkt het me een overzichtelijk schip en leuke uitdaging:
Niet te groot, betrekkelijk weinig ingewikkelde details, karaktervol, historisch, en vooral veel informatie van bekend.

De boot heeft zeeg en dekronding, kruiserkont met ronde kimmen en kimkielen, steven vol maar niet lomp, de proporties kloppen en doordachte maar niet overbodige details, enkele schroef met schroeftunnel en dubbelplaatsroer.
Beschrijving dekindeling: Stuurhut (met gevormde schoorsteen), vislierfundatie ( lier zelf ontbreekt), twee koekkoeken (werf-af ,waar anders in plaats dekluiken naar visruim zouden zijn), luikhoofd van nettenruim, mast met boom, ankerlier, luikhoofd ankerpiek, klapmuts.

Deze boot is gebouwd als Inspectievaartuig ‘Waddenzee’ , voor de visserij inspectie op de Waddenzee als opvolger van de houten botter VI-2.
De boot heeft maar liefst 40 jaar dienst gedaan vanuit Den Helder, Den Oever en Harlingen, met name m.b.t. mosselvisserij en beheer van de percelen.

• Opdrachtgever: Ministerie LNV, Directie Visserijen
  • Toezicht: Rijksvaartuigendienst Bouwnummer RVD 140
  • Naam: Waddenzee, later hernoemd Cornelis Bos
  • Ontwerper en bouwbegeleiding: P.Intveld Delft Ordernummer 2099
  • Werf: Akerboom bouwnummer 451
  • Bouwjaar: 1965
  • Afmetingen: 21,65 x 5,2 x 1,6 diepgang, mast 10,5m
  • Holte 2,45
  • Motor Daf 1160, was Kromhout 6cil 180pk
  • Waterverplaatsing 78 ton
  • Tonnage 134
Beschikbaar:

• Tekeningen van de ontwerper en het bestek
  • Tekeningen werf, w.o. lijnenplan, spantenlijst, correspondentie
  • Foto’s
  • Historie, verslagen, verhalen, logboeken, namen, plaatsen, jaartallen

Ik vindt het – niet zonder reden - een mooi schip, en vindt het leuk als er een model van zou bestaan.
Voor de modelbouwer die van plan is deze boot te bouwen of andere geinteresseerden heb ik de bouwtekeningen beschikbaar.
Dat wilt zeggen tegen kostprijs; portokosten en DVD-schijfje.
De boot zelf is onveranderd dus detailfoto’s en meten aan boord in Rotterdam is mogelijk.

Nieuwsgierig en meer weten, neem contact op !

118354aa410d361b86.jpg

118354aa410d2ab7fd.jpg

118354aa4112f95755.jpg

Groeten Walter Kakebeeke,

(walterk1974 hotmailenzo)

NB 1 Ik ben de eigenaar, en mijn uitdaging is de boot te behouden en haar geschiedenis ontrafelen. (Aanvullingen, aanverwante informatie en fotos welkom) Als ik meer tijd zou hebben zou ik het zelf willen doen, maar ik heb ander schilderwerk :).
NB 2 De boot lijkt op, maar is niet een van de betonningsvaartuigen Waddenzee, Slenk en Lauwers. De Slenk en Lauwers zijn ook gebouwd bij Akerboom. De Waddenzee van het loodswezen is waarschijnlijk wel weer van de hand van Intveld.)

Laatst bewerkt door een moderator:
dWmi
dWmi

Dit is een van de vele tekeningen; een aantal spanten uit het constructieplan.

118354aa411ddf2a5a.jpg

Een digitaal model

Ik ga in ieder geval de boot als digitaal model bouwen.
En daarna er een bouwtekening, kartonnen bouwpakket of iets anders van maken.

De man met de pet is Cornelis Bos trouwens.

118354aa419c0a5fdf.jpg

wat een mooi schip

zou hemgraag eens bouwen ben nog niet echt bedreven in het bouwen van een romp maar zou het graag eens proberen ,hulp van het forum is er zat

zou zeker graag eens fotos maken gezien de afstand moet dat geen probleem zijn

hoor graag waar

vriendelijke groeten
henk

Hallo WalterK,

Ik ben ook erg geintereseerd. Deze wil ik ter zijner tijd heel graag bouwen.
Laat maar weten wat het kost.

Groeten Femke Akerboom

Hallo Walterk,

Ben zeer geinteresseerd in de cd en het schip natuurlijk.
Laat maar een rekeningnummer weten en wat de kosten zijn.

Groet, Cees

Ter info: Kosten zijn 4 euro; te weten DVD, envelop en postzegel.

@CW en Femke;
Ik heb even weinig tijd gehad voor hobbys en dus mijn 'digitale model' en het modelbouwforum wat minder goed bijgehouden. Lees net jullie reactie en heb een PM gestuurd.

Laatst bewerkt:
Hoi Walter,

Ook een mailtje naar ...@hotmail.com gestuurd met mijn adresgegevens.
De 3 euri's zijn overgemaakt en ik hoop het dvd'tje snel te krijgen.
Heb ik van de winter weer iets leuks te doen..
Groet, Cees

Bedankt voor de cd met gegevens,
Het is echt heel veel!!!!
Top man.

Ben er erg blij mee!!!!

Met name geschikt voor scratch-built.
Heb ondertussen een stuk of 10 DVD's verstuurd maar geloof niet dat iemand hem al gebouwd heeft.

Heb het lijnenplan ondertussen ook 2D digitaal beschikbaar.
full

De eerste die een model heeft gemaakt met een bouwdraadje op MBF mag eens meevaren.

Hallo Henk,

1:50 Algemeen plan
1:25 Grootspant
1:25 Schroefraam

1:20 Lijnenplan
1:20 Constructieplan
1:20 Huid en dekplaten
1:20 Spanten
1:20 Dekhuis

1:10 Detail tekeningen
1:10 Mast
1:10 Mastkoker
1:10 Schijnlichten
1:10 Luiken
1:10 Kettingbakken
1:10 Kimkielconstructie
1:10 Roer
1:10 Teak houten deuren
1:10 Diverse betimmering tekeningen

(Alles in een opdracht 1:1 laten scannen van originele afdrukken. Maatverschillen zullen dus miniem zijn.)

De dvd’s zijn hier vorige week in de bus gevallen.
Ik heb rustig de tijd genomen om alles eens grondig te bekijken.
En ik mag zeggen hoed af voor al deze informatie. Prachtige foto’s, heel de geschiedenis van de boot, kortom gewoon alles wat je nodig hebt om er een prachtig ex van te maken. De tekening van de romp is prachtig, alleen zal niet iedereen ACAD op zijn computer hebben. Een klein minpuntje is dat er buiten, enkele foto’s, geen informatie is over de lier (dat noemen we hier muggenziften).

Rudy

beste walter ik ben wel geintereseerd in de tekening daar ik nauw kontakt heb met akerboom wat zijn de kosten van de dvd en dig tekening
gr piet meinderts

Back