compressor geruisdemper + video

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Zore, 9 jan 2011.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    There Is A Fine Line Between Genius And Insanity
     
  2. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Deze bijdrage heeft niets te maken met het onderwerp. Het gaat echt over het luchtfilter van mijn compressor.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    Let eens een beetje op je taal gebruik. Dit soort woorden doe je maar op school of op hyves.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  4. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Mijn opmerking mag u rustig vervangen voor bijvoorbeeld "tjonge" daar heb ik geen problemen mee.
     
  5. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ik doe mijn uiterste best een verhaal te houden. Meer kan ik er niet aan doen.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Moet je wel alles quoten he?
    bericht 3
    de regels zijn wel erg uit hun verband getrokken op deze manier.

    Het zou je ook sieren zelf dat "tjonge" woord te plaatsen in je eigen bericht.

    Dat kan als je naar dat bericht gaat en "edit" - knop gebruikt.
     
  7. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    update 08

    Hallo allemaal,

    Het filterhuis past niet goed op de cilinderkop. Hebben jullie een oplossing laat het even weten alsjeblieft. Ik hoop dat alles lukt want dan kan er getest worden en is de compressor ook weer bruikbaar.

    [​IMG]
     
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    De discussie leiden is wat u wilt. Dat kan gewoon niet Baggeraar.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je zo schrijft denk ik dat niemand meer een tip zal schrijven ( als die er zou zijn :D)

    Mvg Johan
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ook hier geldt: laat elkaar even in elkaars waarde.
    Als iemand een compressor denkt te kunnen verbeteren: prima.
    Zoals eerder gemeld: iemand kan daar wat van leren en loopt tenminste niet op straat bushokjes in elkaar te trappen. Da's dus winst.

    Je kan verschillend denken over de wijze waarop iets wordt aangepakt. De wijze waarop de TS het probleem probeert te tackelen hoeft niet persé jouw manier te zijn. Leonardo da Vinci (niet te verwarren met Leonardo di Caprio)werd in zijn tijd ook niet begrepen.

    Ik wil twee inhoudelijke opmerkingen maken:

    1) Een compressor is geen motor.
    Een motor levert kracht. Een compressor neemt kracht af.
    Waarvan?
    Van de electromotor die het ding aandrijft.
    De compressor is, net als een dynamo of de kop van een acooboormachine een apparaat wat door een motor wordt aangedreven. Een "afnemer" dus.

    2) Jouw apparaat levert conform de specificaties van de fabrikant 95 db.
    Da's een beste bak herrie. Maar: heb je gemeten wáár die db's vandaan komen? Ik gok het meeste vanuit de zuiger. Daar gaat immers een klomp metaal naar boven en beneden, met een rotgang en over een kleine afstand. Elke keer een klap lucht uit de cylinder de ketel in... Vervolgens resoneert dat door de gehele machine heen, door de ketel, door het frame... Elke keer klappen. Dié maken de grootste herrie. Niét je inlaatlucht.

    Een theoretisch verhaal: het zou zo maar eens kunnen zijn dat, indien je een lange inlaatluchtslang aan je compressor bouwt, en je de compressor zelf geluiddicht isoleert en buiten zet, (dus qua geluid compleet geïsoleerd van het begin van die lange inlaatluchtslang) dat je binnen de lucht inderdaad in die verlengde inlaatbuis hoort stromen. Met ongeveer hetzelfde aantal decibels als een ventilator die je in een zomernacht naast je bed hebt staan.
    Te verwaarlozen dus.

    Wil je het geluid terugdringen kan je de volgende stappen nemen:
    1) goed onderhoud, dus op tijd smeren
    2) Mechanisch isoleren, dus op rubbers zetten
    3) Omkasten met stevig multiplex, waarbij je door verstevigingsbalken een eventueel synchroon meetrillen van je kast moet zien te voorkomen en aan de binnenkant gevoerd met stevig schuim. Dit geheel voorzien van een ventilator om warmtestuwing te voorkomen.
    4) Als jij zelf dan nog steeds last hebt van het lawaai, zet dan een gehoorkap op of doe (goede) oordoppen in.
    (En deel ze ook uit aan je buren, als die er last van hebben...)

    Succes!
     
  11. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Zucht, je hebt helemaal gelijk Roel. Jouw opmerkingen/kanttekeningen/adviezen zijn al vanaf post #3 door diverse forumleden, allemaal vanuit hun niet geringe eigen ervaring, naar voren gebracht. Wat de topic starter er mee doet moet hij vooral lekker zelf weten en hij zoekt het verder maar vrolijk uit. Ik ben allang afgehaakt omdat ik wel iets beters te doen heb....:D. Ik en anderen willen best helpen (en ik twijfel nu ook of de TS dit wel wil), maar dan moet de ontvanger ervoor open staan. You can lead a horse to water but you can't make it drink.

    Laatste advies aan de TS: google eens op: noise reduction aircompressors........
     
  12. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Bedankt voor jullie reacties.

    @allen, de inlaat luchtstroom is 200 Liter per minuut en is de capaciteit van de compressor. Ik moet het even nakijken voor de nauwkeurigheid, maar het getal verbleekt bij de luchtstroom van de koelvin want die blaast een pak lucht langs de koelribben van het cilinder. Praktisch betekent het een groot gat maken in de behuizing van de kast en ben je terug bij af.

    Een mechanisch iets wordt de trilling van het drijfwerk en was niet de discussie. Overigens heeft mijn apparaat wielen van rubber i.p.v. plastic wielen van goedkope merken compressors, dus demping is er wel. Het kan altijd beter maar nogmaals, het is de discussie niet.

    Bedenk dat het idee gaat over inlaat geluidsgolven en de inlaat luchtstroom blijft ongewijzigd. Verder wil ik er een filter element inzetten want het orgineel heeft ook die voorziening.

    De ademhaling a.h.w. van de compressor is gelijk aan die van bijv. een 2-takt motor alleen de geluidsgolven van de compressieslag blijven binnen de persleidingen en voorraadtank. Daarom hoef je je alleen maar te focussen op de luchtinlaat. Trek maar eens het luchtfilter van een bromfiets dan weet je hoeveel geluid er vandaan komt.

    Bijvoorbeeld, je ademt lucht in de longen en de omstanders horen de geluidsgolf van de vallende druk die zich verplaatst met, zeg 343 m/s. Dus de luchtstroom gaat de andere kant op.

    Dus kort samengevat beïnvloedt het onderdeel

    NIET DE LUCHTSTROOM.

    Het is bedoeld voor de demping van de

    GELUIDSGOLF AFKOMSTIG VAN DEZE LUCHTSTROOM,

    waardoor het rendement of anders gezegd het pompvermogen ongemoeid blijft. Dus geen verbrande elektromotoren en/of opgevoerde drukkleppen en zulke onzin.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laatste wat ik er over zeg:

    Ik rij Ducati. Heel erg luid.. (mag niet, ik weet t)
    Open luchtfilter vergeleken met standaard luchtfilter box... halve dB verschil.... Luchtinlaten zitten in een holte onder de tank.
    Maakt geen zak uit of ik dit meet met de originele ("stillere") uitlaten, of met de open racedempers. Het aan de binnenkant bekleden van de kuip ter hoogte van het blok.... 1 dB verschil

    Wat wil ik daar mee zeggen: het inlaatgeluid maakt maar een (klein) gedeelte uit van het totaalgeluid, en de "geluidsachtergrond" maakt weinig uit.... Het dempen van het mechanische geluid van het blok, zelfs alleen maar aan weerszijden, is effectiever.....

    Nogmaals... ga je gang, knutsel wat je wilt.... maar het resultaat waar je naar op zoek bent, ga je niet bereiken.

    Denk je nou echt dat ik mij nog nooit met geluidsmetingen en geluidsmaatregelen bezig gehouden heb???????
    Al vanaf dat ik modelvlieg, motorrijd (bij ook maar een halve dB teveel word je nu eenmaal van het circuit getrapt op sommige banen, zonder teruggave van het inschrijfgeld) en een vliegschool heb.....

    Groet, Bert

    (maar je zult vast wel een reden vinden om dit ook kwalijk, kwetsend of als volledige onzin op te vatten....)
     
  14. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ja de Terminioni uitlaten werken op je Ducati geloof ik graag. Dan wordt het een F16 maar wel heel gaaf.
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dito.

    Mvg Johan
     
  16. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Buiten de lijnen staan en commentaar leveren moeten jullie heren maar doen bij amateurvoetbal. Dus trap de sigaret uit en kom hier weer spelen. Ehh jullie willen het hè?
     
  17. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    De berekening is een bruggetje maar bedenk behalve Mozes verzuipt de rest in deze handel dus doe je voordeel dan kunnen de atheneum boeken in de kast blijven.
     
  18. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    update 09

    Hallo allemaal,

    Ik was nieuwsgierig of het ging lukken aldus het filterhuis is vandaag vastgeschroefd op de cilinderkop. De compressor pompt goed en loopt beslist geruisloos en dit is goed nieuws!!!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Wordt vervolgt.
     
  19. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Met 'geruisloos' bedoel je zonder geluid of bedoel je daar iets anders mee?
     
  20. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Klopt. De compressor is geruisloos. Gr. Marc
     

Deel Deze Pagina