Condensatoren voor regelaars

Ron, warmte beter kwijt lijkt me geen probleem als het niet te warm wordt zoals nu.

Zelfinductie? Hoe zit dat?

En de vraag is waar de condensatoren nou precies voor zijn.
Is het om een bepaalde frequentie eruit te filteren, dan zou je de waarde aan moeten houden.

Zelfinductie zou je het beste uit kunnen leggen door het te vergelijken met een bobine.
Zodra je de stroom van de bobine haalt krijg je een spanningspiek.

Bij Schulze staat iets over condensatoren plaatsen.
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/guide/gfutc-de.pdf

GJ

Laatst bewerkt:
De condensatororen zijn ervoor om inductie van accudraden te compenseren, dus je wilt niet dat de elco dan zelfinductie toevoegt, da's het paard achter de wagen spannen. Hoe lager elco zelfinductie en weerstand, hoe beter. Een goede condensator heeft zo laag mogelijke zelfinductie en weerstand.

Maar als warmte geen punt is,je draait toch bijna altijd op vol gas, maakt één grote of meerdere kleine niets uit. In de RCGroups link is de reden achter die elco´s goed uitlegd (lees: gejat door mij van andere elektrotechneuten aldaar).

Laatst bewerkt:
Bestaat er dan geen een regelaar die gewoon zijn ding doet, zonder alles aan te passen.
BV tm 5S Schultze 18.200
6S Markes 250/300
4S cc125/cc180

Ach, het kan geen kwaad wat extra condensatoren te hebben.

Zeker met een 5S accu waar de kabel van achter naar voor loopt, extra 15cm kabel!!!

De condensatoren zijn vooral van belang bij deellast waarbij de stroom met een hogere frequentie pulseert dan bij vollast.
Dus wanneer in F5B "traction control" wordt toegepast zijn ze eerder gewenst.
En alles wat Ron erover zegt klopt natuurlijk weer.
Rick

Hier staan overigens de originele caps die je op een P125/P180 terug vindt. Daar heb ik er overigens nog een boel van liggen als iemand er wat van wil hebben.

RUBYCON|35ZLH390MEFC8X20|CAPACITOR, 390UF, 35V | Farnell United Kingdom

Even de spec vergelijken; 390uf, 1.5A ripple, 29mohm
En die van mijn vorige post; 5uf, 13.8A ripple bij 25C, 10mohm

Dan zitten er op een P180 maar liefst 6 van die 390uf condensatoren. Daarmee wordt de impedance respectievelijk dan 4.83mohm volgens mij. Dus ik denk dan maar 2 stuks van die 5uf condensatoren TOEVOEGEN om op 5mohm te komen voor een gelijke waarde? Ron?

Voor een P125 met 4 stuks 390uf zou je dan op 7.25mohm komen en daarmee zou je beter 2 stuks van 1uf kunnen toevoegen?

CORNELL DUBILIER|935C1W1K-F|CAPACITOR FILM, 1UF, 100V | Farnell United Kingdom

En zo denken we nog even rustig verder.

Gr, jos

Laatst bewerkt:
Die 5µF condensator zullen qua capaciteit weinig zoden aan de dijk zetten als er al 390µF condensatoren gemonteerd zijn Jos.

Laatst bewerkt:
Ron, ik begreep nou juist uit dat draadje dat de capaciteit NIET belangrijk is maar de impedentie juist wel wat betreft het beschermen van de fets op de korte termijn. Op de lange termijn heb je dan die 390uf condensatoren en een stukje later komt de Lipo ook in werking. Er wordt daar gezegd dat enkel de 390uf condensatoren wellicht te traag zijn.

I explained in a private email a way to understand this. Think of capacitance as the size of a tank that you buy, say a tank to hold water, like a swimming pool. To fill or drain that tank I have to use a hose, and I can only flow water into or out of the tank for ... say 400 nSeconds. Now if I use a garden hose I can only flow a teaspoon or so, but if I get a firehose I can flow a few gallons, and if I get a 4 foot diameter pipe, I can flow thousands of gallons. If my tank holds 1,000 uf (gallons) but the pipe into/out of the tank (think ESR) is small, I cannot use the capacity of the tank to absorb or supply my water spikes. The pressure must buildup in the hose. Sometimes it holds, sometimes the hose (think FETs) blows up! I have capacitance (water) that I can't get to, so it serves no useful purpose to help with these short spikes. The big tank and small hose is useful however to water the flowers, when I have the "time" to let it run.

En

Lower ESR is pretty much always better. You can figure out what's "low enough", but again that's tricky to do. Same with "enough capacitance", but more never hurts. A combination of ceramics and low-ESR electrolytics is better than electrolytics alone.

:yes:

Back