Conrad NiCd accus

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Joeri_L, 21 jun 2004.

  1. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    OK, ik weet het, ze zijn troep, flut, bagger en verzin er zelf nog maar een paar :wink:, maar ik ga binnenkort op vakantie, en de auto gaat mee (die van m'n broertje ook, die van onze kennis ook :)), ik heb nog maar 1 accu, en wil er graag wat meer, maar aangezien ik nog niet zo rijk ben :)P), kan ik me niet al te veel veroorloven :wink:. Ik zat te denken om gewoon een Conrad accu te kopen, en daarmee de vakantie rond te bashen, waarna hij waarschijnlijk overlijdt, maar daarna met m'n verdiende vakantiegeld een (of meer) echte accu ('s) + lader te kopen.
    Is dit pure geldverspilling, die Conrad dingen, of is het wel geschikt om een paar weekjes mee rond te crossen, en daarna over te gaan op Sanyo's of iets dergelijks (ik heb nu een Sanyo 2000 pakket).
     
  2. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

  3. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Alleen jammer dat mijn huidige lader alleen NiCd aankan :?
    Komt na de vakantie wel, ik heb nog een 250 W ATX voeding 'gevonden', lader erbij, en NiMh'en maar :p
     
  4. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Volgens mij worden NICD en NIHM op dezelfde manier geladen maar verschilt alleen de afslag op de lader. Met andere woorden, het is verstandig om af en toe even te kijken of de accu handwarm wordt en hem dan van de lader af te halen als deze niet stopt. ( Correct me if i am wrong ;) )

    Mark
     
  5. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Ik heb een lader met tijdschakelaar (wat vervangen gaat worden, check eerdere posts maar), maar ik denk niet dat ik NiMh kan laden :??
    Als het wel kan, meld het me, zou fijn zijn :D
     
  6. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Met tijdschakelaar is zeker geen probleem. Sommige (de wat 'slimmere' laders) gebruiken bepaalde metingen (delta peak) om te kijken of de accu vol is. Dit verschilt voor NICD en NIHM. Wat niet verschilt is de manier van laden. Je zou dus met je huidige lader gewoon NIHM moeten kunnen laden. Het enige dat je even moet doen is de tijd wat langer zetten want meestal gaat er een stuk meer mah's in een NIMM

    Mark
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Mark,
    Voor je dit soort dingen gaat beweren zou ik eerst maar eens op zoek gaan naar de vele draadjes die er over het laden van NiCad en NiMH accus's zijn geschreven.
    Er zit wel degelijk verschil in het laden van deze types cellen. Inderdaat is het afslagpunt het belangrijkste verschil. De temperatuur en de snelheid van laden zijn echter ook van groot belang.
    Een tijdschakelaar gebruiken om NiMH accu's te laden zou ik sterk willen afraden. De kans dat je je accu er mee opblaast is gewoon te groot. NiMH kan namelijk veel slechter tegen te veel laden dan NiCad. NiMH moet je ook niet zo snel laden als NiCad.
    Nee, wil je NiMH accu's gaan gebruiken doe het dan goed en zorg voor een goede lader. Dat kost je minder accu's en zorgt voor een betere werking van je accu's.
     
  8. marco_b

    marco_b

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Duiven
    Ok, ik heb de nicd cellen van conrad gekocht voor in mijn 1:5 (beetje lef moet je hebben) en ze doen het uitstekend.
    En zoals ik in een ander draadje al vermelde, je hebt gewoon garantie, mits je er normaal mee omgaat.
    Dus als ze het maar heel even doen krijg je gewoon geld terug.

    Dus je kunt veel geld uitgeven, maar dan is het niet altijd beter.
     
  9. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    OK, bedankt!, dan koop ik gewoon een pakketje of 2 daarvan (m'n broertje ook), dan bashen we de vakantie wel even door, en als ze slecht blijken te zijn: Chemobox, als ze nog wat mee kunnen: Nog wat houden, tot ik betere accus heb :D
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een gevaarlijke laadmethode van twintig jaar geleden, gaat geheid een keer mis. Boem en wellicht ook een leuke fik.
     
  11. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Had t fout zie ik nu ja, sorry daarvoor.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik heb zelf ook enkele van deze conrad accu's gekocht samen met een paar vrienden: NiMH 3x3300 6 cell, MiMH 3x3000 6 cell, NiCd 1x 2400 7cell.

    De 2400 preseteerde de eerste run in het bootje erg slecht, de boot had meer pwoer met een gewone 6 cell accu. We vertrouwden het niet, halden de accu eruit en deze was bloedheet. Zo heet dat de gaten in de krimpkous vielen en de de cellen begonnen de barsten. Al eerder was dit na een antaal runs met één van de 3000's... :(

    Vreemd genoeg hebben de 3300's nog geen problemen opgelevered, ze worden warm maar niets ongebruikelijks tot nu toe. Ik heb de 2400's en alle 3000's teriggestuurd naar Conrad, maar nog geen reactie gehad na ruim 2 weken... Ik hoopd at ik mijn geld terug krijg of een tegoedbon - ik ben niet erg tevreden... :?
     
  13. marco_b

    marco_b

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Duiven
    Ik gebruik zelf de NI-CD 2400mah 5-cell van Conrad op een 1:5
    Tot nu toe geen enkel probleem, ik heb er drie, laat ze alleen maar bij, nog geen enkele keer geheel ontladen, en ik verlies GEEN spanning.
    Dus bij mij geen problemen
     
  14. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    @ SjoerdRC & marco_b: Bij wat voor stromen gebruiken jullie deze cellen dan? Lijkt me toch handig om te weten...
     
  15. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Ik heb het pakketje inmiddels binnen, en ga vanavond even rijden, ik neem mijn Sanyo en het Conrad pakket mee, even kijken wat het prestatieverschil is.
    Ik zal na een tiental keer ermee rijden ook nog ff updaten hoe het dan nog is :D
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Alle accu's zijn geladen met een ProTech MegaPeak 3000 lader, deze heeft delta peak en laad geloof ik altijd met 3A. Ik weet niet precies hoeveel stroom er tijdens het rijden/varen door de accu's heen is gegaan, ik heb ze in de volgende voertuigen gebruikt:

    2400 7-cells: Academy F-1 Supreme met een Corally 21 turns motor, de accu presteerde erg slecht en leek wel geen stroom te leveren, een wat oudere GP 6 cellen accu ging al veel harder....?

    3000 6-cells: Tamiya TA-04 met een Dynatech 02H (13 turns?), maar ik heb om de zoveel minuten gekeken of de nieuwe accu erg heet werd - en opeens na 5 minuten na laatste controle was het raak...

    Ik hoop dat dit wat meer zegt? :?
     
  17. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Klein verschil: dit is gebruik als ontvanger accu. ontvangeraccu's moeten slechts enkele amperes als piekbelasting kunnen leveren en een paar milliamperes continue. Dat is iets heel anders dan gebruik als aandrijfpakket met ontlaadstromen van pak 'm beet 30 ampere of meer.
     
  18. Joeri_L

    Joeri_L Guest

    Vanavond even gereden, de Conrad 2400 hield het (uiteraard) langer uit dan de Sanyo 2000, maar was naar mijn gevoel toch wat 'langzamer', het leek alsof uit de Sanyo toch net iets meer power kwam, die het ook langer volhield, waarna hij binnen 3 rondjes op de 'heliplaats' (parkeerterrein met uitgetekend circuit :p) leeg was. De Conrads gingen echter iets langzamer tot hun dieptepunt.
    Conclusie: Dit is het laatste Conrad pack wat ik gekocht heb :)
    Voortaan Sanyo's of iets dergelijks, ik denk dat die het op de lange termijn ook beter uithouden.
     

Deel Deze Pagina