Schreef eerder over mijn bevindingen met m'n MPX 4010DC, en mijn nieuwe Conrad NiMH 2300 packs (4.8 en 9.6 V) - Mijn opzetje om ze eerst te formeren met een Robbe 5r lader lukte, zo lijkt het. Mijn 4010DC sloeg namelijk veel te snel af, ik ben er inmiddels achter dat dit hoogst waarschijnlijk aan de delat piek ligt. Echter, die delta V tijdens het laden schijnt volgens Panasonic ook aan het begin van de laadcyclus plaats te vinden. Klinkt vaag, wat bedoel ik: Ze lieten zien de laadgrafiek voor NiMH, tijd tegen spanning uitgezet, gaat in eerste ½ uur snel omhoog (maar niet snel genoeg om een delta V lader af te laten slaan), piekt vervolgens en zakt iets in (daar wel snel genoeg om mijn lader af te laten slaan), om vervolgens het constante laden te beginnen. Aan het einde van het laden, afhankelijk van de laadstroom natuurlijk, zakt de spanning in, en de temp. gaat flink omhoog. Lader slaat af. Ik denk dat mijn 4010DC telkens bij die eerste piek al afsloeg. :?: :?: Inmiddels heb ik de packs 2 x op 180 Mah, en 1 x op 500 Mah geladen. Daarna weer op de 4010DC geprobeerd en ze prima op 0.5C geladen, 1A. Waren vol met 2½ uur, en het mooiste, mijn FF8 moest maar liefst 10 en 5 minuten aanstaan voor het alarm van 8.5 V afging! Heb nog geen actuele vliegervaring met de packs, ik post nog eens om te vertellen hoe deze Conrad's bevallen.
Berend, Jouw bevindingen komen overeen met wat de fabrikanten van de cellen al jaren zeggen. Wat de meeste fabrikanten ook zeggen is dat je NiMh accu's het beste kan laden met een lader die de temperatuur als "accu vol" signaal gebruikt. De temperatuur heeft ook een soort delta piek die veel duidelijker te detecteren is dan de delta piek van de spanning. Dat er weinig of geen laders zijn die dit doen komt volgens mij omdat het lastig is en geld kost om elk pakket van een temperatuur sensor te voorzien. Ook omdat er vele verschillende soorten accu's zijn. Allerlei vormen en aantal cellen. Vele worden ook nog eens door de gebruikers zelf gemaakt. En dan is er ook nog eens een extra aanluiting op de accu nodig om de temperatuursensor op de lader aan te sluiten. Toch wordt dit systeem heel veel gebruikt, ook voor NiCad accu's. De (snel)laders van accu boor en schroefmachines gebruiken vrijwel allemaal dit systeem. Kijk mar eens naar de accu's die hebben vrijwel allemaal drie aansluitingen. Een + een - en een derde, dat is de aansluiting van de temperatuursensor. De tweede aansluiting van de sensor is met de - doorverbonden.
hallo ernst ik zie helemaal geen probleem om een sensor op een pack aan te sluiten eerstens waarom zou je op elk pak een sensor zetten omdat niet elke sensor dezelfde waarde heeft komt door het fabricage proces dus je moet elke keer je een pak aansluit de boel calibreren en das niet handig ik doe dat reeds jaaaaaaaaaren met nicad's ik heb van conrad zo een digitale temperatuur meter en heb daar de sensor van los gesoldeerd die sensor heb ik aan twee draadjes gezet die op de originele plaats zijn aangesloten op het printje de sensor zelf heb ik in zo een grote plastieke wasknijper gezet en die knip ik op het teladen pak cellen stel de temperatuur in en begin te laden als het pak de ingestelde temp heeft bereikt dan schakeld de voeding af tot je ze weer reset in die batterij pakken die jij bedoeld zit geen weerstand en wordt niets gemeten er zit een bimetaaltje in dat als het een bepaalde temp heeft berijkt afschakeld en zo de lader laat stoppen. nu ik een powerpeak infyn.heb gebruik ik die laders nog zelden ik vertrouw liever op een deltapiek in dit draadje zie je de laad en ontlaad grafieken van een paar van mijn powerpacks over dat dipje bij het begin van het laden zie ik in deze grafieken niets dus ik vind die uitleg wel wat vreemd http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6902 Ze lieten zien de laadgrafiek voor NiMH, tijd tegen spanning uitgezet, gaat in eerste ½ uur snel omhoog (maar niet snel genoeg om een delta V lader af te laten slaan), piekt vervolgens en zakt iets in (daar wel snel genoeg om mijn lader af te laten slaan), om vervolgens het constante laden te beginnen. Aan het einde van het laden, afhankelijk van de laadstroom natuurlijk, zakt de spanning in, en de temp. gaat flink omhoog. Lader slaat af. is deze meting op een pc uitgevoerd zoja post dan de grafiek eens sportieve groeten raf
Raf, De goedkopere systemen gebruiken inderdaad een soort bimetaalschakelaar maar als je een goede hebt niet! Ik heb een Makita en die werkt echt met een PT100 temperatuur sensor! Deze PT100 sensors hebben een bekende karakterestiek die onderling niet erg veel schelen, slechts enkele graden. Het gebruik van deze sensors maakt elke keer calibreren zoals jij beschrijft onnodig. Daar komt bij dat ze niet zo erg duur zijn. Zelf gebruikt ik dit systeem ook niet om de al eerder genoemde redenen. Ik heb jaren terug een tweetal laders voor iemand gebouwd die wel met dit systeem werken. Die laders worden gebruikt om 6 cellen paketten in ongeveer een half uur te laden. Tijdens enkele dagen per week worden ze bijna 24 uur per dag gebruikt. Voordat deze laders in gebruik werden genomen had men vaak lege of slecht geladen accu's. Dit had uiteindelijk veel kapotte accu's tot gevolg. Het systeem werkt zo goed dat er na het in gebruik nemen van deze laders nooit meer iets fout is gegaan. De accu's hebben het echter behoorlijk zwaar, de meeste gaan slechts een half jaar mee. Dit komt neer op 80 tot 100 keer laden per accu. Ik spreek de persoon waarvoor ik ze gemaakt heb vrij regelmatig en hij is er nog steeds heel tevreden mee.
Bij schulze kijken ze om die reden de eerste 10 minuten bewust niet naar een delta piek. Werkt prima. Belangrijk nadeel: Bij volle accu op de lader dus geen vol herkenning voor de eerste 10 minuten. Het onrustige karakter aan het begin van het laden is merk en type afhankelijk. Sanyo twicell, de SC cellen (3000 HV) en de grote GP NiMh hebben er minder last van en lijken wat meer op NiCad in dat opzicht. Hoewel alles borstelloos, sensorloos (draadloos?) moet tegenwoordig is afslag op temperatuur is zo gek nog niet (heb nog zo'n zelfbouwlader liggen). Ernst en ik bekijken accu zaken soms uit een ander invalshoek (Ernst normaal gebruik, algemeen geldend voor alle merken, ik puur modelbouw toepassing, bepaalde merken). Meestal hebben we allebei gelijk.