Conrad Top40WP doet het niet.

Voor m'n Smit Kamara heb ik begin dit jaar 4 nieuwe Conrad Top-40WP snelheidsregelaars gekocht.
Nu is er echter een regelaar in m'n Smit LLoyd overleden, dus ik dacht: pak er wel één van de Kamara.
Echter, deze wil het niet doen.
De BEC doet het wel, wat als ik hem aansluit blijven de andere regelaars het gewoon doen, maar het indicatie ledje doet niets.
Nu dacht ik, niet getreurd pak ik wel even een ander, echter met het zelfde resultaat, ook niets.
Nu waren van deze twee regelaars wel de folie van een condensator beschadigd, doordat het printplaatje heel strak in de behuizing is geschoven.
Mijn idee was dat dit dan misschien de oorzaak wat van het niet functioneren van de regelaars.
Dus ik de derde uit de verpakking gehaald, uit de behuizing gehaald om het risico van ook een beschadigde condensator te vermijden(deze condensator was echter niet beschadigd), maar ook deze wil geen indicatie led geven.
Ik heb al verschillende kanaal uitgangen van de ontvanger gebruikt (roerservo doet het trouwens gewoon in het gebruikte kanaal), externe ontvanger accu los gemaakt, maar het mag allemaal niet helpen.

Wat doe ik verkeerd, of wat kan het probleem zijn. Ontvanger is een gewone Futaba RF118, en de zender is een FC-16 met twee maal twinstick?
Zijn er meer problemen met deze regelaar bekend?
Lijkt mij sterk dat ze alle drie defect zijn.

Het lijkt idd een beetje het zelfde probleem, ik kan er alleen geen zinnige oplossing uit halen.
Wat ik er van begrijp is dat er een spanning aan de lage kan kan zijn?
Maar daar kan ik als "elektronica leek" niet zo heel veel mee!
Ook mijn regelaar zijn "af Conrad" voorzien van Futaba stekkers!

Conrad eens bellen of daar iets bekend is??

Mogelijk komen de signaal niveau's niet overeen, dit wil per merk wel verschillen (heb je mogelijk een ander merk ontvanger liggen?).

of misschien moet je ze eerst inleren (gas open en dicht instellen)?

Adam zei:
Het lijkt idd een beetje het zelfde probleem, ik kan er alleen geen zinnige oplossing uit halen.
Toch wel hoor want Jan schrijft:
Corrien zei:
..............De servo-uitslagen.
Neem een servo en sluit deze eerst eens aan op de set, waarop de regelaar wel werkt. Aan de hand van de servohevel noteer je nu de standen, die de servo inneemt bij vol gas, vol rem en eventueel ook nog de nulstand.
Vervolgens sluit je de servo aan op de R114f en je controleert of deze nu ongeveer dezelfde posities inneemt als je met de T3PM gas geeft en remt. Bij grote verschillen de zender opnieuw programmeren. Als het ongeveer met elkaar overeenstemt zit het probleem niet hier...........

Adam zei:
Wat ik er van begrijp is dat er een spanning aan de lage kan kan zijn?
Maar daar kan ik als "elektronica leek" niet zo heel veel mee!
Ook mijn regelaar zijn "af Conrad" voorzien van Futaba stekkers!

Conrad eens bellen of daar iets bekend is??
Ook hier heeft jan wel een oplossing voor die een klein stukje verderop staat

Corrien zei:
Uiteraard is het probleem met een eenvoudige buffer op te lossen en waarschijnlijk is zelfs alleen een pull-up weerstand al voldoende.

Heb je al eens geprobeerd of ze het op een ander ontvangerkanaal wél doen? Misschien is je ontvanger wel stuk.

@ Corrien,

Als ik een servo in kanaal uitgang 4 doe, doet deze het wel gewoon.

@ Ernst,

Ik heb geen andere sets dan Futaba, met allemaal dezelfde standaard ontvanger, dus ik kan niets uitwisselen
Omdat ik op elektronica gebied een leek ben, zeggen buffers en pull-up weerstanden mij niet zo veel :oops: en heb ik dus ook geen flauw idee wat hiermee aan te vangen.

@allen,

Ik mag er toch eigenlijk vanuit gaan dat als ik spullen koop met een Futaba stekker er aan dat het toch ook probleemloos zou moeten werken op een Futaba set?
M.a.w. kan het spul eigenlijk nog gewoon retour naar Conrad?

Ik denk, dat een ritje Maasland wat dichterbij is en ook sneller een oplossing biedt. De werkschependag is per slot van rekening tamelijk dichtbij...

Adam zei:
....... Omdat ik op elektronica gebied een leek ben, zeggen buffers en pull-up weerstanden mij niet zo veel :oops: en heb ik dus ook geen flauw idee wat hiermee aan te vangen.........
Dat is nu mijn nadeel, ik denk daar helemaal niet bij na omdat het voor mij allemaal gesneden koek is. Dat het voor een ander dan niet altijd even duidelijk is vergeet ik dan te makkelijk. :oops: Excuses daarvoor.
Maar als je zo weing van de elektronica af weet heeft het ook geen zin om het uit te leggen want je kan het dan toch niet zelf oplossen. Even bij Jan in Maasland langs gaan kan in dit geval heel nuttig zijn.

die conrad regelaar, is dat die blauwe met waterkoeling op? 'navy uitvoering'

zoals deze hier :
195-9533_IMG.JPG

die werk bij mij op een futaba ontvanger.

Patrick

perk zei:
die conrad regelaar, is dat die blauwe met waterkoeling op? 'navy uitvoering'

Bij mij heeft hij een paarsachtige behuizing en is het geen "Navy" uitvoering maar lijkt hij er wel op.

Het probleem blijkt inderdaad incompabiliteit te zijn. Ze werken echt niet op Futaba-ontvangers, dus eerst maar eens kijken wat Conrad daar aan kan doen.

Er is wel een noodoplossing d.m.v. een zogenaamde pull-up weerstand te geven, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Als je een weerstandje met een waarde van 3,3 kOhm tussen plus en puls (rood en wit) aansluit doen ze het wel.

Als ik het goed begrijp is dit dus heel eenvoudig op te lossen. Als Conrad gewoon een pull-up weerstandje tussen de ingang van de regelaar en de plus monteerd zijn alle problemen voorbij. Waarom hebben ze dat dan niet gedaan????
Adam, als je iemand kent die (wat) verstand heeft van de elektronica en goed kan solderen dan is het dus simpel op te lossen. Vraag eens rond bij je club of de familie en kennissen. Laat dit draadje lezen waardoor iemand die verstand van zaken heeft direct weet wat hij/zij moet doen en je problemen zijn voorbij. :lol:

Ernst Grundmann zei:
Adam, als je iemand kent die (wat) verstand heeft van de elektronica en goed kan solderen dan is het dus simpel op te lossen. Vraag eens rond bij je club of de familie en kennissen. Laat dit draadje lezen waardoor iemand die verstand van zaken heeft direct weet wat hij/zij moet doen en je problemen zijn voorbij. :lol:

Kijk, en hier is het forum nu een ware aanvulling van! :D
Bedankt voor de moeite Jan!

Back