Constant motortoerental

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door N.P.S., 9 okt 2016.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een aandrijving met een elektromotor heeft als nadeel dat bij het ontladen van de accu, uitgaande van een bepaalde positie van de gasstick, het toerental van de motor afneemt. Met andere woorden, om de motor hetzelfde toerental te laten behouden moet er langzaam gas worden gegeven.

    De propeller van mijn Goldberg Piper draait met een maximaal toerental van 10800 RPM. In kruisvlucht is een aangenaam toerental 7400 RPM. Vlieg dus steeds half gas en geef gedurende de vlucht langzaam wat gas bij om het motortoerental op 7400 RPM te houden.

    Dat zou anders moeten...

    In de Piper zit een Jeti Spin PRO 66 Esc. Die heeft een helimode en natuurlijk een governor.

    Als experiment de ESC in helimode ingesteld. Nu blijft een ingesteld toerental constant. Tijdens de vlucht gas bijgeven wegens het ontladen van de accu is niet meer nodig. Vliegt een stuk makkelijker.

    Deze optie werkt niet met alle ESC's met een helimode. Soms zijn er ingebouwde voorzieningen die het gebruik van de helimode in een vaste vleugel toestel onmogelijk maken. Denk hierbij aan een niet-uitschakelbare optoervoorziening. Je wilt met een vaste vleugel toestel niet dat het b.v. 10 seconden duurt voordat de propeller op vol vermogen draait.

    Nog eens testen of het mogelijk is met een schakelaar het toerental tijdens kruisvlucht vast op 7400 RMP te krijgen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  2. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Dat zou toch moeten kunnen?
    De F5d jongens vliegen met een eenheidsklasse E2k waarbij allle regelaars geflashd worden met nieuwe software. In de software wordt gebruik gemaakt van de governor mode zodat alle toestellen een vooraf ingesteld maximaal toerental kunnen draaien. Wellicht dat je daar nog mee verder kunt komen?
     

Deel Deze Pagina