Op rcgroups post iemand van belgie een foto van een Frsky Redundency Bus waar verkeerde headers zijn gemonteerd. Waardoor een pin van de servo connecties gewoon los kwam. Doordat de pin niet volledig door de print is gegaan is er geen enkele mogelijkheid om te controleren of ze goed gesoldeerd zijn. Ik zal dadelijk een foto van die van mij maken die heeft wel de correcte headers en is wel goed gesoldeerd
Oke, Ik dacht dat die van mij goed was. Maar ook bij mij is geen manier om de solderingen te controleren Ik ben nog wel even verder gegaan en heb 1 van de zwarte houders er afgehaald. Resultaat Ik ga alle connectors vervangen. Bij 1 van de 6 pinnen was het soldeer goed door de doormetalisering gevloeid.
Kun je de pennen niet even doorsolderen? Dat zwarte blokje naar boven schuiven om ze "op maat" te houden. Enkel per groepje van zes pennen, anders kun je er niet bij met de soldeerbout.
Die pennen doorsolderen kan je zeker proberen maar meestal lukt dat veel minder goed dan je zou denken. Het grote probleem is dat er geen, in ieder geval te weinig, vloeimiddel aan de bovenkant aanwezig is waardoor het soldeertin daar niet naar toe zal vloeien. Het plastic omhoog schuiven en dan een heel klein beetje vloeimiddel rond de pootjes aanbrengen zal dit sterk verbeteren. Laat het oplosmiddel (meestal een alcohol) volledig verdampen en soldeer dan één pennetje door. Let op doe dat vanaf de onderkant anders raak je met de bout gegarandeerd het plastic en beschadigd dat dan. Gebruik ook een stevige soldeerbout met een goede stevige punt die een grote warmtecapaciteit heeft. Een klein 20W boutje met een dun puntje van 1mm diameter kan je hier echt niet voor gebruiken. Je zal het misschien niet geloven maar daarmee stook je alles veel warmer en beschadig je veel meer. Soldeer slechts één pootje per blokje en laat alles voldoende afkoelen voordat je de volgende soldeert. Dit voorkomt vervormen en smelten van de plastic "houder". Soldeer dus van elk blokje één pootje en begin dan weer bij het eerste blokje om het tweede pootje te solderen, en zo voorts.
Kan wel, heb net al zitten solderen,(Ik heb geen extra soldeer gebruikt, die zit er genoeg op .) en echt bij bijna alle binnen verdwijnt de bol, als je het warm genoeg maakt, dat betekent dat er bijna geen tin in de doormetalisering zat. Het vloeit dus nog wel bij verwarmen. Wel oppassen, dat zwarte plastic is niet zo warmte bestendig. Ik ondersteun alle pinnen door deze op de tafel te leggen, en dan pas solderen. Het lijkt loodvrije soldeer te zijn dus je hebt wel wat warmte nodig.
Dat loodvrij soldeer veel meer warmte nodig heeft is een beetje overdreven. Ja je hebt meer warmte nodig maar dat is bij lange na niet zo dramatisch als vaak wordt voorgesteld. Er wordt wel eens geschreven dat je soldeertemperaturen van 400°C nodig hebt voor loodvrij soldeer maar dat is echt niet zo. Een stifttemperatuur van rond de 370°C is voor loodvrij soldeer uitstekend bruikbaar. Dat is zo'n 10°C tot 20°C hoger dan voor loodhoudend soldeer. Het is dat je het aan het soldeer kunt zien maar ik denk dat iemand die dat niet weet maar heel weinig verschil zal merken. Die verschillen en de daarbij veronderstelde problemen zitten veel meer "in het hoofd" dan dat ze zich echt voordoen. Het echte probleem is dat heel veel mensen een te lichte bout met een stift waarvan de warmte capaciteit te laag is gebruiken. Dan moet de bout veel te lang op het soldeerpunt worden gehouden om een goede soldering te krijgen. Wanneer ik zo naar de foto's van de ontvanger kijk en wat xyz schrijft is dat bij het bedrijf die deze ontvangers in elkaar heeft gezet ook gebeurt. Er zit een bolletje soldeer op het eilandje wat niet (voldoende) in het gaatje is gevloeid. Elke soldering met een goede bout warm genoeg maken en het soldeer even de tijd geven om door te vloeien in het hele gaatje lost de problemen op. Wanneer deze ontvanger bij het bedrijf waar ik nu werk zou zijn gesoldeerd was hij nooit zo de deur uit gegaan. Dergelijke slechte solderingen worden rigoureus afgekeurd en kan je over doen. Te vaak dergelijke slechte solderingen en je mag de bout "aan de wilgen hangen". Maar ja, daar denken ze in het verre oosten blijkbaar anders over.
Ik heb het naar Frsky gestuurd. Fouten maken mag. maar het gaat er om hoe de aftersales is. Ik heb geen extra soldeer gebruikt, die zit er genoeg op .
Over lood houdend of niet. Lood houdend verwerkt gewoon veel makkelijker, en fouten maken is moeilijker.
Ik ben de gelukkige bij wie de pin los uit de connector kwam bij het uittrekken van een servokabel. Bij nameten van de lengte verbaasde mij het ook dat het pinnetje niet helemaal door de PCB komt, en dat een goed contact dus volledig afhangt van de kwaliteit van de soldering, en hoe goed het soldeersel in het gat is gevloeid. Ik heb maar een 50W soldeerbout, waardoor het te moeilijk is om de soldering voldoende vloeibaar te krijgen. Ik kreeg ze gesmolten, maar dat was dus onvoldoende om de pin terug vast te zetten. Op mijn werk hebben ze veel beter materiaal om te solderen, en dus kan ik volgende week alle solderingen eens goed onder handen nemen. Ik heb dit apparaat in 3 verschillende modellen zitten, ik ga die nu allemaal inspecteren op hetzelfde probleem.
Een 50W bout is voldoende maar is de warmtecapaciteit van de stift wel voldoende? Als je er een lange en dunne stift in hebt zitten zal dat dit soort problemen kunnen geven. De stift koelt te ver af wanneer je hem op het soldeerpunt drukt. Door de bout lang op het soldeerpunt te houden wordt alles erg heet en smelt het plastic. Wat ook zeer vaak gebeurt is dat er te weinig vloeimiddel aanwezig is. Het soldeer smelt dan moeilijker en vloeit heel slecht of zelfs heel niet. Dan kan het ook niet goed hechten dus de soldeerverbinding is in zo'n geval naadje. Een beetje soldeer met harskern toevoegen kan dit verhelpen. Mooier is om een heel klein beetje vloeimiddel op de solderingen aan te brengen en dan de bout er op. Je zal zien dat het dan wel lukt en dat het soldeer goed zal doorvloeien en hechten aan het gaatje en het pootje. Gebruik vloeimiddel spaarzaam, er is echt maar weinig nodig. Goed idee om al je ontvangers van dit type te controleren dit hoort niet voor te komen en is domweg slecht soldeerwerk. Prutskwaliteit, anders kan ik het niet noemen. Geeft me ook een beetje te denken over de andere apparaten van dit merk....
Heb je een link naar dat bericht/discussie? En nog één www.modelbouwforum.nl/threads/roebers-twin-astir-19inde80.253309/page-2#post-3862892 @Phaedra, @Corrien, @xyz
Ron, de discussie begint hier: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2587421-FrSky-Redundancy-Bus-PowerBox/page117 De foto hierboven komt uit mijn Twin Astir thread, waarin ik hetzelfde incident vermeld. Phaedra