Ben me aan het orienteren over een mogelijke conversie van mijn brandstof Calmato naar electro. Er staan een paar draadjes hierover op het modelbouwforum (zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=49674&highlight=conversie en http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28484&highlight=conversie en http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28097&highlight=conversie) maar gaan soms een beetje snel voor een electro newbie.
Hieronder een samenvatting van PB conversatie met michel_b over electro conversie. Ik dacht dat dit misschien ook wel leuk zou zijn voor anderen. Misschien zijn er nog aanvullingen, tips, links etc etc.
<Tom>
Voor electro vliegtuigen hoorde ik dat de stelregel ongeveer is:
100W/kg = je kunt opstijgen maar daar houd het wel ongeveer mee op
200W/kg = normaal vliegen met kunstvlucht figuren
300+W/kg = 3D vliegen
Het is een trainer dus normaal vliegen met kunstvlucht lijkt me prima. Aangezien de calmato ongeveer 2,5 kilo weegt zou dat beteken dat je ongeveer 200x3 = 600W (voor het gemak) vermogen moet hebben.
Als je dan bijvoorbeeld de A4120-7 motor zou nemen
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=1047
KV: 660 --> dit betekent 660 omwentelingen per volt, zonder prop?
Max. Efficienty: 85% (@20-40A)
Spanning: 14.8 - 22.5V (3-6S lipo / 9-12 Nicd)
Maximale Stroom: 55A
P = A x V dus:
3S : 600 = A x 11,1 ---> A = 54A kunnen halen (dat kan deze motor dus nie??) --> 660 x 11,1 = 7300 toeren
4S : 600 = A x 14,8 ---> A = 40,5A --> 660 x 14,8 = 9800 toeren
5S : 600 = A x 18,5 ---> A = 32A --> 660 x 18,5 = 12200 toeren
6S : 600 = A x 22,2 ---> A = 27A --> 660 x 22,2 = 14700 toeren
Stel je zou dan een 5S4100 nemen (http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1067). Deze heeft 15C dus kan +-60A continu leveren dus dat kan. Stel je trekt gemiddeld 350W in je vluchtje 350W / 18,5 = 19A dit komt dus neer op een vliegtijd van ongeveer 4100 / (19000 / 60) = 12,5min ??
Maar wat is dan de relatie van de prop met deze getallen???
<michel_b>
Je denkt helemaal in de goede richting. 600~800Watt is leuk.
Kv= 660, dat is best hoog. Prima geschikt voor 5s lipo. hoger moet je niet doen, dan krijg je een inefficiente kleine prop.
De motor draait idd 660 RPM/V. Dat is onbelast. Belast zakt de accu in, en heb je ook nog interne verliezen(afhankelijk van stroom).
Dus in de praktijk zal je iets lager zitten.
Vliegklaar zal je rond de 2,8Kg zitten. Dat is prima.
prop berekenen is moeilijk, maar ik zou gewoon wat testen. Begin met een 10x7 ofzo. Ik zou richting 40A gaan. Of liever daarboven nog. Ik zelf kies altijd een zo groot mogelijke prop. En dan heb ik dus veel motorvermogen, en met een goede knuppelmanagment heb je ook nog leuke vliegtijden. 20A is namelijk al genoeg om rondjes te vliegen(die 20A is een schatting).
<Tom>
De berekende waarden:
5S : 600 = A x 18,5 ---> A = 32A --> 660 x 18,5 = 12200 toeren
Wat is de (theoretische) invloed van de prop op deze getallen. Of laat ik het anders zeggen wat heb je aan het berekende getal van 32A. Je moet dus een prop hebben die minimaal volgas 32A trekt om leuke vlieg characteristics te hebben?? Hoe groter je prop hoe langzamer deze draait en hoe meer A hij trekt??
<michel_b>
wil je die 600Watt halen, dan moet de stroom minimaal 32A zijn. Eigenlijk nog net iets meer, want de spanning zal altijd iets inzakken.
Verder, het gevraagde koppel bepaalt de stroom. Onbelast heb je alleen koppel nodig voor de interne verliezen. lagers ed.
Dus onbelast heb je een stroom van rond de 2-3A. Dit wordt aangeduid met Io (stroom onbelast) en is mede afhankelijk van kv en spanning.
want hoe harder de motor draait hoe hoger de interne verliezen zijn.
Met een prop erop eigenlijk hetzelfde verhaal. Het gevraagde koppel is met een prop een belasting en bepaald de stroom. Vliegend is de belasting al iets minder met dezelfde prop, omdat de de absolute(of juist relatieve(die haal ik altijd door elkaar...)) spoed minder is.
Ook zakt de spanning in, en daarmee ook het toerental. Dit kan je berekenen door Kv*(U- Ri*I)
een voorbeeld:
Accuspanning=10,5V
motorstroom=15A
Ri=0,05ohm
Kv=1500RPM/V
toerental onbelast: 10,5*1500=15.750rpm
Toerental belast: 1500*(10,5-0,05*15)=14.625rpm
let op, er wordt hierbij niet rekening gehouden dat de accuspanning ook inzakt! Als vuistregel kan je 3,2~3,4V per lipocel nemen.(afhankelijk van kwaliteit en C-waarde)
Voor een leek is het makkelijker en misschien zelfs duidelijker dat het toerental constant is, onafhankelijk van de belasting. Brandstofvliegers denken namelijk altijd dat je met een kleinere prop altijd veel meer toeren hebt. Dat is dus met elektro niet echt zo.
------------
Dus graag aanvullingen, tips, rekenvoorbeeld, link etc etc.... Als er mensen zijn die electrified calmato's in de aanbieding hebben houd ik me aanbevolen.
Hieronder een samenvatting van PB conversatie met michel_b over electro conversie. Ik dacht dat dit misschien ook wel leuk zou zijn voor anderen. Misschien zijn er nog aanvullingen, tips, links etc etc.
<Tom>
Voor electro vliegtuigen hoorde ik dat de stelregel ongeveer is:
100W/kg = je kunt opstijgen maar daar houd het wel ongeveer mee op
200W/kg = normaal vliegen met kunstvlucht figuren
300+W/kg = 3D vliegen
Het is een trainer dus normaal vliegen met kunstvlucht lijkt me prima. Aangezien de calmato ongeveer 2,5 kilo weegt zou dat beteken dat je ongeveer 200x3 = 600W (voor het gemak) vermogen moet hebben.
Als je dan bijvoorbeeld de A4120-7 motor zou nemen
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=1047
KV: 660 --> dit betekent 660 omwentelingen per volt, zonder prop?
Max. Efficienty: 85% (@20-40A)
Spanning: 14.8 - 22.5V (3-6S lipo / 9-12 Nicd)
Maximale Stroom: 55A
P = A x V dus:
3S : 600 = A x 11,1 ---> A = 54A kunnen halen (dat kan deze motor dus nie??) --> 660 x 11,1 = 7300 toeren
4S : 600 = A x 14,8 ---> A = 40,5A --> 660 x 14,8 = 9800 toeren
5S : 600 = A x 18,5 ---> A = 32A --> 660 x 18,5 = 12200 toeren
6S : 600 = A x 22,2 ---> A = 27A --> 660 x 22,2 = 14700 toeren
Stel je zou dan een 5S4100 nemen (http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1067). Deze heeft 15C dus kan +-60A continu leveren dus dat kan. Stel je trekt gemiddeld 350W in je vluchtje 350W / 18,5 = 19A dit komt dus neer op een vliegtijd van ongeveer 4100 / (19000 / 60) = 12,5min ??
Maar wat is dan de relatie van de prop met deze getallen???
<michel_b>
Je denkt helemaal in de goede richting. 600~800Watt is leuk.
Kv= 660, dat is best hoog. Prima geschikt voor 5s lipo. hoger moet je niet doen, dan krijg je een inefficiente kleine prop.
De motor draait idd 660 RPM/V. Dat is onbelast. Belast zakt de accu in, en heb je ook nog interne verliezen(afhankelijk van stroom).
Dus in de praktijk zal je iets lager zitten.
Vliegklaar zal je rond de 2,8Kg zitten. Dat is prima.
prop berekenen is moeilijk, maar ik zou gewoon wat testen. Begin met een 10x7 ofzo. Ik zou richting 40A gaan. Of liever daarboven nog. Ik zelf kies altijd een zo groot mogelijke prop. En dan heb ik dus veel motorvermogen, en met een goede knuppelmanagment heb je ook nog leuke vliegtijden. 20A is namelijk al genoeg om rondjes te vliegen(die 20A is een schatting).
<Tom>
De berekende waarden:
5S : 600 = A x 18,5 ---> A = 32A --> 660 x 18,5 = 12200 toeren
Wat is de (theoretische) invloed van de prop op deze getallen. Of laat ik het anders zeggen wat heb je aan het berekende getal van 32A. Je moet dus een prop hebben die minimaal volgas 32A trekt om leuke vlieg characteristics te hebben?? Hoe groter je prop hoe langzamer deze draait en hoe meer A hij trekt??
<michel_b>
wil je die 600Watt halen, dan moet de stroom minimaal 32A zijn. Eigenlijk nog net iets meer, want de spanning zal altijd iets inzakken.
Verder, het gevraagde koppel bepaalt de stroom. Onbelast heb je alleen koppel nodig voor de interne verliezen. lagers ed.
Dus onbelast heb je een stroom van rond de 2-3A. Dit wordt aangeduid met Io (stroom onbelast) en is mede afhankelijk van kv en spanning.
want hoe harder de motor draait hoe hoger de interne verliezen zijn.
Met een prop erop eigenlijk hetzelfde verhaal. Het gevraagde koppel is met een prop een belasting en bepaald de stroom. Vliegend is de belasting al iets minder met dezelfde prop, omdat de de absolute(of juist relatieve(die haal ik altijd door elkaar...)) spoed minder is.
Ook zakt de spanning in, en daarmee ook het toerental. Dit kan je berekenen door Kv*(U- Ri*I)
een voorbeeld:
Accuspanning=10,5V
motorstroom=15A
Ri=0,05ohm
Kv=1500RPM/V
toerental onbelast: 10,5*1500=15.750rpm
Toerental belast: 1500*(10,5-0,05*15)=14.625rpm
let op, er wordt hierbij niet rekening gehouden dat de accuspanning ook inzakt! Als vuistregel kan je 3,2~3,4V per lipocel nemen.(afhankelijk van kwaliteit en C-waarde)
Voor een leek is het makkelijker en misschien zelfs duidelijker dat het toerental constant is, onafhankelijk van de belasting. Brandstofvliegers denken namelijk altijd dat je met een kleinere prop altijd veel meer toeren hebt. Dat is dus met elektro niet echt zo.
------------
Dus graag aanvullingen, tips, rekenvoorbeeld, link etc etc.... Als er mensen zijn die electrified calmato's in de aanbieding hebben houd ik me aanbevolen.