Conversie brandstof --> electro (Calmato)

Ben me aan het orienteren over een mogelijke conversie van mijn brandstof Calmato naar electro. Er staan een paar draadjes hierover op het modelbouwforum (zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=49674&highlight=conversie en http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28484&highlight=conversie en http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28097&highlight=conversie) maar gaan soms een beetje snel voor een electro newbie.

Hieronder een samenvatting van PB conversatie met michel_b over electro conversie. Ik dacht dat dit misschien ook wel leuk zou zijn voor anderen. Misschien zijn er nog aanvullingen, tips, links etc etc.

<Tom>
Voor electro vliegtuigen hoorde ik dat de stelregel ongeveer is:
100W/kg = je kunt opstijgen maar daar houd het wel ongeveer mee op
200W/kg = normaal vliegen met kunstvlucht figuren
300+W/kg = 3D vliegen

Het is een trainer dus normaal vliegen met kunstvlucht lijkt me prima. Aangezien de calmato ongeveer 2,5 kilo weegt zou dat beteken dat je ongeveer 200x3 = 600W (voor het gemak) vermogen moet hebben.

Als je dan bijvoorbeeld de A4120-7 motor zou nemen
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=1047
KV: 660 --> dit betekent 660 omwentelingen per volt, zonder prop?
Max. Efficienty: 85% (@20-40A)
Spanning: 14.8 - 22.5V (3-6S lipo / 9-12 Nicd)
Maximale Stroom: 55A

P = A x V dus:

3S : 600 = A x 11,1 ---> A = 54A kunnen halen (dat kan deze motor dus nie??) --> 660 x 11,1 = 7300 toeren
4S : 600 = A x 14,8 ---> A = 40,5A --> 660 x 14,8 = 9800 toeren
5S : 600 = A x 18,5 ---> A = 32A --> 660 x 18,5 = 12200 toeren
6S : 600 = A x 22,2 ---> A = 27A --> 660 x 22,2 = 14700 toeren

Stel je zou dan een 5S4100 nemen (http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1067). Deze heeft 15C dus kan +-60A continu leveren dus dat kan. Stel je trekt gemiddeld 350W in je vluchtje 350W / 18,5 = 19A dit komt dus neer op een vliegtijd van ongeveer 4100 / (19000 / 60) = 12,5min ??

Maar wat is dan de relatie van de prop met deze getallen???

<michel_b>
Je denkt helemaal in de goede richting. 600~800Watt is leuk.
Kv= 660, dat is best hoog. Prima geschikt voor 5s lipo. hoger moet je niet doen, dan krijg je een inefficiente kleine prop.
De motor draait idd 660 RPM/V. Dat is onbelast. Belast zakt de accu in, en heb je ook nog interne verliezen(afhankelijk van stroom).
Dus in de praktijk zal je iets lager zitten.

Vliegklaar zal je rond de 2,8Kg zitten. Dat is prima.
prop berekenen is moeilijk, maar ik zou gewoon wat testen. Begin met een 10x7 ofzo. Ik zou richting 40A gaan. Of liever daarboven nog. Ik zelf kies altijd een zo groot mogelijke prop. En dan heb ik dus veel motorvermogen, en met een goede knuppelmanagment heb je ook nog leuke vliegtijden. 20A is namelijk al genoeg om rondjes te vliegen(die 20A is een schatting).

<Tom>
De berekende waarden:
5S : 600 = A x 18,5 ---> A = 32A --> 660 x 18,5 = 12200 toeren

Wat is de (theoretische) invloed van de prop op deze getallen. Of laat ik het anders zeggen wat heb je aan het berekende getal van 32A. Je moet dus een prop hebben die minimaal volgas 32A trekt om leuke vlieg characteristics te hebben?? Hoe groter je prop hoe langzamer deze draait en hoe meer A hij trekt??

<michel_b>

wil je die 600Watt halen, dan moet de stroom minimaal 32A zijn. Eigenlijk nog net iets meer, want de spanning zal altijd iets inzakken.

Verder, het gevraagde koppel bepaalt de stroom. Onbelast heb je alleen koppel nodig voor de interne verliezen. lagers ed.
Dus onbelast heb je een stroom van rond de 2-3A. Dit wordt aangeduid met Io (stroom onbelast) en is mede afhankelijk van kv en spanning.
want hoe harder de motor draait hoe hoger de interne verliezen zijn.

Met een prop erop eigenlijk hetzelfde verhaal. Het gevraagde koppel is met een prop een belasting en bepaald de stroom. Vliegend is de belasting al iets minder met dezelfde prop, omdat de de absolute(of juist relatieve(die haal ik altijd door elkaar...)) spoed minder is.

Ook zakt de spanning in, en daarmee ook het toerental. Dit kan je berekenen door Kv*(U- Ri*I)
een voorbeeld:
Accuspanning=10,5V
motorstroom=15A
Ri=0,05ohm
Kv=1500RPM/V
toerental onbelast: 10,5*1500=15.750rpm
Toerental belast: 1500*(10,5-0,05*15)=14.625rpm

let op, er wordt hierbij niet rekening gehouden dat de accuspanning ook inzakt! Als vuistregel kan je 3,2~3,4V per lipocel nemen.(afhankelijk van kwaliteit en C-waarde)

Voor een leek is het makkelijker en misschien zelfs duidelijker dat het toerental constant is, onafhankelijk van de belasting. Brandstofvliegers denken namelijk altijd dat je met een kleinere prop altijd veel meer toeren hebt. Dat is dus met elektro niet echt zo.

------------

Dus graag aanvullingen, tips, rekenvoorbeeld, link etc etc.... Als er mensen zijn die electrified calmato's in de aanbieding hebben houd ik me aanbevolen.
 
Handige uitleg. Ik ben zelf een calmato sport met een A4120-7 op 6s aan het bouwen. Op aanraden begin ik met een 11x7 prop.
 
De vuistregels moet je in elk geval maar vergeten, want die gaan niet op voor een Calmato..
 
Op welke vuistregels doel je en waarom gaan deze voor een calmato niet op?? Voor andere kisten gaan deze regels dus wel op...
 
Dat moet je mij niet vragen, maar ik heb ooit een topic gestart met de vraag of je met een 280Watt motor een calmato kunt vliegen (wat neerkomt op 140 Watt/kg). Volgens de vuistregels kun je met 100Watt/kg al vliegen en is 150Watt/kg genoeg voor 'gewoon vliegen'. Toch was de algemeen heersende mening dat het niet zou vliegen.
 
klopt, moet hem dan weggooien en hij zal volgas net blijven vliegen en klimmen wordt lastig. Niet aan te raden dus. 600W is net iets minder dan een 6,5cc gok ik. 280 zou dan 3cc zijn en dus echt te weinig....

Ik zou de hextronix motor kopen, die heeft een super rendement met erg goede afwerking en een erg lage prijs. Die van rc-technics doet het ook aardig maar net iets minder op 6s. Vermogen wat eruit komt is gelijk maar er moet helaas wel meer in (als is het misschien niet veel). Daarnaast is een grotere prop efficienter.
 
Een trainer kan je goed vliegen met 150W/KG (zeker met BL motoren die snel 30% meer efficiëntie hebben dan motoren die wel van borstel voorzien zijn) .....

Wel moet je die 150W/KG goed gebruiken ..... of je zet met je motor/prop combinatie je Watt's om in veel-kracht/weinig snelheid of juist veel snelheid en daardoor weinig kracht .....

Als je de maximum snelheid houdt op wat goed vliegt (met wat reserve), en tel daar bij op de propeller-slip ..... ga hiermee een combinatie zoeken ......

Als je zo je motor/prop combinatie kiest is een grondstart geen enkel probleem meer (als het veld niet al te beroerd is natuurlijk ;-)) ......
 
toerental wordt dan wel wat laag denk ik. Belangrijk is dan wel om voldoende spoed te hebben.

Als je op 5s wilt gaan vliegen is een motor met een iets hoger KV beter geschikt denk ik.

@hezik, je lokt nu echt weer een discussie uit! ;)
Die kan beter in het andere draadje hierover, maar ik kan het toch niet laten om te reageren.

Tuurlijk werken vuistregels ook hier. Daar zijn het vuistregels voor.
Belangrijk is voor een trainer om bij kruisvlucht in een hoog rendement te zitten. Dat moet dus niet volgas zijn, want dan is het rendement laag en heb je maar korte vliegtijden. Dat is dus niet echt passend bij een trainer.
150-200W/Kg zou leuk zijn.
Model weegt meer dan 2kg. Bij mij 2,7Kg dacht ik. Overigens voelt het model nog steeds erg ligt aan, en is soms wel gevoelig voor wind. Wat extra gewicht lijkt dus geen probleem, maar ik ga eerst nog zo even testen.
vermogen wat je dus nodig hebt is 400~550Watt. Meer is leuker voor een start en looping ed. Maar niet nodig.

Met minder vermogen kan je nog wel vliegen, maar minder lekker.

Het is eigenlijk gewoon onhandig om met te weinig vermogen te gaan vliegen. Dat is achterhaalt!
 
die A4120-7 is een goede keus voor 5s en de Hextronics 50-52B (oid) de beste voor 6s. 13x8 of 13x6,5 APC E prop erop en het loopt super.
 
Mijn lader kan max 5S lipo's laden... Dus een 5S lipo is een optie maar ook 2x 3S lipo in serie is een optie. Echter deze moet ik dan onafhankelijk van elkaar laden. Hoe voorkom je dan spanningsverschillen tussen de lipo packs?? Of balanceren deze elkaar na het in serie aansluiten??
 
Zolang je beide accu's gebalanceerd laadt met gelijke lading (en de accus zijn practisch gelijk aan elkaar...zelfde merk/type)) zou ik mij daar niet zoveel zorgen over maken.
 
Let wel op, als een lader tot 5s lipo gaat, zal waarschijnlijk de laadstroom niet zo hoog meer zijn. Die "zakt namelijk in", als je op die hoge spanningen gaat laden.
Ik zelf laad de 6s gewoon in serie op 3,3-4,5A. Zonder balancer. Een enkele keer laad ik ze met een balancer en zie dan dat het eigenlijk niet nodig was. Nouja, kwaad kan het iig niet.
 
Back
Top